Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Kinnekulle
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9 besök senaste veckan (118838 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Efter Mohlins knäpp, nerför backen i högern, strax innan apex, är det guppigt som attan. Tror det var Maz som skrev att han tog ett lite annorlunda spår för att slippa "gropen". Finns det alternativspår där man slipper det jätteguppiga partiet alltså? Jag fattar inte riktigt hur för jag har trott guppigheten ligger över hela banans bredd.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Ska man ligga mer till vänster? försöker ta ut spåret bra (sikta på den oranga delen på staketet) innan jag viker in höger mot apex.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Magnus Thomé skrev:
Efter Mohlins knäpp, nerför backen i högern, strax innan apex, är det guppigt som attan. Tror det var Maz som skrev att han tog ett lite annorlunda spår för att slippa "gropen". Finns det alternativspår där man slipper det jätteguppiga partiet alltså? Jag fattar inte riktigt hur för jag har trott guppigheten ligger över hela banans bredd.
Det är mindre guppigt på gräset
Annars har jag inte märkt nåt spår som inte har de tre "dyningarna" i asfalten.
Men om du har ett spår längre till höger nedför backen så får du dyningarna under mindre sväng så de stör mindre (märkt det vid omkörning där).
Vilket som är snabare får du testa fram (om det är målet, däckslitage, konsekvens etc kan ju vara viktigare än sista tiondelen)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041



För mig som dubbeltrampar är detta bästa banan pga den jämna hastigheten, kör på samma växel nästan hela banan..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



Väldigt trevlig tråd ,är inbjuden som Gästförare i NSHC på Lördag (28/8)

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Team_hink_racing

Här sen Mar 2004
Inlägg: 404



Får man lägga in en film här och dom som vill kommenterar? Vi provar iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=ZT4YBw34s3s
Finns lite fler filmer om ni kollar på min profil.

Det jag själv tycker att jag har problem med är utgången på rakan.

Finns det några andra no no så lägger ni fram dom oxå.

Gärna kommentarer från Ege och sådana gamla rävar som kört liknande bilar FWD odiffat osv.
Citera
Team_hink_racing

Här sen Mar 2004
Inlägg: 404



Team_hink_racing skrev:
Får man lägga in en film här och dom som vill kommenterar? Vi provar iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=ZT4YBw34s3s
Finns lite fler filmer om ni kollar på min profil.

Det jag själv tycker att jag har problem med är utgången på rakan.

Finns det några andra no no så lägger ni fram dom oxå.

Gärna kommentarer från Ege och sådana gamla rävar som kört liknande bilar FWD odiffat osv.

Ingen som kört fwd på kullen som har några funderingar eller invändningar ang spårval?
Lägger upp en annan film som är från "Kartellens" banträff i höstas, man kan se lite annorlunda spårval från Crxen tex, synd bara att man inte ser hans utgång på rakan så bra för det är där jag känner att jag tappar mycket fart.
http://www.youtube.com/watch?v=QkHRtZ8avdY&feature=related
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Försökte filma lite mellan min och Lennarts bil på kullen.

Var lite lurigt att ligga nära så spårvalet var kanske inte optimalt men det blev ändå rätt kul film

http://www.youtube.com/watch?v=PyaGMu2SHio&feature=youtu.be&hd=1

med musik (dåligt ljud i gopro)

http://vimeo.com/26381639

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Zoomzoom
Kungälv
Här sen Okt 2003
Inlägg: 80



Jag kan tycka att det är onödigt att åka "vida" spår i ingångarna både efter Mohlin-knäppen och in i TV-svängen. Normalt sett så funkar det alldeles utmärkt om man aldrig ens går över mittlinjen i ingångarna till dessa svängar.

Dels så blir det så mycket kortare väg att det går fortare, dels så slipper man bli omkörd på insidan om det är rejs och sist men inte minst så blir själva svängarna mycket mindre dramatiska. När man åker en bit från kanten i ingången så gör det inte hela världen om man missar lite jämfört om man har ett spår där man tangerar bankanten där minsta miss lätt slutar i gruset/räcket.

Länkar till en liten film där man även kan se innersmygarspåret runt Kvarnen praktiseras
http://www.youtube.com/watch?v=VJt8EGiFC9c

_________________
Mikael Mohlin
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Hej Mikael,

Du och din sjua är ju lite av idol på kinnekulle thumbs up

Jag förstår precis vad du menar men har inte provat dessa spår sen ifjol och kände kanske att min rx-8a är lite förmjuk (läs trackday setup) för att det skall kännas helt bra. blir ju mkt kräng och bil som ska hålla emot när jag kör tajt efter tv krönet och mohlin. Kanske är det ett spår som kanske funkar bättre på en lätt hård racebil?

Men jag ska definitivt prova dem igen nu när den är lite hårdare, lägre och mer aero än sist

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
XRFredde
Forshaga
Här sen Jul 2011
Inlägg: 11



Zoomzoom skrev:
Jag kan tycka att det är onödigt att åka "vida" spår i ingångarna både efter Mohlin-knäppen och in i TV-svängen. Normalt sett så funkar det alldeles utmärkt om man aldrig ens går över mittlinjen i ingångarna till dessa svängar.

Dels så blir det så mycket kortare väg att det går fortare, dels så slipper man bli omkörd på insidan om det är rejs och sist men inte minst så blir själva svängarna mycket mindre dramatiska. När man åker en bit från kanten i ingången så gör det inte hela världen om man missar lite jämfört om man har ett spår där man tangerar bankanten där minsta miss lätt slutar i gruset/räcket.

Länkar till en liten film där man även kan se innersmygarspåret runt Kvarnen praktiseras
http://www.youtube.com/watch?v=VJt8EGiFC9c


Tack för videoklippet. Ska ha det i åtanke inför morgondagens körning.
Vem vet, det kanske funkar. OBS! Första gången på bana

_________________
Fredrik Andersson
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Jag tog det röda spåret över Mohlins, och man har fått en del reaktioner på det.



Man bryter in bilen till höger ganska sent, för att få ett så rakt spår som möjligt med mycket asfalt på andra sidan krönet.
Bromsar efter att bilen har landat och färdas rakt fram.
Sedan kan man gasa o svänga.

Det ser drastiskt ut när man bryter in bilen så sent, men det fungerar.
Bara bilen håller ett rakt spår vid inbromsningen, villket jag missade en gång. ;-)

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409



Av bilderna att döma så kör jag efter den gröna linjen...
Jag har kört 3 olika bilar både fwd och rwd och oavsett drivände så spelar spåret ingen roll, med renault 5 junior bilen var det bromsa sent svänga sent och ha lite sladd grnom svängen (beror mest på krängandet).
Den som är bäst är renault clio junior cup det är enorom väghållning men samma sak där, bromsa sent svänga sent och fullt genom svängen helst med ett bakhjul i luften
Körde även en mazda mx5 med skaplig väghållning men det var så gott som samma.

Tider då:
R5: 1,09,676
Clio: 1,06,4
Mx5: 1,05,2

Inte dom bästa men jag är inte snabbast utan min styrka är jämnhet....

Det är viktigt att låta spåret flyta för bryter man med bilen i en sväng ökar risken för understyrning oavsett bil.. Kan tänka mig att bilar med för mkt effekt kan ha svårt med spår men annars tycker jag att den gröna linjen verkar bäst...

Jag har provat det mesta i spårval 2009 och då lärde jag mig rätt spår den hårda vägen, gjorde jag fel snurrade jag eller hamnade utanför banan.

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7276



http://www.youtube.com/watch?v=pBBLMeFdOJY

...hittade den där på Google.

Illustration av grepp och "confidence". Grenröret visade sig vara sprucket, därav den extra tröttheten.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
dole
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 326



Åker ni 3:an hela varvet och 4 alt 5:an start och mål?
Och om ni åker 3:an hela varvet utom start och mål vänsterbromsar ni?
Vh/Douglas

_________________
Douglas Lerwall
996 TT Renn Schnecken
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
dole skrev:
Åker ni 3:an hela varvet och 4 alt 5:an start och mål?
Och om ni åker 3:an hela varvet utom start och mål vänsterbromsar ni?
Vh/Douglas


De bilar jag har kört har varit trean hela varvet förutom på rakan, från depåutfarten ungefär, där fyran går i till inbromsningen för kvarnkurvan där trean åker in igen. Så jag växlar upp en gång och ner en gång per varv Men det hänger ju fullständigt på hur mycket pulver man har och bilens utväxling förstås

_________________
Magnus Thomé
Citera
dole
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 326



Då kör du som jag. Både min gamla E21 323:a må den vila i frid, och Porschen är samma bara att Porschen är snabbare.
Vänsterbromsa då? Jag har aldrig testat det men ska nog prova på lördag. Får se hur det känns.

_________________
Douglas Lerwall
996 TT Renn Schnecken
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
dole skrev:
Då kör du som jag. Både min gamla E21 323:a må den vila i frid, och Porschen är samma bara att Porschen är snabbare.
Vänsterbromsa då? Jag har aldrig testat det men ska nog prova på lördag. Får se hur det känns.


Testade ordentligt för första gången på bana i tisdags på Knutstorp faktiskt. Det regnade och med Michelindäcken (MPSC) var det både fet ökenunderstyrning in i svängarna och - naturligtvis - power oversteer ut ur dem. Så för att ligga mjukt på broms djupt in i svängarna så var det intressant att köra vänsterbroms hela varvet. Jag har väl bara kört vänsterbroms i slalom på Lunda i regn en gång innan. Men det funkade verkligen att få ett väldigt mjukt körande vilket tog bort understyrningstendensen en bra bit, både den där gången i slalom och på Knutstorp förra veckan. Men när det torkade upp på Knutan så blev de vanlig högerbroms igen för egen del thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Kör på lördag. Någon som har bra filmer på tex en GT3:a? Behöver inspiration!

_________________
Citera
dole
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 326



996 cup 15 minuter racefilm av lassecup

http://www.youtube.com/watch?v=x1Lgy2ybNQk&feature=related

_________________
Douglas Lerwall
996 TT Renn Schnecken
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Magnus Thomé skrev:
dole skrev:
Då kör du som jag. Både min gamla E21 323:a må den vila i frid, och Porschen är samma bara att Porschen är snabbare.
Vänsterbromsa då? Jag har aldrig testat det men ska nog prova på lördag. Får se hur det känns.


Testade ordentligt för första gången på bana i tisdags på Knutstorp faktiskt. Det regnade och med Michelindäcken (MPSC) var det både fet ökenunderstyrning in i svängarna och - naturligtvis - power oversteer ut ur dem. Så för att ligga mjukt på broms djupt in i svängarna så var det intressant att köra vänsterbroms hela varvet. Jag har väl bara kört vänsterbroms i slalom på Lunda i regn en gång innan. Men det funkade verkligen att få ett väldigt mjukt körande vilket tog bort understyrningstendensen en bra bit, både den där gången i slalom och på Knutstorp förra veckan. Men när det torkade upp på Knutan så blev de vanlig högerbroms igen för egen del thumbs up

Intressant reflektion! Måste prova. Inga problem att lära om?

_________________
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Kinnekulle
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9 besök senaste veckan (118838 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande