Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Behöver en liten skylt i bilen: "Titta längre bort"
1, 2   >>
14081 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag är 100% medveten om att jag kör snabbare om jag gör som jag ska, dvs tittar på exit av svängar och inte på apex. Eller i konbana titta på vart jag ska om två svängar och inte vart jag ska nu. Osv osv. Oftast gör jag nog ganska rätt men jag vet att jag fortfarande regelbundet glömmer mig och tittar fel och måste som medveten handling ändra så jag tittar längre bort. Dvs att det inte alltid sker per automatik. Alltså mutter mutter... hur svårt ska det vara liksom....

Så allvarligt talat, har någon en liten såndär märkmaskin man får ut snygga självhäftande textremsor ur? Den moderna efterföljaren till"dymo" alltså. Kan man få beställa från någon en remsa med så stor text som det går som jag kan sätta framför mig i bilen, med texten: "Titta längre bort". Allvarligt alltså.

Som sagt, hur svårt kan det vara liksom



PS: Ni andra kan fundera på om ni själva behöver någon av dessa som skyltförslag:

"Sitt avslappnat!"
"Glöm inte att andas"
"Släpp växelspaken"
"Har jag fortfarande rätt rattgrepp"
"Ha inte en halvmeter till bankanten vid apex"

Det finns nog flera varianter thumbs up



PPS: Jag behöver en bonusskylt: "Öva på vänsterbroms!"

_________________
Magnus Thomé
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tejpa från nederkant på vindrutan och uppåt så mycket du vill så tittar du automatiskt längre bort

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Ett bra sätt är att sänka stolen så man inte ser asfalten förrän 20-30m framför bilen, men då får Magnus lite väl mycket markkontakt

oftast går det mycket bättre när man jagar nån ca 10 billängder framför, speciellt om det går jämfort, eller ännu hellre att man tror sig locka nån meter då och då (om man gillar sånt).
Efter turn-in så är det ju exit som är fokus (elelr nästa turn-in om det inte kommer en raka), inte apex (det är ju redan kört, möjligen kan man notera hur fel det blev).

Sluta följa framförvarande nummerskylt i vardagstrafiken, titta lite längre fram och analysera när det är lämpligt att öva på vänsterbromsen (då kan det vara bra att ha fritt i backpegeln med ).
Det går att öva körprinciper i vardagen (det är ju samma hjärna/ryggmärg), men att använda dem fullt ut i full fart i vanlig trafik är ju inget att rekommendera.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Eller röstuppmaningar ur stereon (gärna på rakorna som man ändå bara sitter av). Upplästa med en harmonisk men bestämd röst. Lite som i flygplan. :

- Pull up! Pull up!

På Ringen skulle en artificiell kartläsare inte vara så dumt.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
steffe skrev:
Tejpa från nederkant på vindrutan och uppåt så mycket du vill så tittar du automatiskt längre bort


Då blir det en liten 5 cm glipa längst upp på vindrutan som man kan se genom då... På Kinnekulle tex så måste jag på vissa ställen luta mig fram ner snett med huvudet för att ÖHT se banan en bit bort, tex i nedförsbacken/högern efter Mohlins. Pilligt att vara lång

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Jörgen (Jet) skrev:
På Ringen skulle en artificiell kartläsare inte vara så dumt.
Det går säkert att koda en rutt att ladda in i valfri GPSnavigator ("Ny rutt beräknas", "Gör en Usväng så snart du kan" )

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jag hade behövt en lapp något i stil med "Håll ordentligt i ratten!!". Kan fortfarande sitta med en hand "klockan 12" .

Jag har även fått tipset om att "skjuta ratten från mig" för bättre kontroll (istället för att "dra" i den). Detta är något jag vill öva mer på men som vanligt slarvar jag för mycket .

Någon som har några bra tips på att ändra beteendet?

Bra tråd thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Jag hade behövt en lapp något i stil med "Håll ordentligt i ratten!!". Kan fortfarande sitta med en hand "klockan 12" .

Jag har även fått tipset om att "skjuta ratten från mig" för bättre kontroll (istället för att "dra" i den). Detta är något jag vill öva mer på men som vanligt slarvar jag för mycket .

Någon som har några bra tips på att ändra beteendet?

Bra tråd thumbs up


Mitt tips är att ha en checklista som man kollar på när man kommer ut på rakan och ändå inte har något att göra en liten stund

(annars är ju videoinspelning i "cockpit" oslagbart för att avslöja allt som man gör fel )

_________________
Magnus Thomé
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Niklas Falk skrev:
Ett bra sätt är att sänka stolen så man inte ser asfalten förrän 20-30m framför bilen, men då får Magnus lite väl mycket markkontakt



om stolen inte går att sänka kan man ta ur sittkudden, det brukade jag göra. Det gör en otrolig skillnad.

En annan sak som kan funka är att luta stolen lite bakåt. Då kommer huvudet längre bak och man får titta längre fram plus att man låter undersidan på låren ta upp mer av "bromskraften" istället för att låta bältet ta det. Det måste ju lira med armar och ratt och pedaler så klart.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



LUX skrev:
Det måste ju lira med armar och ratt och pedaler så klart.
Fördomsfull Italiensk körställning förbättrad med en meter rattspacer då?

Fokus längre fram gör ju att det inte gör nåt att man inte ser nära bilen, men det är nog ett bakvänt sätt att lära sig (mer komiskt när man tänker på Magnus körställning). Att följa med ganska stor lucka och hela tiden fokusera på nästa sak (så det du håller på med sker på autopilot utan korrektioner).
Visst blir det inte så perfekt placering jämfört när man korrigerar hela tiden, men det kommer (korrigeringar skrubbar ju bort fart).
När du väl har hamnat på en linje i kurvan så går det inte fortare om du kursjusterar dig närmare apex, det är bättre att fokusera på hur du kan rädda så mycket fart som möjligt in och igenom nästa parti, kurvan kommer tillbaka om ganska exakt ett varv och då kan du försöka att planera den bättre och se vart du hamnar då.

Men detta är lite fokuserat på motorsvag körning där det gäller att hålla minimihastigheten så högt som möjligt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Eddie Varvstopp skrev:

Jag har även fått tipset om att "skjuta ratten från mig" för bättre kontroll (istället för att "dra" i den). Detta är något jag vill öva mer på men som vanligt slarvar jag för mycket .

Någon som har några bra tips på att ändra beteendet?

Bra tråd thumbs up


Du sitter kanske för långt ifrån - då brukar de bli att man drar i ratten istället för skjuta. Tänk Markus Grönholm, dvs när du har händerna vid halv nio och halv fyra (det är väl där du håller i ratten alltid, inget kl12 med kromad armbåge på bana!) ska armbågarna vara i 90° - så nära ska du vara för att slippa dra i ratten.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Magnus Thomé skrev:


Så allvarligt talat, har någon en liten såndär märkmaskin man får ut snygga självhäftande textremsor ur? Den moderna efterföljaren till"dymo" alltså. Kan man få beställa från någon en remsa med så stor text som det går som jag kan sätta framför mig i bilen, med texten: "Titta längre bort". Allvarligt alltså.



Jag har en modern Dymo och får ut svart text på gul botten om du "allvarligt talat vill ha"

Maila mig isf adressen som remsan ska skickas till så kommer den!

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Anders Larsson skrev:
Magnus Thomé skrev:


Så allvarligt talat, har någon en liten såndär märkmaskin man får ut snygga självhäftande textremsor ur? Den moderna efterföljaren till"dymo" alltså. Kan man få beställa från någon en remsa med så stor text som det går som jag kan sätta framför mig i bilen, med texten: "Titta längre bort". Allvarligt alltså.



Jag har en modern Dymo och får ut svart text på gul botten om du "allvarligt talat vill ha"

Maila mig isf adressen som remsan ska skickas till så kommer den!


Tack Du har PM.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Westfield skrev:
Eddie Varvstopp skrev:

Jag har även fått tipset om att "skjuta ratten från mig" för bättre kontroll (istället för att "dra" i den). Detta är något jag vill öva mer på men som vanligt slarvar jag för mycket .

Någon som har några bra tips på att ändra beteendet?

Bra tråd thumbs up


Du sitter kanske för långt ifrån - då brukar de bli att man drar i ratten istället för skjuta. Tänk Markus Grönholm, dvs när du har händerna vid halv nio och halv fyra (det är väl där du håller i ratten alltid, inget kl12 med kromad armbåge på bana!) ska armbågarna vara i 90° - så nära ska du vara för att slippa dra i ratten.


Njae, jag tycker nog jag sitter ganska ok med nära nog 90 i armbågarna vid "kvart i tre" men kommentaren är inte fel och något jag kan fundera på.

Jag kanske skall förtydliga tipset jag fått. Ex. Om jag svänger vänster så skall jag inte dra ratten från "klockan 11" och ner. Då är det bättre om jag tar med andra handen och skjuter ratten från mig från "klockan 5". Exemplet är taget för att belysa principen. Vet inte hur pass bra detta är men jag vill gärna prova. Mitt stora problem är att bryta invanda mönster .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
"Titta längre bort"
"Sitt avslappnat!"
"Glöm inte att andas"
"Släpp växelspaken"
"Har jag fortfarande rätt rattgrepp"
"Ha inte en halvmeter till bankanten vid apex"
"Öva på vänsterbroms!"

Kan man få allihop, kanske på en roterande trumma som man sätter ovanpå instrumentpanelen?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Kraniel skrev:
Magnus Thomé skrev:
"Titta längre bort"
"Sitt avslappnat!"
"Glöm inte att andas"
"Släpp växelspaken"
"Har jag fortfarande rätt rattgrepp"
"Ha inte en halvmeter till bankanten vid apex"
"Öva på vänsterbroms!"

Kan man få allihop, kanske på en roterande trumma som man sätter ovanpå instrumentpanelen?
Skaffa en sidskrollande reklamskylt och sätt på instrumentbrädan Men det vore ju bra med GPSinput då iofs, och nån som petar inte rätt budskap vid rätt tillfälle.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Niklas Falk skrev:
Kraniel skrev:
Magnus Thomé skrev:
"Titta längre bort"
"Sitt avslappnat!"
"Glöm inte att andas"
"Släpp växelspaken"
"Har jag fortfarande rätt rattgrepp"
"Ha inte en halvmeter till bankanten vid apex"
"Öva på vänsterbroms!"

Kan man få allihop, kanske på en roterande trumma som man sätter ovanpå instrumentpanelen?
Skaffa en sidskrollande reklamskylt och sätt på instrumentbrädan Men det vore ju bra med GPSinput då iofs, och nån som petar inte rätt budskap vid rätt tillfälle.


on Screen Display med hjälp av en overheadapparat som man enkelt fäster i bältesstävan med tex tunnband från en avlagd wiskeytunna är ju annars en billig o bra DIY nu på senvintern!?

Den här beprövade tekniken ger ju även möjligheter att få upp hela banlayouten med bromspunkter osv direkt i rutan, och dokumentskåpet med alla overheadbilder har man lämpligen höger bak i bilen för att öka möjligheten till att även justera in bra cornerweight

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tack Anders!

Blir inte som en supersnygg grej i bilen. Men bra för någon med taskigt minne. Som jag



Nu är det bara att vänta på bättre räserbaneväder

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
många skrev:
galna ideer


Riktigt moderna bilar har ju ofta en textdisplay, är ju bara att bli hacker... Annars är nog enklast att göra en playlist i sin ipod med låtar omdöpta efter listan ovan. Och sen välja att visa aktuell låts titel i displayen Välj låtars längd till hur länge du vill se varje text

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Magnus, Du är väl datahacker?

Bildator med touchdisplay givetvis som loopar texten, där kan du köra en mp3a med ut i högtalarna med kommando

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Magnus Thomé skrev:
Tack Anders!


Varsegod thumbs up

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Behöver en liten skylt i bilen: "Titta längre bort"
1, 2   >>
14081 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande