Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3 ... 189, 190, 191, 192, 193, 194 >> 36 besök senaste veckan (1138989 totalt) |
Jag har inget svar, men delar dina funderingar och är nyfiken på en eventuell lösning.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Behövs väl i princip bara en platta med en spår för en oljefilterpackning för att täta kanalen från orginal oljepump så det inte kommer skit ner i tråget.
Samt en adapter för M22 till lämplig AN12? Hittade en bild på hur det såg ut på ett annat torrsumpskit https://www.atpower.com/products/hon _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Visst är det en knix, men tvärsnittsarean ser ju ut att vara ganska mycket större än den i an-kopplingen som ska i, så blir det nämnvärt mottryck? Kanske går att fila lite på innerhörnen?
Eller är det trängre än det ser ut? _________________ Markus Ålind |
||||
Kanalen är bara 10 mm djup.
Funderade också på att göra en lösning helt från grunden som på bilden ovan. Om det är normal m20x1.5 gänga i blocket borde det enklaste vara att ta bort stålhylsan, göra en platta som tätar hålet och sedan en m20x1.5 - An12 hane/hane som skruvas in i blocket. Den andra lösningen är att borra genomgående hål i centrum på i adapterplattan jag har nu, fräsa av 10 mm, svetsa på ett lock och An12 hane i mitten. Troligen enklast lösning eftersom jag har material och delar hemma. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Gör inga moddar där du trycker in oljan i oem uttaget.
Gör som jag gjorde i opelmotorer, jag pumpade in oljan på fler ställen. Det brukar finnas pluggar att ta loss där man kan sätta fina kopplingar _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Nyfiken eftersom jag sätter torrsumpspump på en Opelmotor och kan lära mig något, varför gör du så? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Pga 2ans vevlager hade förmåga alltid nypa för mig vad jag än gjorde. så jag byggde om lite, tog upp huvudsmörjkanalen i diameter samt alla kanaler från pumpen till den. Sen direkt efter pumpen i en av de där pluggarna tog jag ut olja och pumpade in det i pluggen bakom svänghjulet. På det viset mer flöde samt 'trycken' möttes i huvudkanalen från båda håll. Efter det hade jag inga som helst problem mer. Jag portade även oljepumpen samt såg till att oljan in i blocket hade fina runda radier att gå runt istället för hörn. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Jag hade kollat på att skruva ut stålhylsan, tycker det ser ut som där är lite större diameter i blocket.
Kanske är M22 i blocket med hylsa som går M22 till M20. Edit: https://www.kseriesparts.com/HON-900 Tycker den ser ut som något liknade denna. Så kolla vilken storlek det är i blocket. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Instämmer, skruva ur hylsan, och sätt en stor alu-bricka, som du klämmer fast med en m22/an12 nippel.
(På min alfa v6 limmade jag bara igen kanalen från originalpump med epoxi och satte m22-an14 i centrum (Kan va nått annat än m22 men du förstår principen. ) _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Exakt så grabbar
Bestämde mig för den lösningen förra veckan. Skruvade ur hylsan och det är M22x1,5. Har beställt M22 - AN12 hane/hane. Gör en aluplatta och tätar runtom med RTV och drar dit adaptern. Enkelt och bra _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Blev en väldigt simpel lösning. Hade gärna haft lägre hänga på M22 sidan men det funkar nog. Tätar M22 gängan med hydraultätning och locket med grå rtv som typ hela hondamotorn är byggd med
_________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Måttade något mer exakt och kom fram till att motorn är ca 35 cm längre bak i framkant nu. Som sagt, blir otroligt spännande att prova på bana. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Snygg och enkel lösning!
35 cm är ju enormt mycket i sammanhanget. Har du fått offra något fot/benutrymme? Du kanske sitter längre bak också? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Ja det gjorde att jag behövde bygga om allt kring fotutrymmet, helt annat pedalställ, ny rattstång i ändrad vinkel osv. Pust _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Håller på med paketeringen av alla komponenter i bilen. Har kämpat hårt att få in vikten på innanför axlarna och på passagerarsidan. Det blir trångt i det lilla utrymme som finns på passagerarsidan i den här bilen när bränsletank, oljetank, avgassystem, batteri & elsystem, databoxar och brandsläckningssystem ska samas på samma yta
Den naturliga platsen för batteriet är precis vid tanken. Rent teoretiskt ska det ju inte vara någon fara men vill ändå höra lite åsikter. Det är ett LiFePO4 batteri och på tanken sitter ett gäng olika AN kopplingar samt att den kommer tankas direkt i tanken. Worst case skulle det kunna bli lite spill och och tankar man direkt i tanken så blir det troligen en del ångor också. Risken som jag ser är väl möjligen om en lös batteripol/anslutning skulle kunna ge en liten gnista. Får inte plats med en batterilåda i plast men kanske kan tillverka något lock som iaf täcker polerna. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Ånge kombinerad med gnist är ju recept på brand, så jag tänker att om batteriet måste stå där, gör en tätt aluminium låda för batteriet, med en ventilationslang som går under bilen om möjligt. Alternativt göra tankning från utsidan genom et påfyllningsrör och säkra att all ånge är skyddad bort från batteri och annan närliggande el.
_________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||||
Om man slår runt och något kröker/flyttar sig, så man får överslag från batteripolerna mot tanken kan det oxå blir lite knasigt.
Jag hade definitivt hittat på någon annan lösning där de är mer åtskilda bort från varandra. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Det är rätt enkelt gjort att ha extern tankning men hade gärna sparat in den vikten. Fast det är skönt att slippa spill inne i bilen oavsett om batteriet är där elelr inte. Hmm.
_________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3 ... 189, 190, 191, 192, 193, 194 >> 36 besök senaste veckan (1138989 totalt) |