Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 182, 183, 184 ... 192, 193, 194   >>
37 besök senaste veckan (1138746 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Cédric skrev:
Riktigt flådig låda, finns det några specifikationer på vad den tål? Hur är service intervallen?




Ja den riktiga transaxellådan från porsche ser ju ut så



Det där är en riktig Porschelåda det

Specen på Albins-lådan är 1000 Nm på ingående axel och 4500 Nm konstant belastning på utgående med 6000 Nm bursts. Men i praktiken så tål de mer än så på ingående.
Serviceintervallen är 5000 km.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Med tanke på hur mycket dom hamrar runt varje helg med bilarna som lådan sitter i normalt sett så bordet det gå att belasta den en del till för den korta driften en bil som din bil kör en tävlingshelg och ändå få fin hållbarhet:)

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Cédric skrev:
Med tanke på hur mycket dom hamrar runt varje helg med bilarna som lådan sitter i normalt sett så bordet det gå att belasta den en del till för den korta driften en bil som din bil kör en tävlingshelg och ändå få fin hållbarhet:)


Jag tror också det. Klarar de 5000 km mellan serviceintervallen i såna här bilar så borde vi vara rätt safe
https://www.facebook.com/Albinsgear/videos/1485039438182721/

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Googlade på lådan, 69kg, rejäl klump! Men klart värt lite vikt om det håller.

Vad vägde den gamla lådan, körde ni 968 lådan?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
safe skrev:
Googlade på lådan, 69kg, rejäl klump! Men klart värt lite vikt om det håller.

Vad vägde den gamla lådan, körde ni 968 lådan?


Satt en Kaps seqlåda innan. Man måste ha i åtanke att det är transaxel med diffklimp i ett när man kollar vikten. Transaxlar som klarar 1000 Nm väger en hel del.

Nya lådan är 68 kg. Gamla lådan med adapterplatta var 74 kg.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



GustafB skrev:
safe skrev:
Googlade på lådan, 69kg, rejäl klump! Men klart värt lite vikt om det håller.

Vad vägde den gamla lådan, körde ni 968 lådan?


Satt en Kaps seqlåda innan. Man måste ha i åtanke att det är transaxel med diffklimp i ett när man kollar vikten. Transaxlar som klarar 1000 Nm väger en hel del.

Nya lådan är 68 kg. Gamla lådan med adapterplatta var 74 kg.


Aha, så lättare alltså.

Nu står det säkert i den här långa tråden... Men jag antar att ni kör någon annan bakvagn än 968 annars borde "bakaxeln" väl vara i vägen för lådan?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Ja, bakvagnen är från Porsche 996. Men kommer troligen att göras om framöver för att optimera aeron.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Lite trafik på Alx första hotlap på Sydney Motorsports Park


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Jävlar! Kan inte ha varit mycket marginal där inte.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Perfekt låsning av spåret, vilken idiotplacering. Snyggt av Alx att rädda situationen.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Andreas P.

Här sen Jan 2015
Inlägg: 76



GustafB skrev:
Ja, bakvagnen är från Porsche 996. Men kommer troligen att göras om framöver för att optimera aeron.


Är det något åt det här hållet du tänker dig?


_________________
Andreas Persson
Mitsubishi Evo X
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Inte riktigt men nästan. Idén är att göra en lite annorlunda bakvagn där bärarmar inte ser ut eller sitter som normalt. Allt ska sitta väldigt högt och målsättningen är att kunna göra tunnlar som ger snarlik downforce som på bilden fast lägre helt under hjulupphängningen. Det är en mer optimerad lösning med lägre drag och mer effektiv downforce än en jättediffusor och frilagda axlar.

Nackdelen är väl sämre skrytfaktorn vid korvmojen där storleken på diffusorn är det som räknas men det får jag leva med

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
smid
Habo
Här sen Jan 2008
Inlägg: 114



Surt att missa biltema körv skrytet... Alla vet ju att det ger extra tiondelar i kurvorna

_________________
Jimi Smid

@smid_racing
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Om du ändå bygger om bakvagnen så kan du ju göra så att du får 3 fjädrar? 1 för att ta upp Aero krafterna.

Med vänlig hälsning, Per

GustafB skrev:
Inte riktigt men nästan. Idén är att göra en lite annorlunda bakvagn där bärarmar inte ser ut eller sitter som normalt. Allt ska sitta väldigt högt och målsättningen är att kunna göra tunnlar som ger snarlik downforce som på bilden fast lägre helt under hjulupphängningen. Det är en mer optimerad lösning med lägre drag och mer effektiv downforce än en jättediffusor och frilagda axlar.

Nackdelen är väl sämre skrytfaktorn vid korvmojen där storleken på diffusorn är det som räknas men det får jag leva med

_________________
Per Axblom
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
smid skrev:
Surt att missa biltema körv skrytet... Alla vet ju att det ger extra tiondelar i kurvorna


Får ta igen det med lustgas eller någon form av hyperboost

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Om du ändå bygger om bakvagnen så kan du ju göra så att du får 3 fjädrar? 1 för att ta upp Aero krafterna.

Med vänlig hälsning, Per


Ja precis, det är tanken.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Von_Zipper
Stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 37



GustafB skrev:
Inte riktigt men nästan. Idén är att göra en lite annorlunda bakvagn där bärarmar inte ser ut eller sitter som normalt. Allt ska sitta väldigt högt och målsättningen är att kunna göra tunnlar som ger snarlik downforce som på bilden fast lägre helt under hjulupphängningen. Det är en mer optimerad lösning med lägre drag och mer effektiv downforce än en jättediffusor och frilagda axlar.

Nackdelen är väl sämre skrytfaktorn vid korvmojen där storleken på diffusorn är det som räknas men det får jag leva med


Blir bara ballare och ballare den här bilen! Låter som bakomvarande förare riskerar att få tunnelseende och hamna i sandfållan framöver om de inte passar sig

Räknar du med någon provkörning i år, eller blir det först nästa säsong?

_________________
Mvh,
Johan Allert
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Von_Zipper skrev:
GustafB skrev:
Inte riktigt men nästan. Idén är att göra en lite annorlunda bakvagn där bärarmar inte ser ut eller sitter som normalt. Allt ska sitta väldigt högt och målsättningen är att kunna göra tunnlar som ger snarlik downforce som på bilden fast lägre helt under hjulupphängningen. Det är en mer optimerad lösning med lägre drag och mer effektiv downforce än en jättediffusor och frilagda axlar.

Nackdelen är väl sämre skrytfaktorn vid korvmojen där storleken på diffusorn är det som räknas men det får jag leva med


Blir bara ballare och ballare den här bilen! Låter som bakomvarande förare riskerar att få tunnelseende och hamna i sandfållan framöver om de inte passar sig

Räknar du med någon provkörning i år, eller blir det först nästa säsong?



Det blir ingen provkörning iår. Det är nästan en ny bil att bygga och det går långsamt,

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Nästan en helt ny bil igen? Skrev du inte det för 2 år sedan med?
En grov lista på vad som ska göras med bilen?
Denna gången ska du förbereda för framtiden så du inte behöver bygga en ny bil för 7nde gången?

Lycka till :-)

Mvh, Per

GustafB skrev:
Von_Zipper skrev:
GustafB skrev:
Inte riktigt men nästan. Idén är att göra en lite annorlunda bakvagn där bärarmar inte ser ut eller sitter som normalt. Allt ska sitta väldigt högt och målsättningen är att kunna göra tunnlar som ger snarlik downforce som på bilden fast lägre helt under hjulupphängningen. Det är en mer optimerad lösning med lägre drag och mer effektiv downforce än en jättediffusor och frilagda axlar.

Nackdelen är väl sämre skrytfaktorn vid korvmojen där storleken på diffusorn är det som räknas men det får jag leva med


Blir bara ballare och ballare den här bilen! Låter som bakomvarande förare riskerar att få tunnelseende och hamna i sandfållan framöver om de inte passar sig

Räknar du med någon provkörning i år, eller blir det först nästa säsong?



Det blir ingen provkörning iår. Det är nästan en ny bil att bygga och det går långsamt,

_________________
Per Axblom
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Nästan en helt ny bil igen? Skrev du inte det för 2 år sedan med?
En grov lista på vad som ska göras med bilen?
Denna gången ska du förbereda för framtiden så du inte behöver bygga en ny bil för 7nde gången?

Lycka till :-)

Mvh, Per



Haha påminn mig inte
Det är en naturlig utvecklingskurva och då blir det större ombyggnationer med täta mellanrum.
Inte ens på F1-nivå kan de förbereda för framtiden och göra en 100% optimal bil från dag 1. Utvecklingen går framåt, gränser flyttas framåt, man lär sig mer och mer och ribban höjs kontinuerligt. I den kommande versionen så byggs bilen med målsättningen <1.10 på Mantorp och den målsättningen hade varit svår för 5 år sedan.

Men jag ska inte slita ut begreppet "ny bil". Kan iaf konstatera att det nästan bara blir det yttre som kommer ser mer eller mindre likadant ut, sen blir det kanske 80% nytt under skalet. För mycket att lista just nu:)

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
För någon vecka sedan var Robert Ajdén - http://3d-scanning.se/ - här och scannade in hela bakdelen innan och utan. Det blev hur bra som helst, inga dåliga grejer han har

Nu är den datan överförd till en solidfil och jag har börjat skissa på den nya bakdelen. I princip allting bakom huvudbågen ska tas bort och göras om men det kanske jag redan skrivit
Men det blir det bilder på senare.








_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 182, 183, 184 ... 192, 193, 194   >>
37 besök senaste veckan (1138746 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande