Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 178, 179, 180 ... 192, 193, 194   >>
34 besök senaste veckan (1138749 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Vi välkomnar Emtron som ny sponsor!
Det här är ett motorsport styrsystem som slår Motec på fingrarna


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Kaps sekventiell 6växlad transaxel till salu!
Adapter platta finns för att bulta upp mot ett 944 transaxelrör men kan användas i vilken bil som helst. Tål 1000 Nm.
Fina grejer




_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Man blir nyfiken på vad det blir istället.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Här har vi enkla 7.5 kg att spara för en 944 åkare!
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1598726#1598726

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Lådan är såld.

Lite andra godbitar till salu:

-------
Sachs 3 skivig motorsportkoppling, 140 mm med svänghjul i chromoly samt urtrampningslager.
Håller för 1400 Nm och passar Porsche 944 Turbo.

Pris 16000 kr ink moms. Nypris nära det dubbla.

Bilder och info:
https://www.revlinestore.se/p/flywheel-clutch-140mm/
--------

Obp v3 billet pedalställ utan cylindrar.
Med bromsvåg men utan justerratt.
Nypris 13890 kr.
Pris 7000 kr ink moms eller bud.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=117990

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Okej mindre säljposter och mer byggposter utlovas

Här är ett projekt som jag gärna bollar lite tankar kring. Det blir en ny växellåda. Det är inte "officiellt" men det blir en Albins ST6 som ska dyka upp när som helst. Har valt V8 Supercars-varianten med hela växellådan framför utgående axlar. Det blir bättre viktfördelning och den är inte gjord för en sprängkåpa som originallåda eller kapslådan jag kört med sista åren.

Problemet med Hondamotorn och bakmonterad växellåda är ju att det inte finns lösa bellhousings. Efter att ha forskat massa i det här under vintern så slutade det med ett komplett fint kitt från Tilton till LS med sprängkåpa i magnesium, 3 skivig 5.5" koppling och bakmonterad liten startkrans med 99 tänder.
Hittade en färdig men dyr adapterplatta mellan Honda K och GM i USA som jag beställde hem. Viola allt passade fint

Nu är vi i slutfasen av designen på ett eget svänghjul som gifter ihop hela paketet i rätt position.

Rent tankemässigt har vi nu alltså en låda baktill med splines hona som ingående axel och en GM LS koppling med 26T splines framtill och en Chevy sprängkåpa.

So far so good. Men vad händer nu? Idéen är som följer:
1. Främre axel i sprängkåpan/bellhousing som har nos passande för Hondas pilotlager, splinesad för 26T och slutar utanför sprängkåpan med en fläns för BMW hardyskiva.

2. Ovan axel kan ju inte sväva runt fritt i sprängkåpan. En lagring behövs. Jag vill använda standardgrejer så långt det går och hittade lager och delar i BMWs sprängritningar som kändes vettigt. Beställde hem grejerna och nu har jag ritat en platta som ska hålla det här lagret och bultas fast i sprängkåpan.
Axeln låses fast i lagret med en låsring på insidan så hela paketet - sprängkåpa med lagring och axeln - ska bultas fast på motor och koppling i ett stycke. Så är iaf tanken.

3. Mellanaxel - inte kardan utan axel - med hardyskiva framtill och baktill. Inga knutar.

4. Bakre axel som möter mellanaxelns hardyskiva och går in med hane splines in i lådan. Flytande.

Det här förutsätter förstås att motor och låda är jävulskt linjerade men minskar roterande massa utan massa tunga knutar eller rör med större diametrar.

Här är bilder på lagringsplattan. Lagret är 80x35x20 och det fanns fiffiga låsbleck osv från BMW
Enda ändringen jag sett hittills på den printade plattan är att öppna upp centrumhålet så inte den roterande delen av lagret riskerar att komma i kontakt.

Input eller tankar på lösningen i stort? Ska lägga upp ritningar imorgon på plattan så kan vi bolla tankar kring godstjocklekar osv.



_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Nr1, finns, det plats att få hela drivlinan så linjerad som den behöver vara?

Nr2. Hur lång blir mellanaxeln? Samt hur grov måste den vara för ditt varvtal?

Hade ju varit smutt med en kolfiberaxel med 2 alumedbringare, 2 hardys som är standard och går lätt att byta.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Det smyger sig in lite riktiga delad, ser jag...

Vad ska ni ha för storlek på hardyskivorna ?

BMWs hardy för M-bilarna med V8 är rejält förstärkta invändigt.... och prisvärda.
Men dom är ju ganska stora.


Det blir inte så mycket vrid, max 800 Nm. Så jag har tittat på de här:
https://www.speeding.nu/p/drivlina/hardyskiva/hardyskiva-mellan.html

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
erikjakan skrev:
Nr1, finns, det plats att få hela drivlinan så linjerad som den behöver vara?

Nr2. Hur lång blir mellanaxeln? Samt hur grov måste den vara för ditt varvtal?

Hade ju varit smutt med en kolfiberaxel med 2 alumedbringare, 2 hardys som är standard och går lätt att byta.


Nr 1 är the million dollar question... hur linjerat det verkligen kommer bli. Hittills går det OK att passa in det noga (motorns position är satt nu).

2. Den blir ca 100 cm. Maxvarv ca 9000 rpm. Axeln som satt tidigare var en porsche originalaxel (i transaxelröret) på 25 mm och den funkade med uppåt 1000 Nm och ca 170 cm längd. Tänker att den nya axeln borde vara ungefär samma dimension som främre GM axeln i sprängkåpan, dvs 1 1/8".

Utifrån diskussionerna med Albins så har jag gått ifrån större diameter tuber och kolfiberaxlar och hamnat i ovan tankar med en vanlig axel. De har sett problem och svårigheter med balansen vilket påverkat lådan negativt.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852



GustafB skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det smyger sig in lite riktiga delad, ser jag...

Vad ska ni ha för storlek på hardyskivorna ?

BMWs hardy för M-bilarna med V8 är rejält förstärkta invändigt.... och prisvärda.
Men dom är ju ganska stora.


Det blir inte så mycket vrid, max 800 Nm. Så jag har tittat på de här:
https://www.speeding.nu/p/drivlina/hardyskiva/hardyskiva-mellan.html


Den här sitter orginal på nån BMW. Tror att jag har art nr på nått ställe.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Jag var inne på en sån här hardy. Första designkonceptet så hade jag bara tänkt 1 hardyskiva men för säkerhetsskulle borde man nog ha hardy både framtill och baktill av mellanaxeln



_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Fin motor Honda K-serie.

De verkar ju klara 500 hk med minimala modifieringar.

Foder, kolvar och stakar så verkar inte 1000 hk vara omöjligt.

Verkar finnas ett väldigt fint utbud av prestanda delar till dem. De som tar ut mest effekt (rakt fram) på plattformen nosar väl på 2000hk.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



safe skrev:
De som tar ut mest effekt (rakt fram) på plattformen nosar väl på 2000hk.
Billet block och 90-100psi.
https://www.youtube.com/watch?v=YT5-5L6Acy8&feature=youtu.be&t . . . .
Gustaf ska väl inte ta i så hårt för att få lite kontroll antar jag.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Ja, 100 psi är ju helt sjukt mycket. Det är väl på metanol då förstås, men ändå...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
GustafB skrev:
Jag var inne på en sån här hardy. Första designkonceptet så hade jag bara tänkt 1 hardyskiva men för säkerhetsskulle borde man nog ha hardy både framtill och baktill av mellanaxeln






Det bästa är väl hardy i ena änden och en cv-knut i andra.
Att göra medbringare för hardy eller cv.... går väl på ett ut..


Intressant tanke med både och. Du menar för att både ha visst spel i alla ledder? Både rotation, längsled och vinkel.

Vill helst undvika knutarr och skivor bäst det går för att hålla det lätt och enkelt. Men det måste ju samtidigt fungera och vara driftsäkert.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Såhär är plattan tänkt som ska hålla lagret i sprängkåpan.
Kåpans centrum är 118,905 mm och 12 mm djup så där tänker jag att plattan har styrning som är 12 mm hög med H7 passform i hålet på diametern. Då får man fin centrering på hela plattan vilket såklart är superviktigt så det inte vibrerar eller vobblar. Efter det, dvs på de restarande 8 mm som täcker lagret har jag dragit ner diametern lite grann eftersom lagret bara är 80 mm i diameter. För att spara vikt helt enkelt.

Med den fina styrningen i centrum så tänkte jag att 5 mm tjocklek på basplattan borde räcka? Det här får ju absolut inte flexa men med 12 mm styrning så borde det inte göra det. Eller så ökar man på ett par mm på plattan för säkerhets skull.

Lagret är som sagt 80 mm (rättare sagt 79.98 mm) och jag tänker H7 passform på hålet med 20 mm djup.
Tänkt att CNC fräsas fram i 7075 med beräknad vikt på ca 590 gram.

Synpunkter?


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 178, 179, 180 ... 192, 193, 194   >>
34 besök senaste veckan (1138749 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande