Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 181, 182, 183 ... 192, 193, 194   >>
65 besök senaste veckan (1138951 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Bling Bling







_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3056



Set väldigt stadigt ut helt klart!

Hur gör du med grenrör och turbo? Anpassar till nya Blocket? Den sista versionen du gjorde tycker jag såg riktigt bra ut.

Ös på


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Cédric skrev:
Set väldigt stadigt ut helt klart!

Hur gör du med grenrör och turbo? Anpassar till nya Blocket? Den sista versionen du gjorde tycker jag såg riktigt bra ut.

Ös på



Det blir nytt grenrör och turbo.
Nu bygger vi brandvägg och motorfästen. Blir lite mer dragrace-stuk med fästen fram- och baktill istället för sidan av motorn. Hoppas nya växellådan dyker upp inom 1-2 veckor också så att vi kan börja montera den också.
Torrsumpssystem är i designfasen hos en välkänd svensk leverantör Så allt går framåt men långsamt..

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 588



Så härligt att se på sånt när man är CNC-operatör själv thumbs up

_________________
Matthias Karlsson
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Mycket billet blir det
Bröstkåpan från Skunk2Racing passar som hand i handsken på billetblocket.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Ser "billet" ut det däran! thumbs up

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



GustafB skrev:

Det blir nytt grenrör och turbo.
Nu bygger vi brandvägg och motorfästen. Blir lite mer dragrace-stuk med fästen fram- och baktill istället för sidan av motorn. Hoppas nya växellådan dyker upp inom 1-2 veckor också så att vi kan börja montera den också.
Torrsumpssystem är i designfasen hos en välkänd svensk leverantör Så allt går framåt men långsamt..


Hur gör du med växellåda, blir det en sekventiell hondalåda? Traditionell kardan och diff/bakaxel från något jänk?
Kanske du redan skrivit eller vill överraska med.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
safe skrev:
GustafB skrev:

Det blir nytt grenrör och turbo.
Nu bygger vi brandvägg och motorfästen. Blir lite mer dragrace-stuk med fästen fram- och baktill istället för sidan av motorn. Hoppas nya växellådan dyker upp inom 1-2 veckor också så att vi kan börja montera den också.
Torrsumpssystem är i designfasen hos en välkänd svensk leverantör Så allt går framåt men långsamt..


Hur gör du med växellåda, blir det en sekventiell hondalåda? Traditionell kardan och diff/bakaxel från något jänk?
Kanske du redan skrivit eller vill överraska med.


Det blir fortsatt transaxel för bästa viktfördelningen. Nya lådan i sig har bättre viktfördelning och är starkare än den gamla. Hoppas jag har den hemma inom 1-2 veckor.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3954



Hur är bedplate konstruerad på det där blocket? Ren aluminium, eller har de petat in ramlagerförstärkningar i stål motsvarande original?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Ragnar skrev:
Hur är bedplate konstruerad på det där blocket? Ren aluminium, eller har de petat in ramlagerförstärkningar i stål motsvarande original?


Ren aluminium. Rätt likt Porsche 944/968 med en komplett gördel i alu med alla överfall.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3954



GustafB skrev:
Ragnar skrev:
Hur är bedplate konstruerad på det där blocket? Ren aluminium, eller har de petat in ramlagerförstärkningar i stål motsvarande original?


Ren aluminium. Rätt likt Porsche 944/968 med en komplett gördel i alu med alla överfall.

Ok! Beroende på vilka krav du har och/eller hur förlustfokuserat du dimensionerar kan det ju vara bra att ta med i åtanke när du sätter storleken på pumpens trycksteg.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517



Har inte Daily både pump och sump till denna motor ?

Dom har ju finast grejer på marknaden i mina ögon

_________________
Karel Silha
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
karel021 skrev:
Har inte Daily både pump och sump till denna motor ?

Dom har ju finast grejer på marknaden i mina ögon


Daily har ett fint kit. Men nu jobbar vi tillsammans med en välkänd svensk tillverkare på att ta fram ett eget kit.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753




_________________
Patrick Wetterskog
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517



Ok,

Hoppas ni sätter sugstegen direkt på tråget som Daily har. Helt klart oslagbart

_________________
Karel Silha
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Det vettefan.. det ockuperar ofta sugstegen till att endast suga i tråget(om man inte specialtillverkar tråget)
Ibland, eller iallafall jag vill suga ur oljan ur toppen direkt, så slipper den rinna efter blockväggarna och ev piskas runt av vevaxeln pga vinddraget som finns där trots undertryck.
Man kan då även köra 100% drydeck och ha mindre bekymmer med topplockspackningar.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517



Kadett4wd skrev:
Det vettefan.. det ockuperar ofta sugstegen till att endast suga i tråget(om man inte specialtillverkar tråget)
Ibland, eller iallafall jag vill suga ur oljan ur toppen direkt, så slipper den rinna efter blockväggarna och ev piskas runt av vevaxeln pga vinddraget som finns där trots undertryck.
Man kan då även köra 100% drydeck och ha mindre bekymmer med topplockspackningar.


På en Daily setup så kan du ha 1-4 sugsteg på tråget direkt monterat sen kan du även ha en slag till toppen om du nu vill ha de.





så här ser mitt tråg ut.

_________________
Karel Silha
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Det vettefan.. det ockuperar ofta sugstegen till att endast suga i tråget(om man inte specialtillverkar tråget)
Ibland, eller iallafall jag vill suga ur oljan ur toppen direkt, så slipper den rinna efter blockväggarna och ev piskas runt av vevaxeln pga vinddraget som finns där trots undertryck.
Man kan då även köra 100% drydeck och ha mindre bekymmer med topplockspackningar.


Jag föredrar ändå att suga ut allt via tråget, även turbons retur.
Topp och block är dry deck vad gäller kylvattnet och det känns som det absolut primära.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Nya lådan från Albins har kommit hem efter lång väntan
Det är en Albins ST6 transaxel. Tål 1000+ Nm och är en förhållandevis nätt och smidig pjäs.

Blir fortsatt mycket jobb att passa in motor + växellåda i chassit. Den skarpsynte ser att utgående axlar på den här lådan ligger längst bak och inte tvärtom som förra lådan och Porschelådorna. Det innebär mer vikt in mot centrum i bilen och mer utrymme bakåt för förbättrad aero.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Snygg låda!


GustafB skrev:
Den skarpsynte ser att utgående axlar på den här lådan ligger längst bak


Alla riktiga Porschelådor är byggda så! Det är bara VW derivaten där växellådan hänger bakom diffen.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3056



Riktigt flådig låda, finns det några specifikationer på vad den tål? Hur är service intervallen?




Ja den riktiga transaxellådan från porsche ser ju ut så


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 181, 182, 183 ... 192, 193, 194   >>
65 besök senaste veckan (1138951 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande