Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 191, 192, 193, 194   >>
165 besök idag (1139517 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Styra wastegaten med CO2 ?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
safe skrev:
Styra wastegaten med CO2 ?


Det är till växlingssystemet. Ska köra med en 300 bar lufttub istället för luftkompressor för att spara lite vikt.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



GustafB skrev:
safe skrev:
Styra wastegaten med CO2 ?


Det är till växlingssystemet. Ska köra med en 300 bar lufttub istället för luftkompressor för att spara lite vikt.
Komposittub från ett rökdykarpaket då antar jag thumbs up
De kommer ju i par, och det är lättare att byta flaska än att fylla på i depån (men du kanske har manuell fallback så du klarar av ett pass utan tryck ).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
GustafB skrev:
safe skrev:
Styra wastegaten med CO2 ?


Det är till växlingssystemet. Ska köra med en 300 bar lufttub istället för luftkompressor för att spara lite vikt.
Komposittub från ett rökdykarpaket då antar jag thumbs up
De kommer ju i par, och det är lättare att byta flaska än att fylla på i depån (men du kanske har manuell fallback så du klarar av ett pass utan tryck ).


Mindre komposittuber på ca 1,1 liter. Bör räcka för ca 400 växlingar så det räcker nog ett par pass. Har dubbla tuber + kompressor så man kan se till att en tub nyfylld i depån hela tiden.

Ingen manuell fallback, det skulle bli för tungt Vore trevligt om det gick att få dit en tryckgivare före regulatorn så det går att ha kolla på flasktrycket. Då kan man ju slänga upp en varning på dashen när luften börjar ta slut.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



dubbel

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



GustafB skrev:
Ingen manuell fallback, det skulle bli för tungt Vore trevligt om det gick att få dit en tryckgivare före regulatorn så det går att ha kolla på flasktrycket. Då kan man ju slänga upp en varning på dashen när luften börjar ta slut.
Men du har väl en knappcellsmätare på regulatorn så du har (kan teoretiskt ha) en aning om trycket innan du ger dig ut?
Tex (nä den är slut i lager tyvärr)


Men preflight-check-listan växer

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



GustafB skrev:

Mindre komposittuber på ca 1,1 liter. Bör räcka för ca 400 växlingar så det räcker nog ett par pass.


Skulle räcka ca 100 varv för mig.... Vissa banor något fler...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
safe skrev:
GustafB skrev:

Mindre komposittuber på ca 1,1 liter. Bör räcka för ca 400 växlingar så det räcker nog ett par pass.


Skulle räcka ca 100 varv för mig.... Vissa banor något fler...


På vissa banor blir det nog inte mer än 15 varv i den här bilen. Fast det kan ju innebära en hel racedag i viss fall

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Sökes! Tips på svetsning av alukardan.
Svea kardan jobbar inte med kardaner i aluminium. Kardanaxelservice i Göteborg balanserar dem i alu men bygger inte.

Jag har delarna. Dvs röret och svetsändarna. Det behöver kortas och svetsas. Svetsningen i sig är ju inte svår men för att undvika att det rör sig för mycket tänker jag att man borde sätta upp det i en svarv eller liknande jigg när man svetsar. Någon som har tips på firma eller folk som kan göra detta bra?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422



GustafB skrev:
Sökes! Tips på svetsning av alukardan.
Svea kardan jobbar inte med kardaner i aluminium. Kardanaxelservice i Göteborg balanserar dem i alu men bygger inte.

Jag har delarna. Dvs röret och svetsändarna. Det behöver kortas och svetsas. Svetsningen i sig är ju inte svår men för att undvika att det rör sig för mycket tänker jag att man borde sätta upp det i en svarv eller liknande jigg när man svetsar. Någon som har tips på firma eller folk som kan göra detta bra?


Min alu-kardan står hos PPF för kortning och balansering, det är inte gjort ännu men inga problem enligt de.

_________________
Patrik Lissjos
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Lissjos skrev:
GustafB skrev:
Sökes! Tips på svetsning av alukardan.
Svea kardan jobbar inte med kardaner i aluminium. Kardanaxelservice i Göteborg balanserar dem i alu men bygger inte.

Jag har delarna. Dvs röret och svetsändarna. Det behöver kortas och svetsas. Svetsningen i sig är ju inte svår men för att undvika att det rör sig för mycket tänker jag att man borde sätta upp det i en svarv eller liknande jigg när man svetsar. Någon som har tips på firma eller folk som kan göra detta bra?


Min alu-kardan står hos PPF för kortning och balansering, det är inte gjort ännu men inga problem enligt de.


Kanon, tack för tipset. Delarna åker upp till PPF imorrn

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Nästan helt färdig i motorrummet.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Snyggt!
Så planen är racing 2022 då, hinner du till första tävlingen (när den nu kan vara)?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
safe skrev:
Snyggt!
Så planen är racing 2022 då, hinner du till första tävlingen (när den nu kan vara)?


Tackar Planen är att den uppstartad och mappad i början av nästa år. Men det blir ingen full tävlingssäsong framöver. Det finns helt enkelt inte tid längre att driva runt bil på den här nivån och samtidigt ha ett schema att förhålla sig till.

I första hand blir det tester och inte tävlingar, men är det en tävling jag vill köra så är det givetvis TAnu på Mantorp

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



GustafB skrev:
safe skrev:
Snyggt!
Så planen är racing 2022 då, hinner du till första tävlingen (när den nu kan vara)?


Tackar Planen är att den uppstartad och mappad i början av nästa år. Men det blir ingen full tävlingssäsong framöver. Det finns helt enkelt inte tid längre att driva runt bil på den här nivån och samtidigt ha ett schema att förhålla sig till.

I första hand blir det tester och inte tävlingar, men är det en tävling jag vill köra så är det givetvis TAnu på Mantorp


Man får välja mellan att bygga bil och köra bil!

Hur tänker du med dumpventilen, vissa säger nära spjället andra innan intercoolern?
Jag har satt en innan intercoolern på min 924a. Spelar säkert ingen roll i verkligheten....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
safe skrev:
GustafB skrev:
safe skrev:
Snyggt!
Så planen är racing 2022 då, hinner du till första tävlingen (när den nu kan vara)?


Tackar Planen är att den uppstartad och mappad i början av nästa år. Men det blir ingen full tävlingssäsong framöver. Det finns helt enkelt inte tid längre att driva runt bil på den här nivån och samtidigt ha ett schema att förhålla sig till.

I första hand blir det tester och inte tävlingar, men är det en tävling jag vill köra så är det givetvis TAnu på Mantorp


Man får välja mellan att bygga bil och köra bil!

Hur tänker du med dumpventilen, vissa säger nära spjället andra innan intercoolern?
Jag har satt en innan intercoolern på min 924a. Spelar säkert ingen roll i verkligheten....


Exakt, jag har utvecklat och tävlat på samma gång i tillräckligt många säsonger för att veta hur mycket det kostar på

En fördel med att sätta dumpen före IC är att luften som dumpas inte behöver belasta IC. I mitt fall så används inte dumpen så ofta eftersom det är fullgasväxlingar vid full acceleration.
Hade dumpen före IC tidigare men där sitter nu ett DBW spjäll för att hantera surge om det uppkommer.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Klippte ihop lite missöden från WTAC


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Det är något särskilt med borstad alu och falsade spår


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Tur du är snabb och inte behöver kolla så mycket i backspegeln!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
safe skrev:
Tur du är snabb och inte behöver kolla så mycket i backspegeln!


Hela bakluckan är i kolfiber sedan ett par år tillbaka så jag kör med backkamera som backspegel

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Snyggt! Väldigt snyggt!

Vad är anledningen att du kapslat hela bakre utrymmet?

...och vad är planen med bilen 2022? Hade gärna sett den live
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 191, 192, 193, 194   >>
165 besök idag (1139517 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande