Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Kinnekulle
<<   1, 2, 3, 4, 5
9 besök senaste veckan (118838 totalt)
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



dole skrev:
996 cup 15 minuter racefilm av lassecup

http://www.youtube.com/watch?v=x1Lgy2ybNQk&feature=related

Tack D bra film. Ska försöka köra det spåret på lördag.

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kenne R skrev:
Intressant reflektion! Måste prova. Inga problem att lära om?


Lite småryckiga justeringar med vänsterfoten när bromstryck ska finjusteras under inbromsning men inte så att det blev tokfel, trots lite oprecishet så gick det klart mjukare med vänsterbromsandet än höger thumbs up Problemet när det går fortare är att jag inte litar 100% på mina fötters snabbreflexreaktioner, händer det något, gör fötterna rätt? Med högerbroms så sitter reflexerna rätt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Magnus Thomé skrev:
Kenne R skrev:
Intressant reflektion! Måste prova. Inga problem att lära om?


Lite småryckiga justeringar med vänsterfoten när bromstryck ska finjusteras under inbromsning men inte så att det blev tokfel, trots lite oprecishet så gick det klart mjukare med vänsterbromsandet än höger thumbs up Problemet när det går fortare är att jag inte litar 100% på mina fötters snabbreflexreaktioner, händer det något, gör fötterna rätt? Med högerbroms så sitter reflexerna rätt.

Precis så tänker jag med; litar inte på fötterna!

_________________
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Ska man vara under 1 min för att vara riktigt snabb, med tex en GT3:a eller liknande? Har dålig koll och behöver uppdatera mig

_________________
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7276



Kenne R skrev:
Ska man vara under 1 min för att vara riktigt snabb, med tex en GT3:a eller liknande? Har dålig koll och behöver uppdatera mig
Rätt ointressant svar du kan få på denna fråga imho.
Men svaret är ja. Hottade Peugeot 205 GTi klarar detta under tävling. -2-3 sek för bättre bil +2-3 sek för brist på tävlingsmoment.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kenne R skrev:
Ska man vara under 1 min för att vara riktigt snabb, med tex en GT3:a eller liknande? Har dålig koll och behöver uppdatera mig

Jupp

Men att "sätta" alla partier är IMHO viktigare än att stirra sig blind på varvtider Men det är klart, råkar man sätta en bra tid så ska man ju ta tillfället i akt och vara stolt som en tupp

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Pär Hansson skrev:
Kenne R skrev:
Ska man vara under 1 min för att vara riktigt snabb, med tex en GT3:a eller liknande? Har dålig koll och behöver uppdatera mig
Rätt ointressant svar du kan få på denna fråga imho.
Men svaret är ja. Hottade Peugeot 205 GTi klarar detta under tävling. -2-3 sek för bättre bil +2-3 sek för brist på tävlingsmoment.

Så är det
Men jag letar efter ett riktvärde. Nått att sikta på. Lite grovsortering, typ. Tack för ditt svar, för mig var det bra

_________________
Citera
dole
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 326



Kenne R skrev:
dole skrev:
996 cup 15 minuter racefilm av lassecup

http://www.youtube.com/watch?v=x1Lgy2ybNQk&feature=related

Tack D bra film. Ska försöka köra det spåret på lördag.


Jag ska testa det spåret jag med.

Ang vänsterbroms så tänkte jag att eftersom man bara kör på 3:an borde det vara lite lättare, men vi får se om jag vågar.

_________________
Douglas Lerwall
996 TT Renn Schnecken
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Magnus Thomé skrev:
Kenne R skrev:
Ska man vara under 1 min för att vara riktigt snabb, med tex en GT3:a eller liknande? Har dålig koll och behöver uppdatera mig

Jupp

Men att "sätta" alla partier är IMHO viktigare än att stirra sig blind på varvtider Men det är klart, råkar man sätta en bra tid så ska man ju ta tillfället i akt och vara stolt som en tupp

Men så är det; känslan och flytet är viktigt. Men får man en bra tid...

_________________
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



dole skrev:
Kenne R skrev:
dole skrev:
996 cup 15 minuter racefilm av lassecup

http://www.youtube.com/watch?v=x1Lgy2ybNQk&feature=related

Tack D bra film. Ska försöka köra det spåret på lördag.


Jag ska testa det spåret jag med.

Ang vänsterbroms så tänkte jag att eftersom man bara kör på 3:an borde det vara lite lättare, men vi får se om jag vågar.

Hm, du har en poäng. Jag borde kunna köra 3:an o lite 4:an, dvs testa att v-bromsa. Kan sluta hur som helst

_________________
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Jag kör också 3an hela varvet utom lite på rakan, växlar nog upp strax innan depåutfarten och ner igen strax innan turn-in i Kvarnen.

Har också reagerat på "farthindren" nere i svackan efter Mohlins, riktigt jobbigt ibland. Jag inbillar mig att det har blivit lite värre på senare år?
Körde första gången på Kullen -99 tror jag, sen dess har det blivit några varv. Dock alldeles för sällan så jag har ingen koll på vilket spårval som är bäst.
Jag kör så mjukt som möjligt, kanske ligger på 80% av max. Man ska ju ta sig hem också

Ska köra på Kullen med OSC den 30 juni, ska bli kul! Jag gillar banan, passar ganska bra till min gamla slöa bil

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
dole
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 326



Nu har jag testat vänsterbroms. Det funkar bäst vid Molins knäpp annars känns det lite osäker och ovant att vänsterbromsa.

_________________
Douglas Lerwall
996 TT Renn Schnecken
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270



Jeg venstrefodsbremser også.

I T2 - det lange hojresving går jeg i 4. gear. Og ned i 3. gear igen, inden det går til venstre i T3. Resten af banen er i 3. pånær råkan.
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140



ege skrev:


Jag vet att det verkar lite annorlunda...

Men det funkar faktiskt perfekt i vekligheten, med framhjulsdrivna bilar i alla fall. I Fyndbörsen var detta i princip den enda svängen som jag kunde TA IN PÅ / DRA IFRÅN alla BMW's.

Principen är;
1. bromsa sent.
2. extremt sen turn in (och apex).
3. håll dig sedan så nära högerkanten det är möjligt (utan allt för mycket gas-släpp).
4. Släpp ej ut bilen i utgången (även om du vill känna dig som schumi genom parabolica ).

Att detta funkar så bra beror på att fästet är mkt bättre längs med högerkanten än resten av banbredden.

Även om ingen tror mig... PROVA SJÄLV!!

OBS! Detta lär ej funka med riktiga racerbilar, GT, Supercars etc. etc.


Tar upp den där igen. :-)
Jag har provat den linje ege ritat in som svart och var inte alls nöjd med den utan kör på den blå.
Detta beror kanske på bil med och det jag knör runt Kullen är en Saab 9-3 -06 kombi. Vi snackar typ 1700kg bil på vanliga gatdäck. Kör jag som ege har jag ingen fart med mig alls då höger hjul konstant spinner bort all effekt (ca 320hkr / 430Nm). Ser dock många andra köra "svarta spåret" under STCS banträffar men får det aldrig att fungera. Tesat nått varv var träff.
Hade jag fått tag på R-däck till hyggligt pris så skulle jag testa igen och se om bättre fäste gör skillnaden.

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3433



MrTurbo skrev:
ege skrev:


Jag vet att det verkar lite annorlunda...

Men det funkar faktiskt perfekt i vekligheten, med framhjulsdrivna bilar i alla fall. I Fyndbörsen var detta i princip den enda svängen som jag kunde TA IN PÅ / DRA IFRÅN alla BMW's.

Principen är;
1. bromsa sent.
2. extremt sen turn in (och apex).
3. håll dig sedan så nära högerkanten det är möjligt (utan allt för mycket gas-släpp).
4. Släpp ej ut bilen i utgången (även om du vill känna dig som schumi genom parabolica ).

Att detta funkar så bra beror på att fästet är mkt bättre längs med högerkanten än resten av banbredden.

Även om ingen tror mig... PROVA SJÄLV!!

OBS! Detta lär ej funka med riktiga racerbilar, GT, Supercars etc. etc.


Tar upp den där igen. :-)
Jag har provat den linje ege ritat in som svart och var inte alls nöjd med den utan kör på den blå.
Detta beror kanske på bil med och det jag knör runt Kullen är en Saab 9-3 -06 kombi. Vi snackar typ 1700kg bil på vanliga gatdäck. Kör jag som ege har jag ingen fart med mig alls då höger hjul konstant spinner bort all effekt (ca 320hkr / 430Nm). Ser dock många andra köra "svarta spåret" under STCS banträffar men får det aldrig att fungera. Tesat nått varv var träff.
Hade jag fått tag på R-däck till hyggligt pris så skulle jag testa igen och se om bättre fäste gör skillnaden.


Jag upplever att det svarta spåret (eller att smita mycket längst med innerkanten) funkar dåligt med bilar som har en tendens att understyra mycket speciellt på attack/gas, däremot funkar det perfekt med bilar som styr in bra tex min nuvarande 996GT3 som sätter sig ordentligt på gas och styr dit man vill.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Kinnekulle
<<   1, 2, 3, 4, 5
9 besök senaste veckan (118838 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande