Svara på inlägget  Forumlista  ->  Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Falkenberg
36 besök senaste veckan (22684 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
   
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33502

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Jun 2004 22:27     DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Falkenberg Citera

Här kan ni diskutera hur man lämpligast tar sig runt Falkenberg, varvtider, hur fel jag har i min spårvalsbeskrivning https://rejsa.nu/bana_info.asp?falkenberg osv thumbs up
(när den blir klar)


_________________
Magnus Thomé
Senast ändrad av Magnus Thomé, 27 Maj 2012 21:28, ändrad totalt 2 gånger
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Dennis Kullman
Halmstad



Här sen Jun 2003
Inlägg: 2192



Tipsa Facebook   Inlägg  16 Jun 2004 23:23     Citera

Förste man ut
Måste börja med ett STORT TACK thumbs up till Rolf Nilsson som erbjöd sig att köra min bil 2 varv med mig som passagerare - innan träningen började = ensam på banan! Rolf visade och berättade i bästa instruktörsstil (han är instruktör, visade det sig ) och det var till oerhört stor hjälp när jag sedan själv kom ut på banan - bland många mycket motorstarka bilar; så gott som alla med R-däck eller slicks...
(Renault Clio Cup med nästan 200 HK och sekventiell låda gick fruktansvärt fort )

Rolf har förresten vunnit på Falkenberg med en (inte helt original) Miata - med varvtider på 48 sekunder

Magnus skrev:

Ungefärliga varvtider gatbilar: 0:55 - 1:10

Njae... jag (rookie = 1:a gången på banan) och min motorsvaga, gatdäcksförsedda miata, tog oss runt på 54,30...

Magnus skrev:

En av Sveriges snabbare banor tack vare få riktigt långsamma partier. Den lilla chikanliknande knixen efter rakan går betydligt fortare än man tror och är fruktansvärt underhållande.

Kan bara hålla med thumbs up - men lite "heel and toe" vid inbromsningen hade inte skadat - baken ville gärna jazza lite (inte bara på min bil...)

Magnus skrev:

Hela banan går ut på att ta med sig farten kurva efter kurva, varv efter varv. En enda miss kan ge lägre fart ett, eller t.o.m. flera, varv runt. Ett av många kul partier är kring Nyhemskurvan där man ska bromsa och svänga höger i en kort kraftig uppförsbacke, här får bilen plötsligt fantastiskt väggrepp tack vare att den trycks ner hårt mot banan, skitkul! Efter uppförsbacken gäller det att hålla höger inför det snabba esset, slarvar du med det kommer du få slut på asfalt in i essets höger... Fråga mig hur jag vet, hehe!

Nu vet jag också
Väldigt trevlig del av banan; de gånger jag fick till det ändrade jag inte styrutslag förrän jag var över krönet (långt till höger).


Kort resumé

Första passet gick långsamt (57-58 s), mest p g a ovana vid banan, men också för att jag släppte alla snabba bilar och för att bilen kändes alldeles för mjuk och däcken var väldigt hala!

Inför andra passet sänkte jag trycket 0,1 bar till 2,5 bar runt om (varmt) och skruvade åt Konidämparnas retur 1 varv runt om (var innan på "lösaste" läget + 1/4 varv för att ta upp glapp). Nu gick det mycket bättre - tider runt 54 sekunder. Att jag skruvade på dämparna var för övrigt helt ovetenskapligt - bilen var för mjuk och det enda jag har att justera på är - dämparna

Tredje passet fick jag inte så många tider, men de jag fick låg fortfarande runt 54 s.
Jag led mycket av den begränsade motorstyrkan i två partier, dels på rakan (förstås), men också direkt efter högfartskurvan efter "esset" - på väg upp mot krönet.

Bilen blev förresten lite nervösare i baken vid inbromsning efter ändringen av dämpinställningarna.

Till slut:

Banan är mycket roligare än jag hade räknat med (med tanke på vilken bil jag kör) thumbs up


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
superMOG
Brämhult



Här sen Aug 2004
Inlägg: 595



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jan 2005 14:24     Citera

-Ny bansträckning på Falkenberg!!!
www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=62962
Får inte riktigt ihop bilderna men det är väl nere vid chikanen innan Nyhemskurvan som dom verkar göra om lite? Blir att svänga vänster två ggr nu då...


_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Senast ändrad av superMOG, 18 Jan 2005 15:59, ändrad totalt 1 gång
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Andreas Lidström
Mantorp



Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jan 2005 14:29     Citera

Ska bli intressant att se när STCC-fjollorna ska samsa in i den böjen efter rakan...

Dom har satsat stor de senaste åren i Falkenberg.
Ser mer än bra ut. thumbs up


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
superMOG
Brämhult



Här sen Aug 2004
Inlägg: 595



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jan 2005 15:14     Citera

ja, eftersom dom knappt kan samsas på en raksträcka så...

man får kanske puttra ner dit en onsdagsträning och köra lite till våren


_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lillen
Ume



Här sen Jul 2003
Inlägg: 7550



Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jul 2005 00:01     Citera

Verkar sedan dess gå lite rykten om vidare ombyggnationer.
Vet inte om det är mer än rykten heller men här verkar de finns nån ide iaf.
Taget ifrån samma tråd på sporthoj.com.



Alltså att det skulle bli nån form av dubbelvänster.
Kanske efter den nuvarande vänsterkurvan nummer 2.

Sedan var det nån som ville svänga ännu mer vänster



_________________
Jocke Hellqvist.
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Eldh
Göteborg



Här sen Sep 2004
Inlägg: 1264



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Okt 2006 12:26     Citera

Ser intressant ut!
om inte annat för att bara vä däck slits på den banan...

Jäkligt rolig/skön bana f.ö.


_________________
Per Eldh
Bilarna
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14722



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Sep 2007 19:59     Citera

Jag skrev en liten guide baserat på bilder från mitt 54.7-varv från i söndags morse.
Detta stämmer säker inte för alla och det finns fortfarande saker att fila på.

Chikanen
Till vänster vid inbromsningen
Gå inte för djupt in i första för att få en bra utgång ur "2an".
Beroende på bil får man sikta lite olika på 2ans curbs
Ut ur chikanen och ned i Nyhemskurvan


Nyhemskurvan
Håll ut längre än vad som känns bekvämt, det finns massor av grepp i bankningen.
Sikta på att ta krönet långt till höger och använd de svarta curbsen som riktmärke.
Ut på baksidan är det bara att göra så rakt spår som möjligt.

Högfartarn
Med lite effekt fungerar det bra att ta ut ingången långt till vänster (med endast omtag på gasen, ingen broms). Använd den extra asfaltsremsan som riktmärke för turn-in.
Sen apex över slutet på innercurbsen och full attack upp mot krönet


Ginstkurvan
Inbromsning långt till vänster,
...sen apex på inner curbsen,
...glider långsamt ut på senare hälften av yttercurbsen,
... Och sen ut på rakan. Allt detta med så lite rattändringar som möjligt (dvs en kontinuerlig, mjuk och effektiv sväng)

åsså ett nytt varv (fast detta var målgång).

Dessa bilder kanske kan hjälpa nån att känna sig mindre vilsen iaf.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)



Här sen Aug 2004
Inlägg: 1677



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Dec 2007 14:32     Spårval Citera

Fan Niklas, med detta spårval kommer det kanske att gå fortare även för mig nästa säsong

Zetecmotorn står på bänken just nu och darrar lite lätt

Tror jag kör den som den är nästa säsong ~165hk

Kan banta ekipaget ca 35kg, 15kg mage, tar emot förslag på resten, ta bort = billigt o gratis

/ Bengt Metz


_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Eldh
Göteborg



Här sen Sep 2004
Inlägg: 1264



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Dec 2007 15:59     Citera

Verkar stämma bra med vad jag kom fram till på mina varv (framhjulsdrift + ganska mkt effekt).


_________________
Per Eldh
Bilarna
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14722



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Dec 2007 16:24     Re: Citera

Argentaperra skrev:
Verkar stämma bra med vad jag kom fram till på mina varv (framhjulsdrift + ganska mkt effekt).
Peter Sundfelt verkar vilja hålla in lite mer i Nyhemskurvan när han kommenterar körningarna i Motorjounalen, eller så är det bara jag som inte har så bra självuppfattning om mitt spår.
En jämn sväng som slutar ute på de svarta curbsen är ju iaf målet (annars blir nästa vänster lite för spännande).


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14722



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Maj 2011 13:30     Citera

Lite uppdateringar och rykten.
Falkenberg har nu en Depåmur av senste FIAsnitt (stabil som står still och med stort kravallsstängsel ovanpå).

Sen hade tydligen banbesiktaren även åsikter om avståndet mellan bankant och jordvall utanför Högfartarn och postering 8 (krönet innan Ginstkurvan).
Alternativen är att flytta banan 20m innåt eller att schakta bort kullen. Ryktet säger att det förmodligen är billigare att schakta bort kullen och det tackar iaf jag för, att asfaltslingan inte ändras nu när jag börjar hitta runt. Till vilket år detta ska vara gjort vet jag inte, men det märks väl.

Men nog vore det dags med en uppdaterad banskissbild nu efter "några" år med chikanen, Magnus?


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14722



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Mar 2012 12:46     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
Sen hade tydligen banbesiktaren även åsikter om avståndet mellan bankant och jordvall utanför Högfartarn och postering 8 (krönet innan Ginstkurvan).
Alternativen är att flytta banan 20m innåt eller att schakta bort kullen. Ryktet säger att det förmodligen är billigare att schakta bort kullen och det tackar iaf jag för, att asfaltslingan inte ändras nu när jag börjar hitta runt. Till vilket år detta ska vara gjort vet jag inte, men det märks väl.
Schaktning av kullen pågår.
Posteringen på krönet hade ca 3 meter mellan bankant och däcksbarriär, det påstås bli ca 12 meter nu.

Effekten kommer att bli att man inte slipper ha hela siktfältet fyllt av däckbarriär när man tar Högfartarn så det kommer nog att gå fortare här framöver, vilket kanske ger fler avåkningar etc...
Hur mycket snabbare är nog svårt att gissa men jag vet att det skulle känts bättre att hålla stumt med min gamla effekt (hoppas att det inte känns tryggt att hålla fullt med den nya motorn, får då är den på tok för klen) när det finns 300% fler metrar som marginal.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
hh-tech
Gråbo



Här sen Apr 2004
Inlägg: 376



Tipsa Facebook   Inlägg  28 Aug 2015 20:08     Högfartskurvan slip angle Citera

Jag sladdar bort massa fart i högfartskurvan, VD RF85 FF1600 på mönstrade enhetsdäck.
Ingångsfart ca 160km/h bra turn in sätter sig i 4-hjulsdrift med en gång prickar apex och klarar precis vänsterkanten i utgången utan större styrjusteringar.
Det känns bra men enligt loggern så kostar driften mig 5km/h mitt i kurvan och det tar ca 3 sek att återfå entry speed.

Förslag på att minska slip angle eller minska drift för att bibehålla farten emottages tacksamt.







_________________
Henrik Hansson
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14722



Tipsa Facebook   Inlägg  28 Aug 2015 22:23     Citera

Just där gjorde jag en upptäckt i logg för några år sen.
Samma totaltid i sektorn med lite lägre ingångsfart och kortare vägledning stabilare acceleration än att med stum högerpedal använda hela bredden.

Sen dess känns det rätt med uppsläpp innan och ha högre fart över krönet än de framför (för passage ner mot Ginst).
Men med lite bättre setup och talang kanske det går att köra snålspår med stum pedal också.

Den som testar får veta
Sen har man fler alternativ i race om man har lite marginal till vita linjen.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg



Här sen Jul 2007
Inlägg: 1099



Tipsa Facebook   Inlägg  28 Aug 2015 22:53     Citera

Finns mer kurbs att åka på också

https://www.facebook.com/falkenbergsmotorklubb/photos/pb.5192278614512 . . . .


_________________
Magnus Bengtsson
Kör Corvette C5 Z06 i SPVM
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Falkenberg
36 besök senaste veckan (22684 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.149 sec)
Webbrowser render:
sec