Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Trailbraker
<<   1, 2, 3, 4   >>
19865 besök totalt

Är du en Trailbraker?
Självklart! Det är därför jag är så petigt med att bromsbalansen är i harmoni med fjäderbalansen.
15%
 15%  [ 21 ]
Jag ger f..n i att trailbrake:a, det är bättre att koncentrera sig på att ingången blir rätt istället.
17%
 17%  [ 24 ]
Nå'n gång ibland kan det väl hända.
30%
 30%  [ 43 ]
Trallbackning?
36%
 36%  [ 51 ]
Totalt antal röster : 139

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

ege skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag skulle vilja ha ett alternativ "alltid i vissa kurvor aldrig i vissa andra"


Jag håller med Magnus!
thumbs up Ingången till kvarnkurvan på Kinnekulle, esset och depåsvängen på Gelleråsen är helt utmärkta ställen att trejlbrejka (sv.?)!


Jag håller med Anders (ege)

In i kvarnkurvan och in i esset på Gelleråsen är nog de absolut mesta kan-inte-låta-bli för min del iaf :-)
Före och efter tv-krönet på kullen är ganska givna osså. Det konstiga är att kurvan ut på långa rakan på Kullen borde vara given men hjärnspåren vill inte det riktigt där In i chikanen på mantorp är skoj osså (dvs om man inte har gått ut så långt åt höger och måste "runt" ingången till chikanen).

_________________
Magnus Thomé
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Magnus Thomé skrev:
Man måste ju bromsa innan turn in också

I alla fall oftast. Kommer inte på nån just nu, men sådana kurvor som nyper till efter ett tag och som har en väldigt snabb ingång kan ju vara lite underliga när man får börja bromsa en bit in i kurvan.
När det gäller kartbanor har jag för mig att en högerkurva på Ös-We är sån, där man börjar bromsa mitt i kurvan och sedan ut på rakan efteråt - lite tvärsemot det vanliga (den korta rakan avslutas med en vänsterhårnål). Om man fegar och bromsar långt innan kurvan så är man rejält ifrånkörd. Väldigt svårt att hålla ett vettigt spår också - speciellt när man bara har bakbroms.
Sådana kurvor skulle det gärna få finnas fler av på vanliga räserbanor, med en större utmaning än att bara hitta rätt bromspunkt på rakan.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864


Trådstartare
ege skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag skulle vilja ha ett alternativ "alltid i vissa kurvor aldrig i vissa andra"


Jag håller med Magnus!
thumbs up Ingången till kvarnkurvan på Kinnekulle, esset och depåsvängen på Gelleråsen är helt utmärkta ställen att trejlbrejka (sv.?)!

Snabba vänstern innan Kvarnkurvan är ett av de ställen där jag inte släpbromsar.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

AndersY skrev:
Magnus Thomé skrev:
Man måste ju bromsa innan turn in också

I alla fall oftast. Kommer inte på nån just nu, men sådana kurvor som nyper till efter ett tag och som har en väldigt snabb ingång kan ju vara lite underliga när man får börja bromsa en bit in i kurvan.
När det gäller kartbanor har jag för mig att en högerkurva på Ös-We är sån, där man börjar bromsa mitt i kurvan och sedan ut på rakan efteråt - lite tvärsemot det vanliga (den korta rakan avslutas med en vänsterhårnål). Om man fegar och bromsar långt innan kurvan så är man rejält ifrånkörd. Väldigt svårt att hålla ett vettigt spår också - speciellt när man bara har bakbroms.
Sådana kurvor skulle det gärna få finnas fler av på vanliga räserbanor, med en större utmaning än att bara hitta rätt bromspunkt på rakan.


Du har rätt Anders. Det finns många trevliga kurvkombinationer på kartbanor. En av mina favoriter är den som jag beskrev tidigare på Enköpingsbanan. En mycket snabb höger, i princip flat-out, sedan går det lite uppför in i en dubbelvänster som nyper. Där måste man bromsa låångt in i svängen mot det andra apexet. Även efter långa rakan bromsar man in i böjen.



Kartbanor är kul! De dräller ju av dem i jämförelse. Bara runt Stockholm finns ju ett gäng. Järfälla, Tuvängen, Enköping, Öswe, Rasbo, Västerås, Katrineholm...

_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

ice skrev:
Snabba vänstern innan Kvarnkurvan är ett av de ställen där jag inte släpbromsar.

Håller med om att trailbrejka under bron på kullen nog inte är en bra ide :sgn-arg: (helt klart inte med min bil iaf )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Torparn på Sviestad är ju en pillig sväng där man mitt i kurvan måste ta ner hastigheten ordentligt. Min erfarenhet är att med långsammare bil (215hk Golf VR6 syncro) så är det ganska odramatiskt men med M3'an går det fort där och marginalerna för att göra fel är mycket små....

Hursomhelst, det jag skulle vilja diskutera är det att där måste jag göra en raksträcka och bromsa kraftigt, sen kan jag iof trailbrejka runt bilen de sista få metrarna när det går riktigt sakta in i den väldigt långsamma och tighta högern ut på långa rakan. Men inte tusan går det väl att trailbrejka en längre bit i den kurvan? Jag skulle åka baklänges av banan omedelbart om jag försökte är jag helt övertygad om.... Jag har gått på bredden genom den snabba delen av den kurvan av misstag någon gång o då var man inte kaxig efteråt

_________________
Magnus Thomé
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Torparn på Sviestad är ju en pillig sväng där man mitt i kurvan måste ta ner hastigheten ordentligt. Min erfarenhet är att med långsammare bil (215hk Golf VR6 syncro) så är det ganska odramatiskt men med M3'an går det fort där och marginalerna för att göra fel är mycket små....

Hursomhelst, det jag skulle vilja diskutera är det att där måste jag göra en raksträcka och bromsa kraftigt, sen kan jag iof trailbrejka runt bilen de sista få metrarna när det går riktigt sakta in i den väldigt långsamma och tighta högern ut på långa rakan. Men inte tusan går det väl att trailbrejka en längre bit i den kurvan? Jag skulle åka baklänges av banan omedelbart om jag försökte är jag helt övertygad om.... Jag har gått på bredden genom den snabba delen av den kurvan av misstag någon gång o då var man inte kaxig efteråt

Torparsvängen hade varit jättekul om man åkt åt andra hållet.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

ice skrev:
Torparsvängen hade varit jättekul om man åkt åt andra hållet.


Skulle bli lite som ut från hårnålen på Mantorp när man tänker efter....



_________________
Magnus Thomé
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



ice skrev:
.....Torparsvängen hade varit jättekul om man åkt åt andra hållet.
...Bäst att dom har mycket Gevalia hemma i torpet bara. Syftar på "när du får oväntat besök"...

Inbromsningen (-arna?) skulle väl bli rätt kritisk(a) med krönet och nedförsbacken alldeles innan? Kanske inte är så brant iofs, men det skulle nog bli lite berg- och dalbanekänsla?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:

Skulle bli lite som ut från hårnålen på Mantorp när man tänker efter....


Det har du rätt i. thumbs up





om man kunde köra banorna åt andra hållet oxå skulle det ju finnas dubbelt så många...

_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Har du inte svarat innan så kan du ju svara nu på denna tidigare tråd

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Ujuj...gammal tråd.
(Mitt bilinnehav har förändrats sedan jag skrev min komentar den 22:a februari.)

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Mkt intressant läsning och äntligen fattar jag hur de loggade datan skall läsas.

Apropå, "trailbraking" fick jag en gång följande förklaring av en engelsman.

"Trail-braking? That is something you tell everyone that you have done after putting in a fast lap"


Rejsar på Franchorchamp på söndag den 24de october

http://www.seven-mania.de/smrc/main/index_main.htm

Denna gång med den egna sprintbilen.

Hälsningar,
Cai
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Magnus Thomé skrev:
Men inte tusan går det väl att trailbrejka en längre bit i den kurvan? Jag skulle åka baklänges av banan omedelbart om jag försökte är jag helt övertygad om.... Jag har gått på bredden genom den snabba delen av den kurvan av misstag någon gång o då var man inte kaxig efteråt


Då har du fel setup!! om du måste köra som en "kärring" för att inte snurra är bilen på tok för långsam!

Full attack är det enda som räknas, funkar inte det är det fel på bilen, dämparsättningar oftast om steady state-balansen är ok - i högfart kan aerodynamik vara nyckeln. Jämför gärna med tex hyrkart, precis lika inihel***e hårt ska du kunna köra din bil. På kval ska det gärna vara på gränsen till överstyrt, i race en halv till en procent lugnare (dvs mer neturalt, men såklart beroende på bilens sätt att slita däck över en racedistans).

Corner entry oversteer är en av fartens värsta fiender enligt mig. Nästan allt annat kan man "trixa till", men inte detta.
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Händer nog ibland att jag trejlbrejkar, om jag förstod förklaringen rätt. Blir nog oftast i sådana där kurvor som AndersY beskrev. Det beror dock inte på att jag är duktig och vet vad jag gör, utan på att jag inte begriper bättre.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Där det funkar utan alltför mycket knas kan man säga.
Vissa kurvor blir det ju lite svårt om man inte trailbrakear t ex högern efter knäppen på Kinnekulle eller TV-kurvan på samma bana, där är man ju djupt in i kurvan innan man ens funderar på att bromsa, depåkurvan på Gelleråsen som nämnts redan är också given.
Samtidigt finns det andra kurvor där jag gör det minimalt eller väldigt lite t ex ut på start/mål på Kullen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Carl R skrev:
Magnus Thomé skrev:
Men inte tusan går det väl att trailbrejka en längre bit i den kurvan? Jag skulle åka baklänges av banan omedelbart om jag försökte är jag helt övertygad om.... Jag har gått på bredden genom den snabba delen av den kurvan av misstag någon gång o då var man inte kaxig efteråt


Då har du fel setup!! om du måste köra som en "kärring" för att inte snurra är bilen på tok för långsam!

Full attack är det enda som räknas, funkar inte det är det fel på bilen, dämparsättningar oftast om steady state-balansen är ok - i högfart kan aerodynamik vara nyckeln. Jämför gärna med tex hyrkart, precis lika inihel***e hårt ska du kunna köra din bil. På kval ska det gärna vara på gränsen till överstyrt, i race en halv till en procent lugnare (dvs mer neturalt, men såklart beroende på bilens sätt att slita däck över en racedistans).

Corner entry oversteer är en av fartens värsta fiender enligt mig. Nästan allt annat kan man "trixa till", men inte detta.


Ju fortare bilen går desto tappa-baken-villigare blir den Upp till runt 100-120 kan man verkligen köra med full attack men sen får man bit för bit vara lite försiktigare ju fortare de går. Måste ha vikten bakåt när det går fort och svänger... dvs trailbraking i högre farter blir direkt "intressant" ... Liten vinge skulle behövas till o börja med tror jag. Dämparna är Bilstein helt utan inställningsmöjligheter och jag ger mig inte på att börja labba med olika fjädrar förrän det blir dags att byta dämparna (till något justerbart) var min tanke.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Magnus Thomé skrev:
ice skrev:
Snabba vänstern innan Kvarnkurvan är ett av de ställen där jag inte släpbromsar.

Håller med om att trailbrejka under bron på kullen nog inte är en bra ide :eek2: :error: :sgn-arg: :help: :uglylol: (helt klart inte med min bil iaf :D )


Skaffa en bil med mindre effekt, då behöver man inte bekymra sig om att bromsa där. Kombinationen 231 hk och 1050 kg behöver man inte bromsa med.

/ Jonas Jarlmark

Ps. Smileysarna blir ännu roligare i textform! Ds.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det är väl detta jag försöker att vidare utveckla med Novan......Jag släpper inte bromsen helt, fören efter kurvan. Det svåra är att jag måste slå på 3/4 gas...innan apex..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Magnus Thomé skrev:
Carl R skrev:
Magnus Thomé skrev:
Men inte tusan går det väl att trailbrejka en längre bit i den kurvan? Jag skulle åka baklänges av banan omedelbart om jag försökte är jag helt övertygad om.... Jag har gått på bredden genom den snabba delen av den kurvan av misstag någon gång o då var man inte kaxig efteråt


Då har du fel setup!! om du måste köra som en "kärring" för att inte snurra är bilen på tok för långsam!

Full attack är det enda som räknas, funkar inte det är det fel på bilen, dämparsättningar oftast om steady state-balansen är ok - i högfart kan aerodynamik vara nyckeln. Jämför gärna med tex hyrkart, precis lika inihel***e hårt ska du kunna köra din bil. På kval ska det gärna vara på gränsen till överstyrt, i race en halv till en procent lugnare (dvs mer neturalt, men såklart beroende på bilens sätt att slita däck över en racedistans).

Corner entry oversteer är en av fartens värsta fiender enligt mig. Nästan allt annat kan man "trixa till", men inte detta.


Ju fortare bilen går desto tappa-baken-villigare blir den Upp till runt 100-120 kan man verkligen köra med full attack men sen får man bit för bit vara lite försiktigare ju fortare de går. Måste ha vikten bakåt när det går fort och svänger... dvs trailbraking i högre farter blir direkt "intressant" ... Liten vinge skulle behövas till o börja med tror jag. Dämparna är Bilstein helt utan inställningsmöjligheter och jag ger mig inte på att börja labba med olika fjädrar förrän det blir dags att byta dämparna (till något justerbart) var min tanke.


Låter ju lite lynnigt... minst sagt Bara att börja investera mao!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Carl R skrev:
Låter ju lite lynnigt... minst sagt Bara att börja investera mao!


Man kan kalla det lynnigt eller så kan man kalla det "intressant"


Men allvarligt talat så är den inte lynnig utan väldigt konsekvent..... hög fart = baken kommer väldigt lätt. Fast du menade nog precis så

_________________
Magnus Thomé
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Trailbraker
<<   1, 2, 3, 4   >>
19865 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande