Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3 ... 186, 187, 188 ... 192, 193, 194 >> 36 besök senaste veckan (1138989 totalt) |
Sök på cold metal transfer. Klipper in text från Wikipedia här :
_________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Traditionellt brukar man väl på engelska kalla det för cold weld när man pressar samman två metallytor så de binder mekaniskt. Men på ny-kina-engelska är det att pulsa en TIG på rätt hög ström. Inget kallt över det egentligen. Tror det är så som kina headers svetsas så det ser jättefint ut men saknar penetration och spricker inom en säsong. Youtuba på det så ser du. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Nej, pulsad TIG är något annat. Det långa namnet på den här tekniken är Robotic Cold Metal Transfer Welding. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Mmmmm. Tänkte väl det. Att vi tänkte på olika saker. Cold Welding, som på svenska blir kallsvetsning, är nåt helt annat. Nåt vi får problem med på satelliter ibland. Lika material kan under vissa förutsättningar kallsvetsa i vakuum. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||||
Det låter praktiskt om man vill trolla bort en raksträcka till exempel Hur mycket effekt tror du att du kommer frestas att testa att åka med på högre växlar? _________________ Mvh, Johan Allert |
||||||||
Man anar ju vad målet eventuellt kanske möjligen skulle kunna vara och isåfall ska det bli oerhört spännande att följa!
_________________ David Wievegg Gul Evo VI NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am https://wievegg.com |
||||||||
Berätta gärna vad du anar så får vi se om det kan stämma, annars kanske det kan fungera som bra input _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Albins-lådan verkar klara "hur mycket som helst" den också så jag ser inte så stora begränsningar utöver gasresponsen. Tror att nuvarande turbo (Garrett G42 Compact) som har kapacitet för ca 1200 hk redan kan vara lite för stor och tappa "tid" i långsammare kurvor. Den optimala kompromissen är nog ca 1000 hk-turbo i kombination med lustgas. Så runt 1200 hk blir nog max vad man kan köra och ändå ha körbarhet. Men med tanke på Alx körde 1:12 med kanske 700-800 hk så vore 1200 inte så dumt på rakorna där vi alltid förlorat mot konkurrenter genom åren _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Min gissning är att målet är det ska vinnas, och då kanske "VM". Men det är såklart bara en gissning.
_________________ David Wievegg Gul Evo VI NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am https://wievegg.com |
||||||||
Att vinna är inte riktigt realistiskt men att kapa ett gäng sekunder både i "VM" och på Mantorp är givetvis målet _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Jag undrar när det blir ett rör chassi bygge, dvs version 2.0 typ, eller är syftet att vara snabbast i Promod som gäller?
I övrigt frän med Billet grejor _________________ Micke Bernebrandt NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET |
||||||||
Håller mig inom WTAC-reglementet vilket typ motsvarar TAnu Promod. Begränsningarna som finns på bottenplattan, fjäderbenstorn osv gör att bilen inte kan komma ner så vansinnigt i vikt som tex Wiborgs Evo. Dessutom finns det minimivikter i WTAC baserat på bilmodell och för min bil är det 1056 kg utan förare med max 5 kg bränsle. Så även om jag lyckas få ner den dit är den ändå 200+ kg tyngre än Wiborgs Evo. Målsättningen är att fortsätta vara snabbast i Europa enligt WTAC-reglementet (dvs snabbast med bibehållen bottenplatta). Skulle jag bygga helt från blankt papper så finns det inga kategorier längre. Då konkurrerar man med LMP-bilar och då finns det ingen poäng med att den ska efterlikna något som någon gång kommit från en fabrik. Vilket iofs vore kul men inte just nu _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Kanske blir för avancerat eller tungt, men någon form av compound/två stegs överladdning kanske kan hjälpa med spoolningen om du vill ha ännu mer flås?
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Japp. Och utväxlingen på nya lådan är gjord för att kunna använda alla växlar på banan, dvs 1an är inte bara för att komma iväg från depån. På 1an gör den 117 km/h vid 9000 rpm och sen droppar det inte så mkt mellan växlingarna. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Förmodligen för tungt men skulle nog fungera bra för att få mer flås. En kille i USA kör compound-turbos med sitt billet K24-block och han plockar ut uppåt 2000 hk. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
En nyfiken fråga (som jag tror inte har ställts i tråden): var ser du att begränsningen kommer att vara när den nya versionen är utprovad och injusterad? Vad kommer att vara flaskhalsen för förbättrade varvtider?
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||||
Kör man inte med responssystem för att hålla liv i turbon? Fresh-air som vi använder inom rallycross är ju fint! _________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||||||||
Måste bara ta ett snack med Garrett om hur många turboaggregat de vill sponsra med _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Intressant fråga Nu pågår det egentligen förändringar på alla delar av bilen och planen är att kapa av bilen bakom huvudbågen för att bygga en helt ny bakre struktur och hjulupphängning som är designad utifrån aeron. Samtidigt jagas det vikt överallt och nya uprights och hubbar håller på att designas, helt nytt bromssystem undersöks osv. Så när den nya versionen är helt klart så bör den vara väldigt nära minimivikt i WTAC, ha mer downforce, mer effekt, bättre anpassat chassi för den här typen av bil osv. och då ser jag inte att det finns någon direkt flaskhals. Det skulle isåfall vara för få testdagar som blir flaskhalsen för att hitta bästa möjliga varvtid i bilen. Utöver det så skulle det isåfall handla om att bygga en helt ny bil och hitta små, små, förbättringar överallt. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3 ... 186, 187, 188 ... 192, 193, 194 >> 36 besök senaste veckan (1138989 totalt) |