Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1360 besök totalt |
"Bil-DNA" & racing - Vad kräver biltillverka
Jag tycker det är värt en egen tråd så jag kopierar ut det hit. Det är alltså diskussionen om en generisk racingbilsrörhög med plastskal och vilkenmotorsomhelst kan användas av biltillverkare i deras marknadsföringstrategi. Eller om det krävs som minimum en bil där plåtkarossen faktiskt är väldigt lik de vi kan köpa i bilhallen fast inte en enda del i drivlina, chassi osv har med bilmärket att göra. Osv osv osv. Vi börjar med Lillens kloka observation:
Har någon kollat under skalet på bilarna vi köper i bilhallen? Inte många DNA-relaterade prylar där inte. -------------------------------------------------------------------------------------- Om vi nu snackar vanliga bilar: "DNA" är självklart supersuperviktigt för en biltillverkare (även om svenska motorjournalister och pr-företag överanvänt just det ordet något fruktansvärt de senaste åren och jag hellre kallar det varumärkets inarbetade kärnvärden men jag är väl gammal o gaggig) DNA är inte alls bilen, dess delar, var den tillverkas, var och vem som konstruerar den och dess delar osv osv. Utan "DNA" är hur vi uppfattar en bilmodell eller bilmärke. Det är en klar distinktion. En bils "DNA" är alltså något i våra huvuden, inte något i bilens delar ÖHT i sig. Självklart bör produkten stödja kärnvärdena som vi uppfattar dem - annars blir det jobbigt att bygga och stödja uppfattningen av bilen - men inte ens det är ett absolut krav. Ibland finns det produkter som inte alls i praktiken stämmer, dvs hur produkten är och hur vi uppfattar den kan skilja drastiskt ibland. Och det kan faktiskt fungera på marknaden ändå konstigt nog. Och överfört då till racing, ja det är alltså inte hur det är som spelar någon roll, det är hur det uppfattas som är ALLT. Och när man förstår det så har man plötsligt en mycket bredare verktygslåda att använda för att komma dit man vill, man kan både använda hur det faktiskt är men massa annat också. Det här är ju marknadsavdelningsvardag. Men för oss som är konsumenter är det inte alltid så oerhört uppenbart som det är för dem. _________________ ![]() |
||||
Nån som dragit det ganska långt är väl Red Bull.
Det finns inte mycket energidryck i den F1an ![]() Nu är väl F1 lite extremt eftersom det inte säljs många bilar med friliggande hjul, men varför skulle man inte kunna dra varumärkesstrategin lika långt i andra klasser? |
||||
Re:
Red Bull i förarna under racen är ett absolut krav ![]() Jag fortsätter (sparka in alla öppna dörrar?): Nu kan säkert någon iof komma med ett långt resonemang om att Ferrari faktiskt gör bättre gatbilar tack vare sitt enorma kunnande som F1 under alla år skapat och krävt. Och att det ger gatbilsförsäljning. Aaaah, DNA! Men även om det faktiskt kan sitta en Volvo originaldel någonstans i Volvos STCC C30 så är det bara en pusselbit bland en stor bunt helt andra typer av verktyg man har till sitt förfogande för att dra marknadsföringsnytta av sitt deltagande i racing som biltillverkare. Det står ju inte på något sätt och faller med den där originaldelen. _________________ ![]() |
||||
Om man skulle ta ett ex. Ett team med en rörramsbil och motor som härstammar från en annan tillverkare än biltillverkaren som sponsar teamet. Så blir det ok om sponsningen är så kraftig att de nära äger teamet. Eller om biltillverkaren har ett nära samarbete med teamet, som tekniska kunskaper eller teknisk personal!
Under sådana förutsättningar kan ex en biltillverkare sponsa vilken aktivitet som helst enligt mig! Genom att hävda att det är vår kunskap och våran tekniska personal som tävlar. Om det sedan är en segelbåt, idrottstävling eller ett racing team spelar mindre roll för mig. För att sedan knyta ihop ett synbart samband (sin DNA) med aktiviteten skulle det ex kunna vara Tre ränder på båten och seglet. Jusblå,mörkblå, röd /// och ett M. Om man talar om en rörramsbil skulle designen på karossen räcka för mig. Men jag måste erkänna att för mig är motorn hjärtat och grunden av DNA eller ! Men jag antar att man nära får gå tillbaka till 60-70 talet då dom flesta biltillverkare tillverkade sina egna motorer för att kräva en sådan uppsättning, eller hur ser ni på det ? _________________ Bosse Isaksson ![]() |
||||
Re: "Bil-DNA" & racing - Vad kräver biltillv
Jag läste Magnus text igen och:
Så är det ju, jag håller med!
Det var inte helt osant ![]() För att inte tala om att det gäller i rätt många olika frågeställningar! _________________ Bosse Isaksson ![]() |
||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1360 besök totalt |