Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Kinnekulle
1, 2, 3, 4, 5   >>
9 besök senaste veckan (118838 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här kan ni diskutera hur man lämpligast tar sig runt Kinnekulle, varvtider, hur fel jag har i min spårvalsbeskrivning https://rejsa.nu/bana_info.asp?kinnekulle osv thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Jag körde 1.05-1.06 med en Volvo 240 racebil under ett slc-lopp under 2001. Den hade 240hk och vägde under 1000kg thumbs up =kass tid av mig Min bortförklaring är= Hade varken körkort eller erfarenhet. Ska bli jäkligt intressant att se vad man kör i september under Pega klubträffen och Bilsports en dag på racerbanan med min 306 GTi Så låångt kvar

_________________
Rachid Rachid
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420





Jag vet att det verkar lite annorlunda...

Men det funkar faktiskt perfekt i vekligheten, med framhjulsdrivna bilar i alla fall. I Fyndbörsen var detta i princip den enda svängen som jag kunde TA IN PÅ / DRA IFRÅN alla BMW's.

Principen är;
1. bromsa sent.
2. extremt sen turn in (och apex).
3. håll dig sedan så nära högerkanten det är möjligt (utan allt för mycket gas-släpp).
4. Släpp ej ut bilen i utgången (även om du vill känna dig som schumi genom parabolica ).

Att detta funkar så bra beror på att fästet är mkt bättre längs med högerkanten än resten av banbredden.

Även om ingen tror mig... PROVA SJÄLV!!

OBS! Detta lär ej funka med riktiga racerbilar, GT, Supercars etc. etc.

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8012



Mycket intressant
Åkte juh mina första varv på kullen förra året och kvarnen var väl den kurvan jag hade klart svårast att komma underfund med. Hoppas jag får tillfälle att prova detta i sommar. thumbs up
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



ege skrev:


Jag vet att det verkar lite annorlunda...

Men det funkar faktiskt perfekt i vekligheten, med framhjulsdrivna bilar i alla fall. I Fyndbörsen var detta i princip den enda svängen som jag kunde TA IN PÅ / DRA IFRÅN alla BMW's.

Principen är;
1. bromsa sent.
2. extremt sen turn in (och apex).
3. håll dig sedan så nära högerkanten det är möjligt (utan allt för mycket gas-släpp).
4. Släpp ej ut bilen i utgången (även om du vill känna dig som schumi genom parabolica ).

Att detta funkar så bra beror på att fästet är mkt bättre längs med högerkanten än resten av banbredden.

Även om ingen tror mig... PROVA SJÄLV!!

OBS! Detta lär ej funka med riktiga racerbilar, GT, Supercars etc. etc.



Körde samma linje med påssen efter instruktioner av storebror. Tyckte det funkade utmärkt.
Hamnade i oförsig nån stans i mitten av banan vid 9;an.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mycket intressant! Ska bli kul och prova den här varianten ( fast jag har BMW )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



ege skrev:
Jag vet att det verkar lite annorlunda...



Det verkar helfel!
Den inledande inbromsningen måste ske till lägre fart eftersom du har en brantare vinkel in i kurvan.
Vid tväraste delen, strax under "n"-et i kvarnkurvan, måste farten vara lägre än med de andra spåren pga den mindre kurvradien. Från den punkten kan de andra spårvalen öka farten hela tiden och kommer ha högre fart ända fram till vänstern under bron (efter kvarnen).

Jag ser egentligen en klar fördel; den kortare åkvägen, och en möjlig fördel; att det är ett lättare spår att köra likadant varv efter varv och som därmed kan slipas in bättre vilket gör det möjligt att ligga närmare högsta möjliga teoretiska fart för det spårvalet.

Givetvis kommer det testas, gärna med en jämnsnabb kombatant på lagom avstånd framför.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Micke Holmström skrev:
ege skrev:
Jag vet att det verkar lite annorlunda...



Det verkar helfel!
Den inledande inbromsningen måste ske till lägre fart eftersom du har en brantare vinkel in i kurvan.
Vid tväraste delen, strax under "n"-et i kvarnkurvan, måste farten vara lägre än med de andra spåren pga den mindre kurvradien. Från den punkten kan de andra spårvalen öka farten hela tiden och kommer ha högre fart ända fram till vänstern under bron (efter kvarnen).

Jag ser egentligen en klar fördel; den kortare åkvägen, och en möjlig fördel; att det är ett lättare spår att köra likadant varv efter varv och som därmed kan slipas in bättre vilket gör det möjligt att ligga närmare högsta möjliga teoretiska fart för det spårvalet.

Givetvis kommer det testas, gärna med en jämnsnabb kombatant på lagom avstånd framför.


Håller inte riktigt med.
Så fort du fått ner farten vid 5;an så är det ju bara att stå på igen. Vid dom andra spåren så är du ju nästan framme vid 7;an innan du kan börja bygga upp fart på nytt.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Fredrik C skrev:

Håller inte riktigt med.
Så fort du fått ner farten vid 5;an så är det ju bara att stå på igen. Vid dom andra spåren så är du ju nästan framme vid 7;an innan du kan börja bygga upp fart på nytt.


Hmm, jaha. Det kan du ju tycka...

Men visst kan det inte gå att hålla lika hög fart i andra delen av kurvan (vilket ger lägre fart på rakan efter också) med Eges spår som innehåller två tvärare knickar än de andra spåren?

Iofs så beror nog spårvalet på mer än vilket hjulpar som driver. Om man inte har tokigt mycket pulver under huven finns det kanske inget behov av att glida ut till 9. Då går det fortare med en kortare väg.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lite efter 9'an så är jag uppe i 160 om jag fått till kvarnkurvan bra (vilket jag inte alltid får ). Är mycket tveksam om jag ÖHT skulle kunna hålla bilen i innerspåret och hålla fullt. Skulle troligtvis få massiv understyrning eller att rumpan körde om Men jag vet att jag behöver bara hålla igen en liten liten liten aning så funkar även innerspåret.


Men det ska bli skitkul att testa hela det här alternativet



(*liten anti-snö dans till vädergudarna så de skyndar sig på med våren*)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Håller med om att man får reglera utgången lite beroende på hur mycket kraft man har i bilen. Man kan ju inte tvångs hålla den på innerspåret om det inte funkar, då tappar man ju fart.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Precis, "låta den löpa" är ju receptet

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



Jag tror att tekniken för att ta sig genom denna kurva varierar stort beroende på vilken bil man har.

Min bil, dvs. en bil med mer motorstyrka än väghållning, är helt beroende på hastigheten vid punkt 8.

Detta innebär ett sent apex in till den punkten. Hur man svänger in till den punkten finns det många olika förslag. I PCS sätter de ut koner som man skall ta kvarnkurvan som en enda höger sväng med en myket sen insvängningspunkt men jag tycker att man bäst klarar kurvan genom att ta den som en dubbel höger.

Vad tycker forumet?



Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Jag för min del dårå som kör en knäpp variant av bil med massor med pulver, bakhjulsdrift, ingen diff och ingen fjädring kör nog mest det "gröna" spåret men jag låter karten glida ut lite tidigare än 8an, fast det kan ha med låddan att göra, jag får i nästa kugg ungefär där. Det går inte heller att komma ut till höger eller mitt på rakan för där finns ett gupp som märks tydligt i en kart (märks det i bil också?) Ganska obehagligt trots ny asfalt.

Jag håller med Rikard Svensson om att det nog handlar väldigt mycket om var drivningen sitter (har prövat med Audi RSR och då höll jag på att sätta bilen i räcket i nästa böj). Men framför allt var viktbalansen sitter. I accelerationen ut ur kvarnen, beror det ju på mer än bara drivning, centripetalkraften har ju en tendens att trycka ut bilen och beroende på anfallsvnikeln mot kurvan i accelerationen och tyngfördelningen fram-bak finns det ju oftast ett spår per bilmodell för bästa utgångshastighet (som är grymt viktig ju). Jag menar, många racebilar är ju standardiserade för att passa "alla" banor till 95%.

Jag har märkt att viktbalansen och spårvidden fram gör enorma skillnader på kullen just. Gelleråsen är mycket snällare på så sätt men på kullen vinner man på tyngd fram och lätt styrning för bra utgångshastigheter nerför backen mot bron och att kunna hålla i uppför mohlins knäpp jämfört med andra banor, ag tro det har och göra med dom högre kurvhastigheterna i snitt på våra bilar. Front och vinge får mer chans att arbeta.

Ehh gör jag mig förstådd eller svamlar jag bara?

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



ege skrev:


Jag vet att det verkar lite annorlunda...

Men det funkar faktiskt perfekt i vekligheten, med framhjulsdrivna bilar i alla fall. I Fyndbörsen var detta i princip den enda svängen som jag kunde TA IN PÅ / DRA IFRÅN alla BMW's.

Principen är;
1. bromsa sent.
2. extremt sen turn in (och apex).
3. håll dig sedan så nära högerkanten det är möjligt (utan allt för mycket gas-släpp).
4. Släpp ej ut bilen i utgången (även om du vill känna dig som schumi genom parabolica ).

Att detta funkar så bra beror på att fästet är mkt bättre längs med högerkanten än resten av banbredden.

Även om ingen tror mig... PROVA SJÄLV!!

OBS! Detta lär ej funka med riktiga racerbilar, GT, Supercars etc. etc.



Körde för första gången i år på Kinnekulle (licenskurs). Tack vare en stor spridning på både förarvana och biltyp var det mycket stora fartskillnader på banan = MÅNGA omkörningar!!!
Gjorde en omkörning på innern i kvarnen och blev förvånad över att det spåret funkade så bra! Det måste ha med doseringen att göra? Iofs inte det optimala spårvalet för min bil men jag uppmanar alla att prova!!!


Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag sökte lite utan större framgång efter en bra filmsnutt som ger en hint om hur man bör åka på kullen.
Någon som har något tips...?

_________________

Rice and shine
Citera
Peter997s
Stockholm, Söders höjder
Här sen Apr 2004
Inlägg: 73



Jag söker också efter en filmsnutt från Kinnekulle. Jag skall dit den 11 juni å gasa. Det skall bli intressant å se vad en sniken Mini Cooper kan prestera för vartider. Eller rättare sagt vad den gamle (40 år) mannen bakom ratten kan prestera

_________________
Peter Stavling 997 S
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



om det är intressant att se hur R5-juniorerna (eller iaf en av dem) åker på Kullen kanske jag kan ordna en liten filmsnutt inifrån lillebrors bil. Hans spår kan inte vara helt tokiga, han var den enda av juniorerna som i helgen var nere på 1.06-tider (under gällande varvrekord i klassen).
Bilen är en Renault 5 TS av gamla modellen, 75hk och R-däck.

_________________
Mattias Nordenström
Citera
Peter997s
Stockholm, Söders höjder
Här sen Apr 2004
Inlägg: 73



Norden skrev:
om det är intressant att se hur R5-juniorerna (eller iaf en av dem) åker på Kullen kanske jag kan ordna en liten filmsnutt inifrån lillebrors bil. Hans spår kan inte vara helt tokiga, han var den enda av juniorerna som i helgen var nere på 1.06-tider (under gällande varvrekord i klassen).
Bilen är en Renault 5 TS av gamla modellen, 75hk och R-däck.


thumbs up

Jaa jag är intresserad

_________________
Peter Stavling 997 S
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Pjäxan i pannrummet skrev:
Jag söker också efter en filmsnutt från Kinnekulle. Jag skall dit den 11 juni å gasa. Det skall bli intressant å se vad en sniken Mini Cooper kan prestera för vartider. Eller rättare sagt vad den gamle (40 år) mannen bakom ratten kan prestera


Film från kinnekulle
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4995&highlight=

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Ja där fanns ju film. Är det ngn som fortfarande är intresserad av att se hur en 15-åring kör så kan jag skicka filmen via iCQ. Antingen ett helt race eller så får jag klippa ner i hanterlig storlek

_________________
Mattias Nordenström
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Kinnekulle
1, 2, 3, 4, 5   >>
9 besök senaste veckan (118838 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande