Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Trailbraker
<<   1, 2, 3, 4   >>
19869 besök totalt

Är du en Trailbraker?
Självklart! Det är därför jag är så petigt med att bromsbalansen är i harmoni med fjäderbalansen.
15%
 15%  [ 21 ]
Jag ger f..n i att trailbrake:a, det är bättre att koncentrera sig på att ingången blir rätt istället.
17%
 17%  [ 24 ]
Nå'n gång ibland kan det väl hända.
30%
 30%  [ 43 ]
Trallbackning?
36%
 36%  [ 51 ]
Totalt antal röster : 139

Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Magnus Thomé skrev:
Torparn på Sviestad är ju en pillig sväng där man mitt i kurvan måste ta ner hastigheten ordentligt. .... Jag har gått på bredden genom den snabba delen av den kurvan av misstag någon gång o då var man inte kaxig efteråt


SIC!

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Corsa skrev:
SIC!



Translate please


_________________
Magnus Thomé
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Magnus Thomé skrev:
Corsa skrev:
SIC!



Translate please



"Så är det" Latin, Asterix.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Klart man bromsar långt in i vissa kurvor annars måste man ju ligga och åka på halvfart långa sträckor och det går ju för sakta...
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



I Race Car Vehicle Dynamics av Milliken och Milliken definieras trail braking som att man bromsar och gasar samtidigt in i en kurva med en FWD. Typ vänsterbromsa alltså.

_________________
William Ekström
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
I Race Car Vehicle Dynamics av Milliken och Milliken definieras trail braking som att man bromsar och gasar samtidigt in i en kurva med en FWD. Typ vänsterbromsa alltså.

Hmm trail braking och vänsterbromsing har väll inget direkt sammankoppling, man kan trail braking utan att vänsterbromsa. I min värd är trail braking att man bromsar/retarerar i svängen man kan då utnyttja mer av greppscirken.

Iof så vänsterbromarar man och ligger man med broms och precis lika mycket gas(utan att driva) så får man en gämn övergång från retaration till axeleration.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
millemiglia
Stockholm.
Här sen Mar 2005
Inlägg: 30



om man har en bil med så mycket inbyggd understyrning som min 964 C4 så är trailbraking en bra teknik.
Bromsa senare för att få bilen att rotera in i kurvan och stämpla när bilen pekar dit du vill åka!

_________________

Peter Bouveng
964 C4 Cab '90
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



om man inte bromsar med vänsterfoten så tappar man motorvarv...
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



CAIC skrev:
om man inte bromsar med vänsterfoten så tappar man motorvarv...


Det där hör jag folk säga då och då... aldrig riktigt förstått det.

om du gasar så ökar motorvarvet. Vid broms sänks det... Ok. Vid lagom gas och broms kan man hålla konstant hastighet, men varför?? Måste vara onödigt i banracing.

Antingen bromsar man, eller gasar. I vissa partier varken eller (typ 5m efter mohlin-knäppen på kullen).


Istället för att bromsa och gasa samtidigt måste man ju kunna ändra bromspunkt, turn-in, trail-braiking, över/understyrning, växel, frikoppling, motorbroms eller gaspådrag.
Det finns så mycket mer man kan göra än att gasa och bromsa samtidigt. I alla fall om man sätter det i system, jag själv gör det endast om det är på väg att gå åt helvete.
Jag har provat mycket med att vänsterbromsa på bana (fwd bil), och kommit fram till följande:
1. det går INTE snabbare
2. Bromsarna slits MYCKET fortare
3. Motor jobbar en massa i onödan.

På grus eller is/snö är det en annan grej.

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19491



ege skrev:
CAIC skrev:
om man inte bromsar med vänsterfoten så tappar man motorvarv...


Det där hör jag folk säga då och då... aldrig riktigt förstått det.
Det enda tillfälle där det verkat vettigt (för avancerade förare som jag sett) var nåt F1-lopp där en mycket snabb vänster bara kunde tas med ca 97% av maxsatsning (gissar bara). I sådana lägen är det förmodligen effektivare att använda bromsarna för att få ner hastigheten lagom och fortsätta att ha gaspedalen planerad.

Detta kräver naturligtvis en balans som tillåter det. Att pröva under bron på Kinnekulle eller i högfartsvänstern efter krönet på Mantorp lär nog resultera i olustiga effekter (innan man lär sig).

Det kan ju vara mer effektivt över tid att tillföra lite extra motstånd en kort stund för motorn istället för att låta den gå på "tomlast" en stund. För turbomotorer så blir det väl ännu tydligare (inte lika stor lagg på att släppa bromsen som att trampa på gasen).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



Vet inte om jag förstått detta med trailbkaking rätt. Men med min CSL bromsar jag ofta lång in i en del kurvor. Inte gör jag det för att få ut baken, inte gör jag det för att min bil understyr. Tror jag gör det för att bilen tillåter mig att göra det helt enkelt Samt att jag upplever att det går snabbare så i vissa kurvor.

Det finns fler ställen, men ett jag vet att jag alltid bromsar mig in i kurvan(för att jag tar med mig mer fart in här) är utgången Brunchen 2. Trailbreakar jag då?

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Men att gasa och bromsa samtidigt måste ändå funka lika bra/dåligt som att släppa gasen (lite lagom) vid rätt tillfälle.
och då bör det vara mycket lättare att bara släppa upp gasen, än att blanda in en fot extra, en till pedal, ha rätt bromsbalans etc etc... det är så mycket mer saker som ska klaffa för att få samma effekt som ett bara släppa lite på gasen.

Bilen blir såklart lite "orolig" då man släpper gasen, men det kan man vända till sin fördel genom att visa vem som bestämmer, jag eller bilen. Och då har man vänt det enda negativa till ngt positivt... thumbs up



RS6, det låter som att du trailbrejkar. Men svårt att veta, man måste ligga på gränsen av vad bilen och fästet klarar av.
Såhär trailbrejkar jag:
Först bromsar jag inför kurvan för att få ned farten, sen håller jag kvar foten en ganska lång bit in i kurvan, och hela tiden jobbar jag med ratten och bromsen för att hålla nosen åt rätt håll, eftersom bilen helst vill vända runt. när apex börjar närma sig går jag på gas så mycket det går, utan att det spinner och håller sen idealspåret kurvan ut.

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Angående vänsterbroms så kan det defintivt användas för att minska tiden för transition mellan gas och broms.
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



-Vä-bromsar i snabba kurvor när man kör go-kart men inte lika mkt i stor bil...kör nog lite längre ifrån gränsen i stor bil. Fast jag är ingen gokartförare egentligen...så kanske gör fel där Angående 'trail-braking' så sköter jag om all broms innan jag går på gas för att sen vä-bromsa lite ibland för att balansera på nåt vis...

-Gör jag rätt?

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



"Bromsa i svängen" är inte nödvändigtvis att släpbromsa, "bromsa för att svänga" börjar närma sig.

En mycket svår konst, främst i långsamma kurvor (där det antagligen lönar sig mest procentuellt) och som är rätt skoj att träna på rätt ställe.

Ejes har en rätt gynnsam spenatstrand, men annars är det nog på flygfält man kan testa såna här dumheter bäst:



Den mesta av lakritsen tillhör gatbilsåkare. Det faktum att bromslysena är tända skvallrar om att jag kört några varv iaf. (analysen i "lyfta innerhjulet-tråden" erkänns härmed felaktig). Detta var en av de bättre tillfällena.....

Kurvan innan kan jag tänka mig att man kan lägga upp annorlunda med vänsterbroms eftersom den är toktvär och att man kanske kan gå på gas tidigare, men jag är inte helt säker.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



ege skrev:
CAIC skrev:
om man inte bromsar med vänsterfoten så tappar man motorvarv...


Det där hör jag folk säga då och då... aldrig riktigt förstått det.

om du gasar så ökar motorvarvet. Vid broms sänks det... Ok. Vid lagom gas och broms kan man hålla konstant hastighet, men varför?? Måste vara onödigt i banracing.

Antingen bromsar man, eller gasar. I vissa partier varken eller (typ 5m efter mohlin-knäppen på kullen).


Istället för att bromsa och gasa samtidigt måste man ju kunna ändra bromspunkt, turn-in, trail-braiking, över/understyrning, växel, frikoppling, motorbroms eller gaspådrag.
Det finns så mycket mer man kan göra än att gasa och bromsa samtidigt. I alla fall om man sätter det i system, jag själv gör det endast om det är på väg att gå åt helvete.
Jag har provat mycket med att vänsterbromsa på bana (fwd bil), och kommit fram till följande:
1. det går INTE snabbare
2. Bromsarna slits MYCKET fortare
3. Motor jobbar en massa i onödan.

På grus eller is/snö är det en annan grej.


om du kör Lotus Elise som jag, så kan du inte släppa gasen "i kurvan". Det slutar med en spinn i värsta fall. Vänsterbromsa är enda alternativet om jag gått in för fort och understyr, dessutom är ett hårt och kort stamp på bromsen bra när jag behöver skrubba av fart och inte vill tappa motorvarv. Praktiserade detta hela dagen igår på Spa Franchorchamp.
(Dagen slutade dock med att höger bak hjullager skar i Blanchimont. Hade nästan 200km-h och det var en läskig upplevelse.)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



CAIC skrev:
ege skrev:
CAIC skrev:
om man inte bromsar med vänsterfoten så tappar man motorvarv...


Det där hör jag folk säga då och då... aldrig riktigt förstått det.
.


om du kör Lotus Elise som jag, så kan du inte släppa gasen "i kurvan". Det slutar med en spinn i värsta fall. Vänsterbromsa är enda alternativet om jag gått in för fort och understyr, dessutom är ett hårt och kort stamp på bromsen bra när jag behöver skrubba av fart och inte vill tappa motorvarv.


Jag tolkar det som att vä-broms kan användas för att ta hjälp av framdäckens friktion vid bromsningen istället för att bara använda drivhjulen som det blir vid motorbroms? I fallet med bakhjulsdrivna bilar som har tendens till plötslig överstyrning kan det ju vara en stor skillnad, så att en en mindre del av friktionscirkeln används i längdriktningen för bakhjulen så att säga.

Däremot så begriper inte heller jag det där med motorvarv....

_________________
Pär Hylander
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19491



Pär Hylander skrev:
Däremot så begriper inte heller jag det där med motorvarv....
Det är väl lite olika formuleringar bara. Motorvarvet lär gå ner när man vänsterbromsar (om kopplingen inte slirar) men det är skillnad mellan sänkning av motorvarvet pga ökad last och sänkning av motorvarv pga mindre gaspådrag.
Responsen på sänkt last borde vara extremt mycket bättre än responsen på ökat gaspådrag. Om man dessutom tar med reaktionstider mm så kan skillnaderna bli ännu större.

Jag vet inte om formuleringen att hålla "momentet uppe" är mera korrekt, men att man "håller flåset uppe" kanske skulle fungera. Motorn pumpar ju mera luft på fullgas iaf.

Men det går att svamla om fomuleringar i oändlighet . Den körstil som passar ekipaget bättre i praktiken är ju det som är mest "rätt" (klockan ljuger inte).

Edit: "vänsterbromsar" ska det va, inte "motorbromsar"

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Motorvarv... hmmm... Om jag har vrid mellan 6500-8500 varv och släpper gaspådrag så är jag snabbt på 5000 varv (lätt svänghjul etc..) så det är definitivt värt att hålla kvar gas och vänsterbromsa. Reaktionstider oräknat...

thumbs up
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Citat:
Vänsterbromsa är enda alternativet om jag gått in för fort och understyr, dessutom är ett hårt och kort stamp på bromsen bra när jag behöver skrubba av fart och inte vill tappa motorvarv. Praktiserade detta hela dagen igår på Spa Franchorchamp.


Där ser du... när det är på väg att gå åt skogen så gör man så!

Men det verkar ju lite konstigt att du var tvungen att göra så hela dagen på Spa.

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9851

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

nu har ni tappat mig helt

motorvarvet är ju exakt samma om man inte trampar ned kopplingen, oavsett full gas eller stängt spjäll vid samma hastighet .

det enda som man vinner (bortsett från en balansering av bilen) med att vänsterbromsa, är ju tiden det tar att flytta foten från gas-broms-gas.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Trailbraker
<<   1, 2, 3, 4   >>
19869 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande