Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3 ... 157, 158, 159 ... 192, 193, 194 >> 35 besök idag (1139024 totalt) |
Hur cirkulerar vattnet?
Det är lätt att tro att termostaten släpper ut varmt vatten från motorn när den oftast i stället släpper in kallt vatten från kylaren. hur ser din cirkulation ut om denna tankevurpa har infunnit sig Hoppas du finner en lösning, det är ganska dåligt för varvtiderna att titta på tempmätare. MVH Tommy _________________ Tommy Karlsson |
||||
ja elektrisk, typ sånhär https://www.bildelsbasen.se/se-sv/BM CAN ja men har inte satt mig in i hur exakt _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Ja med temperaturproblem är det svårt att utveckla bilen och hinna bygga förtroende och sätta några varvtider Flödet är som original. Vattenpump med termostat sitter monterat på blocket --> pumpar in vatten fram på motorblocket --> går upp i toppen i bakkant --> flödar genom toppen framåt --> ner i pumpen igen om termostaten är stängd --> annars ut till kylaren --> ut FRÅN kylaren in i Laminovan --> in till vattenpumpen. Tryckgivaren sitter där vattnet går ut från toppen. Vattentempgivaren sitter framtill på blocket. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Ser ut som det är Pierburgs elpump ni diskuterar? Borde styras via LIN-buss, men även ha en nöd/limp-pinne. Denna går dels att mata konstant, men vill man kan man även styra varvtalet med en PWM-signal.
Återkommer till frågan om var du mäter tryck och var i kretsen du satt kopplingen till expansionskärlet. _________________ Ragnar Burenius |
||||
Tryck mäts ut från toppen (står ovan ) Det är 2 ledningar UT från kylaren. 1) 38 mm rör till Laminovan och sedan vidare till vattenpumpen. 2) AN12 slang till expansionskärl med T-kors vidare till turbon. Därefter tillbaks till vattenpumpen. Ska ta lite fler bilder och rita upp ett schema ikväll. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Bmw el vattenpump är inte can styrd utan i första hand Lin bus styrd eller om inte den finns så styrs pumpen av en pwm signal
Pumpen finns i 3 utförande beroende på vilken kapacitet den har cwa100, cwa200 och cwa400 _________________ Christer Gellerstedt 0704462430 BMW e30 323 86 s65b40 BMW e90 BMW motorsport 619 GMAB Rototest 4WD - 2WD |
||||
När jag har haft problem med kylning och felsökt har vi bara haft en stor parkering och gjort donuts fullt på typ 2 ans växel /varvstopp en stund
Kanske inte riktigt rätt bil för sådana test men det visar snabbt om det fungerar eller ej. Mycket varv, värmeutveckling och Cylinder tryck. Visar sig direkt på trycket om toppackning läcker samt ingen eller väldigt lite fartvind. Går det köra runt runt någon minut då kommer det fungera under normala omständigheter på bana Alla som bygger bil skulle nog gärna ha ett eget testområde och även rullande landsväg, tyvär har man ju inte riktigt så bra om man inte råkar ligga nära en nedstängd flygbas eller liknande _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Jag skulle rekommendera en Davies Craig EWP150 som du styr via PDM. Väger drygt 1kg och flödar 150l/min.
_________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||||
Ny pump, termostat och framförallt kraftigare SPAL fläkt verkar ha bättrat på kylningen. Men det blev bara korta stinter på Mantorp i helgen pga splittern som ger en miljard kilo i downforce sliter sönder typ allting och släpar i backen halva rakan och drar igenom några plattor titan per session
_________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Antar att desto mer bilen niger fram, så ökar anfallsvinkeln på splittern, vilket gör att bilen niger ännu mer, som ger ännu större anfallsvinkel osv... I en oändlig loop.
Tur att inte bilen gjorde en framåtkullerbytta... _________________ Magnus Falk |
||||
Inte riktigt faktiskt Den största delen av downforcen kommer från luftflödet undertill så det som händer när bilen blir för låg fram så stryps luftflödet varpå bilen tappar downforce och fjädrar upp, varpå downforcen ökar och bilen sugs ner mot backen igen osv. Och då börjar bilen gunga och studsa framåt/bakåkt med hög frekvens. Ingen trevlig upplevelse i 200+ kan jag avslöja Så utöver att strukturen som håller grejerna måste palla belastningen måste dämpare och fjädrar och bumpstops vara uppsatta för att hantera detta. Vilket tar lång tid att få till när man är ett litet team. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Ja det är inga problem i sig att komma tillrätta med. Steg 1 blir att få frontsplittern att sitta fast tillräckligt bra så den inte böjer strukturen fram. Sen kan man göra lasttester på chassit och mäta hur mycket den fjädrar in vid xx kg downforce och x mm rörelse på shock potten.
Har inte gjort det på årets chassisetup. Tidigare när jag gjorde liknande lasttest i steg om 50 kg stod den inte på riktiga hjul. Men slicksen har så mjuk däckssida så det måste tas in i ekvationen här. Ska försöka få till ett test igen i oktober _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Det blir nog samma sak fast att det kommer vid lite högre hastighet. Ska stärka upp strukturen, göra lasttest, mäta in bumpstops och sedan testa med lite lägre downforce för att få mer varv på grejerna. Plocka av infinityvingarna fram och backa av vingen. Behöver få mer varv på övriga grejer så kan vi göra ny konstruktion för framänden i lugn och ro i vinter. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Kör du fläkten hela tiden även när du kör fullt ös på banan med.
I mina ögon så borde väll ditt aero paket vara soppas uträknat att ni har tillräckligt flöde igenom kylare. Då borde ju en fläkt flödesmässigt vara mer ivägen _________________ Björn hall |
||||
Ja fläkten går hela tiden. Den kickar igång runt 82 grader och tempen är alltid där över på banan. Nja inte riktigt så det funkar. De som gör aero anpassar det efter de krav de får. För aerons del vill de helst inte ha några öppningar alls. Men inga vanliga dödliga gör exakta beräkningar på precis hur stora kylare osv behöver vara. Det är mest tumregler. En öppen fläkt på ena sidan av kylaren ger inget jättestort motstånd. Det är skillnad mot stängda fläktpaket. Det är inte praktiskt att köra utan fläkt. Då kokar kyltempen innan man hunnit in i depån. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Har du någon bild på hur laminovan är installerad? Normala åtgärder vid kavitation är att om möjligt öka inloppsdiameter till pumpen, räta upp inloppet....alltså inga krökar som bromsar flödet och orsakar undertryck. Och sänka temperaturen... Om du kan få dit en genomskinlig slang på inloppet till termostathuset och filma så kommer du se direkt om kavitation är problemet. Slangen blir vit som mjölk. mvh _________________ Bengt Jonsson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3 ... 157, 158, 159 ... 192, 193, 194 >> 35 besök idag (1139024 totalt) |