Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 151, 152, 153 ... 192, 193, 194   >>
34 besök senaste veckan (1138749 totalt)
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Skickar in lite energi jag också. Sjukt imponerande satsning på ett redan sjukt imponerande bygge. Heja heja!

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Lite detaljer till dig klara. Jesper på slottshagens mekaniska trodde inte han skulle få "mina" detaljer klara innan helgen, jag fick förklara att det inte är mina jobb-relaterade detaljer, utan viktiga sponsordelar till ett bil projekt.

Han förstod då att det var viktigt så stängde ner ordinarie produktion efter frukost idag så jag kunde hämta prylarna på eftermiddagen.

Nu ska dem bara från Norrköping till Stockholm på något vis. Någon som läser kanske åker den sträckan under helgen

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



knotan skrev:
Lite detaljer till dig klara. Jesper på slottshagens mekaniska trodde inte han skulle få "mina" detaljer klara innan helgen, jag fick förklara att det inte är mina jobb-relaterade detaljer, utan viktiga sponsordelar till ett bil projekt.

Han förstod då att det var viktigt så stängde ner ordinarie produktion efter frukost idag så jag kunde hämta prylarna på eftermiddagen.

Nu ska dem bara från Norrköping till Stockholm på något vis. Någon som läser kanske åker den sträckan under helgen

Uppladdad med Rejsas Android-app.

Snyggt!

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
rotrex vr6
Arvika
Här sen Jan 2007
Inlägg: 187



bilhobbyn förenar och skapar band med medmänniskor

_________________
Mathias Hellqvist
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ja visst är det så, nu är detta visserligen en enduro-förare. Men han förstår ju ändå vad som är skillnad på viktigt och vad som viktigt på riktigt.

Måste erkänna att jag haft flera olika som jag lejjer bort delar inom jobbet till.
Men fastnat hos Jesper just av den anledningen.

Nu får vi väll hoppas att allt stämmer så jag inte säger för mycket. men han brukar ha gott öga för toleranser. Vad som är viktigt, och vart man kanske inte behöver lägga enorm tid för att hitta rätt på tusendelarna.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Helt fantastiskt med folk som ställer upp
För de som undrar är en del av bitarna till en fixtur för nya bärarmar som en annan Rejsa-profil är involverad i tillverkningen av

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Uppdatering om 2018 saxat från FB:

Announcement: we will not make it to WTAC 2018. After dedicating most of my life the past 7 months to WTAC 2018 I'm sad to announce that due to family reasons I have to reduce the time spent on this project which means we won't be able to get the car built, fully sorted and prepped in time for the boat (which leaves in about 2 months). I'm still set on getting the car race ready 2018 and without the need to prep for the boat we should be able to hit the Swedish tracks later this summer. I've personally spent 1152,5 hours on this since November so it's something very special in the making. The goal for 2018 has switched towards racing the fastest cars in the Nordics at the yearly Time Attack highlight in Sweden - King of Mantorp / Timeattack Festival 2018.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



GustafB skrev:
Uppdatering om 2018 saxat från FB:

Announcement: we will not make it to WTAC 2018. After dedicating most of my life the past 7 months to WTAC 2018 I'm sad to announce that due to family reasons I have to reduce the time spent on this project which means we won't be able to get the car built, fully sorted and prepped in time for the boat (which leaves in about 2 months). I'm still set on getting the car race ready 2018 and without the need to prep for the boat we should be able to hit the Swedish tracks later this summer. I've personally spent 1152,5 hours on this since November so it's something very special in the making. The goal for 2018 has switched towards racing the fastest cars in the Nordics at the yearly Time Attack highlight in Sweden - King of Mantorp / Timeattack Festival 2018.


Trist men onekligen rätt beslut. Imponerande mängd timmar som du med flera har plöjt ner i bygget. Kämpa på i rätt takt. Ser fram emot att ni kommer ut på banorna.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Elsystem med Haltech Elite 2500 ECU, 3 I/O boxar, Geartronics GCU, Motec PDM, Motec C185 dash och Cartek XR huvudbrytare börjar arta sig

Tidskrävande att bygga ett komplett nytt elsystem med mängder av givare och stort CAN system men det blir många nivåer upp från tidigare. Bättre snyggare mer driftsäkert är bra kombo.

Med Motec har man liksom lämnat lek och skoj - nivån bakom sig
Men det innebär också att det är mängder med konfig att sätta upp och programmera.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Von_Zipper
Stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 37



Det här blir så ballt så man vågar inte ens gissa vad ni kommer att sätta för tid på Mantorp om allt lirar thumbs up

_________________
Mvh,
Johan Allert
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Von_Zipper skrev:
Det här blir så ballt så man vågar inte ens gissa vad ni kommer att sätta för tid på Mantorp om allt lirar thumbs up


Det sjuka är att bilen aldrig visat sig med sin fulla potential oavsett utförande. Det säger väl en del om hur knäpp jag är som fortsätter utveckla

2014 när Alx satte 1:19.3 på Mantorp i gamla 944 utförandet så var det första fulla attackvarvet. Sen kom ett missljud och sen stängde banan.

2015 var ett utvecklingsår med seq-låda och första versionen av nya aeron.

2016 började tiderna komma. 1:17.8 på Mantorp på R-däck under en första Superlap-simulation (attackvarv på första flygande). Sen i finalen när jag tänkte ladda på ännu hårdare med justerade bromspunkter sprack insuget.

2017 var ju bilen med om en krash på kullen och därefter började frontdiffusorn svikta och böjas och ställa till problem. På King of Mantorp tokmeckade vi hela dagen och fick höja bilen fram 15-20 mm (hej då CW, hjulinställning och front aero) och på första och enda fulla attackvarvet satt 1:16.2 på slicks.

Så fullt injusterad på ett bra kört varv är det rätt spännande att tänka vad bilen borde klara i årets utförande

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Von_Zipper
Stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 37



GustafB skrev:
Von_Zipper skrev:
Det här blir så ballt så man vågar inte ens gissa vad ni kommer att sätta för tid på Mantorp om allt lirar thumbs up


Det sjuka är att bilen aldrig visat sig med sin fulla potential oavsett utförande. Det säger väl en del om hur knäpp jag är som fortsätter utveckla

2014 när Alx satte 1:19.3 på Mantorp i gamla 944 utförandet så var det första fulla attackvarvet. Sen kom ett missljud och sen stängde banan.

2015 var ett utvecklingsår med seq-låda och första versionen av nya aeron.

2016 började tiderna komma. 1:17.8 på Mantorp på R-däck under en första Superlap-simulation (attackvarv på första flygande). Sen i finalen när jag tänkte ladda på ännu hårdare med justerade bromspunkter sprack insuget.

2017 var ju bilen med om en krash på kullen och därefter började frontdiffusorn svikta och böjas och ställa till problem. På King of Mantorp tokmeckade vi hela dagen och fick höja bilen fram 15-20 mm (hej då CW, hjulinställning och front aero) och på första och enda fulla attackvarvet satt 1:16.2 på slicks.

Så fullt injusterad på ett bra kört varv är det rätt spännande att tänka vad bilen borde klara i årets utförande


Ja snacka om att du har lyckats med en bra cliffhanger Hoppas verkligen att det börjar lira för er senare i år!

_________________
Mvh,
Johan Allert
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
En annan rejäl uppdatering i år är ny kylare och intercooler.
Ända sen 2015 när aero-kittet kom på och jag gick över till Laminovas vattenkylda oljekyl så har jag haft värmeproblem. Hög kylvattentemp och hög insugstemp. Har testat olika intercoolers och jobbat med scoopen men det hjälpte inte.

Så jag tog kontakt med PWR som nog får anses som bland de absolut bästa på området. Dessutom levererar de grejer till nästan samtliga toppteam i WTAC så de har bra verkliga erfarenheter att luta sig tillbaka på. De har designat en dual pass kylare och intercooler som de säger ska funka för min applikation. Kylaren är verkligen work of art. Ska bli intressant att se hur det funkar..

Och sen för att hålla ihop rör mellan turbo, IC och insug använder vi förstås de fina Hurricane-klämmorna från Speeding! De tillåter rörelse samtidigt som de både går snabbare att montera än silikonslang samt att de inte riskerar skjutas loss. Win win!






_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 440



GustafB skrev:
En annan rejäl uppdatering i år är ny kylare och intercooler.
Ända sen 2015 när aero-kittet kom på och jag gick över till Laminovas vattenkylda oljekyl så har jag haft värmeproblem. Hög kylvattentemp och hög insugstemp. Har testat olika intercoolers och jobbat med scoopen men det hjälpte inte.

Så jag tog kontakt med PWR som nog får anses som bland de absolut bästa på området. Dessutom levererar de grejer till nästan samtliga toppteam i WTAC så de har bra verkliga erfarenheter att luta sig tillbaka på. De har designat en dual pass kylare och intercooler som de säger ska funka för min applikation. Kylaren är verkligen work of art. Ska bli intressant att se hur det funkar..

Och sen för att hålla ihop rör mellan turbo, IC och insug använder vi förstås de fina Hurricane-klämmorna från Speeding! De tillåter rörelse samtidigt som de både går snabbare att montera än silikonslang samt att de inte riskerar skjutas loss. Win win!


Vi gick efter år av kylproblem över till PWR och efter det inga problem alls, även då vi tom gick ner i storlek på kylaren. PWR is the shit and a work of art and function!
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jäklar snygga kylare/cellpaket.
Vad är totala tjockleken på dem här nya.? Hade du tjocka innan eller även provat att gå på tunnare innan?
Min erfarenhet jag fått är att många tycks välja tjockare cellpaket när dem behöver större kylare men min erfarenhet är att det lönar sig att gå ner på mindre och tunnare kylare för att få bättre kyleffekt. Iallafall på olja /vatten.
På Ic har jag aldrig upplevt problem alls med temp så där kan jag inte uttala mig

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381



Vilken Laminova vatten/oljekyl kör du med?

_________________
Björn hall
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Nu blir jag nyfiken, hur är det tänkt att vattenflödet ska gå?

Blandar den varmt med kallt i mitten av kylaren?

Och vad är dom extra anslutningarna till?



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Det är nog ett snyggt sätt att hindra vattnet från att ta kortaste vägen mellan in/ut. De extra är nog just extra samt sitter på båda ändar beroende på åt vilket håll man vill ha den. Gissar att denna inte är en modell specifik kylare liksom

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Jag hänger inte med hur du menar, vad jag kan se så är det ju in och ut på samma sida och då är den alltså "delad" på mitten, men om det är tätt nu där svetsarna går förbi varandra fast att det inte ser så ut? så antar jag då dessa avsmalningar är för att minska mängden vatten till mittre delen av kylaren?
Är det då för att cellernas temperatur där inte ska påverka varandra så mycket alltså mellan kalla nedre delen och varma övre delen som man minskar flödet i mittre delen med dessa avsmalningar på gaveln?


För jag antar vattnet kommer gå som på denna bild:



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Jag tror kylaren är delad på andra ledden i detta fallet? Därav designen på tankarna.

Extra uttagen är nog för att kunna mäta in och ut temp samt anslutning för expansionskärl.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 151, 152, 153 ... 192, 193, 194   >>
34 besök senaste veckan (1138749 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande