Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
31 besök senaste veckan (147024 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här kan ni diskutera hur man lämpligast tar sig runt Mantorp, varvtider, hur fel jag har i min spårvalsbeskrivning https://rejsa.nu/bana_info.asp?mantorp osv thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



Magnus

Tack för att du gjort dig besväret med banguiderna, den om Mantorp var till stor hjälp då jag körde där för första gången i helgen!

Jag tyckte att de spårval du föreslog var de bästa

Många tycker att Mantorp är en tråkig bana men jag tyckte om den, kanske för att jag hängde med bilar jag normalt inte klarar av Passar m.a.o. min bil väldigt bra, önskar bara att jag hade bättre bromsar, gärna med ABS.

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag tycker att den är lite tråkig med min i sammanhanget slöa bil. Särskilt om man kör långa, fast då får man ju med krönet, som är lite skojigt lurigt.

och chikanen tillsammans med hårnålen tycker jag gör att flytet försvinner. Att behöva lägga i tvåan gillar jag inte, för oftast behövs den i tvära kurvor där det går långsamt och då spinner bara det där eländiga innerhjulet som ett rop på mig för att förmå mig att handla en diffbroms...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4676



Vad heter kurvan efter långa rakan?

Mörby-kurvan står det i Magnus spårvalbeskrivning, men endel säger Mjölby-kurvan....?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



ThomasT skrev:
Vad heter kurvan efter långa rakan?

Mörby-kurvan står det i Magnus spårvalbeskrivning, men endel säger Mjölby-kurvan....?


Heter den inte Mjölbykurvan ?
Jag jobbar i Mörby (precis utanför Stockholm) och här ligger inte Mantorp, men jag kan ha fel

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17302



Kurvan heter Mjölby. Antagligen beroende på att det är där man hamnar om man kör alldeles för fort i ingången.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4676



Lennart Mäkinen skrev:
Kurvan heter Mjölby. Antagligen beroende på att det är där man hamnar om man kör alldeles för fort i ingången.


Jo, jag har nog alltid sagt Mjölbykurvan, men blev osäker när jag kollade i spårvalsbeskrivningen. Gjorde en googling och hittade en fornlämning i trakten som heter Mörby...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare


Jag som t.o.m. hånade någon som skrev Mörby



_________________
Magnus Thomé
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Magnus Thomé skrev:


Jag som t.o.m. hånade någon som skrev Mörby




He, he
Det här blev ju riktigt roligt.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Alla bevis om detta är nu borta

( = jag har fixat i banskisserna )

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



Hej.

När ni är så många som har Mantorp färskt i minnet så kanske en spårdiskussion kunde smaka?
Jag har klippt lite från en gammal tråd med en fråga jag hade, få se om den nu kan få ett svar:

BTG skrev:
Men, finns det ingen som kan bekräfta mina saknade "trottoar-gatstenar" i Depåkurvan på Mantorp? De saknas på kurvans insida vid armcot och är ganska tacksamma att hitta för det gör att man tvingas vänta med turn-in lagom länge. För inte kan det väl vara så att endast jag sett det? (Stenarna är som lärkträdet i GPL på väg mot karusellen )

Från tidigare tråd:
"Det finns ett glapp i trottoarkanten på vänsterkanten utmed armcon där man automatiskt genar om man sätter kurvan rätt. Mao, leta efter hålet där tre(?) kanstenar suttit och sväng in och över det området."

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Duh!

om du tagit upp frågan innan jag åkte dit så hade jag ju kunnat komma ihåg att kolla (kanske iaf ).

_________________
Magnus Thomé
Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004
Inlägg: 526



Lennart Mäkinen skrev:
Kurvan heter Mjölby. Antagligen beroende på att det är där man hamnar om man kör alldeles för fort i ingången.

farsan jobbade som funktionär där på 70talet de brukade få hämta dragracing bilar där ute på åkern som ligger bakom mjölbykurvan kan säga så här bonden som har åkern blir inte så lycklig om man hamnar där.

_________________
Gustav Olofsson


Volvo V40 T4 2002
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



BTG skrev:
Hej.

När ni är så många som har Mantorp färskt i minnet så kanske en spårdiskussion kunde smaka?
Jag har klippt lite från en gammal tråd med en fråga jag hade, få se om den nu kan få ett svar:

BTG skrev:
Men, finns det ingen som kan bekräfta mina saknade "trottoar-gatstenar" i Depåkurvan på Mantorp? De saknas på kurvans insida vid armcot och är ganska tacksamma att hitta för det gör att man tvingas vänta med turn-in lagom länge. För inte kan det väl vara så att endast jag sett det? (Stenarna är som lärkträdet i GPL på väg mot karusellen )

Från tidigare tråd:
"Det finns ett glapp i trottoarkanten på vänsterkanten utmed armcon där man automatiskt genar om man sätter kurvan rätt. Mao, leta efter hålet där tre(?) kanstenar suttit och sväng in och över det området."


Efter helgens körning kan jag bekräfta mitt lilla tips. Leta efter luckan där dessa stenar saknas för att komma in på rätt spår.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

For runt banan idag och tyckete det var halt i Parisen, typ mellan 5 till 9(banskissen).
Är detta ett känt fenomen?
Asfalten fäll på att ta slut vid ca 9, såg korbesn ur fel vinkel och tänkte
-Går jag av nu blir det rull gurka , bara hålla ner och hoppas på det bästa.
Puuuuuuuuuuu, det gick, sen fick jag intet flyt i detta parti.
Drifta med FWD vet jag nu vad det är

_________________
Johan Sjölinder
Citera
lijo
Boxholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Ja hela Paris brukar vara halare än resten av banan, vad det beror på vet jag inte

_________________
/linus johansson



Kadett E TURBO
Citera
M635forever
Huddinge
Här sen Jan 2006
Inlägg: 96



Tyckte nog att hårnålen var den halaste biten på banan,men det kanske hade att göra med ingångshastigheten och den makalösa krängningen jag hade!

_________________
Patrik Jansson
M635Csi -84
http://www.garaget.org/?car=72052
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Den här skulle man läst innan så kanske man hadde nått 1,29 som man ville...grrrrrrrrrrrr

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Jansen
Motala
Här sen Mar 2004
Inlägg: 4



Körde Mantorp för första gången 16/9 med Stcs och jag fick stor hjälp av beskrivningen här! Kanonbra!
Tyvärr regnade det och mina däck är usla när det är blött, så jag halkade mest omkring som Bambi på hal is!
Ngt som var otäckt var att Parisern och chikanen var som såpa jämfört med resten av banan...riktigt halt och det tog några varv innan jag hittade ett acceptabelt spår där det greppade lite iaf.

Lite trist att det regnade då jag uppdaterat chassiet på Saaben och inte fick ngn chans att provocera på banan.
Nästa år blir det nya dämpare (om jag bara kan bestämma mig för vilka) och R-däck samt att jag ska åka på lite flera träffar än i år....


/Anders

_________________
// Anders Janzén
9-3 Aero -01
Citera
Chrisse
Nyköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 80



Hej!

Håller med Jansen. När vi körde där med stcs 16/9 så regnade det så parisern, chikanen och högra delen av den långa rakan innan tidskyltarna var hala. Min bil tappade greppet på 3an på den rakan, vilket den inte borde göra normalt. (Även när det var uppehåll och det runnit bort en del av vattnet).

De beskrivningarna Magnus har gjort är väldigt bra. Ger mig som amatör lite kött på benen innan jag ger mig ut på banan.

Mvh
Chrisse

_________________
Christopher Johansson
Saab 900 2.0T Coupé -97
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2131



Är inte lekakuleområdet efter långa rakan lite litet? Jag hamnade 50m ut på stubbåkern för några veckor sen. Det stoppade knappt nånting. (hade för lite belägg kvar och fick kokning)

Annars en riktigt kul bana tyckte jag (såhär första gången) med en del oväntat snabba böjar som lär ta sin tid att våga stå på i... Däremot var första böjen efter starten lite väl hal. Ny asfalt?
Fick 1.36.50 som bäst men det borde väl gå att putsa till efter man lärt sig banan mer.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
31 besök senaste veckan (147024 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande