Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Är din bil säker?
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (113493 totalt)
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



På tal om standardbilar.

Airbag i ratten är ju på intet sätt ovanligt i bilar som åker på bana. Om vi utgår från en, vad jag tror, normal förstagångsåkare så lär det ju se ut på följande sätt:

- airbag i ratten
- standard stol+bälte
- hjälm på skallen

Jag tänker då på nackskador i samband med att airbagen utlöses och fångar upp föraren. Tillverkarna har ju knappast räknat med att föraren ska ha 1kg hjälm på sig i samband med detta.

Finns det någon forskning på om detta kan tillföra en större risk för just nackskador? Om så är fallet, vad kan man göra för att skydda sig från såna skador?

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Halvt off-topic så blev jag mycket överraskad över brandskyddet i en modernare bil (vid småbränder). Som ni kanske hört tog ett gäng idioter upp hobbyn att sätta eld på bilar i Göteborg för ett tag sedan, och en natt knackade någon en ruta på min bil och ansträngde sig verkligen för att få eld på baksätena. Flera stora långa smälta märken (ca 5x20 cm, 2-3 cm djupa) efter en tändare som hållits emot syntetmaterialen, men det tog inte fyr!
De gick istället över till den äldre småbilen två rutor bort och den var tydligen ett inferno på nolltid.

Jag hade däremot inte velat se förloppet med någon form av accelerator, typ bensin... Då är jag helt övertygad om att förgasningspunkten hade uppnåtts på nolltid, och då är konstmaterial inte det minsta roligt.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



zoddri skrev:
På tal om standardbilar.

Airbag i ratten är ju på intet sätt ovanligt i bilar som åker på bana. Om vi utgår från en, vad jag tror, normal förstagångsåkare så lär det ju se ut på följande sätt:

- airbag i ratten
- standard stol+bälte
- hjälm på skallen

Jag tänker då på nackskador i samband med att airbagen utlöses och fångar upp föraren. Tillverkarna har ju knappast räknat med att föraren ska ha 1kg hjälm på sig i samband med detta.

Finns det någon forskning på om detta kan tillföra en större risk för just nackskador? Om så är fallet, vad kan man göra för att skydda sig från såna skador?


Skillnaden är nog att airbagen riskerar att bottna om du har tyngre huvud, inte att du får nackskador. 1Kg extra ger snarare ett lugnare bromsande av huvudet än utan iom mer massa som måste accelereras.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

P.P. skrev:
Jodå, men det som hände med Saaben visar att möjligheten finns. Att man dundrar av banan eller bara grenslar en elak curb kan ju bevisligen ställa till med en del.


Precis, vi har sett väldigt få allvarligare incidenter men risken finns där utan all tvekan.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



P.P. skrev:
Magnus Thomé skrev:


Lite så jag trott att det var, just därför nyfiken på hur brand i kupen riskerar uppkomma. Jag är helt med på att om det väl tar sig så brinner det fruktansvärt, precis som Rickard beskriver. Och den rullade Saaben i åtanke, vad var det som gick så fel där egentligen.


Vad föraren skrev dagarna efter:

Det var en bil som läckte olja på banan, och när jag skulle bromsa inför 180* HÖ så låste bakhjulen upp sig så jag släppte, och bromsade igen då snurrade jag och gick över curbsen på tvären och fortsatte ut i gräset där det högg tag i bilen, och bilen började rulla.
Rullade 3 varv och landade på hjulen, under det första varvet så lossnade bränslepumpen och då blir det ett STORT hål från tanken in i coupén(bilen var fulltankad).
Under följande 2 varv i luften så måste bensinen har fyllt hela coupén med bränsle, och när jag landat så slår jag av tändningen och FooOSCCCH så brinner det överallt inne i bilen....
Som tur väl är så lyckas jag komma ut ur bilen själv och rullar mig i gräset eftersom det brinner i mig och mina kläder...

Det hela slutade med 2:gradens brännskada på bägge underarmarna, samt nackkrage så jag hade en JÄVLA TUR att det inte blev värre kunde som sagt slutat med likbil....

MVH Bengan



För att förtydliga detta så hade killen inte skruvat dit täckplåten som täcker pumpen ( en rund plåtbit som sitter på alla gamla Saab 900 som man tar bort för att komma åt pumpen vid ev. byte av denna )och hindrar denna att lossna vid eventuell rullning .

Jag log 200m bakom Saaben och fick bevittna hela hendelsen , otäckt som fan var det .

_________________

--VVTS--
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Det finns ingenting i praktiska livet som påvisar att en airbag i kombination med en hjälm skulle ge högre risk. Undantaget torde dock vara de som åker med en Cross hjälm som har Hacke Hackspett skärm...där riskerar man att nacken bryts bakåt på ett inte så gynnsamt sätt.

Tvärtom sitter du bättre skyddad med en hjälm, när air-bagen tömts på luft har du fortfarande A/B stolpe, ratt och rutor kvar i bilen som skallen kan dunka in i när du börjar klota runt....

zoddri skrev:
På tal om standardbilar.

Airbag i ratten är ju på intet sätt ovanligt i bilar som åker på bana. Om vi utgår från en, vad jag tror, normal förstagångsåkare så lär det ju se ut på följande sätt:

- airbag i ratten
- standard stol+bälte
- hjälm på skallen

Jag tänker då på nackskador i samband med att airbagen utlöses och fångar upp föraren. Tillverkarna har ju knappast räknat med att föraren ska ha 1kg hjälm på sig i samband med detta.

Finns det någon forskning på om detta kan tillföra en större risk för just nackskador? Om så är fallet, vad kan man göra för att skydda sig från såna skador?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
rickard johansson
Sundsvall
Här sen Jan 2011
Inlägg: 40


Trådstartare
Lagt till lite mer om formelbilar

_________________
Rickard Johansson
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091



Joan skrev:
Bra informativ tråd!

Om vi pratar nyare bilar med krockkuddar och krockgardiner, finns det någon info hur den utrustningen påverkas av en helbur eller halvbur? Framförallt tänker jag mig krockgardiner, kan de fungera på det sätt som det är tänkt om en bur sitter i bilen?


Hade varit kul att höra dina tankar om detta Rickard!

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Joan skrev:
Joan skrev:
Bra informativ tråd!

Om vi pratar nyare bilar med krockkuddar och krockgardiner, finns det någon info hur den utrustningen påverkas av en helbur eller halvbur? Framförallt tänker jag mig krockgardiner, kan de fungera på det sätt som det är tänkt om en bur sitter i bilen?


Hade varit kul att höra dina tankar om detta Rickard!


Nu finns det ju mängder med olika sätt att konstruera en krockgardin men generellt svar är nog: Nej
Buren skall ligga såpass nära stolpar och tak att det kommer påverka hur bagen vecklar/rullar ut sig och hur den kommer ner. Har man ett nät som ovan så har man dock halva effekten av en krockgardin, att hålla personer och armar (och ben!) innanför bilens kaross. En krockgardin hade ju varit trevligt att ha i och med att den är konstruerad för flera träffar och alltså inte tappar trycket lika snabbt som en frontalbag, den har inte i närheten av samma laddning heller så den är relativt snäll som tryckkärl/explosionsrisk.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



rickard johansson skrev:

Formel-bilar
Backar vi tillbaka till sjuttiotalet så kunde vi se olyckor där nosen slagits av och förarens ben stack ut framtill.




Har man otur kan det även hända i modern tid

+1 På MaZ angående krockgardinen.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Gripenland skrev:
rickard johansson skrev:

Formel-bilar
Backar vi tillbaka till sjuttiotalet så kunde vi se olyckor där nosen slagits av och förarens ben stack ut framtill.


Har man otur kan det även hända i modern tid

+1 På MaZ angående krockgardinen.




Och i rally (bilen delades i två bitar). De klarade sig bra.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400



pelle17B skrev:
Många kör helt utan nackskydd på bandagar. Jag tror det är kopplat till prisbilden på t.ex HANS skydd. Är nyfiken på om halskragar typ nedanstående tillför något?

Jag inser att de inte når samma säkerhetsnivå som HANS eller liknande skydd, men förbättrar de situationen, eller är de helt förkastliga?



Detta vill jag jättegärna ha svar på! Har man student-tomt i plånboken är det fortfarande bättre med nåt som hjälper lite, även om man inte klarar att lägga 5000 på ett HANS...

Någon som vet/sett/hört nåt om dessa?

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



En tanke när det gäller nät för mitt egna speciella fall. fönsternät och mittnät är bra saker, men vore det inte vettigt med även ett "taknät" när buren inte har fast tak ovanför?

Möjligen kan jag nån gång (under seklet) få energi att plasta ett minitak så jag får mindre gummikorvar i hjälmen (och lite bättre aerodynamik), men en fastejpad plastbit lossnar ju rätt fort när däckbarriärer och sandfållor gör sitt jobb.

Sittande med nät på tre sidor så gäller det att hitta öppningslåsen, men när den yttre världen ligger ungefär lika nära som i en formelbil så skadar det inte att skapa ytterligare barriärer.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Stort tack för nyttig läsning! thumbs up

Att läsa vad som skrivits har redan förhindrat/förmildrat en eventuell olycka. Jag tänker på den brinnande Saaben som saknade lock över bränslepumpen in till kupén. Jag hade inte tänkt ta bort just dessa lock på min BMW men väl plåtlock på sidorna bak i lättningssyfte. På höger sida sitter tankpåfyllningsrör och en tankluftningsburk vilket jag inte innan denna läsning reflekterat så mycket över. Men, locket kvar på den sidan! thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Fejlep skrev:
pelle17B skrev:
Många kör helt utan nackskydd på bandagar. Jag tror det är kopplat till prisbilden på t.ex HANS skydd. Är nyfiken på om halskragar typ nedanstående tillför något?

Jag inser att de inte når samma säkerhetsnivå som HANS eller liknande skydd, men förbättrar de situationen, eller är de helt förkastliga?



Detta vill jag jättegärna ha svar på! Har man student-tomt i plånboken är det fortfarande bättre med nåt som hjälper lite, även om man inte klarar att lägga 5000 på ett HANS...

Någon som vet/sett/hört nåt om dessa?


Skulle också vilja höra en åsikt om dessa

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



zoddri skrev:
Fejlep skrev:
pelle17B skrev:
Många kör helt utan nackskydd på bandagar. Jag tror det är kopplat till prisbilden på t.ex HANS skydd. Är nyfiken på om halskragar typ nedanstående tillför något?

Jag inser att de inte når samma säkerhetsnivå som HANS eller liknande skydd, men förbättrar de situationen, eller är de helt förkastliga?



Detta vill jag jättegärna ha svar på! Har man student-tomt i plånboken är det fortfarande bättre med nåt som hjälper lite, även om man inte klarar att lägga 5000 på ett HANS...

Någon som vet/sett/hört nåt om dessa?


Skulle också vilja höra en åsikt om dessa


Inget vetenskapligt utfört test på detta men jag hade en exakt sådan krage i kombination med en integral-hjälm när jag krockade med min Clio på GR. Jag satt i en skalstol med öronlappar med original trepunktsbälte. Efter smällen hade jag enkom ont i området mellan tummen och pekfingret på höger hand efter att ha hållt emot i ratten. Rygg och nacke hade jag inte ens muskelsmärtor i. Jag bedömer att dessa är bättre än ingenting, om de kan vara farliga i någon situation har jag inte en aning om men jag kommer att ta den risken och fortsätta köra med den

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

De där ser jag enbart som ett stöd för nacken under körning.

_________________
Daniel Steiner
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Svartlock skrev:
De där ser jag enbart som ett stöd för nacken under körning.


+1

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
rickard johansson
Sundsvall
Här sen Jan 2011
Inlägg: 40


Trådstartare
Som ni sett har jag lyst med min frånvaro en stund. Detta då det uppdagades i våras att jag hade ett höggradigt läckage i en hjärtklaff och att efter massa utredning så kapades min bröstkorg upp och två klaffar tätades i mitt hjärta. Efter några månaders återhämtning är jag nu tillbaka. Under tiden har jag fått prioritera lite med min tid och nu finns tiden att vara här också.

/R

_________________
Rickard Johansson
Citera
rickard johansson
Sundsvall
Här sen Jan 2011
Inlägg: 40


Trådstartare
Fejlep skrev:
pelle17B skrev:
Många kör helt utan nackskydd på bandagar. Jag tror det är kopplat till prisbilden på t.ex HANS skydd. Är nyfiken på om halskragar typ nedanstående tillför något?

Jag inser att de inte når samma säkerhetsnivå som HANS eller liknande skydd, men förbättrar de situationen, eller är de helt förkastliga?



Detta vill jag jättegärna ha svar på! Har man student-tomt i plånboken är det fortfarande bättre med nåt som hjälper lite, även om man inte klarar att lägga 5000 på ett HANS...

Någon som vet/sett/hört nåt om dessa?


Jag har haft möjligheten att samtala med den som uppfann nackkragen och hans svar var att det är skönt när man väntar i uppliningen för huvudet nicka inte till så mycket när man sover. Den huvudsakliga funktionen rent praktiskt är som ett extra brandskydd i och med att de är klädd i nomex. Nackkragen i sig är tillverkad i för mjukt skumgummi för att skydda.

Det finns dem som kompletterar hybridskyddet med nackkrage för att klara sig från däckskak inom dragracingen.

_________________
Rickard Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

rickard johansson skrev:
Som ni sett har jag lyst med min frånvaro en stund. Detta då det uppdagades i våras att jag hade ett höggradigt läckage i en hjärtklaff och att efter massa utredning så kapades min bröstkorg upp och två klaffar tätades i mitt hjärta. Efter några månaders återhämtning är jag nu tillbaka. Under tiden har jag fått prioritera lite med min tid och nu finns tiden att vara här också.

/R

Välkommen tillbaka och ta noga hand om dig!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sparade trådar/FAQ
Är din bil säker?
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (113493 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande