Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Franska tävlingsbilar
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (13232 totalt)
POWERslide
Norrköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 118



Bosse L skrev:
En kul episod när vi körde Le Mans Classic var när jag inför tävling efter ineldande motorprovning ringde arrangören och frågade om det fanns några bullerrestriktioner liknande de i Sverige att hålla sig inom, då vår motor sjöng rätt bra med expansionskammare 1,5 avstämt fritt utblås.
"så länge er bil inte låter mer än en Matra V12 ,så är det inga problem. Och alla fransmän vet ju att inget kan låta mer än Matras V12:a, så kör på bara med fritt utblås"

När vi senare tog emot våra silverpokaler och äkta champagne på prisutdelningen, kommenterade både arrangören och den f.d. F! stallchfen, nu FIA-bossen Jean Todt " Nu vet världen att det finns en bil på jorden som låter mer än alla Matra V12 tillsammans"

En kommentar som värmer ett två-takts freak ända in i hjärtat.


Den låter inte bara högt, den låter skitilsken också, helt underbar bil Kollar filklipp på youtube, blir alldeles varm i kroppen

_________________
Daniel Karlsson
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Bosse L skrev:
En kul episod när vi körde Le Mans Classic var när jag inför tävling efter ineldande motorprovning ringde arrangören och frågade om det fanns några bullerrestriktioner liknande de i Sverige att hålla sig inom, då vår motor sjöng rätt bra med expansionskammare 1,5 avstämt fritt utblås.
"så länge er bil inte låter mer än en Matra V12 ,så är det inga problem. Och alla fransmän vet ju att inget kan låta mer än Matras V12:a, så kör på bara med fritt utblås"

När vi senare tog emot våra silverpokaler och äkta champagne på prisutdelningen, kommenterade både arrangören och den f.d. F! stallchfen, nu FIA-bossen Jean Todt " Nu vet världen att det finns en bil på jorden som låter mer än alla Matra V12 tillsammans"

En kommentar som värmer ett två-takts freak ända in i hjärtat.


Skoj historia! SAAB är något som ligger mig varmt om hjärtat och någongång skall jag ha en 2 taktare. de är sååå balla just nu får jag nöja mig med min V4

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



lite mer bilar
Renault 1093 specialé, fanns 62 och 63 byggdes väl typ 2500 bilar. Bland det värsta standardbil som man kunde få tag på -62, men totalt ute och hopplöst slö redan -64 -65 för då hade lotus cortina, cooper, och gordini kommit
55hk, 850cc, 4växlat, kylflänsar på bromstrummorna och en hastighhetsmätare som gick ända till 180


R8 gordini kom -65 men detta är en -67. Dubbla weber, 1300 cc, dubbla tankar 5 växlat, bromsservo, förstärkt kaross


R12 gordini kom -70, 1600 kubik, dubbla webers.

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
V4 är lika mycket kult idag som 2-T thumbs up
(V4 ljudet är också speciellt, om än inte riktigt i klass med 2-T)

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
1093 Speciale? Ja tack!!!

R8 Gordnini 1300 67 med dubbla tankar var jag nära att köpa runt 77-78. Stod i Borensberg och drägglade över en sådan i rallyskick. Varför fegade jag ur

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Bosse L skrev:
V4 är lika mycket kult idag som 2-T thumbs up
(V4 ljudet är också speciellt, om än inte riktigt i klass med 2-T)


Visst är det så! dubbelblåstoppar och korsinsug brukar göra att nackhåren reser sig

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Min far och farbror åkte varsin tror det var 1093 eller den vanliga i midnattsolsrallyt när det begav sig. Ska se om jag kan scanna någon bild vid tillfälle.
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Bosse L skrev:
1093 Speciale? Ja tack!!!

R8 Gordnini 1300 67 med dubbla tankar var jag nära att köpa runt 77-78. Stod i Borensberg och drägglade över en sådan i rallyskick. Varför fegade jag ur

Ja en rally utrustad skulle man ha!

Björn skrev:
Min far och farbror åkte varsin tror det var 1093 eller den vanliga i midnattsolsrallyt när det begav sig. Ska se om jag kan scanna någon bild vid tillfälle.


Jasså. va skoj! Skanna gärna bilder på dem och om det finns regnummer eller andra historier så är jag intresserad även av det. Finns en kille som letar info om de svenska 1093 orna så vi vill gärna veta mer. Vissa påstår att det bara kom in 10 bilar till sverige, men det har visat sig att det inte stämmer. gissar på att det kommit in 50- 55 bilar av dessa har ca 40 hittats och 4 st finns kvar.
Farsan har en av dessa och jag har en av motorena i min 4CV.

För att få köpa en bil 1962 så var man tvungen att ha tävlingslicens och även delta på tävlingar. detta kombinerat att andra värre bilar kom bara något år efter har gjort att de flesta bilarna gick åt efter bara några år.

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
Lite mer från Le Mans Classic, den här Peggan var för ny, så den rullade vi ut på gräset ,så den inte stod i vägen för de riktiga racerbilarna

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
Lite fler gamla godingar, som vi hittade inne på Le Mans museet, precis intill huvudporten.

En sann hjälte, Jean Rondeau, vann 24 timmars i en egen konstruktion. Tror han var den förste som gjorde det på Le Mans.











_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



nr 42 var ju fin. vad är det för bil?

_________________
Philipp Klement
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
Fuchs skrev:
nr 42 var ju fin. vad är det för bil?


Det är en blå bil
Osäker, men jag -tror- det är en Panhard eller DB

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Magnus Janard skrev:
Bosse L skrev:
1093 Speciale? Ja tack!!!

R8 Gordnini 1300 67 med dubbla tankar var jag nära att köpa runt 77-78. Stod i Borensberg och drägglade över en sådan i rallyskick. Varför fegade jag ur

Ja en rally utrustad skulle man ha!

Björn skrev:
Min far och farbror åkte varsin tror det var 1093 eller den vanliga i midnattsolsrallyt när det begav sig. Ska se om jag kan scanna någon bild vid tillfälle.


Jasså. va skoj! Skanna gärna bilder på dem och om det finns regnummer eller andra historier så är jag intresserad även av det. Finns en kille som letar info om de svenska 1093 orna så vi vill gärna veta mer. Vissa påstår att det bara kom in 10 bilar till sverige, men det har visat sig att det inte stämmer. gissar på att det kommit in 50- 55 bilar av dessa har ca 40 hittats och 4 st finns kvar.
Farsan har en av dessa och jag har en av motorena i min 4CV.

För att få köpa en bil 1962 så var man tvungen att ha tävlingslicens och även delta på tävlingar. detta kombinerat att andra värre bilar kom bara något år efter har gjort att de flesta bilarna gick åt efter bara några år.


Vet att det var någon som prade med dem och samlade historik, kanske redan gjort. Tror att denne hade en av dem eller rester eller hur det nu var. Världen brukar inte vara så stor.
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Bosse: härliga bilder!

Björn skrev:
Magnus Janard skrev:
Bosse L skrev:
1093 Speciale? Ja tack!!!

R8 Gordnini 1300 67 med dubbla tankar var jag nära att köpa runt 77-78. Stod i Borensberg och drägglade över en sådan i rallyskick. Varför fegade jag ur

Ja en rally utrustad skulle man ha!

Björn skrev:
Min far och farbror åkte varsin tror det var 1093 eller den vanliga i midnattsolsrallyt när det begav sig. Ska se om jag kan scanna någon bild vid tillfälle.


Jasså. va skoj! Skanna gärna bilder på dem och om det finns regnummer eller andra historier så är jag intresserad även av det. Finns en kille som letar info om de svenska 1093 orna så vi vill gärna veta mer. Vissa påstår att det bara kom in 10 bilar till sverige, men det har visat sig att det inte stämmer. gissar på att det kommit in 50- 55 bilar av dessa har ca 40 hittats och 4 st finns kvar.
Farsan har en av dessa och jag har en av motorena i min 4CV.

För att få köpa en bil 1962 så var man tvungen att ha tävlingslicens och även delta på tävlingar. detta kombinerat att andra värre bilar kom bara något år efter har gjort att de flesta bilarna gick åt efter bara några år.


Vet att det var någon som prade med dem och samlade historik, kanske redan gjort. Tror att denne hade en av dem eller rester eller hur det nu var. Världen brukar inte vara så stor.


Vad heter far och farbror så kollar jag om han redan har pratat med dom.

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Magnus Janard skrev:
Bosse: härliga bilder!

Björn skrev:
Magnus Janard skrev:
Bosse L skrev:
1093 Speciale? Ja tack!!!

R8 Gordnini 1300 67 med dubbla tankar var jag nära att köpa runt 77-78. Stod i Borensberg och drägglade över en sådan i rallyskick. Varför fegade jag ur

Ja en rally utrustad skulle man ha!

Björn skrev:
Min far och farbror åkte varsin tror det var 1093 eller den vanliga i midnattsolsrallyt när det begav sig. Ska se om jag kan scanna någon bild vid tillfälle.


Jasså. va skoj! Skanna gärna bilder på dem och om det finns regnummer eller andra historier så är jag intresserad även av det. Finns en kille som letar info om de svenska 1093 orna så vi vill gärna veta mer. Vissa påstår att det bara kom in 10 bilar till sverige, men det har visat sig att det inte stämmer. gissar på att det kommit in 50- 55 bilar av dessa har ca 40 hittats och 4 st finns kvar.
Farsan har en av dessa och jag har en av motorena i min 4CV.

För att få köpa en bil 1962 så var man tvungen att ha tävlingslicens och även delta på tävlingar. detta kombinerat att andra värre bilar kom bara något år efter har gjort att de flesta bilarna gick åt efter bara några år.


Vet att det var någon som prade med dem och samlade historik, kanske redan gjort. Tror att denne hade en av dem eller rester eller hur det nu var. Världen brukar inte vara så stor.


Vad heter far och farbror så kollar jag om han redan har pratat med dom.


Rolf resp. Willy Ågren.
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Ahhh då har även jag pratat med dem:) världen är lite

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Blev nyfiken på detta. Verkligen skön insats av de Svenske.

https://www.youtube.com/watch?v=w_lXG2q4xGw&feature=related

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409



tyckte det var dåligt med renault 5 av första generationen dock var de väl kanske ingen som åkte lemans i en men ändå

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
jimmy p skrev:
tyckte det var dåligt med renault 5 av första generationen dock var de väl kanske ingen som åkte lemans i en men ändå


Efter att skruvat på min före detta sambos Renault R5TS en hel del eller snarare lite mer än så under 80-talet, så är jag för all framtid botad från alla beundran för den bilmodellen
Men onekligen är det så att jag dras till damer med franska preferenser, min hustrus första bil var en R16 TS, en modell som även jag haft och uppskattat. Men R5, nä där går gränsen för en Saabist...

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409



Då är jag en sån där ena renault5tist haha jag köpte mig en ts för två månader sen men kylarn har pajat så provkörning har uteblivit men racebilarna är ju extremt roliga ändå

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Bilder o videos
Franska tävlingsbilar
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (13232 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande