Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
1, 2, 3 ... 20, 21, 22   >>
17 besök senaste veckan (30470 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Får ett drygt år sedan fick jag ett "villhöver" behov av en Seven, det verkar förnuftiga bilar på alla möjliga sätt. Eller kanske inte förnuftiga på alla sätta, men balla och roliga!
Så det senaste året har jag haft lite koll på annonser och helt plötsligt fanns det en till salu precis här hemma, fågelvägen inte många hundra meter bort. Skitsnygg på bild, ball på alla sätt och med precis rätt stuk!

Men jag har aldrig tittat närmare på en sjua i verkligheten, eller ens provsuttit en, så hur vet jag om det ens är en bil för mig?
Jag är lång och får jag ens plats i en, och får jag plats kommer huvudet att sticka upp över en båge/bur?
Bilen verkar dessutom grymt övermotoriserad, kommer det ens funka för mig på gatan?
Huvudet fylldes av frågor...

Iaf så skickade jag iväg en fråga om att titta bilen i närheten och förklarade (förhoppningsvis) tydligt att det var ett "villhöver" och att jag kanske inte var en köpare. Jag fick ett positivt svar och sen var det bara att hitta en tid.
Innan dess var det dags att plugga på, Rejsas trådar lästes om och om, Kimmens kan jag innan och utan nu, likaså Figgz trådar, Jonas Jonsson's, NilleT's, mm, mm...
Diverse Westfield forum besöktes också.

Men så fick jag träffa en genomtrevlig och sympatisk Westfield-ägare för en förutsättningslös frågestund om Westfields och bilen i fråga (han får själv ge sig till känna om han vill ). Alla dumma frågor jag ställde besvarades snabbt och ärligt, bilen träffade verkligen mitt i prick... snygg, välskött och med en byggare/ägare som brytt sig om den i många år.
Alla saker jag läst om som kunder vara "bra att ha" fanns:
Lågt golv, det hade jag läst mig till blev "standard" senare men att det också verkade realtivt enkelt att byta till från Westfield. Det fanns redan.
Wide track framvagn, det satt där.
Stolarna i annonsen är snygga, men det fanns även en skalstol där jag nästan passade hyfsat (ja, jobba hemma är inte bra för omfånget )
Osv...
Allt gav ett intryck av snygg och bra paketering.

Sen blev det några dagars stress med annat, men där denna hela tiden fanns i bakhuvudet...
Ägaren hade åkt till landet med familjen för semester, "bara" 1,5h bort men kom hem för att jag skulle kunna provköra. Jag har nog aldrig blivit så paff i hela mitt liv, här är en bil som ägaren byggt, vårdat i många år, många hästkrafter per kilo, osv och jag blir ivägsläppt själv utan att ens åkte med i någon liknande bil tidigare...

Jag har nästan aldrig varit så nervös i mitt liv, all intryck bara sköljde över en... värst var alla bilar som helt plötsligt var så stora. När vägen blev 70'väg så trodde jag aldrig att jag skulle våga köra fortare än så i bilen.
Behöver jag säga att provkörningen slutade med ett stort leende?
Skalstolen jag nästan passade i då? Jo, efter lite körningen hade jag skakat på plats i den och satt bra i den. men jag behöver nog få bort några kilon ändå.
Inte nog med det, det blev affär.


Bild från provkörningen.

Dagen efter hämtade jag bilen efter lite strul från min sida med betalning, mm ( ). Men det det blev en lång lunch från jobbet som omfattade en liten tur på Södertörn.
Jag bara njöt av att köra 60 på slingrig 70-väg, två gånger överraskades jag dessutom av att bilen framför (höll bra avstånd pga stenar och att jag inte känner bilen) helt plötsligt stannar på en busshållplats och släpper förbi mig.
En kille med sin tjej stannade mitt på övergångsstället när jag kom för att få en närmare titt, osv, den väcker mycket uppmärksamhet!

Jag hoppas bara att jag kan förvalta bilen väl framöver, och tackar för förtroendet att fortsätta med den!

Liten lista:
Westfield SEIW
Lågt golv, wide track framvagn, Wilwood-bromsar fram, V8-huv.
Saab 2.0 motor, vattenkyld charge cooler, el-kylvattenpump, den nyser när jag släpper gasen...
Och massor jag glömt just nu... just nu hoppas jag på att få tiden att gå igenom bilen, inte för att jag misstror fd ägaren utanför att lära mig den och se jag vill/behöver göra. (när jag hämtade bilen efter köpet och körde turen på Södertörn hade mobilen 8% laddning kvar, så en mobilladdare behöver jag iaf )

Bilder när den kom hem:



Så fort jag kunde var jag tvungen att åka och handla lite:


Jag har köpt en flaska till (med annan smak) sedan dess...

Men hittills har jag inte haft tid att köra den, sedan köpet har det gått i ett så den enda körningen mer var att bjuda föräldrar och sambo på turer:





Gopro'n hade nåt klantarlse inte slagit på så enda filmen blev detta:



Nu börjar semestern, det skall vara soligt imorgon...

Edit, bra att ha saker..
----------------
Bromsbelägg fram Wilwood 7816
https://www.wilwood.com/BrakePads/BrakePadsList?padtype=7816
Wilwood PolyMatrix A: 15A-8809
PFC beläggtyp 7754

Bromsbelägg bak
Mintex MDB1287

Mätte ET på fälgarna
Fram : bredd 7", dia 15" ET 35
Bak:: bredd 8", dia 15" ET 15

Fjäderkonstant bak: 200
Fjäderkonstant bak: ?

hastighetsmätare från Caerbont Automotive pre 2004
Manual
[url="https://www.caigauge.com/documents//product-instructions/spedometers/speedometers/speedo-dip-switch-tables-437.pdf"]Dip switch settings[/url]

Plocka isär/ihop Type9-låda: https://forum.wscc.co.uk/forum/topic/142285-2004-seiw-20xe-rebuild/pag . . . .

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Tips på var jag hittar:
* Fälgar som passar 205 och 225 R-däck, 4*108, snabbt
* Billigt släp som tar en Seven (jag vill till Mantorp )
tas tacksamt emot.

Sen skall jag försöka förkovra mig i Saab T5 så gott jag kan, något orakel som kan peka mig i riktning mot elscheman?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630



Grymt! Jag villhöver en sån med! Får du plats? På riktigt? Slår inte i knäna nånstans?

Det börjar bli dags för vår rejsa-scania garageträff snart...
😎😎

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6100



Grattis till en läcker 7a. PEGGA HAR 4X108.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Martini rosson gör sig som bäst som en av tre lika delar i den gudomliga treenigheten: söt vermouth (rosso), gin och Campari.
Vrid och tillsätt en tunn remsa apelsinskal och en rejäl isbit.

(Riktigt nice bil, med riktigt nice design)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



thumbs up Klart du behöver en Se7en! thumbs up

4x108, är det fårdnav på den där? Har en uppsättning fälgar från en ST200 liggande som inte passar nåt jag har. Tror det är 7x17

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Axly skrev:
Martini rosson gör sig som bäst som en av tre lika delar i den gudomliga treenigheten: söt vermouth (rosso), gin och Campari.
Vrid och tillsätt en tunn remsa apelsinskal och en rejäl isbit.

(Riktigt nice bil, med riktigt nice design)


Men det blir bättre om man skippar Martini och beställer hem Antica Formula istället

Meeen tillbaks till bilen så är den hur fräck som helst! Det vore trevligt att se lite detaljbilder på motor-kylar-IC packning framöver

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Riktigt fin bil! Min villhöverkänsla går knappt att stå emot!

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Åh vad kul att du gjorde slag i saken och köpte den. Det finns ju mycket kunskap även på Locostforumet där folk gärna hjälper till med frågor.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Grattis Marcus thumbs up

Riktigt roligt att du köpte något så härligt men ändå onödigt som en bra sjua, visst är det villhöver först men när man väl köpt en då märker man att det mer eller mindre är behöver. Hur kunde man klara sig tidigare?

Bra spec på bilen måste jag säga, lågt golv, breda spårvidden och annat godis. Har du någon bild på motorrummet och övriga detaljer? Alltid kul att se! thumbs up

Vad väger den in på förresten som den står nu? 630?

Släp ja... Det är riktigt smidigt att ha, om du vill göra det lätt för dig så köp ett vanligt öppet släp med 170-175cm bredd, behöver inte vara längre än 3m. Då hittar du ofta 1000-1300kg släp för vettiga pengar. Ramper är billiga från Tyskland så går lastning smidigt.
Klart man kan köpa ett täckt släp med som jag gjorde, men de blir både dyrare och jobbigare att förvara.

Roligt att även jag kunde inspirera för en westfield, även då jag är relativt ny i den världen.
Förresten, nu när du ändå har smekmånad med bilen och det är varmt ute kan du köra till Mantorp och tillbaka min första tur i förra sjuan var hem efter köp, I 13 grader och regn... I en bil som din, utan ruta etc. Det gick bra det med då, jag var ju nykär i bilen

Welcome to the dark side

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Det går väl att byta ut SAAB-motorn mot en C20XE?

Angående fälgar, vilken diameter, bredd och ET ska det vara?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Figgz skrev:
Grattis Marcus thumbs up

Släp ja... Det är riktigt smidigt att ha, om du vill göra det lätt för dig så köp ett vanligt öppet släp med 170-175cm bredd, behöver inte vara längre än 3m. Då hittar du ofta 1000-1300kg släp för vettiga pengar. Ramper är billiga från Tyskland så går lastning smidigt.

Smidigast är att söka ett gammalt 1300kg släp med tipp

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Kul Marcus! Grattis!

Det står ett 1600 släp hos mig som behöver kärlek, vi tänkte skrota men du kanske villhöver? Det rymmer även andra bilar.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Grymt! Jag villhöver en sån med! Får du plats? På riktigt? Slår inte i knäna nånstans?

Det börjar bli dags för vår rejsa-scania garageträff snart...
😎😎


Jag får plats, typ just nu.

Det enda som tar i är vänster knä i instrumentbrädan, precis till vänster om ratten.

Hade det varit 1 cm högre upp på den sidan så hade det varit perfekt, så sågen kommer till användning och höjer den snart. Inga problem med frigång vid röret som går någon cm bakom instrumentbrädan.

Sen har den iofs den "breda" kardantunneln, vilket ger lite mindre utrymme för fötterna men funkar för mig. Nu har jag mest kört den i raceskor eller barfota.

Pedalerna hade gärna fått vara någon cm längre fram och jag tittade på vad det skulle innebära med golvmonterade pedaler och bromscylindrar i motorrummet, sen insåg jag att det sitter en stor downpipe just där.

191 cm lång, vikt på fel sida deci-tonnet...

Kolja skrev:
Grattis till en läcker 7a. PEGGA HAR 4X108.


TACK!

Axly skrev:
Martini rosson gör sig som bäst som en av tre lika delar i den gudomliga treenigheten: söt vermouth (rosso), gin och Campari.
Vrid och tillsätt en tunn remsa apelsinskal och en rejäl isbit.

(Riktigt nice bil, med riktigt nice design)


Jag har nog aldrig varit en Martini-människa, men nu är jag nog det. Drinken skall testas!

2fast4u skrev:
thumbs up Klart du behöver en Se7en! thumbs up

4x108, är det fårdnav på den där? Har en uppsättning fälgar från en ST200 liggande som inte passar nåt jag har. Tror det är 7x17


Ja, det tror jag iaf.
Jag måste kolla upp vad det är som sitter där, ET, mm. 17" verkar stort, men kan kanske fungera. OK att höra av mig när jag vet vad som funkar?

Pontus Fyhr skrev:
Meeen tillbaks till bilen så är den hur fräck som helst! Det vore trevligt att se lite detaljbilder på motor-kylar-IC packning framöver


Tack! Jag är också nyfiken på motor-kylar-IC packning.
Det står på att göra listan att titta närmare på det för att bli bekant med bilen,

Framför motorn under luftfiltret sitter charge-coolern, kort väg för luften in i motorn.





Niklas Rosell skrev:
Riktigt fin bil! Min villhöverkänsla går knappt att stå emot!


Min villhöverkänsla övergick i något annat, inget jag ångrar!
kan rekommendera en Seven nu!

Mats Karlsson skrev:
Åh vad kul att du gjorde slag i saken och köpte den. Det finns ju mycket kunskap även på Locostforumet där folk gärna hjälper till med frågor.


FB-sidan har jag stalkat i ett år nu, forumet bara lite då och då.
Det kommer säkert ett gäng frågor där snart.

Figgz skrev:
Grattis Marcus thumbs up

Riktigt roligt att du köpte något så härligt men ändå onödigt som en bra sjua, visst är det villhöver först men när man väl köpt en då märker man att det mer eller mindre är behöver. Hur kunde man klara sig tidigare?

Bra spec på bilen måste jag säga, lågt golv, breda spårvidden och annat godis. Har du någon bild på motorrummet och övriga detaljer? Alltid kul att se! thumbs up

Vad väger den in på förresten som den står nu? 630?


Vi kom hem vid 17-tiden, jag var helt slut och orkade inte göra något egentligen. Så vi plockade fram bilen opch åkte en sväng... vilken jäkla energiboost!

De bilder jag har finns högre upp i detta inlägget, kommer bättre sen.
Vikt vet jag inte riktigt, det står i papprena jag fick med men har inte de jäöte mig nu. Återkommer om det, och tack för släpkommentarerna!

Lennart Mäkinen skrev:
Det går väl att byta ut SAAB-motorn mot en C20XE?

Angående fälgar, vilken diameter, bredd och ET ska det vara?


Ja, några sådan har jag ju. Men det här får vara Saab-ifierat framöver.
Jag behöver kolla upp vad det egentligen skall vara, återkommer framöver!

super7 skrev:
Smidigast är att söka ett gammalt 1300kg släp med tipp


Tittade på Blocket i närheten tidigare, hittade inget sådant.
jag får fortsätta titta.



Tord skrev:
Kul Marcus! Grattis!

Det står ett 1600 släp hos mig som behöver kärlek, vi tänkte skrota men du kanske villhöver? Det rymmer även andra bilar.


Tack!
Var det det som behövde ny axel, mm? Nyfiken blir jag men behöver knappast mer projekt nu.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Dagens inköp på Radne:
1. En svankkudde som gjorde en hel del för min rygg
2. Naturligtvis en nyckelring i läder, den absolut dyraste nyckelringen jag har köpt:




Jag fick även prova hjälmar och stoltips, toppenservice. thumbs up

Jag funderar på varför jag aldrig varit där tidigare när det ligger nästgårds?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Marcus Gustafsson skrev:

Jag har nog aldrig varit en Martini-människa, men nu är jag nog det. Drinken skall testas!


Negroni är namnet, min absoluta favorit. Bittert, lite sött, spritigt, komplext, och så sjukt gott (och enkelt, 1+1+1+apelsin, klart)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Välkommen in i träsket. Dags att planera en privat Lundadag med däckstest (jag har ju också 4x108 och alldeles för många däck )

Ser riktigt välbyggd ut. Det skiljer ju en massa framförallt just där och det kostar tid och pengar att bena ut alla skitfel vilket du troligen slipper

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3352



Ser riktigt trevligt ut - påminner mycket om mitt Locost-bygge som jag inte kom i mål med... Vad ligger effekten på i denna?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Jonas Jonsson skrev:
Välkommen in i träsket. Dags att planera en privat Lundadag med däckstest (jag har ju också 4x108 och alldeles för många däck )

Man har väl ett sätt till varje användningsområde....
Korvgrillning, glida runt på stan och glänsa, bankörning x2 R-däck och slicks, sen råkar jag ha breda med mjuk däcksida

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128



Cool bil! Täckt släp kan väl vara bra om man vill förvara bilen på släpet ibland (om man har mycket annat på gång i garaget...).

_________________
Rikard Lundberg
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Rikard L skrev:
Cool bil! Täckt släp kan väl vara bra om man vill förvara bilen på släpet ibland (om man har mycket annat på gång i garaget...).

Då har man ju för litet garage..

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
1, 2, 3 ... 20, 21, 22   >>
17 besök senaste veckan (30470 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande