Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp
Tråden har besökts  
63 gånger den senaste veckan (109637 totalt)
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Nästa>>
 
   
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare
Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 30757
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2004 10:17     DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp Citera

Här kan ni diskutera hur man lämpligast tar sig runt Mantorp, varvtider, hur fel jag har i min spårvalsbeskrivning https://rejsa.nu/bana_info.asp?mantorp osv thumbs up


_________________
Magnus Thomé


Senast ändrad av Magnus Thomé, 27 Maj 2012 21:29, ändrad totalt 2 gånger
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Rikard Svensson
Lidköping





Här sedan: 18 Aug 2003
Inlägg: 328
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Apr 2004 15:15     Citera

Magnus

Tack för att du gjort dig besväret med banguiderna, den om Mantorp var till stor hjälp då jag körde där för första gången i helgen!

Jag tyckte att de spårval du föreslog var de bästa

Många tycker att Mantorp är en tråkig bana men jag tyckte om den, kanske för att jag hängde med bilar jag normalt inte klarar av Passar m.a.o. min bil väldigt bra, önskar bara att jag hade bättre bromsar, gärna med ABS.


_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nisse Classon
Lidköping





Här sedan: 04 Nov 2002
Inlägg: 4211
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Apr 2004 17:48     Citera

Jag tycker att den är lite tråkig med min i sammanhanget slöa bil. Särskilt om man kör långa, fast då får man ju med krönet, som är lite skojigt lurigt.

och chikanen tillsammans med hårnålen tycker jag gör att flytet försvinner. Att behöva lägga i tvåan gillar jag inte, för oftast behövs den i tvära kurvor där det går långsamt och då spinner bara det där eländiga innerhjulet som ett rop på mig för att förmå mig att handla en diffbroms...


_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18


Senast ändrad av Nisse Classon, 02 Maj 2004 14:13, ändrad totalt 1 gång
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
ThomasT
Nacka - Saltängen





Här sedan: 01 Dec 2002
Inlägg: 4118
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Maj 2004 02:38     Citera

Vad heter kurvan efter långa rakan?

Mörby-kurvan står det i Magnus spårvalbeskrivning, men endel säger Mjölby-kurvan....?


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Staffan Bergholm
Täby





Här sedan: 26 Nov 2002
Inlägg: 2324
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Maj 2004 05:20     Citera

ThomasT skrev:
Vad heter kurvan efter långa rakan?

Mörby-kurvan står det i Magnus spårvalbeskrivning, men endel säger Mjölby-kurvan....?


Heter den inte Mjölbykurvan ?
Jag jobbar i Mörby (precis utanför Stockholm) och här ligger inte Mantorp, men jag kan ha fel


_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lennart Mäkinen
Hjälsta





Här sedan: 07 Nov 2002
Inlägg: 14328
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Maj 2004 08:28     Citera

Kurvan heter Mjölby. Antagligen beroende på att det är där man hamnar om man kör alldeles för fort i ingången.


_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ThomasT
Nacka - Saltängen





Här sedan: 01 Dec 2002
Inlägg: 4118
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Maj 2004 13:05     Citera

Lennart Mäkinen skrev:
Kurvan heter Mjölby. Antagligen beroende på att det är där man hamnar om man kör alldeles för fort i ingången.


Jo, jag har nog alltid sagt Mjölbykurvan, men blev osäker när jag kollade i spårvalsbeskrivningen. Gjorde en googling och hittade en fornlämning i trakten som heter Mörby...


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare
Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 30757
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Maj 2004 16:42     Citera



Jag som t.o.m. hånade någon som skrev Mörby




_________________
Magnus Thomé
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Staffan Bergholm
Täby





Här sedan: 26 Nov 2002
Inlägg: 2324
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Maj 2004 17:10     Citera

Magnus Thomé skrev:


Jag som t.o.m. hånade någon som skrev Mörby




He, he
Det här blev ju riktigt roligt.


_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare
Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 30757
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Maj 2004 21:25     Citera

Alla bevis om detta är nu borta

( = jag har fixat i banskisserna )


_________________
Magnus Thomé
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
BTG
Stockholm





Här sedan: 11 Nov 2002
Inlägg: 7704
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jun 2004 12:34     Citera

Hej.

När ni är så många som har Mantorp färskt i minnet så kanske en spårdiskussion kunde smaka?
Jag har klippt lite från en gammal tråd med en fråga jag hade, få se om den nu kan få ett svar:

BTG skrev:
Men, finns det ingen som kan bekräfta mina saknade "trottoar-gatstenar" i Depåkurvan på Mantorp? De saknas på kurvans insida vid armcot och är ganska tacksamma att hitta för det gör att man tvingas vänta med turn-in lagom länge. För inte kan det väl vara så att endast jag sett det? (Stenarna är som lärkträdet i GPL på väg mot karusellen )

Från tidigare tråd:
"Det finns ett glapp i trottoarkanten på vänsterkanten utmed armcon där man automatiskt genar om man sätter kurvan rätt. Mao, leta efter hålet där tre(?) kanstenar suttit och sväng in och över det området."


_________________
Mvh/Micke Regnell
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare
Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 30757
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jul 2004 00:01     Citera

Duh!

om du tagit upp frågan innan jag åkte dit så hade jag ju kunnat komma ihåg att kolla (kanske iaf ).


_________________
Magnus Thomé
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Gustav Olofsson
skänninge





Här sedan: 02 Apr 2004
Inlägg: 526
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Feb 2005 23:08     Citera

Lennart Mäkinen skrev:
Kurvan heter Mjölby. Antagligen beroende på att det är där man hamnar om man kör alldeles för fort i ingången.

farsan jobbade som funktionär där på 70talet de brukade få hämta dragracing bilar där ute på åkern som ligger bakom mjölbykurvan kan säga så här bonden som har åkern blir inte så lycklig om man hamnar där.


_________________
Gustav Olofsson


Volvo V40 T4 2002
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
BTG
Stockholm





Här sedan: 11 Nov 2002
Inlägg: 7704
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Maj 2005 16:49     Citera

BTG skrev:
Hej.

När ni är så många som har Mantorp färskt i minnet så kanske en spårdiskussion kunde smaka?
Jag har klippt lite från en gammal tråd med en fråga jag hade, få se om den nu kan få ett svar:

BTG skrev:
Men, finns det ingen som kan bekräfta mina saknade "trottoar-gatstenar" i Depåkurvan på Mantorp? De saknas på kurvans insida vid armcot och är ganska tacksamma att hitta för det gör att man tvingas vänta med turn-in lagom länge. För inte kan det väl vara så att endast jag sett det? (Stenarna är som lärkträdet i GPL på väg mot karusellen )

Från tidigare tråd:
"Det finns ett glapp i trottoarkanten på vänsterkanten utmed armcon där man automatiskt genar om man sätter kurvan rätt. Mao, leta efter hålet där tre(?) kanstenar suttit och sväng in och över det området."


Efter helgens körning kan jag bekräfta mitt lilla tips. Leta efter luckan där dessa stenar saknas för att komma in på rätt spår.


_________________
Mvh/Micke Regnell
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
fuling
Stockholm/Bromma



Hjälpmoderator

Här sedan: 09 Jan 2003
Inlägg: 7877
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Aug 2005 21:37     Citera

For runt banan idag och tyckete det var halt i Parisen, typ mellan 5 till 9(banskissen).
Är detta ett känt fenomen?
Asfalten fäll på att ta slut vid ca 9, såg korbesn ur fel vinkel och tänkte
-Går jag av nu blir det rull gurka , bara hålla ner och hoppas på det bästa.
Puuuuuuuuuuu, det gick, sen fick jag intet flyt i detta parti.
Drifta med FWD vet jag nu vad det är


_________________
MVH Johan Sjölinder
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
lijo
Boxholm



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 11 Jul 2005
Inlägg: 3
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Maj 2007 13:44     Citera

Ja hela Paris brukar vara halare än resten av banan, vad det beror på vet jag inte


_________________
/linus johansson



Kadett E TURBO
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
M635forever
Huddinge





Här sedan: 23 Jan 2006
Inlägg: 96
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Maj 2007 15:53     Citera

Tyckte nog att hårnålen var den halaste biten på banan,men det kanske hade att göra med ingångshastigheten och den makalösa krängningen jag hade!


_________________
Patrik Jansson
M635Csi -84
http://www.garaget.org/?car=72052
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Supramannen






Här sedan: 11 Feb 2003
Inlägg: 11335
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jun 2007 14:15     Citera

Den här skulle man läst innan så kanske man hadde nått 1,29 som man ville...grrrrrrrrrrrr


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Jansen
Motala



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 08 Mar 2004
Inlägg: 4
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Sep 2007 02:31     Citera

Körde Mantorp för första gången 16/9 med Stcs och jag fick stor hjälp av beskrivningen här! Kanonbra!
Tyvärr regnade det och mina däck är usla när det är blött, så jag halkade mest omkring som Bambi på hal is!
Ngt som var otäckt var att Parisern och chikanen var som såpa jämfört med resten av banan...riktigt halt och det tog några varv innan jag hittade ett acceptabelt spår där det greppade lite iaf.

Lite trist att det regnade då jag uppdaterat chassiet på Saaben och inte fick ngn chans att provocera på banan.
Nästa år blir det nya dämpare (om jag bara kan bestämma mig för vilka) och R-däck samt att jag ska åka på lite flera träffar än i år....


/Anders


_________________
// Anders Janzén
9-3 Aero -01
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Chrisse
Nyköping





Här sedan: 03 Mar 2006
Inlägg: 80
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2007 19:48     Citera

Hej!

Håller med Jansen. När vi körde där med stcs 16/9 så regnade det så parisern, chikanen och högra delen av den långa rakan innan tidskyltarna var hala. Min bil tappade greppet på 3an på den rakan, vilket den inte borde göra normalt. (Även när det var uppehåll och det runnit bort en del av vattnet).

De beskrivningarna Magnus har gjort är väldigt bra. Ger mig som amatör lite kött på benen innan jag ger mig ut på banan.

Mvh
Chrisse


_________________
Christopher Johansson
Saab 900 2.0T Coupé -97
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Eldh
Göteborg





Här sedan: 23 Sep 2004
Inlägg: 1144
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Okt 2007 18:35     Citera

Är inte lekakuleområdet efter långa rakan lite litet? Jag hamnade 50m ut på stubbåkern för några veckor sen. Det stoppade knappt nånting. (hade för lite belägg kvar och fick kokning)

Annars en riktigt kul bana tyckte jag (såhär första gången) med en del oväntat snabba böjar som lär ta sin tid att våga stå på i... Däremot var första böjen efter starten lite väl hal. Ny asfalt?
Fick 1.36.50 som bäst men det borde väl gå att putsa till efter man lärt sig banan mer.


_________________
Per Eldh
Bilarna
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp
Tråden har besökts  
63 gånger den senaste veckan (109637 totalt)
1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till första response:
sec (varav server render 0.346 sec)
Webbrowser render:
sec