Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Nissan Sunny GTi-R Pulsar - göra till en banbil men laglig
1 besök senaste veckan (5680 totalt)
MThornell
Sigtuna
Här sen Mar 2012
Inlägg: 7


Trådstartare
Hejsan!

Har en Nissan sunny GTi-R Pulsar -91 fin för sin ålder. Den är nu rensad från baksäte och golvmattor och allt så det är bara plåt samt orginal stolar och orginal bräda. taket är ut rivet med. Det kommer om ca 1-2 veckor coilovers från BC-racing, perfekt till bana och sådan åkning sa dem ja prata med.
hade tänkt sen när det blir besiktning att kunna stoppa i bansäte och bälten och åka och besikta. för jag vill kunna köra bilen till bankörning/ konkörningen osv. Hoppas ni är med fortf. men efter besiktningen stoppa i 2 rallystolar med 6 punkts bälte och skruv bur. och sen innan bes skruva ut buren, stoppa in orginal bälten och stolar och soffa.

Men vad krävs mer för mig för att vara säker på banan förutom

bomulls kläder, gokart dräkt?
skor, hjälm, gokarthandskar brandsläckare, bur, stolar, bälte ?

vart kan man ta licens?

Men tror ni bilen jag har är bra ?

Tacksam för svar, inget svar är dumt. Snarare jag som skrev rörigt.
Hoppas ni förstår=)

/Markus

_________________
Markus Thornell
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474



Hej,

Forst och framst valkommen till kanske det roligaste, och mest effektiva sattet att branna pengar pa som finns.

Vad som "funkar" pa besiktning ar som vanligt lite olika beroende pa vilken gubbe man far och vilken sida han vaknade pa. Vad som ar tekniskt sett lagligt daremot kan sakert nagon annan svara pa battre an mig.

Men jag besiktigade min Miata med skalstolar, 6-punktsbalte och rullbage utan nagra som helst problem (bur brukar vara knepigare dock har jag hort).
Det enda de brydde sig om var att original 3-punktsbalte satt monterat och gick att anvanda.
Till besiktningen hade jag dragit det igenom ett av halen pa stolen for att det skulle funka bra, men annars kor jag alltid med 6-punkts i Miatan.

Det later som en bra lista det dar, men glom inte nackskydd, helst en HANS. Det kan svida lite att lagga 5000 kr pa vad som kan tyckas vara en bit plats (och en dyrare hjalm). Men det kan ocksa visa sig vara de bast spenderade pengarna du lagt pa nagot i ditt liv.

Sa lange du inte ska tavla sa racker det langt med att kora utan SBF-licens, eller ta en SMA-licens atminstone. Den ar betydligt billigare och har gett mig tilltrade till betydligt fler bantraffar an SBF:s motsvarighet.

Och ang. bilen tror jag den kommer funka kanon. Se till att bromsarna ar fracha, kanske med nya belagg. Och sa skadar det ju inte med ett par ordentliga sulor. Roligt kommer du ha iaf!

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
MThornell
Sigtuna
Här sen Mar 2012
Inlägg: 7


Trådstartare
xtimmyx skrev:
Hej,

Forst och framst valkommen till kanske det roligaste, och mest effektiva sattet att branna pengar pa som finns.

Vad som "funkar" pa besiktning ar som vanligt lite olika beroende pa vilken gubbe man far och vilken sida han vaknade pa. Vad som ar tekniskt sett lagligt daremot kan sakert nagon annan svara pa battre an mig.

Men jag besiktigade min Miata med skalstolar, 6-punktsbalte och rullbage utan nagra som helst problem (bur brukar vara knepigare dock har jag hort).
Det enda de brydde sig om var att original 3-punktsbalte satt monterat och gick att anvanda.
Till besiktningen hade jag dragit det igenom ett av halen pa stolen for att det skulle funka bra, men annars kor jag alltid med 6-punkts i Miatan.

Det later som en bra lista det dar, men glom inte nackskydd, helst en HANS. Det kan svida lite att lagga 5000 kr pa vad som kan tyckas vara en bit plats (och en dyrare hjalm). Men det kan ocksa visa sig vara de bast spenderade pengarna du lagt pa nagot i ditt liv.

Sa lange du inte ska tavla sa racker det langt med att kora utan SBF-licens, eller ta en SMA-licens atminstone. Den ar betydligt billigare och har gett mig tilltrade till betydligt fler bantraffar an SBF:s motsvarighet.

Och ang. bilen tror jag den kommer funka kanon. Se till att bromsarna ar fracha, kanske med nya belagg. Och sa skadar det ju inte med ett par ordentliga sulor. Roligt kommer du ha iaf!



Tack för det snabba svaret ! Okej, har riktiga race slicks och bromsarna är nyrenoverade med skivor, belägg, vätska, samt stålomspunna slangar tänkte mig en bur som jag kan skruva ur? Då borde det inte vara nå problem. Samt riktiga plast rutor!

_________________
Markus Thornell
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474



MThornell skrev:
Tack för det snabba svaret ! Okej, har riktiga race slicks och bromsarna är nyrenoverade med skivor, belägg, vätska, samt stålomspunna slangar tänkte mig en bur som jag kan skruva ur? Då borde det inte vara nå problem. Samt riktiga plast rutor!


Oj ja da lar du forhoppningsvis inte ha nagra problem med varken faste eller att stanna. thumbs up
Ha dock i atanke att vissa bantraffar inte tillater slicks. Sa ska du kora slicks skulle jag rekommendera dig att alltid kolla med arrangoren forst om de inte specifikt anger att de tillater det.

Tror problemet med burar brukar vara att de antingen hindrar in- eller ursteg ut bilen, samt att man kan sla i dem vid kolission. Men om du inte vill regga om bilen med bur sa ar nog skruvbur ditt basta alternativ..

Aven om sakerhet inte nodvandigtvis ar det roligaste att lagga pengarna pa sa ar det defintivt dar man ska borja tycker jag. Dessutom ar jag overtygad om att atminstone jag ar betydligt snabbare i en bil jag kanner mig trygg i.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
MThornell
Sigtuna
Här sen Mar 2012
Inlägg: 7


Trådstartare
xtimmyx skrev:
MThornell skrev:
Tack för det snabba svaret ! Okej, har riktiga race slicks och bromsarna är nyrenoverade med skivor, belägg, vätska, samt stålomspunna slangar tänkte mig en bur som jag kan skruva ur? Då borde det inte vara nå problem. Samt riktiga plast rutor!


Oj ja da lar du forhoppningsvis inte ha nagra problem med varken faste eller att stanna. thumbs up
Ha dock i atanke att vissa bantraffar inte tillater slicks. Sa ska du kora slicks skulle jag rekommendera dig att alltid kolla med arrangoren forst om de inte specifikt anger att de tillater det.

Tror problemet med burar brukar vara att de antingen hindrar in- eller ursteg ut bilen, samt att man kan sla i dem vid kolission. Men om du inte vill regga om bilen med bur sa ar nog skruvbur ditt basta alternativ..

Aven om sakerhet inte nodvandigtvis ar det roligaste att lagga pengarna pa sa ar det defintivt dar man ska borja tycker jag. Dessutom ar jag overtygad om att atminstone jag ar betydligt snabbare i en bil jag kanner mig trygg i.






Jobbar som svetsare, så bur bygger jag lätt ! Har byggt åt kompisar:) å vi vaderar buren där man kan slå i den med skumgummi! Jag har ett nack skydd från crossen, ett så kallat let-brace, går ner på bröstet så det borde duga! Ser fram emot detta, sen har jag ju vanliga sommardäck med:) ska kanske fixa en projekt tråd:)

_________________
Markus Thornell
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



-Gokartoverall, egenskapen hos en sån overall är att klara nötning. Någon större nötning får du knappast inne i en bil. Nackdelar med en gokart overall är att den smälter vi brand...inte bra.
-Köp en SNELL SA hjälm, inte en ECE 22.05 hjälm eftersom dom smälter och brinner också, även gokart hjälmar smälter och brinner.

Som du ser anser jag att du ska åka med bilsport-utrustning, inte gokartutrustning. :-)

Eftersom du troligtvis kommer att åka med en billigare race-stol eller kanske originalstolar skulle jag skippa den gammla modellen av sk HANS-skydd, dom fungerar bara bra vid direkta frontal-krascher och då i kombination med stolar som har sk "öron". Satsa istället på den nya generationen skydd, de sk Hybrid-skydden. Dom fungerar med originalstolar och tar dessutom upp offset, sido och frontal-krafterna under en krasch.

MThornell skrev:
Hejsan!
Men vad krävs mer för mig för att vara säker på banan förutom

bomulls kläder, gokart dräkt?
skor, hjälm, gokarthandskar brandsläckare, bur, stolar, bälte ?
/Markus

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
MThornell
Sigtuna
Här sen Mar 2012
Inlägg: 7


Trådstartare
JP Simpson skrev:
-Gokartoverall, egenskapen hos en sån overall är att klara nötning. Någon större nötning får du knappast inne i en bil. Nackdelar med en gokart overall är att den smälter vi brand...inte bra.
-Köp en SNELL SA hjälm, inte en ECE 22.05 hjälm eftersom dom smälter och brinner också, även gokart hjälmar smälter och brinner.

Som du ser anser jag att du ska åka med bilsport-utrustning, inte gokartutrustning. :-)

Eftersom du troligtvis kommer att åka med en billigare race-stol eller kanske originalstolar skulle jag skippa den gammla modellen av sk HANS-skydd, dom fungerar bara bra vid direkta frontal-krascher och då i kombination med stolar som har sk "öron". Satsa istället på den nya generationen skydd, de sk Hybrid-skydden. Dom fungerar med originalstolar och tar dessutom upp offset, sido och frontal-krafterna under en krasch.

MThornell skrev:
Hejsan!
Men vad krävs mer för mig för att vara säker på banan förutom

bomulls kläder, gokart dräkt?
skor, hjälm, gokarthandskar brandsläckare, bur, stolar, bälte ?
/Markus


Hej, tack ännu för svaret:)
Jag kommer ha sparco evo 3 stolar 2 st som är HANS anpassad, men har aldrig förstått vad hans anpassad betyder! Men nu vet jag

_________________
Markus Thornell
Citera
MThornell
Sigtuna
Här sen Mar 2012
Inlägg: 7


Trådstartare
MThornell skrev:
JP Simpson skrev:
-Gokartoverall, egenskapen hos en sån overall är att klara nötning. Någon större nötning får du knappast inne i en bil. Nackdelar med en gokart overall är att den smälter vi brand...inte bra.
-Köp en SNELL SA hjälm, inte en ECE 22.05 hjälm eftersom dom smälter och brinner också, även gokart hjälmar smälter och brinner.

Som du ser anser jag att du ska åka med bilsport-utrustning, inte gokartutrustning. :-)

Eftersom du troligtvis kommer att åka med en billigare race-stol eller kanske originalstolar skulle jag skippa den gammla modellen av sk HANS-skydd, dom fungerar bara bra vid direkta frontal-krascher och då i kombination med stolar som har sk "öron". Satsa istället på den nya generationen skydd, de sk Hybrid-skydden. Dom fungerar med originalstolar och tar dessutom upp offset, sido och frontal-krafterna under en krasch.

MThornell skrev:
Hejsan!
Men vad krävs mer för mig för att vara säker på banan förutom

bomulls kläder, gokart dräkt?
skor, hjälm, gokarthandskar brandsläckare, bur, stolar, bälte ?
/Markus


Hej, tack ännu för svaret:)
Jag kommer ha sparco evo 3 stolar 2 st som är HANS anpassad, men har aldrig förstått vad hans anpassad betyder! Men nu vet jag


Får sälja stolarna och köpa nya;)

_________________
Markus Thornell
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



HANS-anpassade stolar är:
-Urtag i stoppningen bakom nacken för att HANS-skyddet inte ska krossa de övre nack-kotorna om du går av banan baklänges.
-"Öron" på båda sidor om huvudet som ska minska sidokrafterna på nacken vid en offset eller sido-krasch.

Båda ovanstående HANS-anpassningar har utvecklats för att kompensera det gamla HANS-skyddets brister.

Kan tillägga att om du åker med HANS är det också en stor fördel om du använder sk HANS-bälten eftersom dom inte glider av skyddet så lätt. Dessutom är det viktigt att du har bältesgeometrin korrekt om du vill undvika krossade revben vid en krasch. Om bältena inte håller HANS-skyddet på plats kantrar det och trycker sönder revbenen...det har tyvärr hänt allt för ofta.

Om du vill kan du göra det enklare för dig och satsa på ett Hybrid-skydd istället :-)

MThornell skrev:
JP Simpson skrev:
-Gokartoverall, egenskapen hos en sån overall är att klara nötning. Någon större nötning får du knappast inne i en bil. Nackdelar med en gokart overall är att den smälter vi brand...inte bra.
-Köp en SNELL SA hjälm, inte en ECE 22.05 hjälm eftersom dom smälter och brinner också, även gokart hjälmar smälter och brinner.

Som du ser anser jag att du ska åka med bilsport-utrustning, inte gokartutrustning. :-)

Eftersom du troligtvis kommer att åka med en billigare race-stol eller kanske originalstolar skulle jag skippa den gammla modellen av sk HANS-skydd, dom fungerar bara bra vid direkta frontal-krascher och då i kombination med stolar som har sk "öron". Satsa istället på den nya generationen skydd, de sk Hybrid-skydden. Dom fungerar med originalstolar och tar dessutom upp offset, sido och frontal-krafterna under en krasch.

MThornell skrev:
Hejsan!
Men vad krävs mer för mig för att vara säker på banan förutom

bomulls kläder, gokart dräkt?
skor, hjälm, gokarthandskar brandsläckare, bur, stolar, bälte ?
/Markus


Hej, tack ännu för svaret:)
Jag kommer ha sparco evo 3 stolar 2 st som är HANS anpassad, men har aldrig förstått vad hans anpassad betyder! Men nu vet jag

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



JP Simpson skrev:
Satsa istället på den nya generationen skydd, de sk Hybrid-skydden. Dom fungerar med originalstolar och tar dessutom upp offset, sido och frontal-krafterna under en krasch.


Hur ser ett sådant ut egentligen?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



And ersJepp sson skrev:
JP Simpson skrev:
Satsa istället på den nya generationen skydd, de sk Hybrid-skydden. Dom fungerar med originalstolar och tar dessutom upp offset, sido och frontal-krafterna under en krasch.
Hur ser ett sådant ut egentligen?
Man klickar på Simpsons shop och hittar Safety Solutions Hybrid mitt på sidan.
Som en liten platt ryggsäck ungefär.

Oavsett HNRS så gäller det att det ska vara rätt tillpassat för att ge nån nytta.
Hybriden är förmodligen enklare eftersom den "monteras" på kroppen och hänger med dig in och ut ur bilen. HANS är ju ett rejält bök att få till, speciellt när man börjar med en redan byggd bil.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Kika på den här facebook sidan så hittar du lite mer info.
https://www.facebook.com/Simpson.Hybrid

And ersJepp sson skrev:
JP Simpson skrev:
Satsa istället på den nya generationen skydd, de sk Hybrid-skydden. Dom fungerar med originalstolar och tar dessutom upp offset, sido och frontal-krafterna under en krasch.


Hur ser ett sådant ut egentligen?




_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Rafs Rafs
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 27



Vad vi märkte i somras när vi körde med kompisens Sunny GTiR var att bromsarna inte orkade hela vägen. Så det är bra att du har nya skivor och klossar. Kan kanske vara bra med något annat än just originalklossar.
Själv insåg jag att det kommer inte räcka, så till min har jag köpt skivor och ok från HiSpec. Allt för att vara säker på att bromsarna räcker.

I övrigt har man hur kul som helst i den lilla "tantbilen". Du har inte angett vad du har för effekt men även om det är nära nog original fungerar den riktigt bra på banan.

Lånar din tråd lite bara gällande just skruvbur. Är detta verkligen tillåtet?
Eller är det så att det är tillåtet på bana men inte för "rattlåsracing"?

Det är ju ett mkt smidigare sätt att få i en bur/båge men håller den verkligen lika bra/tillräckligt bra?

_________________
Magnus olausson
Lexus IS200 Sport -03
Nissan Sunny GTiR -92
Citera
MThornell
Sigtuna
Här sen Mar 2012
Inlägg: 7


Trådstartare
Rafs Rafs skrev:
Vad vi märkte i somras när vi körde med kompisens Sunny GTiR var att bromsarna inte orkade hela vägen. Så det är bra att du har nya skivor och klossar. Kan kanske vara bra med något annat än just originalklossar.
Själv insåg jag att det kommer inte räcka, så till min har jag köpt skivor och ok från HiSpec. Allt för att vara säker på att bromsarna räcker.

I övrigt har man hur kul som helst i den lilla "tantbilen". Du har inte angett vad du har för effekt men även om det är nära nog original fungerar den riktigt bra på banan.

Lånar din tråd lite bara gällande just skruvbur. Är detta verkligen tillåtet?
Eller är det så att det är tillåtet på bana men inte för "rattlåsracing"?

Det är ju ett mkt smidigare sätt att få i en bur/båge men håller den verkligen lika bra/tillräckligt bra?



Jag hade orginalmotor, men den rasa för 5 veckor sen. Så rev ur den för 2 veckor sen, får tillbaka bottendelen som då består av ett 2,2l stroke kitt (helsmidd)
Sen blir det massa godis

_________________
Markus Thornell
Citera
Rafs Rafs
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 27



MThornell skrev:
Rafs Rafs skrev:
Vad vi märkte i somras när vi körde med kompisens Sunny GTiR var att bromsarna inte orkade hela vägen. Så det är bra att du har nya skivor och klossar. Kan kanske vara bra med något annat än just originalklossar.
Själv insåg jag att det kommer inte räcka, så till min har jag köpt skivor och ok från HiSpec. Allt för att vara säker på att bromsarna räcker.

I övrigt har man hur kul som helst i den lilla "tantbilen". Du har inte angett vad du har för effekt men även om det är nära nog original fungerar den riktigt bra på banan.

Lånar din tråd lite bara gällande just skruvbur. Är detta verkligen tillåtet?
Eller är det så att det är tillåtet på bana men inte för "rattlåsracing"?

Det är ju ett mkt smidigare sätt att få i en bur/båge men håller den verkligen lika bra/tillräckligt bra?



Jag hade orginalmotor, men den rasa för 5 veckor sen. Så rev ur den för 2 veckor sen, får tillbaka bottendelen som då består av ett 2,2l stroke kitt (helsmidd)
Sen blir det massa godis


Får jag fråga från vem du köpte veven och vad du fick ge för den?
Det är egentligen det enda som inte är utbytt i min motor iom byggnationen hos Trollspeed.

Har du lagt upp en projekttråd!?

_________________
Magnus olausson
Lexus IS200 Sport -03
Nissan Sunny GTiR -92
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Nissan Sunny GTi-R Pulsar - göra till en banbil men laglig
1 besök senaste veckan (5680 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande