Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3 ... 188, 189, 190 ... 192, 193, 194 >> 139 besök idag (1139341 totalt) |
Skottgenomgångar, ev kompletterade med snabbkopplingar ifall det blir trångt att komma åt att dra åt slangkopplingarna!? _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||
Denna tycker jag ser bra ut.
https://www.motionraceworks.com/prod //Niklas _________________ Niklas Ellström "ELLracing" Mustang Gt S300SX-E372 |
||||||
Tar mer plats att ha en an-genomföring (hane/hane) per slang än ett stort hål som 4 slangar går igenom?
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
En "spridarplåt" med fyra genomföringar/tätningar som går i ytterkant och sen en klämkant som klämmer den mot torpeden (så det tätar mot det störa fyrkantiga hålet där).
Då borde det i mitt huvud gå att lossa och pilla ut en slang utan att dra med sig alla de andra. Men det bygger ju på att det finns en plan yta att dra alltihop igenom. |
||||||
Svetsa en stump 4" rör (eller hur stort som nu behövs för att med marginal få genom alla slangar) typ 50-100mm , sen plugga ändarna med gummistosar (inuti röret kan du brandskydda med lämpligt ull eller skumliknande) något som är lätt att dra ur när någon av slangarna ska igenom/ur.
Tänker på typ sådana gummimanchetter man använder vid takarbeten alternativt göra egna med rätt antal hål för slangarna. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
En rörstump ut från väggen som kan fyllas och lindas med lämpligt material. Men stor nog för att den största kopplingen kan pillas igenom när de andra tre slangarna redan är där. |
||||||
Finns ju sådana här också https://billigtvvs.se/vvs/varme-vent |
||||||
Nu kanske tanken är att minska antalet skarvar, men jag hade fortfarande valt denna lösning.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Flexibel brandskyddstätning
http://www.ragnarssonsbrandservice.s Bara att fylla hålet, kan petas bort om du vill ha ytterligare saker i genomföringen, återfyll sen med ny massa. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Intressanta förslag
Vill undvika genomföringar som kräver att slangen delas. Det blir opraktiskt och ytterligare en läckagerisk med extra anslutningar längs vägen, samt att jag kommer inte komma åt att dem när allt är monterat runt om kring. Det absolut enklaste är att sätta hålsågen och göra ett större hål, sätta kantlist, dra igenom allting och sedan täta så gott det går med alutejp. Ändtätning är ju en intressant lösning men verkar vara lite för stora dimensioner. Niklas - det där känns ju som en smidig och enkel lösning! Man drar igenom allt i en rörstos som Knotan föresloag och sedan lindar lämpligt brandskyddat tyg/silikon hårt runtom. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Såg det här också: https://fireseal.se/produkts/fire-pu Verkar rätt bra men funderar på hur kladdigt det blir på flexibelt nätmaskigt slangöverdrag som det är på AN-slangarna. Kanske är det både enklast och billigast att fylla mellanrummet med lite ull och sedan tejpa ihop det. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Den där har jag i min bil till bränsledningar. Genomföring genom bakre och främre torpedvägg, samt aluminiumrör inuti bilen. Är man bara noga med konorna så blir det tätt utan problem. Jag valde bort slang mest pga åldringsrisken, samt att de ibland kan andas lite. Kör du PTFE så slipper du nog båda de problemen.
Men jag har lågtrimmad sugmotor jämfört med dig, så det är väl inte riktigt lika känsligt direkt. Låsa bänken och mappa varje cell på alla varvtal är väl ambitionsnivån typ. Eller vad mer planerar du att göra i bränsle- och tändmappen? Blev bara lite vetgirig... |
||||||
Kan inte priserna... Svågern jobbar där så därför vet jag om att det finns. Dessa är väl klassade, så de lär ju vara "godkända".
https://www.roxtec.com/sv/produkter/ _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||
PTFE är särskilt bra när man kör E85. Nackdelen är mycket större böjningsradie. Såvida man inte köper riktig lyxslang som tex BMRS. Skottgenomföringar med AN är bra om man kommer åt enkelt, annars är det jobbigt. Det stora merarbetet med mappningen är inte primärt med bränsle och tändmapparna utan att justera in växlingar med mellangas, kalibrera flödesberäkningar på luften, jobba med DBW-spjäll nr 2 (som en ventil på IC-röret) för att ventilera bort överskottsluft när turbon går i surge på delgas osv. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Det kommer bli svårt att komma åt motorn med alla karossdelar på
Motorn börjar 113 cm in från splitterns framkant. Ska bli riktigt spännande att se hur bilens uppförande förändras nu när all stor vikt är hela innanför hjulaxlarna. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Jag håller på att klura på en grej som ni kanske kan ge input på. Jag behöver en adapter för originalblocket (K24) för att trycka in oljan.
Med torrsumpssystemet så använder jag separat platta med oljefilter och har AN12 som ska in i blocket. Trodde det skulle finnas en färdig adapterplatta för oljefiltret på blocket som gör om det till AN12 men det verkar svårt att hitta. Det är M20x1.5 gänga hane i blocket. Tänkte att det enklaste är att skaffa en färdig adapterplatta med in/ut och sedan plugga UT och sätta AN12 på inloppet. Köpte en sån här: https://www.speeding.nu/p/motor-tuni Den har AN10 så jag tänkte att jag borrar upp och svetsar dit AN12 men blir riktigt tveksam när jag ser interna konstruktionen. Oljan måste pressa över från sidan till mitten i en trång passage. Det känns som en rätt grov restriktor detta... Någon som har sett en bättre produkt för detta? Dessutom förstår jag inte riktigt hur det tätar invärtes för det är ju ingen packning på M20 hanen i blocket så olje borde rimligen kunna läcka där (som då läcker ner i kanalen till tråget) och tappa lite av trycket in i oljekanalen. Kanske är oroad i onödan här men gillar ju inte suboptimala genvägar. Flödesmässigt är det lockande att kapa bort hela toppen på produkten och svetsa dit nytt lock med AN12 i mitten men det är det här med tätningen invärtes. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3 ... 188, 189, 190 ... 192, 193, 194 >> 139 besök idag (1139341 totalt) |