Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3 ... 143, 144, 145 ... 192, 193, 194 >> 57 besök senaste veckan (1138960 totalt) |
Jag har kört Corsa Elservon i lätt bil (800kg) utan bekymmer har aldrig haft "mothugg" där servon inte hänger med vilket jag har hört ifrån endel som har hydraulisk växel och elpump att inte flödet/trycket hänger med precis den där första millisekunderna när man ska parera ett litet släpp.
Känns korkat att utmana ödet med någon komponent som är till för servostyrning då det ju plockar bort kraften hela vägen genom styrväxel och knutar.(Better safe than sorry) Stort lycka till med projektet _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||||
Kör elhydralisk pump nu och det är inte perfekt men går ok. Har fått blandad feedback på elmekanisk på rattstången. Går säkert att få ok det med men har upptäckt att det skulle bli en tyngre historia så jag behåller nuvarande. Skulle behöva ett porsche 997/987 styrrack att måtta med. Någon som har ett över jag kan låna ett par dar? Lutar åt 997 rack eller E46. Någon som har en uppfattning om hur pass glappfritt ett e46 rack är? _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
många på begmarknaden har lite glapp. En del går dock att spänna ner. Skall du ha en purpme eller gul med kort utväxling. Den gule ZHF sitter er på 330 med M paket II. M3ans är ganska lång. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Bra info. Är allergisk mot glapp och känslan blir än mer påverkad på min bil som har väldigt korta styrarmar på upright. Standard e46 har enligt uppgift 50 mm/varv i slag vilket är 10 mm mer än 944 original. Kör ett snabbare Sellholm på 60 mm/varv men det ger med mina uprights typ 1.75 varv lock till lock Tror 50 mm slag vore lagom. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Det finns väldigt många olika styrväxlar till bmw med olika utväxlingar e46,e36,z3,z4 är alla kompatibla att flytta över mellan bilarna mer eller mindre väldigt små skillnader.
M3 växlarna e36 eller e46 är progressiva på "mitten" dvs dom är långsammare när man kör rakt fram och ju mer man vrider på ratten desto snabbare blir dom. Kan se om jag har kvar någon vettig länk med data på hur mycket travel per varv på dom olika växlarna. Vill du ha några mått på en bmw så har jag en lös här du kan få mått på ifall det hjälper (Z3 1,8) den är bland dom allra "snabbaste" bmw växlarna. _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||||
Hade först Yellow tag på 330 e46 men bytte den till en purple tag när den gula började glappa.
Till M3an som var original så var den progressiv som skrivits ovan men den var som att köra buss jämfört med purple tag. Gå på Z3 1.8 om du hittar. På tal om elhydraulisk styrväxel så kör jag Astrans på 944an och har inte några blackouts öht. Har iofs ingen returstrypning, möjligt att man får ett hack där. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Engine mm/ per. Rev BMW Part # ZF Part #
E30 Std 36.5 mm 32 13 1 092 335 E30 M3 2.3 & 2.5 38 mm 32 13 2 225 556 E36 M3 3.0 39 mm 32 13 2 227 191 E36 Std 45.5 mm 32 13 1 096 280 = ZF 7852 955 227 E36 M3 3.2 45.5 mm 32 13 1 096 280 E36 Z3 M 45.5 mm 32 13 1 096 280 E46 Std Std 50 mm 32 13 6 755 065 E85 Z4 M 51 mm 32 13 7 836 844 E36 Z3 1.8 - 3.0 53.5 mm 32 13 1 095 575 Summerad lista Z3 purple tag, sitter stundtals på vissa compacter också. Turns lock-to-lock : 2.7 Mm/rev: 53.5 E46 330i MII ZHP, så gott som enbart på modellår 2002 Overall Ratio : 13.7:1 Turns lock-to-lock : 3.0 Turning circle, ft. : 34.4 ZHPn ger lite tuffare motstånd pga sin grövre torsionsstav, vilket jag tycker var trevligare då den gav stabilitet i mittge och motstånd när man började styra. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Den där listan har jag hittat sedan tidigare
Det känns spontant kanske som att BMW-växlarna varken är bättre eller sämre än 944ans. Kanske ska satsa på en 997 växel men lite jobbigt att köpa en utan att veta något om måtten eller utväxling. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Ja har ju sagt ja ska fixa eller så kommer du ut och mäter själv.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Alright jag kommer ut _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
http://www.tradetechsweden.se/ Jonas har haft högvis med tuber och axlar liggande |
||||||
Årets första VLOG ute! Inte så spännande detta avsnitt men tanken är ju att följa hela bygget med bilen så vill man få en inblick får man stå ut med att se slip och spackel också
https://youtu.be/T3woTUu5XV4 _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Har precis kollat din VLOG
Ett tips! Jag personligen föredrar när man ser mer av det personen pratar om än själva personen, stör mig mycket på tv-program där dom filmar den dom intervjuar i över en minut sen får man bara se bilen i typ 3sek Så även om det inte är mycket att visa så är det ändå intressant att se vad du gjort och hur, tex. du sa att du tagit bort dropplisterna men du filmade bara det 1sek sen såg man inget mer av det medans du pratade om det och även det du gjort runt vindrutan skulle man vilja se mer av och Bilden av din bil på väggen fick jag pausa för att se på osv. = var mycket man bara såg 1 sek fast att du pratade om det under längre stunder. Så om det inte är för att du vill dölja vad du gjort så får du gärna filma mer på bilen även om du tycker det inte är något att visa så finns det alltid någon annan som gärna vill se mer av det. OBS bara tips, men du gör som du själv vill, förövrigt för fler VLOG:ar under byggets gång. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3 ... 143, 144, 145 ... 192, 193, 194 >> 57 besök senaste veckan (1138960 totalt) |