Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 161, 162, 163 ... 192, 193, 194   >>
372 besök senaste veckan (1139352 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Hann aldrig göra en riktig setup med corner weights på bilen innan Knutan.
Satte upp allt igår och cross weighten låg på ca 65/35%. Finns det utrymme för förbättring!?

Har fått till den statiska viktfördelningen otroligt bra på bilen
Vad gissar ni att fördelningen vänster/höger, fram/bak och crossweighten ligger på nu!?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



GustafB skrev:
Har fått till den statiska viktfördelningen otroligt bra på bilen
Vad gissar ni att fördelningen vänster/höger, fram/bak och crossweighten ligger på nu!?
25% +-1% i alla hörn?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10149



Niklas Falk skrev:
GustafB skrev:
Har fått till den statiska viktfördelningen otroligt bra på bilen
Vad gissar ni att fördelningen vänster/höger, fram/bak och crossweighten ligger på nu!?
25% +-1% i alla hörn?


Jag gissar med +-2,5% och en vikt på 1137 kg.

_________________
Anders Hansson
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



GustafB skrev:
Hann aldrig göra en riktig setup med corner weights på bilen innan Knutan.
Satte upp allt igår och cross weighten låg på ca 65/35%. Finns det utrymme för förbättring!?

Har fått till den statiska viktfördelningen otroligt bra på bilen
Vad gissar ni att fördelningen vänster/höger, fram/bak och crossweighten ligger på nu!?
Sånt måste man väl hålla hemligt om man är snabb Har sett andra göra de

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053



ripper skrev:
GustafB skrev:
Hann aldrig göra en riktig setup med corner weights på bilen innan Knutan.
Satte upp allt igår och cross weighten låg på ca 65/35%. Finns det utrymme för förbättring!?

Har fått till den statiska viktfördelningen otroligt bra på bilen
Vad gissar ni att fördelningen vänster/höger, fram/bak och crossweighten ligger på nu!?
Sånt måste man väl hålla hemligt om man är snabb Har sett andra göra de


Det är bara hålla tummarna för att Gustav fortsätter dela med sig

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



J.Schuman skrev:
ripper skrev:
GustafB skrev:
Hann aldrig göra en riktig setup med corner weights på bilen innan Knutan.
Satte upp allt igår och cross weighten låg på ca 65/35%. Finns det utrymme för förbättring!?

Har fått till den statiska viktfördelningen otroligt bra på bilen
Vad gissar ni att fördelningen vänster/höger, fram/bak och crossweighten ligger på nu!?
Sånt måste man väl hålla hemligt om man är snabb Har sett andra göra de


Det är bara hålla tummarna för att Gustav fortsätter dela med sig
Jag var ironisk, de som förstår, förstår

Att va lite hysch hysch med olika aero detaljer, geometri och hjulvinklar kan jag förstå men bilens vikt och CW är en anna grej

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Alltså om man summerar ihop allt så blir det 100%

Nä men viktfördelningen tycker jag inte är så hemlig. Hade jag haft ett blankt papper hade jag nog satsat på runt 40/60 vikt fram/bak men nu får jag göra det bästa av situationen.
Att få en fin cross weight är oftast lätt bara man har lite tålamod men då kanske fördelningen vänster/höger är helt off. Är riktigt nöjd över hur vi paketerat bilen nu.

Siffrorna är i %
Cross weight: 49,9 / 50,1
Fram/bak: 51,2 / 48,8
Vänster/Höger: 50,3 / 49,7


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



GustafB skrev:
Alltså om man summerar ihop allt så blir det 100%

Nä men viktfördelningen tycker jag inte är så hemlig. Hade jag haft ett blankt papper hade jag nog satsat på runt 40/60 vikt fram/bak men nu får jag göra det bästa av situationen.
Att få en fin cross weight är oftast lätt bara man har lite tålamod men då kanske fördelningen vänster/höger är helt off. Är riktigt nöjd över hur vi paketerat bilen nu.

Siffrorna är i %
Cross weight: 49,9 / 50,1
Fram/bak: 51,2 / 48,8
Vänster/Höger: 50,3 / 49,7

Snygga siffror thumbs up

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Men är inte detta smått sinnessjukt sub-minuten med rostig förare, snedställd bil och gammalt gummi . Asså jag önskar dig en träningsdag och rätt förutsättningar till nästa gång du är med och tävlar thumbs up thumbs up

Läser gärna resten av den fina racerapporten, ber om ursäkt om jag blivit blind och missat den

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Men är inte detta smått sinnessjukt sub-minuten med rostig förare, snedställd bil och gammalt gummi . Asså jag önskar dig en träningsdag och rätt förutsättningar till nästa gång du är med och tävlar thumbs up thumbs up

Läser gärna resten av den fina racerapporten, ber om ursäkt om jag blivit blind och missat den


Tack Eddie det uppskattas verkligen
Just det, ska skriva klart racerapporten inom kort

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Racerapport Knutstorp del 2.

Testdagen var som sagt slutförd och det var dags att öppna första ölen och börja se över bilen efter dagen.
Vi plockade bort en AN-adapter i oljesystemet in till motorn som hade läckt en del under dagen. På med lämplig Loctite och skruva ihop allt igen. Vi såg över hjulupphängningar osv och allt verkar OK. Mer öl. Lite puts och allmänt fix och bilen var klar för morgondagen. Någon öl till och dyka ner i loggarna.

Raceday warmup
Warmup-sessionen har fler deltagare då man slagit ihop fler klasser under detta pass. Åkte ut för att direkt försöka börja hitta tempo. Allt känns OK men lyckas inte hitta något fritt varv så bästa tid blir 1:01.94.
In i depån och kolla loggar osv. Allt verkar bra. Tankar och laddar för Q1.

Q1.
Åker ut och börjar ladda på. 1:00.5. Fan också trafik på dåligt ställe. Måste köra fortare. Ett par kylvarv sen attack igen. 1:00.256. Soppan börjar ta slut. Åker in. 59an finns ju där, den måste fram!
Hittar en liten spricka i en svets på insuget! Vi bedömer att "det borde ju funka". Men bestämmer också att 59an måste sitta där med orörd bil. Laddtrycket får åka upp först när 59an är satt.

Q2.
Okej nu ska 59an sitta!
Utvarv
Attackvarv 1, 1:00.130 - nära!!
Kylvarv
Attackvarv 2, 1:00.310 - bahh
Kylvarv
Attackvarv 3, 1:00.051 - men vafan!!
2x Kylvarv
Attackvarv 4, 59.876 - YES!

In i depån. Vi hade markerat sprickan på insuget innan och den hade nu växt.. "Men det borde ju hålla något varv till tycker man ju?"
Ser i loggarna att laddet har börjat gå ner lite grann, troligen pga sprickan. Låg nu på strax under 1,0 bar.

Q3.
Vi har hittills varit snabbast i vår klass i alla sessioner och nu ska det avgöras.
Vrider upp laddet lite grann och helt plötsligt blev det jäkligt stressigt när vi ska ut, för just Q3 är typ finalen och då måste alla ut i rätt ordning. Det här var inte riktigt synkat vilket gjorde att vi missade ett par grejer. Jag körde iväg i fastlane och Edvin ropar på radion "stanna!". Han springer ikapp och plockar ur vår lilla starthjälp som fortfarande var inkopplad och låg löst i bilen. Plockar ur den, vi hinner missa några placeringar i line-up, och jag stressar ut på banan.
Kör ett snabbt utvarv går på attack direkt. Bilen är understyrd, aerobalansen är inte optimal, vikten är inte i balans, styrningen i snabba svängar är för tung för att dra runt som jag vill vilket gör det riktigt svårt över krönet. Laddet är lite högre men med läckan så blir det inte mer än ca 1,05 bar vilket är runt 630-650 hk. Laddar på så mycket jag orkar och booom - 59.154!
Tar ett kylvarv och sen minns jag inte riktigt vad som hände på attackvarv 2 men jag hade nog redan kört färdigt rent mentalt.
In i depån, vinsten var vår! Sprickan hade växt ytterligare så det var nog läge att slå av där.
Så otroligt skönt att äntligen få vara tillbaka på banan och lägga varv! Och att allt fungerade så pass bra trots shakedown-läge. Det här var en helg som laddade de mentala depåerna. Det behövs emellanåt.

Nu har vi finjusterat massa grejer inför Kinnekulle om 1,5 vecka men först dyno med högre ladd hos GZon på torsdag



GustafB skrev:
Sista tiden innan helgen var hektisk för att få klart bilen inför Timeattacknu.se race 1 på Ring Knutstorp.
Vet inte riktigt var alla hundratals timmar jag och Edvin lagt under våren har tagit vägen då vi knappt tycker vi gjort något på bilen.

Kortfattat kan man säga att vi gjort om hela strukturen framför fjäderbenstornen fram. Den höll inte för den ökade downforcen fram förra året och det blev ju faktiskt aldrig ett enda fullt varv under 2018.
Så vi sydde ihop en ny struktur och blandade chromoly rör och en del stabila rör i 355 kvalitet i kombination med 700 plåt. Sen skulle fästpunkter till karossdelar, aero, kylare, ic, laminova osv fixas.
Satte även upp diffusor och bilen i annan ride height och rake än tidigare. Sjukt mkt mäta och dona och klura.
I samma veva ville vi ändra monteringen av kränghämmaren fram vilket såklart gjorde att vi fick bygga en ny kränghämmare och fästarmar i karossen. Som sedan förstås gjorde att vi fick bygga nytt intercooler-rör osv.....Gjorde även extra stag fram på splittern och nya fästpunkter för infinityvingarna fram.

Sen bygdes nya motorn ihop, den som vi kallas Kryptonite för den har en hel del gröna billet-prylar på sig 🙂 Har jobbat med delarna till den motorn under 1,5 års tid. Den startade upp utan att ens hosta till. Skönt.


Fast forward till onsdag 8/5. Körde bilen 10 meter inne i garaget för att kolla att allt lirade med nya svänghjulet och kopplingen som jag designade förra året. Det gjorde det. Skönt 🙂 Vi lastade transportbilen med allt inför en racehelg och lastade bilen på släpet och körde söderut på E4an.
Slaggade runt Mantorp för att sedan vara hos Jimmy på SME torsdag morgon. Han ställde schysst nog upp för att köra bilen på hans dyno trots att han själv hade fullt upp att preppa för racet på Knutan.

Mappen från förra året borde vara 95% för nya motorn och det var inte så mkt justeringar på soppan som Jimmy behövde göra. Han körde lite olika scenarion för att köra in motorn och när tempen blev 110 grader kändes inte trycket bra med inkörningsoljan. Då bytte vi ut den mot en ny frisk laddning Motul 20w60 och sen kunde vi fortsätta med några riktiga pulls.
Resultatet blev 667,5 rwhp vid 1,3 bar vilket enligt Jimmy bör vara ca 750hk i motorn i hans bänk.
Lite oljestänk från några AN-kopplingar men inga problem eller konstigheter i övrigt. Skönt 🙂
Lastede bilen och drog vidare på vår turné söderut. Kom fram till Knutan i god tid på torsdag runt 1730. Lastade av i depån och byggde ihop bilen inför testdagen.

Fredag pass 1.
Nervöst som tusan och stressigt att kolla massa data på dashen, lyssna efter ljud och samtidigt försöka känna hur bilen känns. Efter något varv slutade växlingarna att fungera. Lyckades rulla in på 4an... Vi försökte aktivera luftkompressorn till växlingssystemet men den lät som en påse nötter och elsystemet slog av utgången hela tiden. Vafaaaan har kompressorn skurit!?!? Edvin demonterade den medans jag dök ner i loggarna. Vi testkörde den separat utanför bilen och allt lirade. Kollade lite mer i loggarna och inser att den "fiffiga" funktionen jag lagt in i Motec PDM kvällen innan inte fungerade så bra i praktiken. Hade lagt in att kompressorn inte ska köras om systemet är under 12,7 volt. Dvs om bilen är avstängd. Trots en delay på 1 sek så funkade inte det här med motorn igång för kompressorn peakar på typ 50 amp under uppstarten och då dippar spänningen och utgången slogs av. Så en snabb mjukvaruändring, in med kompressorn igen och allt var ok 🙂

Inför nästa pass hade vi dragit ur vårt lilla fina batteri med allt jobb i depån. Och vi har så liten generator att det inte funkar att köra med tomt batteri. Kom ett halvt varv sen dog bilen och servo och allt försvann. Spännande.. Fick bli inbogserad. Lite tungt med kopplingen då jag hade växel i och det inte går att justera utan el. Sen ut igen och då kände jag att det var dags att försöka börja köra på riktigt. När man inte kört snabba varv sen augusti 2017 så krävdes det en hel del mentalt arbete att komma in i det igen. Faktum är ju att köra bilen snabbt känns helt kaosartat. Men det är bara att vänja sig.
Dagens sista varv slutade på 1:00.2 och då visste vi iaf att bilen funkade och att jag var back in business bakom ratten.

Fortsättning följer....

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
smid
Habo
Här sen Jan 2008
Inlägg: 114



Kul läsning thumbs up

_________________
Jimi Smid

@smid_racing
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Tack för en bra racerapport, alltid intressant att läsa om "den gröne"

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Björn Nilsson skrev:
Tack för en bra racerapport, alltid intressant att läsa om "den gröne"


+1 thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Tackar jag med för trevlig racerapport! Kul att läsa och ger inspiration att fortsätta med sitt eget mög

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Igår var vi hos Gzon Tuning för att mappa in nya Kryptonite-motorn i hela registret upp till 1,8 bar.
Motorn gick som en klocka hela dagen utan snedsteg. 947 hk / 966 nm i motorn vid 1,8 bar, 855 hk på hjulen.
Just nu har jag ingen fungerade växlingssignal in till Haltechen så den vet inte vilken växel som används vilket gör att jag inte kan justera laddet per växel. Så det här 1,8 barsläget får vi nog tills vidare kalla för Party Mode (ni vet, kvalläget Merca körde med i F1) och spara till Mantorp med nya slicks
Har 4 boostlägen tillgängliga on the fly i bilen som reglerar mellan 726 till 947 hk.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 589



Grattis till gott mos i maskin!
Alltid kul att läsa dina rapporter och hur öppen du är med att visa upp allt

_________________
Matthias Karlsson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Grattis!

Bra mos nu!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Det borde gå att beräkna växel från hastighet och motorvarvtal?

Annars blir det ett lätt val. Alltid max boost

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Exakt finns bara ett läge, alltid fullt thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053



Lärde vi oss inte i Jönköping att det är över 2 bar det börjar hända saker?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 161, 162, 163 ... 192, 193, 194   >>
372 besök senaste veckan (1139352 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande