Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3 ... 161, 162, 163 ... 192, 193, 194 >> 372 besök senaste veckan (1139352 totalt) |
Hann aldrig göra en riktig setup med corner weights på bilen innan Knutan.
Satte upp allt igår och cross weighten låg på ca 65/35%. Finns det utrymme för förbättring!? Har fått till den statiska viktfördelningen otroligt bra på bilen Vad gissar ni att fördelningen vänster/höger, fram/bak och crossweighten ligger på nu!? _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
|
||||||
Jag gissar med +-2,5% och en vikt på 1137 kg. _________________ Anders Hansson |
||||||
|
||||||
Det är bara hålla tummarna för att Gustav fortsätter dela med sig _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Att va lite hysch hysch med olika aero detaljer, geometri och hjulvinklar kan jag förstå men bilens vikt och CW är en anna grej |
||||||
Alltså om man summerar ihop allt så blir det 100%
Nä men viktfördelningen tycker jag inte är så hemlig. Hade jag haft ett blankt papper hade jag nog satsat på runt 40/60 vikt fram/bak men nu får jag göra det bästa av situationen. Att få en fin cross weight är oftast lätt bara man har lite tålamod men då kanske fördelningen vänster/höger är helt off. Är riktigt nöjd över hur vi paketerat bilen nu. Siffrorna är i % Cross weight: 49,9 / 50,1 Fram/bak: 51,2 / 48,8 Vänster/Höger: 50,3 / 49,7 _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
|
||||||
Men är inte detta smått sinnessjukt sub-minuten med rostig förare, snedställd bil och gammalt gummi . Asså jag önskar dig en träningsdag och rätt förutsättningar till nästa gång du är med och tävlar
Läser gärna resten av den fina racerapporten, ber om ursäkt om jag blivit blind och missat den _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Tack Eddie det uppskattas verkligen Just det, ska skriva klart racerapporten inom kort _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Racerapport Knutstorp del 2.
Testdagen var som sagt slutförd och det var dags att öppna första ölen och börja se över bilen efter dagen. Vi plockade bort en AN-adapter i oljesystemet in till motorn som hade läckt en del under dagen. På med lämplig Loctite och skruva ihop allt igen. Vi såg över hjulupphängningar osv och allt verkar OK. Mer öl. Lite puts och allmänt fix och bilen var klar för morgondagen. Någon öl till och dyka ner i loggarna. Raceday warmup Warmup-sessionen har fler deltagare då man slagit ihop fler klasser under detta pass. Åkte ut för att direkt försöka börja hitta tempo. Allt känns OK men lyckas inte hitta något fritt varv så bästa tid blir 1:01.94. In i depån och kolla loggar osv. Allt verkar bra. Tankar och laddar för Q1. Q1. Åker ut och börjar ladda på. 1:00.5. Fan också trafik på dåligt ställe. Måste köra fortare. Ett par kylvarv sen attack igen. 1:00.256. Soppan börjar ta slut. Åker in. 59an finns ju där, den måste fram! Hittar en liten spricka i en svets på insuget! Vi bedömer att "det borde ju funka". Men bestämmer också att 59an måste sitta där med orörd bil. Laddtrycket får åka upp först när 59an är satt. Q2. Okej nu ska 59an sitta! Utvarv Attackvarv 1, 1:00.130 - nära!! Kylvarv Attackvarv 2, 1:00.310 - bahh Kylvarv Attackvarv 3, 1:00.051 - men vafan!! 2x Kylvarv Attackvarv 4, 59.876 - YES! In i depån. Vi hade markerat sprickan på insuget innan och den hade nu växt.. "Men det borde ju hålla något varv till tycker man ju?" Ser i loggarna att laddet har börjat gå ner lite grann, troligen pga sprickan. Låg nu på strax under 1,0 bar. Q3. Vi har hittills varit snabbast i vår klass i alla sessioner och nu ska det avgöras. Vrider upp laddet lite grann och helt plötsligt blev det jäkligt stressigt när vi ska ut, för just Q3 är typ finalen och då måste alla ut i rätt ordning. Det här var inte riktigt synkat vilket gjorde att vi missade ett par grejer. Jag körde iväg i fastlane och Edvin ropar på radion "stanna!". Han springer ikapp och plockar ur vår lilla starthjälp som fortfarande var inkopplad och låg löst i bilen. Plockar ur den, vi hinner missa några placeringar i line-up, och jag stressar ut på banan. Kör ett snabbt utvarv går på attack direkt. Bilen är understyrd, aerobalansen är inte optimal, vikten är inte i balans, styrningen i snabba svängar är för tung för att dra runt som jag vill vilket gör det riktigt svårt över krönet. Laddet är lite högre men med läckan så blir det inte mer än ca 1,05 bar vilket är runt 630-650 hk. Laddar på så mycket jag orkar och booom - 59.154! Tar ett kylvarv och sen minns jag inte riktigt vad som hände på attackvarv 2 men jag hade nog redan kört färdigt rent mentalt. In i depån, vinsten var vår! Sprickan hade växt ytterligare så det var nog läge att slå av där. Så otroligt skönt att äntligen få vara tillbaka på banan och lägga varv! Och att allt fungerade så pass bra trots shakedown-läge. Det här var en helg som laddade de mentala depåerna. Det behövs emellanåt. Nu har vi finjusterat massa grejer inför Kinnekulle om 1,5 vecka men först dyno med högre ladd hos GZon på torsdag
_________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
+1 _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Tackar jag med för trevlig racerapport! Kul att läsa och ger inspiration att fortsätta med sitt eget mög
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Igår var vi hos Gzon Tuning för att mappa in nya Kryptonite-motorn i hela registret upp till 1,8 bar.
Motorn gick som en klocka hela dagen utan snedsteg. 947 hk / 966 nm i motorn vid 1,8 bar, 855 hk på hjulen. Just nu har jag ingen fungerade växlingssignal in till Haltechen så den vet inte vilken växel som används vilket gör att jag inte kan justera laddet per växel. Så det här 1,8 barsläget får vi nog tills vidare kalla för Party Mode (ni vet, kvalläget Merca körde med i F1) och spara till Mantorp med nya slicks Har 4 boostlägen tillgängliga on the fly i bilen som reglerar mellan 726 till 947 hk. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3 ... 161, 162, 163 ... 192, 193, 194 >> 372 besök senaste veckan (1139352 totalt) |