Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Trailbraker
<<   1, 2, 3, 4
2 besök senaste veckan (19869 totalt)

Är du en Trailbraker?
Självklart! Det är därför jag är så petigt med att bromsbalansen är i harmoni med fjäderbalansen.
15%
 15%  [ 21 ]
Jag ger f..n i att trailbrake:a, det är bättre att koncentrera sig på att ingången blir rätt istället.
17%
 17%  [ 24 ]
Nå'n gång ibland kan det väl hända.
30%
 30%  [ 43 ]
Trallbackning?
36%
 36%  [ 51 ]
Totalt antal röster : 139

CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



ege skrev:
Citat:
Vänsterbromsa är enda alternativet om jag gått in för fort och understyr, dessutom är ett hårt och kort stamp på bromsen bra när jag behöver skrubba av fart och inte vill tappa motorvarv. Praktiserade detta hela dagen igår på Spa Franchorchamp.


Där ser du... när det är på väg att gå åt skogen så gör man så!

Men det verkar ju lite konstigt att du var tvungen att göra så hela dagen på Spa.




... inte hela dagen... Och inte på rakorna eller i alla kurvor...

Åsså de här med motorvarv... prova och titta på varvräknaren är väl det enda jag kan säga.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dude skrev:
nu har ni tappat mig helt

motorvarvet är ju exakt samma om man inte trampar ned kopplingen, oavsett full gas eller stängt spjäll vid samma hastighet .

det enda som man vinner (bortsett från en balansering av bilen) med att vänsterbromsa, är ju tiden det tar att flytta foten från gas-broms-gas.


Ja, jag är precis lika frågande.

Enda skillnaden i motorvarv är ju mängden slip på drivhjulen, och det lär ju inte blir varv per minut det inte.

Hade det varit en turbomaskin från 70-talet så hade det ju däremot kunnat vara lite extra man sparat i form av reducerad/eliminerad spoolup-tid antar jag.

_________________
Pär Hylander
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Pär Hylander skrev:
Dude skrev:
nu har ni tappat mig helt

motorvarvet är ju exakt samma om man inte trampar ned kopplingen, oavsett full gas eller stängt spjäll vid samma hastighet .

det enda som man vinner (bortsett från en balansering av bilen) med att vänsterbromsa, är ju tiden det tar att flytta foten från gas-broms-gas.


Ja, jag är precis lika frågande.

Enda skillnaden i motorvarv är ju mängden slip på drivhjulen, och det lär ju inte blir varv per minut det inte.

Hade det varit en turbomaskin från 70-talet så hade det ju däremot kunnat vara lite extra man sparat i form av reducerad/eliminerad spoolup-tid antar jag.


Du har säkert rätt. För jag har aldrig funderat på varför, så det kanske bara är tiden det tar att flytta foten från gas-broms-gas som man sparar och därför hinner inte motorvarvet sjunka lika mycket.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

CAIC skrev:
Pär Hylander skrev:
Dude skrev:
nu har ni tappat mig helt

motorvarvet är ju exakt samma om man inte trampar ned kopplingen, oavsett full gas eller stängt spjäll vid samma hastighet .

det enda som man vinner (bortsett från en balansering av bilen) med att vänsterbromsa, är ju tiden det tar att flytta foten från gas-broms-gas.


Ja, jag är precis lika frågande.

Enda skillnaden i motorvarv är ju mängden slip på drivhjulen, och det lär ju inte blir varv per minut det inte.

Hade det varit en turbomaskin från 70-talet så hade det ju däremot kunnat vara lite extra man sparat i form av reducerad/eliminerad spoolup-tid antar jag.


Du har säkert rätt. För jag har aldrig funderat på varför, så det kanske bara är tiden det tar att flytta foten från gas-broms-gas som man sparar och därför hinner inte motorvarvet sjunka lika mycket.


ditt motorvarv hinner nog bara sjunka max 1-200rpm på mertiden i fotflytten.

dessutom tror jag att 99 av hundra hobbyförare (där räknar jag in mig med ca 14år i slc) inte klarar att effektivt hantera bromspedalen med vänsterfoten

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
dessutom tror jag att 99 av hundra hobbyförare (där räknar jag in mig med ca 14år i slc) inte klarar att effektivt hantera bromspedalen med vänsterfoten

Jag vet ett gäng på detta forum förmodligen KAN, alla som åker saab 95/96 bla.
Jag bromsar ALLTID med vänsterfoten på bana med min bil, ända gången vänsterfoten har andra uppgifter är vid uppväxling.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Dude skrev:
CAIC skrev:
Pär Hylander skrev:
Dude skrev:
nu har ni tappat mig helt

motorvarvet är ju exakt samma om man inte trampar ned kopplingen, oavsett full gas eller stängt spjäll vid samma hastighet .

det enda som man vinner (bortsett från en balansering av bilen) med att vänsterbromsa, är ju tiden det tar att flytta foten från gas-broms-gas.


Ja, jag är precis lika frågande.

Enda skillnaden i motorvarv är ju mängden slip på drivhjulen, och det lär ju inte blir varv per minut det inte.

Hade det varit en turbomaskin från 70-talet så hade det ju däremot kunnat vara lite extra man sparat i form av reducerad/eliminerad spoolup-tid antar jag.


Du har säkert rätt. För jag har aldrig funderat på varför, så det kanske bara är tiden det tar att flytta foten från gas-broms-gas som man sparar och därför hinner inte motorvarvet sjunka lika mycket.


ditt motorvarv hinner nog bara sjunka max 1-200rpm på mertiden i fotflytten.

dessutom tror jag att 99 av hundra hobbyförare (där räknar jag in mig med ca 14år i slc) inte klarar att effektivt hantera bromspedalen med vänsterfoten


100-200 varv? men man bromsar ju långt senare in i kurvan oxå? Jag använder inte VFB före kurvan...

om man som hobbyförare började köra i skogen med en SAAB96 i mitten av 70-talet så faller det sig naturligt
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fuling skrev:
citat:
dessutom tror jag att 99 av hundra hobbyförare (där räknar jag in mig med ca 14år i slc) inte klarar att effektivt hantera bromspedalen med vänsterfoten

Jag vet ett gäng på detta forum förmodligen KAN, alla som åker saab 95/96 bla.
Jag bromsar ALLTID med vänsterfoten på bana med min bil, ända gången vänsterfoten har andra uppgifter är vid uppväxling.


vet du med säkerhet att dom KAN och inte bara gör

jag KAN knyppla, fast det ser inte likadant ut som min dotters, som har gått en kurs

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

CAIC skrev:
Dude skrev:
CAIC skrev:
Pär Hylander skrev:
Dude skrev:
nu har ni tappat mig helt

motorvarvet är ju exakt samma om man inte trampar ned kopplingen, oavsett full gas eller stängt spjäll vid samma hastighet .

det enda som man vinner (bortsett från en balansering av bilen) med att vänsterbromsa, är ju tiden det tar att flytta foten från gas-broms-gas.


Ja, jag är precis lika frågande.

Enda skillnaden i motorvarv är ju mängden slip på drivhjulen, och det lär ju inte blir varv per minut det inte.

Hade det varit en turbomaskin från 70-talet så hade det ju däremot kunnat vara lite extra man sparat i form av reducerad/eliminerad spoolup-tid antar jag.


Du har säkert rätt. För jag har aldrig funderat på varför, så det kanske bara är tiden det tar att flytta foten från gas-broms-gas som man sparar och därför hinner inte motorvarvet sjunka lika mycket.


ditt motorvarv hinner nog bara sjunka max 1-200rpm på mertiden i fotflytten.

dessutom tror jag att 99 av hundra hobbyförare (där räknar jag in mig med ca 14år i slc) inte klarar att effektivt hantera bromspedalen med vänsterfoten


100-200 varv? men man bromsar ju långt senare in i kurvan oxå? Jag använder inte VFB före kurvan...

om man som hobbyförare började köra i skogen med en SAAB96 i mitten av 70-talet så faller det sig naturligt


nu läser du mitt inlägg som f*n läser bibeln
tiden det tar att flytta foten från mellan gas-broms-gas och inte tiden du faktiskt bromsar.

du kan ju inte räkna med själva bromsningen aka fastminskningen i rpm-fallet.

menar du att du byter du fot på bromsen mellan den stora hastighets-sänkningen inför kurvan och trailbraking

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

trailbraking:
Vad skall man översätta det med?
Svängbromsa?????

Hmm har väll iof INGET med vilken fot man gör det med utan att man bromasr långt in i kruvan för att utnyttja greppcirken fult ut(så mycket det går)
Eller?

citat:
vet du med säkerhet att dom KAN och inte bara gör

Vad är skilnden???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Dude skrev:
CAIC skrev:
Dude skrev:
CAIC skrev:
Pär Hylander skrev:
Dude skrev:
nu har ni tappat mig helt

motorvarvet är ju exakt samma om man inte trampar ned kopplingen, oavsett full gas eller stängt spjäll vid samma hastighet .

det enda som man vinner (bortsett från en balansering av bilen) med att vänsterbromsa, är ju tiden det tar att flytta foten från gas-broms-gas.


Ja, jag är precis lika frågande.

Enda skillnaden i motorvarv är ju mängden slip på drivhjulen, och det lär ju inte blir varv per minut det inte.

Hade det varit en turbomaskin från 70-talet så hade det ju däremot kunnat vara lite extra man sparat i form av reducerad/eliminerad spoolup-tid antar jag.


Du har säkert rätt. För jag har aldrig funderat på varför, så det kanske bara är tiden det tar att flytta foten från gas-broms-gas som man sparar och därför hinner inte motorvarvet sjunka lika mycket.


ditt motorvarv hinner nog bara sjunka max 1-200rpm på mertiden i fotflytten.

dessutom tror jag att 99 av hundra hobbyförare (där räknar jag in mig med ca 14år i slc) inte klarar att effektivt hantera bromspedalen med vänsterfoten


100-200 varv? men man bromsar ju långt senare in i kurvan oxå? Jag använder inte VFB före kurvan...

om man som hobbyförare började köra i skogen med en SAAB96 i mitten av 70-talet så faller det sig naturligt


nu läser du mitt inlägg som f*n läser bibeln
tiden det tar att flytta foten från mellan gas-broms-gas och inte tiden du faktiskt bromsar.

du kan ju inte räkna med själva bromsningen aka fastminskningen i rpm-fallet.

menar du att du byter du fot på bromsen mellan den stora hastighets-sänkningen inför kurvan och trailbraking


Ledsen om jag missuppfattade dig. Det var inte meningen. Som sagt jag har aldrig funderat på varför varvtalet inte sjunker lika mkt med VFB... som sagt jag har högra fotens tå-fotblad på bromsen+häl på gasen vid bromsning inför kurvan och nedväxling, sedan har jag vänstra foten på högra foten, som jag därefter flyttar till gasen..
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

CAIC skrev:
Ledsen om jag missuppfattade dig. Det var inte meningen. Som sagt jag har aldrig funderat på varför varvtalet inte sjunker lika mkt med VFB... som sagt jag har högra fotens tå-fotblad på bromsen+häl på gasen vid bromsning inför kurvan och nedväxling, sedan har jag vänstra foten på högra foten, som jag därefter flyttar till gasen..


Är det inte vad internet är till för! missuppfattningar thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fuling skrev:
trailbraking:
Vad skall man översätta det med?
Svängbromsa?????

Hmm har väll iof INGET med vilken fot man gör det med utan att man bromasr långt in i kruvan för att utnyttja greppcirken fult ut(så mycket det går)
Eller?

citat:
vet du med säkerhet att dom KAN och inte bara gör

Vad är skilnden???


det går fortare

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Dude skrev:
fuling skrev:
trailbraking:
Vad skall man översätta det med?
Svängbromsa?????

Hmm har väll iof INGET med vilken fot man gör det med utan att man bromasr långt in i kruvan för att utnyttja greppcirken fult ut(så mycket det går)
Eller?

citat:
vet du med säkerhet att dom KAN och inte bara gör

Vad är skilnden???


det går fortare


Det håller jag med om.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm nu börjar jag känna mig mobbad

_________________
Johan Sjölinder
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Per Eklund pratade om vänsterbroms i nåt TV-program som jag såg nyligen och där sa han att de flesta med rallybakgrund vänsterbromsar medan de som kör/kört racing brukar högerbromsa. Hans huvudargument var att det gick fortare att flytta foten och att man inte flyttade den i onödan, om jag fattade honom rätt. Han jämförde med om man kommer mot en okänd kurva när man kör vanlig bil så släper man gasen och flyttar foten till bromsen, men är det inget hinder så flyttar man tillbaks foten till gasen och gasar igen.
Men i racing vet man ju lite mer på förhand var man skall bromsa, om det nu inte är så att man är inblandad i nån "närstrid".

Rubens Barrichello högerbromsar och i många fall så är inte han särskilt mycket långsamare än Schumacher och definitivt snabbare än flera andra F1-chaffisar, så någon jättekatastrof är det knappast att högerbromsa. Han sa f.ö. att han var lika snabb när han vänsterbromsar och när han kör vanlig bil så vänsterbromsade han, men F1-bilen drog lite mer soppa när han vänsterbromsade och eftersom han inte tjänade någon tid på det så föredrog han att högerbromsa.

I nån dataloggjämförelse mellan Rubens och Schumi så kan man se att Schumi stödgasar lite ibland mitt i kurvan, men tydligen spelar det i de flesta fall ingen jätteroll för varvtiderna. Däremot är det säkert en fördel när man ligger bakom någon, skall köra om, etc. Och om man inte håller på som Rubens och trampar på båda pedalerna samtidigt så finns det ju inga nackdelar. Förutsatt att man inte behöver använda kopplingen förstås.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Jag har ett gammalt nr av Circuit Driver hemma som hade en artikel om en finsk "vänsterfotbromsskola" som många toppförare har besökt. Ska ta och rota fram den.

Den främsta anledningen till att jag vänsterbromsar är att om jag släpper gasen i kurvan för att bromsa med högern så spinner jag av. Elisen funkar så och är den största anledningen till att de kraschar på vägen hela tiden sedan de kom 1996.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

CAIC skrev:
Jag har ett gammalt nr av Circuit Driver hemma som hade en artikel om en finsk "vänsterfotbromsskola" som många toppförare har besökt. Ska ta och rota fram den.

Den främsta anledningen till att jag vänsterbromsar är att om jag släpper gasen i kurvan för att bromsa med högern så spinner jag av. Elisen funkar så och är den största anledningen till att de kraschar på vägen hela tiden sedan de kom 1996.


i kurvan ska man ju ha bromsat klart och köra på gaspådrag/släpp.

kan iofs förstå dig som kör på större banor i europa, där samma kurva kan ta olika skepnader på olika delar.

i sverige har jag svårt att komma på en kurva där ev. vänsterbroms kan behövas.
det skulle väl vara karusellen på anderstorp och taskig planering

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Dude skrev:
CAIC skrev:
Jag har ett gammalt nr av Circuit Driver hemma som hade en artikel om en finsk "vänsterfotbromsskola" som många toppförare har besökt. Ska ta och rota fram den.

Den främsta anledningen till att jag vänsterbromsar är att om jag släpper gasen i kurvan för att bromsa med högern så spinner jag av. Elisen funkar så och är den största anledningen till att de kraschar på vägen hela tiden sedan de kom 1996.


i kurvan ska man ju ha bromsat klart och köra på gaspådrag/släpp.

kan iofs förstå dig som kör på större banor i europa, där samma kurva kan ta olika skepnader på olika delar.

i sverige har jag svårt att komma på en kurva där ev. vänsterbroms kan behövas.
det skulle väl vara karusellen på anderstorp och taskig planering


Jag har inte kört Speedster fullt på bana. Bara provat, så jag vet inte om den är likadan som Elisen.
Grejen med Elisen är att du kan bromsa dig långt in i kurvan -mkt längre in än med andra bilar- vilket ger goda möjligheter att snika förbi. Självklart skall broms vara klar när du ger dig in... men många gånger så går jag in väl fort just för att jag har bromsat mig förbi vid entry och eftersom bilen är uppsatt för lätt understyrning, måste jag "trallbacka"...
(jag tror att det var Kimi som har sin F1 bil riggad för överstyrning när han går in i kurvan, men det skall han vara väldigt ensam om i dessa sammanhang... nästan alla andra vill ha lite understyrt!)
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

CAIC skrev:
Dude skrev:
CAIC skrev:
Jag har ett gammalt nr av Circuit Driver hemma som hade en artikel om en finsk "vänsterfotbromsskola" som många toppförare har besökt. Ska ta och rota fram den.

Den främsta anledningen till att jag vänsterbromsar är att om jag släpper gasen i kurvan för att bromsa med högern så spinner jag av. Elisen funkar så och är den största anledningen till att de kraschar på vägen hela tiden sedan de kom 1996.


i kurvan ska man ju ha bromsat klart och köra på gaspådrag/släpp.

kan iofs förstå dig som kör på större banor i europa, där samma kurva kan ta olika skepnader på olika delar.

i sverige har jag svårt att komma på en kurva där ev. vänsterbroms kan behövas.
det skulle väl vara karusellen på anderstorp och taskig planering


Jag har inte kört Speedster fullt på bana. Bara provat, så jag vet inte om den är likadan som Elisen.
Grejen med Elisen är att du kan bromsa dig långt in i kurvan -mkt längre in än med andra bilar- vilket ger goda möjligheter att snika förbi. Självklart skall broms vara klar när du ger dig in... men många gånger så går jag in väl fort just för att jag har bromsat mig förbi vid entry och eftersom bilen är uppsatt för lätt understyrning, måste jag "trallbacka"...
(jag tror att det var Kimi som har sin F1 bil riggad för överstyrning när han går in i kurvan, men det skall han vara väldigt ensam om i dessa sammanhang... nästan alla andra vill ha lite understyrt!)


vi kör nog våra bilar exakt likadant iom att det i princip är exakt samma bil thumbs up .
jag bromsar djupt in i böjen också.

min bil är dock lite mer överstyrd pga av däcksreglementet (samma bredd runtom)

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



fuling skrev:
Hmm nu börjar jag känna mig mobbad


Mobba inte fuling bara för att han vill köra sin bil med vänsterbroms. >

Jag bromsar för det mesta med vänsterfoten när jag är ute och kör päronhalva, jag tycker att det ger mest följsamhet i körningen och man kan ta upp slacket i frihjulet i god tid så att man slipper ryckigheten som man lätt kan råka ut för om man är lite för het på gröten.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Trailbraker
<<   1, 2, 3, 4
2 besök senaste veckan (19869 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande