Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 177, 178, 179 ... 192, 193, 194   >>
36 besök senaste veckan (1138745 totalt)
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jag är en som sörjer frångången av "den-halva-veåttan", men bara lite .
Motorbyte är ju en logisk utveckling för den gamla maskinen är ju onödigt lång. Så kör hårt, detta kommer bli kalasbra i vanlig ordning thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3652



Men kommer ni att köra med VTEC och hydraliska lyftare?
VTEC är väl bara för att få bättre bottenvrid vid vardagskörning på gata? Och det är väl knappast problem för er?
Hänger hydraliska lyftare med vid höga varv? De brukar ju vara rellativt tunga. Antar att ni använder solida.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Det finns nog inget som heter bara,
Bättre vridmoment i mellanregister= bättre respons, vilket innebär att turbon inte behöver vara begränsad nedåt för att få bra respons, vilket innebär att även toppeffekt och gasrespons blir bättre/högre med laddtrycket,

På en sugmaskin hade det inte påverkat så mycket att avlägsna, som man har nytta av det på en turbomaskin

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



VTEC är ju bara två kamprofiler, de kan ju naturligtvis custom bägge två (byta profil baserat på sido G-krafter.. Olika i vänster och högersväng?...). Dvs man kan ju variera lite hur man vill (förutom att det inte är gjort på en kvart att byta kammar och man vill helst inte tillverka 10 set för att leka med).

Så vad som sitter i en produktionsmaskin behöver man inte bry sig om, bara att se till att det finns oljeflöde/tryck för att driva mekanismen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Man annulerar vtec på de riktigt vassa K24/K20 hybriderna.
Vtec på de maskinerna är vad jag förstår både byte av kamnockar samt ställer kammarna framåt/bakåt.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Kadett4wd skrev:
Man annulerar vtec på de riktigt vassa K24/K20 hybriderna.
Vtec på de maskinerna är vad jag förstår både byte av kamnockar samt ställer kammarna framåt/bakåt.
Klarar man inte av att dra nytta av olika kamprofiler och/eller kamtider så är det lättare att köra med en fast profil/timing, old school.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349



Vtec killer cams var vanligare förr när B och H var det som gällde. Med K serien så är 1000hk och Vtec inget problem.
Vtec ger ju i praktiken dubbel uppsättning kamaxlar. Vad du har för lober beror ju på vad som finns och vad som passar den som ska ha det.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Daniel Engström skrev:
Men kommer ni att köra med VTEC och hydraliska lyftare?
VTEC är väl bara för att få bättre bottenvrid vid vardagskörning på gata? Och det är väl knappast problem för er?
Hänger hydraliska lyftare med vid höga varv? De brukar ju vara rellativt tunga. Antar att ni använder solida.


Konvertera till hydrauliska?
varför?
Det sitter ju så fina mekaniska på i princip alla hondor...

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Vid fullgasacceleration med växlingar vid varvstopp är VTEC inte till någon direkt nytta då motorn kommer befinna sig i varvtalsområdet med höga kammen hela tiden.

Men i alla långsamma till medelsnabba kurvor när varvtalet dippar ner är det bra med VTEC för att få bättre vrid och därmed också snabbare spoolup (som Knotan nämnde).

Hade det varit en sugmotor för strippen hade det varit bättre utan VTEC för att minska vikten och därmed kunna varva något mer.

VTC är funktionen som steglöst kan reglera timingen på insugskammen. Den funktionen vore gynnsamt för mellanregistret och spoolup men den kan vi inte köra med den toppen vi använder (som har annan design för dry deck med vatten in/ut på toppen fram/baktill).

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



De går sönder i mekanismen när man varvar mycket,, typ 10000rpm.
De nya K motorerna, därav man annulerar funktionen.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304



Hittade en fin liten film på the interwebz


_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare



_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Tidigare i vintras gjordes en deal färdig för en ny växellåda
Så den nuvarande sek-lådan/transaxeln ska säljas. Kan användas i vilken bil som helst som vill ha bra viktfördelning, eller i en 944/968 med adapterplattan som finns.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Spännande 👍

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581



Har ni undersökt blocket som gick sönder?
Jag är fortfarande materialnördigt intresserad.😁

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214



Fett Nice hur hårt ska spisen stressas.

_________________
Magnus Andersson
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
plastis skrev:
Fett Nice hur hårt ska spisen stressas.


1000+ hk

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Så vackert!!!

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 226




_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Fränt
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 586



Fränt!

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 177, 178, 179 ... 192, 193, 194   >>
36 besök senaste veckan (1138745 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande