Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Är din bil säker?
<<   1, 2, 3, 4
9 besök senaste veckan (113487 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

rickard johansson skrev:
Jag har haft möjligheten att samtala med den som uppfann nackkragen och hans svar var att det är skönt när man väntar i uppliningen för huvudet nicka inte till så mycket när man sover. Den huvudsakliga funktionen rent praktiskt är som ett extra brandskydd i och med att de är klädd i nomex. Nackkragen i sig är tillverkad i för mjukt skumgummi för att skydda.

Det finns dem som kompletterar hybridskyddet med nackkrage för att klara sig från däckskak inom dragracingen.


Kan du tänka dig att skapa en ny tråd med det, vore ju bra att det blir allmänt känt. Typ.

_________________
Magnus Thomé
Citera
rickard johansson
Sundsvall
Här sen Jan 2011
Inlägg: 40


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
rickard johansson skrev:
Jag har haft möjligheten att samtala med den som uppfann nackkragen och hans svar var att det är skönt när man väntar i uppliningen för huvudet nicka inte till så mycket när man sover. Den huvudsakliga funktionen rent praktiskt är som ett extra brandskydd i och med att de är klädd i nomex. Nackkragen i sig är tillverkad i för mjukt skumgummi för att skydda.

Det finns dem som kompletterar hybridskyddet med nackkrage för att klara sig från däckskak inom dragracingen.


Kan du tänka dig att skapa en ny tråd med det, vore ju bra att det blir allmänt känt. Typ.


Det är på väg att starta upp ett arbete inom sbf som ska se över reglementen inom bl.a racingen. Rimligheten i risk kontra skydd måste ses över för att gör det intressant att kliva in i sporten. Förhoppningsvis kan en strategi tas fram här i vår och arbetet komma igång så snabbt som möjligt. Bollen ligger nu på sbf att dra igång arbetet.

_________________
Rickard Johansson
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4466



Artikel angående säkerhet och dom senaste veckornas dödsfall.

http://blog.parathyroid.com/race-car-deaths-medical-causes-racing-deat . . . .

_________________
Jens Lanvin
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Bra blog.
Hade dock gärna sett honom sväva ut lite och skriva om varför folk gör illa sig trots all fin utrustning.

Jens L skrev:
Artikel angående säkerhet och dom senaste veckornas dödsfall.

http://blog.parathyroid.com/race-car-deaths-medical-causes-racing-deat . . . .

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 347



TAKATA gjorde en artikel på speedhunters lite om deras bälten som kan vara intressant att läsa igenom, om inte annat starta en diskussion. Länk nedan.


http://www.speedhunters.com/2014/06/takata-ask-the-expert-answers/

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6054



Gripenland skrev:
JP Simpson skrev:
Vart kan man få fram fakta om den brandtåligheten?


Vet ej. Kraven skiljer mellan olika biltillverkare.



FMVSS 302 kan man utgå ifrån är styrande för interiöra material i motorfordon.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Intressant läsning.

Det med säker bil är ett svårt kapitel när man är 198cm. Det är nära överallt. Speciellt med hjälm på.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
niclasaberg
Norrtälje
Här sen Maj 2022
Inlägg: 22



Kolla in detta! snabbfäste för stol.
http://qsrsweden.se/

_________________
Niclas Åberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



niclasaberg skrev:
Kolla in detta! snabbfäste för stol.
http://qsrsweden.se/
Intressant, men utan att titta noggrannare så är det ju alltid spännande att få plats med större fästen samt att räddningspersonal att komma åt.

I mitt extraktionsfall hade detta inte hjälpt så mycket, eftersom stolen inte går upp igenom burtaket, och inte igenom dörrhålet med mig i.

Men om man klipper buren och taket så kan det vara ok, men då får man ner planka och remmar också, och det är plankan som är kompatibel med sjukvården och dess undersökningar. Det är inte lätt att undersöka ryggen med stolen på plats.
Det hela handlar ju om att fixera på olycksplatsen så det inte rör sig förrän alla undersökningar är klara.

En halvdan lösning på ett problem som inte finns?
Däremot finns det extraktionsremmar som inredning till stol, det underlättar, eftersom det inte är lätt att få remmar under låren på en fet förare i trång stol.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Uffe Nygren
Dvärsätt, Jämtland
Här sen Nov 2004
Inlägg: 116



Farligt med kombinationen hjälm och Airbag?

https://www.youtube.com/watch?v=8ubNZ-4gmsw

_________________
Uffe Nygren

325Ti E46 Önskereprisen, kopia av nedanstående fordon.

325Ti E46 Trackday, Såld.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Uffe Nygren skrev:
Farligt med kombinationen hjälm och Airbag?

https://www.youtube.com/watch?v=8ubNZ-4gmsw
och Hjälm+standardstol, och hjälm utan HNRS, ...
och ingen hjälm och burrör.
Det är mycket som är farligt.

Men det kräver nog alltför mycket av en trackdayarrangör för att klassa vissa bilar som hjälmfria.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Uffe Nygren
Dvärsätt, Jämtland
Här sen Nov 2004
Inlägg: 116



Niklas Falk skrev:
Uffe Nygren skrev:
Farligt med kombinationen hjälm och Airbag?

https://www.youtube.com/watch?v=8ubNZ-4gmsw
och Hjälm+standardstol, och hjälm utan HNRS, ...
och ingen hjälm och burrör.
Det är mycket som är farligt.

Men det kräver nog alltför mycket av en trackdayarrangör för att klassa vissa bilar som hjälmfria.


Nej, man undrar ju vad han har för underlag för påståendet.

_________________
Uffe Nygren

325Ti E46 Önskereprisen, kopia av nedanstående fordon.

325Ti E46 Trackday, Såld.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Uffe Nygren skrev:
Niklas Falk skrev:
Uffe Nygren skrev:
Farligt med kombinationen hjälm och Airbag?

https://www.youtube.com/watch?v=8ubNZ-4gmsw
och Hjälm+standardstol, och hjälm utan HNRS, ...
och ingen hjälm och burrör.
Det är mycket som är farligt.

Men det kräver nog alltför mycket av en trackdayarrangör för att klassa vissa bilar som hjälmfria.


Nej, man undrar ju vad han har för underlag för påståendet.
Det är nog inte Airbag i sig (isolerat) utan den infrastruktur du behöver för att använda hjälm vettigt saknas i en original modern inredning (vi pratar mer än bara rattairbag här, så gardin, stolairbag mm).
Logiken han syftar på är att hjälm kräver HNRS, och det kräver stol och multipunktbälte, och det kombineras lämpligen med bur, och då vill du aldrig vara utan hjälm.
Jag har inga problem med påståendet att en modern komplett inredning kan anses vara lika säker på Nordslingan som på Autobahn, och då tillför hjälmen mer vikt på skallen.

I en rensad bil från tidigt 90-tal med stol och bälte (och HNRS) men rattairbagen kvar skulle jag säga att airbagen gör varken till eller från (iaf ingen skada).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6054



Uffe Nygren skrev:
Farligt med kombinationen hjälm och Airbag?

https://www.youtube.com/watch?v=8ubNZ-4gmsw


Lita aldrig på en Youtuber som saknar ingenjörsexamen...

Erfarna kollegor inom fordonssäkerhet på Saab kunde ibland undslippa sig att förarsidans rattairbag egentligen inte var nödvändig - så länge man satt korrekt och var bältad.

Därför det heter SUPPLEMENTARY restraint system.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Sparade trådar/FAQ
Är din bil säker?
<<   1, 2, 3, 4
9 besök senaste veckan (113487 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande