Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Efter World Time Attack Challenge
1841 besök senaste veckan (1030481 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4 ... 170, 171, 172  Nästa>>
   
Peter Larsen
Göteborg



Här sen Jan 2007
Inlägg: 385



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2012 21:08     Citera

Du måste bygga om i främre hjulhusen, inte bara skära bort del av övre dämparfästet. Som du kan se på de svarta gummiresterna, går hjulet emot undersidan av hjulhuset vid kompression. Då blir det för smalt som det är nu. Om jag inte minns fel var originalhjulen vi byggde efter 621 mm höga. Vi körde 16 tum, du kommer att köra 17. Väljer du att gå ner till 610 eller liknande, blir det lite gummiprofil att åka på, med allt vad det innebär. Men den på bilderna synliga kanten uppe i hjulhuset måste bort om du inte skall höja bilen, gud förbjude. Vi åkte ju 205 mm, du 5 cm bredare varav det mesta inåt, eller?


_________________
Peter Larsen
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3559


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2012 21:28     Citera

Det är toppen som sätter stopp för att placera motorn längre bak (utan att modifiera brandväggen).
Skulle gå att få bak den max ett par centimeter men merjobbet med att korta transaxeln är inte värt det.

Kör med orört bromssystem tills vidare, har planer på att montera ett 996 ABS framöver.

Vill inte gå ner till 610, snarare upp till 640 långsiktigt med 700+ bak så man får mycket gummi i backen.
Men då måste bilen förmodligen upp något även om jag bygger om hjulhusen.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Supramannen




Här sen Feb 2003
Inlägg: 11473



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2012 22:42     Citera

Försök få till så du kan åka däck det finns mycke av tex cup däck


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Peter Larsen
Göteborg



Här sen Jan 2007
Inlägg: 385



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2012 23:53     Re: Citera

GustafB skrev:
Det är toppen som sätter stopp för att placera motorn längre bak (utan att modifiera brandväggen).
Skulle gå att få bak den max ett par centimeter men merjobbet med att korta transaxeln är inte värt det.

Kör med orört bromssystem tills vidare, har planer på att montera ett 996 ABS framöver.

Vill inte gå ner till 610, snarare upp till 640 långsiktigt med 700+ bak så man får mycket gummi i backen.
Men då måste bilen förmodligen upp något även om jag bygger om hjulhusen.


700 betyder 4cm högre bil plus garanterad höjning av bilen med lika mycket. Geometrin är inte byggd för det. Du vet, detta är nåt helt annat än vad du är van vid. En gatbil svarar inte på förändringar som en kompromisslös tävlingsbil. Jag ger dig ett litet exempel: Vi körde normalt med Yokohama A048 medium compound. Vi behövde byta däck under tävling på två banor, Kullen o Knutan. I ett försök att slippa hjulbyte, köpte jag medium/hard comp. Bilen blev okörbar. Vid ett annat tillfälle höjdes bilen bak 1,5 cm inför kvalifikation på Anderstorp. Bakvagnen blev bångstyrig, och vi förlorade 1,5 sek per varv. Om jag var du, skulle jag köra slicks, men inte gå över 621 mm . Jag hade nog stannat på 240 breda framdäck (S2000 regl däckdimension) och försökt få till så brett som möjligt bak utan att bilen skjuter i höjden. Med en riktigt bra diff kommer bilen att kunna köra kurvhastgheter som hänger av "hele gängen" som vi säger i Gbg


_________________
Peter Larsen
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Supramannen




Här sen Feb 2003
Inlägg: 11473



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Mar 2012 00:07     Citera

Är inte värre att du räknar på det och fixar så rc blir rätt med andra däck höjder..


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Peter Larsen
Göteborg



Här sen Jan 2007
Inlägg: 385



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Mar 2012 11:37     Citera

Gustaf,
Du har PM .


_________________
Peter Larsen
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3559


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Mar 2012 22:00     Citera

Jag spånade mest långsiktigt om vad som vore bäst och då lär 700+ garanterat vara mest optimalt, förutsatt att man korrigerar upphängningar. Bara att kolla på t.ex FIA GT fabriksbilar, alla kör 700+ bak och runt 680-700 fram.

Rickard du har en riktigt bra poäng där om utbud på beggade däck. På hobbynivån får man hålla till godo med det beggat man hittar och då är ju Cup-däck det hetaste. Alternativet är STCC men då snackar vi 240/610..

Bilen är byggd för 205/55-16 vilket ger diameter på 632 mm. Cup-bilarna, kör de 240/650 fram eller finns det några som kör 640? Med 650 kanske man kan klara sig med 8-10 mm höjning, förutsatt att innerskärmen inte tar i. Vilket det troligtvis gör med den bredden.. Äh, en sak i taget.. Först och främst en fungerande rullande bil. Optimerade däcksstorlekar står längre ner på listan
Har inte mer än ett par kvällar i veckan att lägga på bilen så det dröjer tyvärr länge innan den tar sig runt för egen maskin på en bana


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3559


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Mar 2012 22:01     Re: Citera

Peter Larsen skrev:
Gustaf,
Du har PM .


Har inte fått något?


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
JoHNNY RUBBER
sthlm



Här sen Jan 2004
Inlägg: 431



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Mar 2012 22:23     Citera

Om du skall tävla vilket jag tror du vill och hoppas du vill så är det Michelin som gäller.
Då är det mest naturliga att använda carrera cup däck vilket är på 2011-2012 årsbilar
Fram 25/64/18 och bak 30/68/18 vilket är hyffsat lätt att få tag på


_________________
ORDF PCSR

Johan von Berens
Porsche 997 GT3 Cup
www.skanstullsdack.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3559


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Mar 2012 22:37     Citera

Känns som att det är de dimensionerna jag ska satsa på framöver!


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Peter Larsen
Göteborg



Här sen Jan 2007
Inlägg: 385



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Mar 2012 06:42     Re: Citera

GustafB skrev:
Peter Larsen skrev:
Gustaf,
Du har PM .


Har inte fått något?


Haha...lyckades skicka till mig själv. Nu så......


_________________
Peter Larsen
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Supramannen




Här sen Feb 2003
Inlägg: 11473



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Mar 2012 09:41     Re: Citera

GustafB skrev:
Känns som att det är de dimensionerna jag ska satsa på framöver!


Ja det ät vettigast


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3559


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Mar 2012 14:05     Citera

Efter lite funderande ska jag skaffa en uppsättning beggade STCC-slicks och testa på kort sikt.
Det kräver minimalt med anpassning på bilen jämfört med Cup-dimensioner så det känns vettigast att böra med det. Och skaffar jag Michelin-slicks kan man ju tävla i PCSR om andan faller på

Byggmässigt är det just nu torrsumpskittet som kommer gräva störst hål i budgeten och tidsplanen (byggaren i USA fullchokad). Men det blir i alla fall ett fint helt nygjutet tråg, 4-stegspump och andra trevligheter.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Supramannen




Här sen Feb 2003
Inlägg: 11473



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Mar 2012 14:34     Re: Citera

GustafB skrev:
Efter lite funderande ska jag skaffa en uppsättning beggade STCC-slicks och testa på kort sikt.
Det kräver minimalt med anpassning på bilen jämfört med Cup-dimensioner så det känns vettigast att böra med det. Och skaffar jag Michelin-slicks kan man ju tävla i PCSR om andan faller på

Byggmässigt är det just nu torrsumpskittet som kommer gräva störst hål i budgeten och tidsplanen (byggaren i USA fullchokad). Men det blir i alla fall ett fint helt nygjutet tråg, 4-stegspump och andra trevligheter.


STCC kör Yoko tyvärr, men tror det finns lite liknade dimsetioner i rullning där ute i michi, Bherens hade ett gäng camro cup grejer innan


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3559


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Mar 2012 15:02     Citera

Fick tag i en uppsättning Michelinare från 09. Troligtvis men en början..


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Supramannen




Här sen Feb 2003
Inlägg: 11473



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Mar 2012 15:30     Re: Citera

GustafB skrev:
Fick tag i en uppsättning Michelinare från 09. Troligtvis men en början..


det duger att seta upp bilen på


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3559


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Mar 2012 08:38     Slicks Citera

Har inte blivit så mycket gjort, men var förbi Mr rubber igår och la på ett set gamla slicks på fälgarna.

Uppladdad med Rejsas Android-app.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3559


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Mar 2012 22:43     Bling Citera

Testar frigång under infjädring. Lite justering av övre stötdämparfästet behövs men i stort så passar det mycket bra.

Uppladdad med Rejsas Android-app.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2755



Tipsa Facebook   Inlägg  26 Mar 2012 16:00     Citera

Mmmmm ser fet ut!! :-)


_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Jan K
Grancan



Här sen Dec 2009
Inlägg: 127



Tipsa Facebook   Inlägg  26 Mar 2012 22:51     KAnon Citera

Hej Gustav
Vilket kanon bygge!
Det ska bli kul och följa och se hur det gàr.
Vad jag har i min 951 e framvagnen fràn en 996gt3 men jag har inte bytt ut bakvagnen "ännu".


_________________
Jan K
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
LUX
Luxemburg



Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Tipsa Facebook   Inlägg  27 Mar 2012 07:30     Citera

Hej Gustaf - din gamla trimkung.

Otroligt cool bil. Hoppas verkligen att du fixar ihop den och kör, kör, kör och tävlar.
Det förtjänare ett sånt fint bygge.


_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Efter World Time Attack Challenge
1841 besök senaste veckan (1030481 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4 ... 170, 171, 172  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.154 sec)
Webbrowser render:
sec