Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 188, 189, 190 ... 192, 193, 194   >>
57 besök senaste veckan (1138960 totalt)
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537



GustafB skrev:
Funderar på en sak. Jag ska dra in ett gäng slangar mellan motorrum och kupé eftersom både bränsletank och oljetank är inne i bilen. Allt ska genom på samma ställe och det blir för grötigt att ha separata genomföringar för varje enskild slang.

Slangar:
2 AN12 olja
1 AN10 bränsle
1 AN8 bränsle

Samtidigt så vill man ha det tätt där emellan pga eventuell brand.
Någon som har en bättre lösning än ett stort hål och sedan täta med alutejp?

Skottgenomgångar, ev kompletterade med snabbkopplingar ifall det blir trångt att komma åt att dra åt slangkopplingarna!?

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
925T
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 108




_________________
Niklas Ellström
"ELLracing"

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Tar mer plats att ha en an-genomföring (hane/hane) per slang än ett stort hål som 4 slangar går igenom?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



En "spridarplåt" med fyra genomföringar/tätningar som går i ytterkant och sen en klämkant som klämmer den mot torpeden (så det tätar mot det störa fyrkantiga hålet där).

Då borde det i mitt huvud gå att lossa och pilla ut en slang utan att dra med sig alla de andra.
Men det bygger ju på att det finns en plan yta att dra alltihop igenom.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Svetsa en stump 4" rör (eller hur stort som nu behövs för att med marginal få genom alla slangar) typ 50-100mm , sen plugga ändarna med gummistosar (inuti röret kan du brandskydda med lämpligt ull eller skumliknande) något som är lätt att dra ur när någon av slangarna ska igenom/ur.

Tänker på typ sådana gummimanchetter man använder vid takarbeten alternativt göra egna med rätt antal hål för slangarna.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Kanske kan ge någon inspiration med dem här





_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



knotan skrev:
Svetsa en stump 4" rör (eller hur stort som nu behövs för att med marginal få genom alla slangar) typ 50-100mm , sen plugga ändarna med gummistosar (inuti röret kan du brandskydda med lämpligt ull eller skumliknande) något som är lätt att dra ur när någon av slangarna ska igenom/ur.

Tänker på typ sådana gummimanchetter man använder vid takarbeten alternativt göra egna med rätt antal hål för slangarna.
Du är väl lite flyplansinspirerad ibland. Nåt sånthär?

En rörstump ut från väggen som kan fyllas och lindas med lämpligt material.
Men stor nog för att den största kopplingen kan pillas igenom när de andra tre slangarna redan är där.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



knotan skrev:
Svetsa en stump 4" rör (eller hur stort som nu behövs för att med marginal få genom alla slangar) typ 50-100mm , sen plugga ändarna med gummistosar (inuti röret kan du brandskydda med lämpligt ull eller skumliknande) något som är lätt att dra ur när någon av slangarna ska igenom/ur.

Tänker på typ sådana gummimanchetter man använder vid takarbeten alternativt göra egna med rätt antal hål för slangarna.


Finns ju sådana här också

https://billigtvvs.se/vvs/varme-ventilation/kulvert/andtatning-for-kul . . . .

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Nu kanske tanken är att minska antalet skarvar, men jag hade fortfarande valt denna lösning.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Flexibel brandskyddstätning
http://www.ragnarssonsbrandservice.se/produkt/brandtatning/

Bara att fylla hålet, kan petas bort om du vill ha ytterligare saker i genomföringen, återfyll sen med ny massa.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Intressanta förslag
Vill undvika genomföringar som kräver att slangen delas. Det blir opraktiskt och ytterligare en läckagerisk med extra anslutningar längs vägen, samt att jag kommer inte komma åt att dem när allt är monterat runt om kring.

Det absolut enklaste är att sätta hålsågen och göra ett större hål, sätta kantlist, dra igenom allting och sedan täta så gott det går med alutejp.

Ändtätning är ju en intressant lösning men verkar vara lite för stora dimensioner. Niklas - det där känns ju som en smidig och enkel lösning! Man drar igenom allt i en rörstos som Knotan föresloag och sedan lindar lämpligt brandskyddat tyg/silikon hårt runtom.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
steffe skrev:
Flexibel brandskyddstätning
http://www.ragnarssonsbrandservice.se/produkt/brandtatning/

Bara att fylla hålet, kan petas bort om du vill ha ytterligare saker i genomföringen, återfyll sen med ny massa.


Såg det här också:
https://fireseal.se/produkts/fire-putty-brandkitt/

Verkar rätt bra men funderar på hur kladdigt det blir på flexibelt nätmaskigt slangöverdrag som det är på AN-slangarna. Kanske är det både enklast och billigast att fylla mellanrummet med lite ull och sedan tejpa ihop det.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



safe skrev:
Nu kanske tanken är att minska antalet skarvar, men jag hade fortfarande valt denna lösning.


Den där har jag i min bil till bränsledningar. Genomföring genom bakre och främre torpedvägg, samt aluminiumrör inuti bilen. Är man bara noga med konorna så blir det tätt utan problem. thumbs up
Jag valde bort slang mest pga åldringsrisken, samt att de ibland kan andas lite. Kör du PTFE så slipper du nog båda de problemen.

GustafB skrev:
Lite skillnad mot för 10 år sen när man gjorde några fullgaspulls i bänken och finjusterade på gatan
Sådär tänkte ju jag göra.
Men jag har lågtrimmad sugmotor jämfört med dig, så det är väl inte riktigt lika känsligt direkt. Låsa bänken och mappa varje cell på alla varvtal är väl ambitionsnivån typ. Eller vad mer planerar du att göra i bränsle- och tändmappen?
Blev bara lite vetgirig...
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



Kan inte priserna... Svågern jobbar där så därför vet jag om att det finns. Dessa är väl klassade, så de lär ju vara "godkända".
https://www.roxtec.com/sv/produkter/

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
safe skrev:
Nu kanske tanken är att minska antalet skarvar, men jag hade fortfarande valt denna lösning.


Den där har jag i min bil till bränsledningar. Genomföring genom bakre och främre torpedvägg, samt aluminiumrör inuti bilen. Är man bara noga med konorna så blir det tätt utan problem. thumbs up
Jag valde bort slang mest pga åldringsrisken, samt att de ibland kan andas lite. Kör du PTFE så slipper du nog båda de problemen.

GustafB skrev:
Lite skillnad mot för 10 år sen när man gjorde några fullgaspulls i bänken och finjusterade på gatan
Sådär tänkte ju jag göra.
Men jag har lågtrimmad sugmotor jämfört med dig, så det är väl inte riktigt lika känsligt direkt. Låsa bänken och mappa varje cell på alla varvtal är väl ambitionsnivån typ. Eller vad mer planerar du att göra i bränsle- och tändmappen?
Blev bara lite vetgirig...


PTFE är särskilt bra när man kör E85. Nackdelen är mycket större böjningsradie. Såvida man inte köper riktig lyxslang som tex BMRS. Skottgenomföringar med AN är bra om man kommer åt enkelt, annars är det jobbigt.

Det stora merarbetet med mappningen är inte primärt med bränsle och tändmapparna utan att justera in växlingar med mellangas, kalibrera flödesberäkningar på luften, jobba med DBW-spjäll nr 2 (som en ventil på IC-röret) för att ventilera bort överskottsluft när turbon går i surge på delgas osv.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Det kommer bli svårt att komma åt motorn med alla karossdelar på
Motorn börjar 113 cm in från splitterns framkant.
Ska bli riktigt spännande att se hur bilens uppförande förändras nu när all stor vikt är hela innanför hjulaxlarna.



_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Kompakt! Hur mycket har du kunnat skjuta tillbaka motorn?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Motorn är tillbakaflyttad ca 15 cm i bakkant. Sen är K24an mycket kortare än Porschemotorn så den börjar nog ca 30 cm längre bak nu jämfört med tidigare.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Jag håller på att klura på en grej som ni kanske kan ge input på. Jag behöver en adapter för originalblocket (K24) för att trycka in oljan.

Med torrsumpssystemet så använder jag separat platta med oljefilter och har AN12 som ska in i blocket.
Trodde det skulle finnas en färdig adapterplatta för oljefiltret på blocket som gör om det till AN12 men det verkar svårt att hitta.

Det är M20x1.5 gänga hane i blocket. Tänkte att det enklaste är att skaffa en färdig adapterplatta med in/ut och sedan plugga UT och sätta AN12 på inloppet. Köpte en sån här:
https://www.speeding.nu/p/motor-tuning/vatten-oljesystem/oljefilterfor . . . .

Den har AN10 så jag tänkte att jag borrar upp och svetsar dit AN12 men blir riktigt tveksam när jag ser interna konstruktionen. Oljan måste pressa över från sidan till mitten i en trång passage. Det känns som en rätt grov restriktor detta...
Någon som har sett en bättre produkt för detta?
Dessutom förstår jag inte riktigt hur det tätar invärtes för det är ju ingen packning på M20 hanen i blocket så olje borde rimligen kunna läcka där (som då läcker ner i kanalen till tråget) och tappa lite av trycket in i oljekanalen. Kanske är oroad i onödan här men gillar ju inte suboptimala genvägar.
Flödesmässigt är det lockande att kapa bort hela toppen på produkten och svetsa dit nytt lock med AN12 i mitten men det är det här med tätningen invärtes.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare





_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Ska tillägga att OEM M20x1.5 hane är ca 14,2 mm invändigt. AN10 är ca 12,3 mm invändigt och AN12 ca 15,3 mm.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 188, 189, 190 ... 192, 193, 194   >>
57 besök senaste veckan (1138960 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande