Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Är din bil säker?
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (113495 totalt)
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Björn skrev:
Sen förstår jag inte varför man inte har typ fönsternät på en cab runt föraren.

http://www.youtube.com/watch?v=qvCy9q_dKp0

Eftersom han slogs medvetslös så tappade han kontrollen över armarna och ena armen blev klämd och bruten. Med fönsternät och/eller handledsbälten hade han klarat sig bättre. Dom gjorde handledsbälten i den serien obligatoriska efter den kraschen.

Hoppas din förståelse blir större

Obervera även att hans dörr öppnades, så att en arm kläms kan även hända en bil som har tak, även om det inte den största risken.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Vi åker med fönsternät i vår 5-papp+ bil och en båge typ ekonomi samt stol med öronlappar och axelbältena i bågen men lite för långt bak.

Funderar lite på enkla saker i Alfa 156an som är en helt orginalbil med airbags om det överhuvud taget är vettigt att ändra något eller behålla orginalkrocksäkerheten. tankar går åt fönsternät på nått sätt utan att sidoairbagen i stolen stör och kanske någon form av enkelt skruvar halvbåge om det börjar rulla ordentligt vilket jag ser är största risken vid krach med std. bil.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Nyfiken på brandsäkerheten i vanliga "orörda" gatbilar av senare årsmodeller. Vi är väldigt många som kör bana med vanliga gatbilar helt utan ändringar av bilen förutom däck och bromsar. Jag hade i min okunskap trott att brandsäkerheten i nyare bilar är hög. Fick höra av JP att det nog inte var som jag trodde

--------------------------------

Som bonusfrågeställning kring gatbilar på bana: Det finns ganska gott om lite äldre bilar (80-90-tal typ) som går som rena gatbilar på gatbilsträffar men där man rensat inredningen, satt i "riktiga stolar" (hoppeligen "godkända" även om det inte är ett krav ÖHT på träffarna) och monterat i en båge eller bur (hoppeligen "godkänd" även om det inte är ett krav ÖHT på träffarna). Mycket vanligt är att bränslesystemet är oändrat, dvs man kör oftast med original tank. En del men inte en majoritet byter till säkerhetstank (hoppeligen "godkänd" även om det inte är ett krav ÖHT på träffarna) i bakluckan.

Rensad bil med original tank. Kan duga som lösning eller extremt olämpligt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
rickard johansson
Sundsvall
Här sen Jan 2011
Inlägg: 40


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Nyfiken på brandsäkerheten i vanliga "orörda" gatbilar av senare årsmodeller. Vi är väldigt många som kör bana med vanliga gatbilar helt utan ändringar av bilen förutom däck och bromsar. Jag hade i min okunskap trott att brandsäkerheten i nyare bilar är hög. Fick höra av JP att det nog inte var som jag trodde

--------------------------------

Som bonusfrågeställning kring gatbilar på bana: Det finns ganska gott om lite äldre bilar (80-90-tal typ) som går som rena gatbilar på gatbilsträffar men där man rensat inredningen, satt i "riktiga stolar" (hoppeligen "godkända" även om det inte är ett krav ÖHT på träffarna) och monterat i en båge eller bur (hoppeligen "godkänd" även om det inte är ett krav ÖHT på träffarna). Mycket vanligt är att bränslesystemet är oändrat, dvs man kör oftast med original tank. En del men inte en majoritet byter till säkerhetstank (hoppeligen "godkänd" även om det inte är ett krav ÖHT på träffarna) i bakluckan.

Rensad bil med original tank. Kan duga som lösning eller extremt olämpligt?


En modern bil idag är inredd med mest konstmaterial och plaster. Hur mycket i energi denna inredning innehåller vid en brand är svårt att uppskatta. Men en bra jämförelse är att en normalstor soffa hemma har energivärde motsvarande ett 200 litersfat med brännolja.

Vid en brand kommer dels materialet att brinna, men det farligaste är alla de gaser ämnena kommer att avge vid pyrolyseringen., d.v.s när ämnena börjar avge brandfarliga gaser. Många av plasterna kommer dessutom att smälta och anta en vätskeform innan de förångas och detta kan resultera i allvarliga brännskador. Så om vi själv tänker på att vi sitter i en vanlig bilstol med stoppning som brinner och smälter så är det klart bättre att sitta i en godkänd stol som tål eld. tex en stol klädd i nomex.

Att rensa sin bil på inredning innebär att vi tar bort energimängden och ger oss själva en bättre chans att klara oss. I och med att orginaltanken sitter som oftast under bilen så kommer detta att innebära att den är mer ansatt vid en avåkning och påkörning. Men den sitter oftast bra mitt under bilen. Vi har även modeller som Saab 9-5 där tanken finns under baksätet och det är väl inte den optimala placeringen för skyddet.

Tänk även på att en FIA-overall klarar cirka 9 sekunder vid en brand innan du har andra gradens brännskador. Så om du kör 120 km/h och det börjar brinna i kupén så har du 9 sekunder på dig att hinna upptäcka det, få stopp på bilen samt hinna ur för att inte få allt för allvarliga brännskador. Så ställ er frågan om hur snabbt du tar dig ur din bil? Övning ger färdighet.

I många av de större serierna internationellt är evakueringstest obligatoriska och jag har själv haft äran att se vissa Nascar-förare ta sig ut på passagerarsidan på under 7 sekunder. För är det alltid säkert att man kan ta sig ut på förarsidan?

_________________
Rickard Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

När man väl fått stopp på bilen så går det ju fort att ta sig ur en gatbil med originalstolar, trepunktsbälte och ingen bur. I vanliga heltäckande bomullskläder. Hmmmm..... Men det är verkligheten som den ser ut idag på track days. Det kommer inte försvinna på ett tag heller.

- Hur uppkommer oftast brand inne i kupen?

- Det som jag sett är brand i motorrum pga läckande olja el. dyl. Hur är risken/tiden för det att sprida sig in i kupen? Beror väl på om man smällt eller om bilen är fullt intakt iof antar jag.


---------------------------------------

Den enda riktigt allvarliga brand på track days som jag känner till är en (så vitt jag minns inredningsrensad) Saab som voltade, tanken sprack och det började brinna inne i bilen. Jag vet tyvärr väldigt lite om varför det gick så väldigt illa, dvs brand inne i kupen. Det avlöpte efter omständigheterna bra tack vare att föraren tog sig ur bilen själv direkt.

Många bilar verkar ha ett hål i plåten under baksätessitsen, ett lock i bensintanken (bränslenivåmätaren brukar sitta där på många bilar). Om baksätets sits är bortplockad så kanske det vore bra med ett extra skydd som hindrar bensin att komma in i kupen via tankmätarhålet? Ursäkta spretiga tankar men det är nåt jag gått och funderat på, jag kanske är fulltsändigt ute och cyklar...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Sedan Fords rättsfall med Pinton har bilindustrin prioriterat brandsäkerhet. Vissa mer än andra.

I en modern bil är hela inredningen brandtålig. Inte helt obrännbar men trög att få eld på. För att ge tid för evakuering.

Bränsletankar, påfyllnadsrör och bränsleledningar utsätts för omfattande krockprovning. Frontalkrockar, sidokrockar direkt mot påfyllnadsröret, bakkrockar och rolloverprov. Dessutom stängs bränslepumpen när bilens sensorer detekterar en krock.

En modern trackday bil har nog ett ganska gott brandskydd om den är helt original.

Med en äldre bil, modifierat bränslesystem osv finns det all anledning att se över brandsäkerheten.

Bara mina

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Gripenland skrev:
Sedan Fords rättsfall med Pinton har bilindustrin prioriterat brandsäkerhet. Vissa mer än andra.

I en modern bil är hela inredningen brandtålig. Inte helt obrännbar men trög att få eld på. För att ge tid för evakuering.

Bränsletankar, påfyllnadsrör och bränsleledningar utsätts för omfattande krockprovning. Frontalkrockar, sidokrockar direkt mot påfyllnadsröret, bakkrockar och rolloverprov. Dessutom stängs bränslepumpen när bilens sensorer detekterar en krock.

En modern trackday bil har nog ett ganska gott brandskydd om den är helt original.

Med en äldre bil, modifierat bränslesystem osv finns det all anledning att se över brandsäkerheten.

Bara mina


Lite så jag trott att det var, just därför nyfiken på hur brand i kupen riskerar uppkomma. Jag är helt med på att om det väl tar sig så brinner det fruktansvärt, precis som Rickard beskriver. Och den rullade Saaben i åtanke, vad var det som gick så fel där egentligen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



rickard johansson skrev:
Vi har även modeller som Saab 9-5 där tanken finns under baksätet och det är väl inte den optimala placeringen för skyddet.


Vilken modern bil har inte tanken under baksätet?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723



MaZ skrev:
rickard johansson skrev:
Vi har även modeller som Saab 9-5 där tanken finns under baksätet och det är väl inte den optimala placeringen för skyddet.


Vilken modern bil har inte tanken under baksätet?


Porsche

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
rickard johansson
Sundsvall
Här sen Jan 2011
Inlägg: 40


Trådstartare
MaZ skrev:
rickard johansson skrev:
Vi har även modeller som Saab 9-5 där tanken finns under baksätet och det är väl inte den optimala placeringen för skyddet.


Vilken modern bil har inte tanken under baksätet?


Tyvärr har jag ej så bra koll på vilka bilar som har det så. Men jag har själv varit med om en kupébrand med en Saab så därav exemplet.

_________________
Rickard Johansson
Citera
rickard johansson
Sundsvall
Här sen Jan 2011
Inlägg: 40


Trådstartare
Gripenland skrev:
Sedan Fords rättsfall med Pinton har bilindustrin prioriterat brandsäkerhet. Vissa mer än andra.

I en modern bil är hela inredningen brandtålig. Inte helt obrännbar men trög att få eld på. För att ge tid för evakuering.

Bränsletankar, påfyllnadsrör och bränsleledningar utsätts för omfattande krockprovning. Frontalkrockar, sidokrockar direkt mot påfyllnadsröret, bakkrockar och rolloverprov. Dessutom stängs bränslepumpen när bilens sensorer detekterar en krock.

En modern trackday bil har nog ett ganska gott brandskydd om den är helt original.

Med en äldre bil, modifierat bränslesystem osv finns det all anledning att se över brandsäkerheten.

Bara mina


Exponeras inredningen för hög värme så antänds den väldigt snabbt. Vi har haft larm med just vanliga nyare bilar där hela kupén antänds på bara några sekunder. Ibland har det varit så att de knappt själv hunnit få stopp och ta sig ut innan det börjat pyra i deras kläder. De flesta bilbränder vi åker på med bilar som inte står parkerad(för då är det generellt motor & kupévärmare som är källan) så är det elfel. Det eller brand i motorrummet som sprider sig via kablage och öppningar in under instrumentpanelen och med alla kablar, isoleringsmaterial och plaster som finns där under tar det sig ruggigt snabbt.

FIA spenderade en väldigt stor summa pengar på ett projekt där man målade plastytor med en värmebeständig färg för några år sedan. Men problemet var bara att det var totalt värdelöst om en bränsleledning eller fuelcell sprack och projektet lades ner.

_________________
Rickard Johansson
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Vart kan man få fram fakta om den brandtåligheten?

Gripenland skrev:
Sedan Fords rättsfall med Pinton har bilindustrin prioriterat brandsäkerhet. Vissa mer än andra.

I en modern bil är hela inredningen brandtålig. Inte helt obrännbar men trög att få eld på. För att ge tid för evakuering.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



JP Simpson skrev:
Vart kan man få fram fakta om den brandtåligheten?


Vet ej. Kraven skiljer mellan olika biltillverkare.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

rickard johansson skrev:
Exponeras inredningen för hög värme så antänds den väldigt snabbt. Vi har haft larm med just vanliga nyare bilar där hela kupén antänds på bara några sekunder. Ibland har det varit så att de knappt själv hunnit få stopp och ta sig ut innan det börjat pyra i deras kläder. De flesta bilbränder vi åker på med bilar som inte står parkerad(för då är det generellt motor & kupévärmare som är källan) så är det elfel. Det eller brand i motorrummet som sprider sig via kablage och öppningar in under instrumentpanelen och med alla kablar, isoleringsmaterial och plaster som finns där under tar det sig ruggigt snabbt.

Tack för tydligt svar på mina undringar.

Det betyder att bensin alltså inte är en avgörande komponent för att det ska gå illa.

_________________
Magnus Thomé
Citera
rickard johansson
Sundsvall
Här sen Jan 2011
Inlägg: 40


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
rickard johansson skrev:
Exponeras inredningen för hög värme så antänds den väldigt snabbt. Vi har haft larm med just vanliga nyare bilar där hela kupén antänds på bara några sekunder. Ibland har det varit så att de knappt själv hunnit få stopp och ta sig ut innan det börjat pyra i deras kläder. De flesta bilbränder vi åker på med bilar som inte står parkerad(för då är det generellt motor & kupévärmare som är källan) så är det elfel. Det eller brand i motorrummet som sprider sig via kablage och öppningar in under instrumentpanelen och med alla kablar, isoleringsmaterial och plaster som finns där under tar det sig ruggigt snabbt.

Tack för tydligt svar på mina undringar.

Det betyder att bensin alltså inte är en avgörande komponent för att det ska gå illa.


Det kan vara så löjligt som ett litet läckage in i kupén kan vara det som skapar en brand. I och med att bensin innehåller visst mycket etanol som har ett väldigt lågt ångtryck så kan ångorna ligga kvar efter golvet utan att man för den delen känner lukten. Dessa ångor kan antändas av värme eller en gnista och vara initialbranden. Men räkna med elfel som en vanlig anledning.

_________________
Rickard Johansson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Magnus Thomé skrev:


Lite så jag trott att det var, just därför nyfiken på hur brand i kupen riskerar uppkomma. Jag är helt med på att om det väl tar sig så brinner det fruktansvärt, precis som Rickard beskriver. Och den rullade Saaben i åtanke, vad var det som gick så fel där egentligen.


Vad föraren skrev dagarna efter:

Det var en bil som läckte olja på banan, och när jag skulle bromsa inför 180* HÖ så låste bakhjulen upp sig så jag släppte, och bromsade igen då snurrade jag och gick över curbsen på tvären och fortsatte ut i gräset där det högg tag i bilen, och bilen började rulla.
Rullade 3 varv och landade på hjulen, under det första varvet så lossnade bränslepumpen och då blir det ett STORT hål från tanken in i coupén(bilen var fulltankad).
Under följande 2 varv i luften så måste bensinen har fyllt hela coupén med bränsle, och när jag landat så slår jag av tändningen och FooOSCCCH så brinner det överallt inne i bilen....
Som tur väl är så lyckas jag komma ut ur bilen själv och rullar mig i gräset eftersom det brinner i mig och mina kläder...

Det hela slutade med 2:gradens brännskada på bägge underarmarna, samt nackkrage så jag hade en JÄVLA TUR att det inte blev värre kunde som sagt slutat med likbil....

MVH Bengan

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

P.P. skrev:
...
så lossnade bränslepumpen och då blir det ett STORT hål från tanken in i coupén
...


Tack för info. Så att se över vilken väg tanken kan släppa in massa bensin in i kupen (vid våld mot tank/bil) i en rensad bil kan vara bra idé alltså? Nu har jag inte koll om tanken sitter under bilen under baksätet eller hur den sitter i Saaben, men en olämpligt frikostig väg in i kupen för bensin finns tydligen.

Är det till och med något man ska kolla på när man besiktigar gatbilar inför en träff? Kanske inte görligt...



Finns det någon ytterligare känd allvarlig brand inne i kupen på gatbilsträffar i Sverige? Denna är den enda jag känner till. Motorrumsbrand som släckts vet jag några.



PS: killen måste köpt trisslotter efter detta, snacka om tur.

_________________
Magnus Thomé
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

JP hade väl en rätt otäck folkrace-video uppe för ett tag sen. Det var ju en totalrensad bil som blev en rullande eldboll på ett par sekunder.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
pelle17B
Stockholm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 91



Många kör helt utan nackskydd på bandagar. Jag tror det är kopplat till prisbilden på t.ex HANS skydd. Är nyfiken på om halskragar typ nedanstående tillför något?

Jag inser att de inte når samma säkerhetsnivå som HANS eller liknande skydd, men förbättrar de situationen, eller är de helt förkastliga?


_________________
Peter Boström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

P.P. skrev:
JP hade väl en rätt otäck folkrace-video uppe för ett tag sen. Det var ju en totalrensad bil som blev en rullande eldboll på ett par sekunder.


Folkrace och gatbilsbanträffar går ju lite olika hårt materialet . Hur ofta får man rediga smällar från andra bilar eller rullar bilen helt på gatbilsträffar liksom.

Men även om sammanstötningar eller rullningar på gatbilsträffar är i princip obefintliga om man ställer det mot hur ofta det sker på folkrace så är hastigheterna betydligt högre på gatbilsträffar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Jodå, men det som hände med Saaben visar att möjligheten finns. Att man dundrar av banan eller bara grenslar en elak curb kan ju bevisligen ställa till med en del.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Sparade trådar/FAQ
Är din bil säker?
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (113495 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande