Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3 ... 183, 184, 185 ... 192, 193, 194 >> 150 besök idag (1139352 totalt) |
Vingens upright går rakt ner i burrören som går rakt bakåt och har sedan två extra stag upp mot toppen på huvudbågen på 2 olika ställen. Sen iochmed att uprighten går igenom kolfiberpanelen bak så får de mycket sidostabilitet där. Har kört 1+ ton genom dessa uprights och filmat och det är helt stumt. EDIT: alltså varje upright har 2 egna stag som går uppåt så totalt är det 3 punkter per upright. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Det är verkligen otroligt givande att jobba såhär Här är nu den primära strukturen i bakre halvan av bilen överförd från scannad fil till solidfil som gör det lättare att jobba vidare. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Ok, intressant ide. Om jag inte minns fel så fanns det väl en sportvagnsprototyp som hade samma koncept där undre bärarmarna nästan satt lika högt som drivaxlarna och mer eller mindre vilade på tunnlarnas ovansida.
Ger den nya motorn utrymme för en liknande lösning för framvagnen? |
||||||||
Precis det finns några gamla bilar som hade snarlik lösning med geometrin. Japp. På något sätt bör det få plats med heave dämpare/fjäder fram också _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Något som slog mig med 3d-scanningen är att det kan vara minst lika värdefullt för de som inte CAD-ritar och CNC-bearbetar fram sina grejer. På gräsrotsnivå är ju det vanligaste att man smider ihop sina grejer. Man gör enklare ritningar för hand, kapar, slipar, fräser, svarvar, svetsar, bankar, bockar osv för att få ihop grejerna. Och det kan man komma enormt långt med!
Nackdelen är att man inte har en exakt ritning med alla nödvändiga mått för att göra en kopia den dagen något går sönder. Det här hänt mig tidigare och det är jäkligt tungt att behöva starta om med allting från början. Att då ha scannat in sin custombyggda pryl är enormt värdefullt då man enkelt kan ta alla mått för att tillverka en ny utan att uppfinna hjulet på nytt. Jag har verkligen blivit frälst på att ha grejer inscannade så jag vill bara dela med mig om alla bra användningsområden _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Kommenterar sällan men dina byggen följer man alltid med glädje =) Väldigt motiverade för oss 944 åkare att se vad dom kan prestera, (trots alltid underdog)
Helt rätt med Honda spisen! Hade det gått att fått till med orginal transaxelrör? Jag antar att det är pga vikten du ville bli av med den? _________________ Johan Joffs |
||||||||
Tack! Det hade gått att få till med original transaxelrör med en annan växellåda. Den här Albins-lådan är dock inte gjord för att bulta på en bellhousing. Den har också i motsats till original hela lådans innehåll framför utgående axlar. Har dessutom flyttat baka motorn max enligt WTAC reglementet. Hondamotorn hamnar nu helt bakom framaxeln Mellanaxeln mellan motor och låda blir inte mer än ca 120 cm så det blir en odelad kardan typ med cv knutar i vardera ände. Spar vikt på det sättet också. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
En snabbgoogling säger att axlarna inte är direkt billiga att köpa, säkert billigare att göra en egen med rätt dimensioner. Men det borde visa att konceptet uppenbarligen fungerar.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Kan man använda OEM-delar finns det många fördelar såsom tillgänglighet och pris. Men just i det här fallet är nog en custom enklare och säkert billgare även om det går på ca 15-20k _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Kul Inget test i år. Det är flera stora förändringar på gång utöver motor + låda. 1050-1100 kg + bränsle och förare. Svårt att få superlätt med mkt aero och hållbar struktur för den. Fjädringsvägen är runt 50 mm max. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
_________________ Patrick Wetterskog |
||||||||
Minsta dim 42mm där. Hydroscand hade 25mm rör förut men osäkert om de har de nuförtiden _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Arigo Teknik AB Kalldragna, normaliserade rör av krommolybden stål 4130. Amerikansk standard SAE 4130 cond "N", specifikation MIL-T-6736-B. Hel längd: 17-24 fot (5-7 m) ... _________________ Peter Franzén Nissan 200SX V6 SSK-racing klass3 MB SLK230 Kompressor sommarbil |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3 ... 183, 184, 185 ... 192, 193, 194 >> 150 besök idag (1139352 totalt) |