Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 180, 181, 182 ... 192, 193, 194   >>
35 besök idag (1139024 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



GustafB skrev:


Började rita på det här men har tänkt igenom det igen och undrar om inte det här är är ett onödigt ingrepp för styrkan



Det tror jag defenetivt att det är. Jag råkade bara rammla in i ett typiskt rejsa-analyserande.

Jag skulle säga att du har gott och väl tillräcklig styrka , jag kan inte se att det är någon stor belastning alls i den ledd som styrkan ökar.

5mm alu i lämplig kvalitet borde vara gott å väl tilltaget, det viktiga är antagligen i sammahanget att det finns tillräckligt bra med material som stöd i och runt lagerläget så det inte kan glappa upp sig med tiden

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



GustafB skrev:
Började rita på det här men har tänkt igenom det igen och undrar om inte det här är är ett onödigt ingrepp för styrkan. Kom ihåg att hela lagret ligger innanför plattan. Och 12 mm av lagrets 20 mm bredd ligger i sprängkåpans styrning. Och eftersom den styr med några hundradelar så blir det väldigt svårt att flexa för lagret. Så jag vet faktiskt inte om ribbor på baksidan gör särskilt mycket?

Däremot kan det vara värt att göra en design med ribbor för att på så sätt kunna få mindre vikt med bibehållen styrka istället för att göra hela plattan 10 mm.


Har du frilagt krafterna? Riktningar, samt eventuella moment som verkar på biten. I så fall är det enkelt och se vad man behöver eller inte (iaf uppskatta, utan att behöva hålla på med FEM).

Har du inte gjort det, så rita in en vägg runt yttre perimetern på hela detaljen. Den kan vara lägre ute vid skruvarna och högre inne mot lagerfästet. Då har du iaf hängslen och livrem. Den ser klen ut, så det gäller att där inte är något böjmoment någonstans...
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Såhär ser den ut med 10 mm basplatta. Har inte simulerat krafterna utan går bara på magkänsla.
Jag tror att den här designen är rejält overkill särskilt med styrningen i kåpan. Men overkill är ändå att föredra

Original 944 turbo har en torque tube med en enda axel mellan motor och växellåda. Den sitter med några kullager längs med röret. Fram kan den röra sig fritt (går igenom koppling in i pilotlager) och bak sitter den bultad i en hylsa som förbinder axeln med ingående axel i lådan.

I nya lösningen så sitter inget rör emellan som säkerställer linjering. Däremot har jag tänkt en lagring mitt på mellanaxeln som bultas fast i karossen. Egentligen kanske det räcker med en semisolid hardy fram och that's it. Eller CV knut kanske. Motor och växellåda sitter stumt monterat och linjerat med laser emellan så det kommer inte att behöva ta upp avvikelser på mer än ett par mm per meter. Hoppas jag




_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ska du ha lager på mitten av mellanaxeln så bör det vara gummiupphängt antar jag. Annars blir det risker med att axeln blir överbestämd.
Tycker inte det ska behövas på så kort Axel, men å andra sidan har du böjning i axeln när chassiet rör sig, så blir den en snurrande banan i 9000rpm. i det läget vill man defenetivt ha ett stödlager som förhindrar att bananen blir ännu mer böjd,

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
knotan skrev:
Ska du ha lager på mitten av mellanaxeln så bör det vara gummiupphängt antar jag. Annars blir det risker med att axeln blir överbestämd.
Tycker inte det ska behövas på så kort Axel, men å andra sidan har du böjning i axeln när chassiet rör sig, så blir den en snurrande banan i 9000rpm. i det läget vill man defenetivt ha ett stödlager som förhindrar att bananen blir ännu mer böjd,


Haha ja en banan vill man undvika
Precis, tänkte ett gummiupphängt lager typ stödlager för kardan.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Var det stödlager på original 944 axeln? Hur lång var den?

Känns onödigt om axeln bara är 1m lång?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



944an har ju ett rör som styr ihop delarna, sitter det nu bultat "löst" i vardera ände av bilens chassie, så blir det ofrånkomligen en viss brist på styrning "miss allignement" i det läget kan man få en böjning i axeln. Är axeln uppfäst i gummi i båda ändar blir det verkligen inte mycket. Men ändå.
Blir det en böjning på axeln på 1 mm går det säkert bra, men 2 blir snabbt mer, vid 6-7-8000 rpm. Och lite moment på en böjd Axel vid de varvtalet, Så vill man nog ha något som räddar, annars tar det inte många sekunder innan axeln är på väg att hitta en omloppsbana, i ett annat solsystem

I princip så kanske inte ett kullager behövs, , utan det borde räcka med en ring med någon millimeter spel runt, som tvingar tillbaka axeln mot centrum OM den börjar flexa, rent principiellt alltså.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Mjo men inliningen måste ju göras riktigt bra först, kanske med hjälp av solida aluminiumhardys? Som sen byts till gummi när alla fästen är tillverkade..

Jag menar axeln kommer inte flexa mer bara för att den inte sitter i ett torque tube.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



Är det så här det byggs på fabriksbyggen med? Jag menar är ju dumt att försöka uppfinna nåt nytt. Hur ser det ut på tävlingsbilar med transaxel? Eller är dom tvingade att använda original konstruktion? Tänker på corvette Le mans bilar. Borde finnas fler man kan efterlikna lr?

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



erikjakan skrev:
Mjo men inliningen måste ju göras riktigt bra först, kanske med hjälp av solida aluminiumhardys? Som sen byts till gummi när alla fästen är tillverkade..

Jag menar axeln kommer inte flexa mer bara för att den inte sitter i ett torque tube.


På sätt och vis kan den ju flexa mer iof. Nu är väl Gustafs kaross tämligen styv, men annars har du karossflex att ta hänsyn till som hade kunnat elimineras med tourqetuben. Men som sagt, i detta fallet tror jag inte det blir ett bekymmer.
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



erikjakan skrev:
Mjo men inliningen måste ju göras riktigt bra först, kanske med hjälp av solida aluminiumhardys? Som sen byts till gummi när alla fästen är tillverkade..


Eller bara använda tre hål med genomgående bultar på en vanlig hardy

_________________
S Örnberg
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
erikjakan skrev:
Var det stödlager på original 944 axeln? Hur lång var den?

Känns onödigt om axeln bara är 1m lång?


4 stödlager i tuben. Axeln är runt 170 cm om jag minns rätt.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Fredin skrev:
Är det så här det byggs på fabriksbyggen med? Jag menar är ju dumt att försöka uppfinna nåt nytt. Hur ser det ut på tävlingsbilar med transaxel? Eller är dom tvingade att använda original konstruktion? Tänker på corvette Le mans bilar. Borde finnas fler man kan efterlikna lr?


Det är väldigt få bilar som har transaxel så det finns inte mycket inspiration att hämta. Corvette kör en tub mellan motor och låda.

Stummonterar man motor och låda i en styv racebil så blir det inte lika viktigt med en tub.

V8 supercars i Australien körde Albins ST6 bakmonterad tidigare och då hade de en mellanaxel med lagring på mitten och någon form av kopplingsanordning mellan främre axeln och mellanaxeln.
Grundidén till min setup kommer därifrån. Men jag har inte lyckats hitta en enda bild på V8 supercars setupen tyvärr.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Gjorde en variant av 10 mm plattan med urfrästa lättningshål (djup 6 mm).
Sparade bara 80 gram

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19492



GustafB skrev:
Stummonterar man motor och låda i en styv racebil så blir det inte lika viktigt med en tub.
Men det bör väl ställa enorma krav på linjering av motor och växellåda?
Ska de sättas i chassit med plåtar eller vanliga punktfästen?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



erikjakan skrev:
Mjo men inliningen måste ju göras riktigt bra först, kanske med hjälp av solida aluminiumhardys? Som sen byts till gummi när alla fästen är tillverkade..

Jag menar axeln kommer inte flexa mer bara för att den inte sitter i ett torque tube.


Det är flexet som blir som under körning att ta hänsyn till jag syftar på. Motor/låda sitter mjukt upphängd i bägge ändar å stumt mot röret (antar jag)
Jag tror dock att det räcker med att ha momentbuffery/axelkoppling i bägge ändar, å sen att man kör med ett stöd på mitten som hjälper till. Dvs för säkerhets skull.


Jag har legat under en bil på pallbockar för att studera hur kardan beter sig vid olika varvtal med bakaxel uppgissad/gängande, och filmat med Gopro under körning, Det gällde kardan i ett av mina byggen med väldigt mycket, och enligt de flesta rent felaktig vinkel.
Så jag har sett på obehagligt nära håll hur en kardan betett sig när den börjar kasta. Efter dess har jag lite mer respekt och eftertanke hur det bör säkras upp. Nu är denna inte en kardan, den har mindre vikt och vikten sitter på en mindre radie, men principen är densamma, men med mycket högre varv istället.

Men ska inte tjata mer på detta , Jag tror Gustaf löser det. På ett bra sätt thumbs up

Vad väger den där lagerplattan jämfört mot motorsvepet osv? Du kanske kan spara mer vikt på att sätta ett lättare lager?? Nållager eller rull-lager så du kan ha mindre diameter/lättare lagerläget??

80x35x20. Är inte ett lättvikts motorsportlager direkt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
GustafB skrev:
Stummonterar man motor och låda i en styv racebil så blir det inte lika viktigt med en tub.
Men det bör väl ställa enorma krav på linjering av motor och växellåda?
Ska de sättas i chassit med plåtar eller vanliga punktfästen?


Ja verkligen. Det är därför det behövs någon form av knut/koppling.
Det blir mer av typen plåtar framtill/baktill för montering.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
knotan skrev:
erikjakan skrev:
Mjo men inliningen måste ju göras riktigt bra först, kanske med hjälp av solida aluminiumhardys? Som sen byts till gummi när alla fästen är tillverkade..

Jag menar axeln kommer inte flexa mer bara för att den inte sitter i ett torque tube.


Det är flexet som blir som under körning att ta hänsyn till jag syftar på. Motor/låda sitter mjukt upphängd i bägge ändar å stumt mot röret (antar jag)
Jag tror dock att det räcker med att ha momentbuffery/axelkoppling i bägge ändar, å sen att man kör med ett stöd på mitten som hjälper till. Dvs för säkerhets skull.


Jag har legat under en bil på pallbockar för att studera hur kardan beter sig vid olika varvtal med bakaxel uppgissad/gängande, och filmat med Gopro under körning, Det gällde kardan i ett av mina byggen med väldigt mycket, och enligt de flesta rent felaktig vinkel.
Så jag har sett på obehagligt nära håll hur en kardan betett sig när den börjar kasta. Efter dess har jag lite mer respekt och eftertanke hur det bör säkras upp. Nu är denna inte en kardan, den har mindre vikt och vikten sitter på en mindre radie, men principen är densamma, men med mycket högre varv istället.

Men ska inte tjata mer på detta , Jag tror Gustaf löser det. På ett bra sätt thumbs up

Vad väger den där lagerplattan jämfört mot motorsvepet osv? Du kanske kan spara mer vikt på att sätta ett lättare lager?? Nållager eller rull-lager så du kan ha mindre diameter/lättare lagerläget??

80x35x20. Är inte ett lättvikts motorsportlager direkt


Det här är viktiga grejer och det finns inte så många liknande lösningar så det är bara att diskutera på

Vi satte en Go Pro där bak som filmade lådan för ett par år sedan. Trots nästan stumt monterat med delrinkuddar vid både motor och växellåda så böjde sig hela tuben vid belastning så bakkant på lådan dippade flera centimeter
Så jag har också stor respekt för alla krafter involverade.

Hela sprängkåpan väger 3.5 kg (Magnesium).
Haha ja lagret är tyngre än jag trodde. Ville göra det enkelt för mig och ta ett lager som används för det här ändamålet. Har också tittat på Corvette-grejerna för att få ett hum om vad som är rimligt.

De största puckarna att ta beslut om nu är 1) hardy eller CV-knut 2) 1 eller 2 stycken hardy/knut.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



GustafB skrev:
Gjorde en variant av 10 mm plattan med urfrästa lättningshål (djup 6 mm).
Sparade bara 80 gram


Gör lättningarna från andra sidan så har du bara en uppspänning
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Gällande lagret så kan jag säga med 99% säkerhet att alla lager som har tillräckligt stort innermått, klarar belastningen (gott och väl)
30mm bör ju räcka bra för första och sista axeldelarna,

möjligt att den mellersta längsta axeln , bör vara något klenare för att ta största belastning ??( en lång Axel klarar både vridning och böjning bättre än en kort som lättare går av)

Enda är väll att inte titta på nållager utan yttre lagerbana, det kan vara lite känsligt att sätta i aluminium.

Jag hade nog kollat på ett rull-lager, ett rullager klarar generellt högre belastning än ett kullager på samma bredd. Men blir mindre i ytterdiameter och därmed vanligen lättare.
Du skulle bara sim exempel tex kunna använda ett NUP 25x52x15, och eftersom du ska köra härdad Axel så kan du strunta i innerringen å bara använda brickor och låsringar, för det axiella. det blir då "ungefär" 30x52x15. [/b]

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 180, 181, 182 ... 192, 193, 194   >>
35 besök idag (1139024 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande