Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3 ... 178, 179, 180 ... 192, 193, 194 >> 34 besök senaste veckan (1138749 totalt) |
Kaps sekventiell 6växlad transaxel till salu!
Adapter platta finns för att bulta upp mot ett 944 transaxelrör men kan användas i vilken bil som helst. Tål 1000 Nm. Fina grejer _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Här har vi enkla 7.5 kg att spara för en 944 åkare!
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Lådan är såld.
Lite andra godbitar till salu: ------- Sachs 3 skivig motorsportkoppling, 140 mm med svänghjul i chromoly samt urtrampningslager. Håller för 1400 Nm och passar Porsche 944 Turbo. Pris 16000 kr ink moms. Nypris nära det dubbla. Bilder och info: https://www.revlinestore.se/p/flywhe -------- Obp v3 billet pedalställ utan cylindrar. Med bromsvåg men utan justerratt. Nypris 13890 kr. Pris 7000 kr ink moms eller bud. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Okej mindre säljposter och mer byggposter utlovas
Här är ett projekt som jag gärna bollar lite tankar kring. Det blir en ny växellåda. Det är inte "officiellt" men det blir en Albins ST6 som ska dyka upp när som helst. Har valt V8 Supercars-varianten med hela växellådan framför utgående axlar. Det blir bättre viktfördelning och den är inte gjord för en sprängkåpa som originallåda eller kapslådan jag kört med sista åren. Problemet med Hondamotorn och bakmonterad växellåda är ju att det inte finns lösa bellhousings. Efter att ha forskat massa i det här under vintern så slutade det med ett komplett fint kitt från Tilton till LS med sprängkåpa i magnesium, 3 skivig 5.5" koppling och bakmonterad liten startkrans med 99 tänder. Hittade en färdig men dyr adapterplatta mellan Honda K och GM i USA som jag beställde hem. Viola allt passade fint Nu är vi i slutfasen av designen på ett eget svänghjul som gifter ihop hela paketet i rätt position. Rent tankemässigt har vi nu alltså en låda baktill med splines hona som ingående axel och en GM LS koppling med 26T splines framtill och en Chevy sprängkåpa. So far so good. Men vad händer nu? Idéen är som följer: 1. Främre axel i sprängkåpan/bellhousing som har nos passande för Hondas pilotlager, splinesad för 26T och slutar utanför sprängkåpan med en fläns för BMW hardyskiva. 2. Ovan axel kan ju inte sväva runt fritt i sprängkåpan. En lagring behövs. Jag vill använda standardgrejer så långt det går och hittade lager och delar i BMWs sprängritningar som kändes vettigt. Beställde hem grejerna och nu har jag ritat en platta som ska hålla det här lagret och bultas fast i sprängkåpan. Axeln låses fast i lagret med en låsring på insidan så hela paketet - sprängkåpa med lagring och axeln - ska bultas fast på motor och koppling i ett stycke. Så är iaf tanken. 3. Mellanaxel - inte kardan utan axel - med hardyskiva framtill och baktill. Inga knutar. 4. Bakre axel som möter mellanaxelns hardyskiva och går in med hane splines in i lådan. Flytande. Det här förutsätter förstås att motor och låda är jävulskt linjerade men minskar roterande massa utan massa tunga knutar eller rör med större diametrar. Här är bilder på lagringsplattan. Lagret är 80x35x20 och det fanns fiffiga låsbleck osv från BMW Enda ändringen jag sett hittills på den printade plattan är att öppna upp centrumhålet så inte den roterande delen av lagret riskerar att komma i kontakt. Input eller tankar på lösningen i stort? Ska lägga upp ritningar imorgon på plattan så kan vi bolla tankar kring godstjocklekar osv. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Nr1, finns, det plats att få hela drivlinan så linjerad som den behöver vara?
Nr2. Hur lång blir mellanaxeln? Samt hur grov måste den vara för ditt varvtal? Hade ju varit smutt med en kolfiberaxel med 2 alumedbringare, 2 hardys som är standard och går lätt att byta. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Det blir inte så mycket vrid, max 800 Nm. Så jag har tittat på de här: https://www.speeding.nu/p/drivlina/h _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Nr 1 är the million dollar question... hur linjerat det verkligen kommer bli. Hittills går det OK att passa in det noga (motorns position är satt nu). 2. Den blir ca 100 cm. Maxvarv ca 9000 rpm. Axeln som satt tidigare var en porsche originalaxel (i transaxelröret) på 25 mm och den funkade med uppåt 1000 Nm och ca 170 cm längd. Tänker att den nya axeln borde vara ungefär samma dimension som främre GM axeln i sprängkåpan, dvs 1 1/8". Utifrån diskussionerna med Albins så har jag gått ifrån större diameter tuber och kolfiberaxlar och hamnat i ovan tankar med en vanlig axel. De har sett problem och svårigheter med balansen vilket påverkat lådan negativt. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Den här sitter orginal på nån BMW. Tror att jag har art nr på nått ställe. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag var inne på en sån här hardy. Första designkonceptet så hade jag bara tänkt 1 hardyskiva men för säkerhetsskulle borde man nog ha hardy både framtill och baktill av mellanaxeln
_________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Fin motor Honda K-serie.
De verkar ju klara 500 hk med minimala modifieringar. Foder, kolvar och stakar så verkar inte 1000 hk vara omöjligt. Verkar finnas ett väldigt fint utbud av prestanda delar till dem. De som tar ut mest effekt (rakt fram) på plattformen nosar väl på 2000hk. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
https://www.youtube.com/watch?v=YT5- Gustaf ska väl inte ta i så hårt för att få lite kontroll antar jag. |
||||
Ja, 100 psi är ju helt sjukt mycket. Det är väl på metanol då förstås, men ändå...
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Intressant tanke med både och. Du menar för att både ha visst spel i alla ledder? Både rotation, längsled och vinkel. Vill helst undvika knutarr och skivor bäst det går för att hålla det lätt och enkelt. Men det måste ju samtidigt fungera och vara driftsäkert. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Såhär är plattan tänkt som ska hålla lagret i sprängkåpan.
Kåpans centrum är 118,905 mm och 12 mm djup så där tänker jag att plattan har styrning som är 12 mm hög med H7 passform i hålet på diametern. Då får man fin centrering på hela plattan vilket såklart är superviktigt så det inte vibrerar eller vobblar. Efter det, dvs på de restarande 8 mm som täcker lagret har jag dragit ner diametern lite grann eftersom lagret bara är 80 mm i diameter. För att spara vikt helt enkelt. Med den fina styrningen i centrum så tänkte jag att 5 mm tjocklek på basplattan borde räcka? Det här får ju absolut inte flexa men med 12 mm styrning så borde det inte göra det. Eller så ökar man på ett par mm på plattan för säkerhets skull. Lagret är som sagt 80 mm (rättare sagt 79.98 mm) och jag tänker H7 passform på hålet med 20 mm djup. Tänkt att CNC fräsas fram i 7075 med beräknad vikt på ca 590 gram. Synpunkter? _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3 ... 178, 179, 180 ... 192, 193, 194 >> 34 besök senaste veckan (1138749 totalt) |