Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 190, 191, 192, 193, 194   >>
12 besök idag (1138973 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



GustafB skrev:
Det är rätt enkelt gjort att ha extern tankning men hade gärna sparat in den vikten. Fast det är skönt att slippa spill inne i bilen oavsett om batteriet är där elelr inte. Hmm.
En "idiotsäker" designad tratt som tätar så du blaskar på utsidan, men sen tar bort grunkan när du fyllt klart?
Problemet blir ju att undvika att du fyller tratten mer än som ryms i tanken (oavsett lösning). Möjligen med en överfyllnings slang (hävert lite under toppnivån) som tappar ut i nivå av tröskeln.

Det måste ju inte vara fasta lösningar, även om det blir mindre jidder om sakerna sitter fast (men kan då vibrera sönder mm).

Men kan inte batteriet placeras lite längre fram i bilen, gärna mer skyddat, då blir ju kabeln till startmotorn lite kortare också

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
GustafB skrev:
Det är rätt enkelt gjort att ha extern tankning men hade gärna sparat in den vikten. Fast det är skönt att slippa spill inne i bilen oavsett om batteriet är där elelr inte. Hmm.
En "idiotsäker" designad tratt som tätar så du blaskar på utsidan, men sen tar bort grunkan när du fyllt klart?
Problemet blir ju att undvika att du fyller tratten mer än som ryms i tanken (oavsett lösning). Möjligen med en överfyllnings slang (hävert lite under toppnivån) som tappar ut i nivå av tröskeln.

Det måste ju inte vara fasta lösningar, även om det blir mindre jidder om sakerna sitter fast (men kan då vibrera sönder mm).


Har elektrisk tankmätare så vi brukar alltid gå efter den när vi fyllt tidigare.
Tror det blir svårt att undvika ångorna där inne med löstagbara grunkor.
Det får bli extern fyllning. Känns bäst. Trots de extra grammen

Men får fundera på om jag ska sätta batteriet där oavsett.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91



Är ju mest förvånad över att man får ha tanken i kupéutrymmet öht, hade för mig att man i regel var tvungen att ha tanken i ett separat utrymme som inte står i direkt ansluitning till kupen just för att inte få ångorna rakt in i kupen och några fler sekunder på sig om tanken börjar brinna.

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Bensinskallen skrev:
Är ju mest förvånad över att man får ha tanken i kupéutrymmet öht, hade för mig att man i regel var tvungen att ha tanken i ett separat utrymme som inte står i direkt ansluitning till kupen just för att inte få ångorna rakt in i kupen och några fler sekunder på sig om tanken börjar brinna.


Det tävlas i alla möjliga former med bilar med öppen kupé utan att det helt skärmad av.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



Även om batteriet är lätt och monterat mellan axlarna så skulle jag placera det så lågt som möjligt, liggande på golvet

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Homegrown skrev:
Även om batteriet är lätt och monterat mellan axlarna så skulle jag placera det så lågt som möjligt, liggande på golvet


Golvytan är slut mellan axlarna

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91



GustafB skrev:
Bensinskallen skrev:
Är ju mest förvånad över att man får ha tanken i kupéutrymmet öht, hade för mig att man i regel var tvungen att ha tanken i ett separat utrymme som inte står i direkt ansluitning till kupen just för att inte få ångorna rakt in i kupen och några fler sekunder på sig om tanken börjar brinna.


Det tävlas i alla möjliga former med bilar med öppen kupé utan att det helt skärmad av.


Helt sant, men då sitter man ju i regel i en sittbrunn med tanken utanför så det finns en vägg som skiljer, även om bensin/ lågor kan hitta fram ytter-vägen. Men strunt samma, jag har noll koll på reglementet ni kör efter.

Asballt bygge förresten, och det blev super med anslutningen till oljereturen

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Ska som sagt köra med extern tankning men jag tänkte lite mer på det här med elen och det är nog inget problem att lägga så stor vikt vid med tanke på att elen för alla bränslepumpar sitter med öppna skruvplintar direkt på tanken och har typ störst strömförbrukning av allt i bilen.

Men det känns iaf skönt att inte blaska med bränsle där och avluftningen dras ju ut så det ska inte bli så mycket ångor.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2237



Det viktigaste borde väl vara att det inte blir några gnistor i ett stängt utrymme.

Så länge du har batterifrånskiljare, laddningsanslutning mm en bit ifrån så har du flyttat "gnistbildningen" bort från batteri och tank. Öppnar du bakluckan så är det också ganska välventilerat!
Nu kanske ett LiFePO4 batteri reagerar annorlunda än ett vanligt, men jag skulle känna mig rätt säker på att om man häller bensin över ett batteri så händer absolut ingenting.

Tror din tänkta montering kommer fungera så länge du har ett plastskydd över det.

Om du blaskar med bensin där bak så skulle jag vara mer orolig för att det rinner igenom och hamnar på ett tokvarmt avgassystem som går under eller på varma bromsar.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



Även om batteriet är lätt och monterat mellan axlarna så skulle jag placera det så lågt som möjligt, liggande på golvet

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Så jäkla trevligt att äntligen kommit till stadiet där man monterar dit grejer för sista gången innan uppstart






_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



Vackert! thumbs up

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Jag har som många andra följt detta bygge och resa i många år. Det är svårt att få ner i text hur imponerande allt är i mina ögon. Allt ifrån att du är en jävel på att köra bilen, till din energi att bygga, bygga, bygga. Utöver det tar du dig an projektet att ta med bilen och teamet på en liten resa till WTAC.

Jag minns ännu en fin höstdag på Gotland Ring när jag fick se bilen i dess dåvarande tappning. Det var under en av "Puppans spontanresor till GR" Tyvärr har jag ingen bild från körning på banan men väl 2 från depån.

Det är ju inte bara ny färg sedan dess





_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91



Fredrik Hård skrev:
Jag har som många andra följt detta bygge och resa i många år. Det är svårt att få ner i text hur imponerande allt är i mina ögon. Allt ifrån att du är en jävel på att köra bilen, till din energi att bygga, bygga, bygga. Utöver det tar du dig an projektet att ta med bilen och teamet på en liten resa till WTAC.

Jag minns ännu en fin höstdag på Gotland Ring när jag fick se bilen i dess dåvarande tappning. Det var under en av "Puppans spontanresor till GR" Tyvärr har jag ingen bild från körning på banan men väl 2 från depån.

Det är ju inte bara ny färg sedan dess




Runda lampor också

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Fredrik Hård skrev:
Jag har som många andra följt detta bygge och resa i många år. Det är svårt att få ner i text hur imponerande allt är i mina ögon. Allt ifrån att du är en jävel på att köra bilen, till din energi att bygga, bygga, bygga. Utöver det tar du dig an projektet att ta med bilen och teamet på en liten resa till WTAC.

Jag minns ännu en fin höstdag på Gotland Ring när jag fick se bilen i dess dåvarande tappning. Det var under en av "Puppans spontanresor till GR" Tyvärr har jag ingen bild från körning på banan men väl 2 från depån.

Det är ju inte bara ny färg sedan dess






Tack det värmer!
Undrar om det det var 2012 eller 2013?

Började med det här projektet för ca 10 år sedan och "little did I know" att det skulle ta över mitt liv helt och hållet. Det eskalerade bit för bit och under långa perioder la jag ner över 40 timmar i veckan på bilen och större delen av min tankekraft all vaken tid. Fascinerande hur långt man kan ta något om man verkligen satsar.
Det ser annorlunda ut nu, vilket förmodligen är bättre för min psykiska hälsa Men jag kan ju ändå längta tillbaka lite grann till det där fullständiga fokuset.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



GustafB skrev:
Det är rätt enkelt gjort att ha extern tankning men hade gärna sparat in den vikten. Fast det är skönt att slippa spill inne i bilen oavsett om batteriet är där elelr inte. Hmm.


Kanske vända batteriet uppochner (täler det sådan montering?) och täta för kablaget?

_________________
Anders Hansson
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
sweanders skrev:
GustafB skrev:
Det är rätt enkelt gjort att ha extern tankning men hade gärna sparat in den vikten. Fast det är skönt att slippa spill inne i bilen oavsett om batteriet är där elelr inte. Hmm.


Kanske vända batteriet uppochner (täler det sådan montering?) och täta för kablaget?


Nja, jag har släppt det där. Det är ju extern tankning så det är inte värre med batteriet där än tändspolar i motorrummet där bränsleslangar finns.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



GustafB skrev:

Undrar om det det var 2012 eller 2013?

Det var den 6:e oktober 2012!

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Fredrik Hård skrev:
GustafB skrev:

Undrar om det det var 2012 eller 2013?

Det var den 6:e oktober 2012!


Vore ju perfekt 10 års jubileum att åka dit om ett år och sätta en ny tid
Senast jag var där var 2014 och då körde jag 1:26 på R-däck.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Någon som läser här som har koll på pneumatiska kopplingar för paintball- och dykartuber?
Har en regulator som ser ut såhär, den har vad jag förstår G 5/8 gänga på utloppet. Vill sätta en snabbkoppling på denna, men det verkar vara en ventil i mitten så det behöver vara någon adapter för ändamålet.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Slutade med en beställning från Tjina av diverse så får jag se vad som går att få ihop

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 190, 191, 192, 193, 194   >>
12 besök idag (1138973 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande