Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Fjädringskonstant/Wheel rate: Hands-on mätmetod. | 2761 besök totalt |
Nu har jag haft svårt att sova igen, vad tror ni om min egenutklurade wheel rate-mätmetod?
Wheel Rate Pitch Front (WRPF): Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under höger framhjulcentrum och garagegolvet (HUFR). Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under vänster framhjulcentrum och garagegolvet (HUFL). Lägg en säck med tungt (MF) på huven ovanför hjulaxeln. Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under höger framhjulcentrum och garagegolvet (HAFR). Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under vänster framhjulcentrum och garagegolvet (HAFL). WRPF=MF/(HUFR+HUFL-HAFR-HAFL) Wheel Rate Pitch Back (WRPB): Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under höger bakhjulcentrum och garagegolvet (HUBR). Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under vänster bakhjulcentrum och garagegolvet (HUBL). Lägg en säck med tungt (MB) på bakluckan ovanför hjulaxeln. Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under höger bakhjulcentrum och garagegolvet (HABR). Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under vänster bakhjulcentrum och garagegolvet (HABL). WRPB=MB/(HUBR+HUBL-HABR-HABL) Wheel Rate Roll Front (WRRF): om bilen har krängningsfjäder fram; tag ett stycke kloss och borra ett hål med samma diameter som krängningsfjädern. Såga ett snitt genom centrum på det nyligen borrade hålet. Kläm fast klosshalvorna runt mitten på krängningsfjädern. Fäst klossen stumt i karossen. om bilen saknar krängningsfjäder fram; ta en öl. Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under höger framhjulcentrum och garagegolvet (HUFR). Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under vänster framhjulcentrum och garagegolvet (HUFL). Lägg en säck med tungt (MF) på huven ovanför hjulaxeln. Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under höger framhjulcentrum och garagegolvet (HAFR). Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under vänster framhjulcentrum och garagegolvet (HAFL). WRRF=MF/(HUFR+HUFL-HAFR-HAFL) Wheel Rate Roll Back (WRRB): om bilen har krängningsfjäder bak; tag ett stycke kloss och borra ett hål med samma diameter som krängningsfjädern. Såga ett snitt genom centrum på det nyligen borrade hålet. Kläm fast klosshalvorna runt mitten på krängningsfjädern. Fäst klossen stumt i karossen. om bilen saknar krängningsfjäder bak; ta en öl. Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under höger bakhjulcentrum och garagegolvet (HUBR). Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under vänster bakhjulcentrum och garagegolvet (HUBL). Lägg en säck med tungt (MB) på bakluckan ovanför hjulaxeln. Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under höger bakhjulcentrum och garagegolvet (HABR). Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under vänster bakhjulcentrum och garagegolvet (HABL). WRRB=MB/(HUBR+HUBL-HABR-HABL) _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
Låter som ett bra sätt att snabbt få en uppskattning av var man ligger vertikalt och i pitch. Glöm inte att rulla bilen lite fram och tillbaka mellan mätningarna. Däckdeformationen pga. spårviddsändringen vid infjädring gör annars att fjädringen verkar styvare än den egentligen är.
Roll däremot och rollfördelningen är lite lurigare än så. De flesta hjulupphängningar har olika wheelrate för vertikal rörelse och roll. Tänk tex. på en stel axel med en enda fjäder i mitten. Kör testet, du får ut en viss styvhet. Men eftersom fjädern sitter i mitten kommer den inte bidra med kraft om bilen rollar. Som tur är (mätteknisk tur) har många bilar McPerson som ligger på ungefär samma förhållande mellan vertikalrörelse och roll, så där borde metoden funka hyffsat. / Jonas Jarlmark |
Reviderad baserad på kommentarer från Jonas Jarlmark:
Wheel Rate Pitch Front (WRPF): Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under höger framhjulcentrum och garagegolvet (HUFR). Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under vänster framhjulcentrum och garagegolvet (HUFL). Lägg en säck med tungt (MF) på huven ovanför hjulaxeln. Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under höger framhjulcentrum och garagegolvet (HAFR). Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under vänster framhjulcentrum och garagegolvet (HAFL). WRPF=MF/(HUFR+HUFL-HAFR-HAFL) Wheel Rate Pitch Back (WRPB): Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under höger bakhjulcentrum och garagegolvet (HUBR). Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under vänster bakhjulcentrum och garagegolvet (HUBL). Lägg en säck med tungt (MB) på bakluckan ovanför hjulaxeln. Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under höger bakhjulcentrum och garagegolvet (HABR). Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under vänster bakhjulcentrum och garagegolvet (HABL). WRPB=MB/(HUBR+HUBL-HABR-HABL) Följande mätmetoder har en acceptabel noggrannhet, förutsatt att alla fjädrarnas infästningspunkter, på respektive axel, har ungefär samma avstånd till bilens centrumlinje. Wheel Rate Roll Front (WRRF): om bilen har krängningsfjäder fram; tag ett stycke kloss och borra ett hål med samma diameter som krängningsfjädern. Såga ett snitt genom centrum på det nyligen borrade hålet. Kläm fast klosshalvorna runt mitten på krängningsfjädern. Fäst klossen stumt i karossen. om bilen saknar krängningsfjäder fram; ta en öl. om bilen har stel framaxel; mätt spårvidden (TWF) och avståndet mellan höger och vänster fjäder (SSDF). om bilen har individuell framhjulsupphängning; ta en kopp. Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under höger framhjulcentrum och garagegolvet (HUFR). Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under vänster framhjulcentrum och garagegolvet (HUFL). Lägg en säck med tungt (MF) på huven ovanför hjulaxeln. Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under höger framhjulcentrum och garagegolvet (HAFR). Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under vänster framhjulcentrum och garagegolvet (HAFL). Stel framaxel: WRRF=MF*SSDF*SSDF/(TWF*TWF*(HUFR+HUFL-HAFR-HAFL)) Individuell framhjulsupphängning: WRRF=MF/(HUFR+HUFL-HAFR-HAFL) Wheel Rate Roll Back (WRRB): om bilen har krängningsfjäder bak; tag ett stycke kloss och borra ett hål med samma diameter som krängningsfjädern. Såga ett snitt genom centrum på det nyligen borrade hålet. Kläm fast klosshalvorna runt mitten på krängningsfjädern. Fäst klossen stumt i karossen. om bilen saknar krängningsfjäder bak; ta en öl. om bilen har stel bakaxel; mätt spårvidden (TWB) och avståndet mellan höger och vänster fjäder (SSDB). om bilen har individuell framhjulsupphängning; ta en kopp. Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under höger bakhjulcentrum och garagegolvet (HUBR). Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under vänster bakhjulcentrum och garagegolvet (HUBL). Lägg en säck med tungt (MB) på bakluckan ovanför hjulaxeln. Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under höger bakhjulcentrum och garagegolvet (HABR). Mät avståndet mellan en karosspunkt över eller under vänster bakhjulcentrum och garagegolvet (HABL). Stel bakaxel: WRRB=MB*SSDB*SSDB/(TWB*TWB*(HUBR+HUBL-HABR-HABL)) Individuell bakhjulsupphängning: WRRB=MB/(HUBR+HUBL-HABR-HABL) _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
Super!
Nu kan betydligt fler få ett hum om var deras bil ligger till. Borde räcka som en "enkel" uppskattning som man kan göra under en kväll i sitt garage. Om man dessutom gör om mätningen säg tre gånger och tar medelvärdet av mätningarna så får man bort lite av spridningen (men inte metod-felen). / Jonas Jarlmark |
Racetech Fjädringskonstant/Wheel rate: Hands-on mätmetod. | 2761 besök totalt |