Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 183, 184, 185 ... 192, 193, 194   >>
59 besök senaste veckan (1138953 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Så cool arbetssätt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



Nyfiken fråga, det röret som vingstöttat står på, har det Hart stöd åt något annat håll än vad som syns på bilderna?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Nyfiken fråga, det röret som vingstöttat står på, har det Hart stöd åt något annat håll än vad som syns på bilderna?


Vingens upright går rakt ner i burrören som går rakt bakåt och har sedan två extra stag upp mot toppen på huvudbågen på 2 olika ställen. Sen iochmed att uprighten går igenom kolfiberpanelen bak så får de mycket sidostabilitet där. Har kört 1+ ton genom dessa uprights och filmat och det är helt stumt.

EDIT: alltså varje upright har 2 egna stag som går uppåt så totalt är det 3 punkter per upright.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Så cool arbetssätt thumbs up


Det är verkligen otroligt givande att jobba såhär

Här är nu den primära strukturen i bakre halvan av bilen överförd från scannad fil till solidfil som gör det lättare att jobba vidare.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



GustafB skrev:
Inte riktigt men nästan. Idén är att göra en lite annorlunda bakvagn där bärarmar inte ser ut eller sitter som normalt. Allt ska sitta väldigt högt och målsättningen är att kunna göra tunnlar som ger snarlik downforce som på bilden fast lägre helt under hjulupphängningen. Det är en mer optimerad lösning med lägre drag och mer effektiv downforce än en jättediffusor och frilagda


Ok, intressant ide. thumbs up Om jag inte minns fel så fanns det väl en sportvagnsprototyp som hade samma koncept där undre bärarmarna nästan satt lika högt som drivaxlarna och mer eller mindre vilade på tunnlarnas ovansida.

GustafB skrev:
Aerodynamic skrev:
Om du ändå bygger om bakvagnen så kan du ju göra så att du får 3 fjädrar? 1 för att ta upp Aero krafterna.


Ja precis, det är tanken.


Ger den nya motorn utrymme för en liknande lösning för framvagnen?
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Andreas Persson skrev:
GustafB skrev:
Inte riktigt men nästan. Idén är att göra en lite annorlunda bakvagn där bärarmar inte ser ut eller sitter som normalt. Allt ska sitta väldigt högt och målsättningen är att kunna göra tunnlar som ger snarlik downforce som på bilden fast lägre helt under hjulupphängningen. Det är en mer optimerad lösning med lägre drag och mer effektiv downforce än en jättediffusor och frilagda


Ok, intressant ide. thumbs up Om jag inte minns fel så fanns det väl en sportvagnsprototyp som hade samma koncept där undre bärarmarna nästan satt lika högt som drivaxlarna och mer eller mindre vilade på tunnlarnas ovansida.

GustafB skrev:
Aerodynamic skrev:
Om du ändå bygger om bakvagnen så kan du ju göra så att du får 3 fjädrar? 1 för att ta upp Aero krafterna.


Ja precis, det är tanken.


Ger den nya motorn utrymme för en liknande lösning för framvagnen?


Precis det finns några gamla bilar som hade snarlik lösning med geometrin.

Japp. På något sätt bör det få plats med heave dämpare/fjäder fram också

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Något som slog mig med 3d-scanningen är att det kan vara minst lika värdefullt för de som inte CAD-ritar och CNC-bearbetar fram sina grejer. På gräsrotsnivå är ju det vanligaste att man smider ihop sina grejer. Man gör enklare ritningar för hand, kapar, slipar, fräser, svarvar, svetsar, bankar, bockar osv för att få ihop grejerna. Och det kan man komma enormt långt med!

Nackdelen är att man inte har en exakt ritning med alla nödvändiga mått för att göra en kopia den dagen något går sönder. Det här hänt mig tidigare och det är jäkligt tungt att behöva starta om med allting från början. Att då ha scannat in sin custombyggda pryl är enormt värdefullt då man enkelt kan ta alla mått för att tillverka en ny utan att uppfinna hjulet på nytt.
Jag har verkligen blivit frälst på att ha grejer inscannade så jag vill bara dela med mig om alla bra användningsområden


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
J.J
stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 51



Kommenterar sällan men dina byggen följer man alltid med glädje =) Väldigt motiverade för oss 944 åkare att se vad dom kan prestera, (trots alltid underdog)

Helt rätt med Honda spisen! Hade det gått att fått till med orginal transaxelrör? Jag antar att det är pga vikten du ville bli av med den?

_________________
Johan Joffs
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
J.J skrev:
Kommenterar sällan men dina byggen följer man alltid med glädje =) Väldigt motiverade för oss 944 åkare att se vad dom kan prestera, (trots alltid underdog)

Helt rätt med Honda spisen! Hade det gått att fått till med orginal transaxelrör? Jag antar att det är pga vikten du ville bli av med den?


Tack!

Det hade gått att få till med original transaxelrör med en annan växellåda. Den här Albins-lådan är dock inte gjord för att bulta på en bellhousing. Den har också i motsats till original hela lådans innehåll framför utgående axlar.
Har dessutom flyttat baka motorn max enligt WTAC reglementet. Hondamotorn hamnar nu helt bakom framaxeln

Mellanaxeln mellan motor och låda blir inte mer än ca 120 cm så det blir en odelad kardan typ med cv knutar i vardera ände. Spar vikt på det sättet också.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3056



Med andra ord väldigt lika ferraris lösning!



_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Cool bild! Ja väldigt likt
Motorn är också vinklad nedåt i bakkant liknande på bilden.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3056



En snabbgoogling säger att axlarna inte är direkt billiga att köpa, säkert billigare att göra en egen med rätt dimensioner. Men det borde visa att konceptet uppenbarligen fungerar.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Cédric skrev:
En snabbgoogling säger att axlarna inte är direkt billiga att köpa, säkert billigare att göra en egen med rätt dimensioner. Men det borde visa att konceptet uppenbarligen fungerar.


Kan man använda OEM-delar finns det många fördelar såsom tillgänglighet och pris.
Men just i det här fallet är nog en custom enklare och säkert billgare även om det går på ca 15-20k

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214



Hel rätt med en liten fyra bakom framaxeln, kommer bli grymt det där.
Räknar du med test i år.
Vad tror du om match vikten.
Hur mycke fjädringsväg åker ni med ca.


_________________
Magnus Andersson
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
plastis skrev:
Hel rätt med en liten fyra bakom framaxeln, kommer bli grymt det där.
Räknar du med test i år.
Vad tror du om match vikten.
Hur mycke fjädringsväg åker ni med ca.



Kul thumbs up
Inget test i år. Det är flera stora förändringar på gång utöver motor + låda.
1050-1100 kg + bränsle och förare. Svårt att få superlätt med mkt aero och hållbar struktur för den.
Fjädringsvägen är runt 50 mm max.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Tips på var man kan köpa sömlöst 25x2 rör i 355 kvalitet? Kan köpa en 6-meterspipa om det behövs.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753




_________________
Patrick Wetterskog
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
https://www.stalror.se/produkter/varmvalsade-ror/somlosa-varmvalsade-ror-s355j2h-e355-en-10210-1-en-10297-1-ar-alt-n/


Minsta dim 42mm där.
Hydroscand hade 25mm rör förut men osäkert om de har de nuförtiden

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Tror inte det finns, rätt special isåfall. Vanliga Hydraulikrör, är 235 kval. Detsamma med precisionsrör.
Hydraulrör högtryck finns i 355 men då blir det 25x3.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



kollade inte efter det iofs, men maila dem och fråga.

Kolla med Imero i Västerås, de brukar kunna skaka fram matrial åt oss.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 352



GustafB skrev:
Tips på var man kan köpa sömlöst 25x2 rör i 355 kvalitet? Kan köpa en 6-meterspipa om det behövs.


Arigo Teknik AB
Kalldragna, normaliserade rör av krommolybden stål 4130. Amerikansk standard SAE 4130 cond "N", specifikation MIL-T-6736-B. Hel längd: 17-24 fot (5-7 m) ...

_________________
Peter Franzén
Nissan 200SX V6
SSK-racing klass3
MB SLK230 Kompressor sommarbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 183, 184, 185 ... 192, 193, 194   >>
59 besök senaste veckan (1138953 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande