Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11   >>
147024 besök totalt
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Tack för det, Rickard. Det var lite olika målpunkter på de olika loggarna. För att få Thed i fas med Puppan fick jag klippa bort några meter. Sedan när jag skrev summeringen för de olika varven hade jag glömt bort det. Men nu har jag editerat upp det så att det är rätt.

När får jag ditt varv?

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Puppan skrev:

Tror nog Gaute har svårt att argumentera för att att en orginal 996 Turbo är snabbare än mig nu!!


Fast det är också lätt att se hur omodernt det är att åka med flintapinne

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



OFFkeFF skrev:
Puppan skrev:

Tror nog Gaute har svårt att argumentera för att att en orginal 996 Turbo är snabbare än mig nu!!


Fast det är också lätt att se hur omodernt det är att åka med flintapinne


Ja visst men det står sec låda på önske listan och då är det godnatt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



Supramannen skrev:
Måste fråga

Petter m3a har ju gott ca 1,28,8 med ted bakom ratten innan vad kommer denna 1,26 tid ifrån eller har Pero blnadat ihop med loadeds tid eller..?... eller är det bara nån som är vimmse i pannkakan...


Jag antar att det du som är vimsig i pannkakan då det står 1,28,8 i Peor: inlägg (om det inte är redigerat)



Citat:
Grön kurva är Puppan 1.23.4, 600 hästar
Röd är Thed 1.28.8, 530 hästar
Blått är Marcus 1.29.99, 300 hästar

_________________
/Petter Ledin
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



Redigerar
Jag var tydligen lite sen med inlägget och det hade redigerats medens jag skrev. Så jag får ta av hatten för dig Rickard

Petter skrev:
Supramannen skrev:
Måste fråga

Petter m3a har ju gott ca 1,28,8 med ted bakom ratten innan vad kommer denna 1,26 tid ifrån eller har Pero blnadat ihop med loadeds tid eller..?... eller är det bara nån som är vimmse i pannkakan...


Jag antar att det du som är vimsig i pannkakan då det står 1,28,8 i Peor: inlägg (om det inte är redigerat)



Citat:
Grön kurva är Puppan 1.23.4, 600 hästar
Röd är Thed 1.28.8, 530 hästar
Blått är Marcus 1.29.99, 300 hästar

_________________
/Petter Ledin
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Petter skrev:
Supramannen skrev:
Måste fråga

Petter m3a har ju gott ca 1,28,8 med ted bakom ratten innan vad kommer denna 1,26 tid ifrån eller har Pero blnadat ihop med loadeds tid eller..?... eller är det bara nån som är vimmse i pannkakan...


Jag antar att det du som är vimsig i pannkakan då det står 1,28,8 i Peor: inlägg (om det inte är redigerat)



Citat:
Grön kurva är Puppan 1.23.4, 600 hästar
Röd är Thed 1.28.8, 530 hästar
Blått är Marcus 1.29.99, 300 hästar


Pilluta dig..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 440



Hej,
Här finns en logg från i måndags när jag och bror var på Mantorp och körde.
http://www.ederacing.se/temp/M3_Mantorp_090921.zip
Visste inte vilket format som gällde så jag exportera loggen till .txt

Bilen är en BMW M3 e30 med 225/45 R17 R-däck.

/Pär
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 513



Hellas, lägg upp dbn-filen istället

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 440



Asse skrev:
Hellas, lägg upp dbn-filen istället


jag kör med DL1 logg från Race Technology. Den kör nått eget format tror jag. Filerna heter .run
Kan exportera till matlab filer också, .m och .mat

/Pär
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Är det nån som har vikten på de tre bilarna ovan?

Sen hade det ju varit kul och se Thed i Puppans Porsche. Kanske hade han varit snabbare än Puppan själv??

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Freddan72 skrev:
Är det nån som har vikten på de tre bilarna ovan?

Sen hade det ju varit kul och se Thed i Puppans Porsche. Kanske hade han varit snabbare än Puppan själv??


Min väger 1350kg
Ser det som självklart att Thed B skulle vara snabbare, frågan är bara hur mycket!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Puppan skrev:
Freddan72 skrev:
Är det nån som har vikten på de tre bilarna ovan?

Sen hade det ju varit kul och se Thed i Puppans Porsche. Kanske hade han varit snabbare än Puppan själv??


Min väger 1350kg
Ser det som självklart att Thed B skulle vara snabbare, frågan är bara hur mycket!

/Pete



1350 är det fulltankad med förare ?

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Hellas skrev:
Asse skrev:
Hellas, lägg upp dbn-filen istället


jag kör med DL1 logg från Race Technology. Den kör nått eget format tror jag. Filerna heter .run
Kan exportera till matlab filer också, .m och .mat

/Pär


vad va det för tid då..?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Freddan72 skrev:
Är det nån som har vikten på de tre bilarna ovan?

Sen hade det ju varit kul och se Thed i Puppans Porsche. Kanske hade han varit snabbare än Puppan själv??


Samma vikt här1350kg tom

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 440



Supramannen skrev:
Hellas skrev:
Asse skrev:
Hellas, lägg upp dbn-filen istället


jag kör med DL1 logg från Race Technology. Den kör nått eget format tror jag. Filerna heter .run
Kan exportera till matlab filer också, .m och .mat

/Pär


vad va det för tid då..?


1:28.20 men målet var/är 1:27.någonting..
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Hellas skrev:

1:28.20 men målet var/är 1:27.någonting..


Vad har ni för vikt/effekt förhållande på den bilen?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 440



Kimmen skrev:
Hellas skrev:

1:28.20 men målet var/är 1:27.någonting..


Vad har ni för vikt/effekt förhållande på den bilen?


sista vägningen visade 1149kg och effekten ligger runt 300.
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Michael Bäck skrev:
Puppan skrev:
Freddan72 skrev:
Är det nån som har vikten på de tre bilarna ovan?

Sen hade det ju varit kul och se Thed i Puppans Porsche. Kanske hade han varit snabbare än Puppan själv??


Min väger 1350kg
Ser det som självklart att Thed B skulle vara snabbare, frågan är bara hur mycket!

/Pete



1350 är det fulltankad med förare ?


Den med ca halvtank utan mig!
Den väger 1300 med plastdörrar, 3/4tank..

Det som drar upp vikten på bilen är buren som väger 75Kg

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Kul analys av bilar som är olika snabba runt Mantorp!

Det spelar såklart roll hur mycket av bilens potential som föraren kan utnyttja men världens bästa förare kör inte en JTCC bil under 1.30 på Mantorp då det inte är fysisk möjligt. I vilken världsdel varvtiderna hamnar sätts av vikt/effekt, luftmotstånd och viktfördelning kontra däcksbredden. Downforce är en ännu större spelare men de flesta bilar vi åker runt i har inte speciellt mycket sådan. Sen är det klart att chassie, hjulvinklar och bra bromsar spelar viss roll för varvtiden men i vilken världsdel man hamnar är redan bestämt av förutsättningarna ovan.

Det är självklart att mer effekt gör bilen snabbare runt banan, likaså lättare bil och bredare däck. Det är inte speciellt svårt att lösa för de flesta utan frågan är mest hur mycket pengar och tid man är villig att lägga. Det är också lika självklat att ett fjäderbensstag har försumbar effekt på varvtiden, likaså jättebromsar om orginal redan klarar jobbet, ett eftermarknadschassie behöver inte göra bilen snabbare om det har fel fjäderbalans eller kassa dämpare.

De flesta hobbyförare här inne kan köra under 1.25 på Mantorp i en bil som har prestandan som krävs för det (typ Richards Gt2:a). Karske inte på första försöket som en proffsförare kan göra men med lite träning så går det. Sen kommer ett proffs alltid vara lite snabbare...

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Andreas Millbro skrev:
Kul analys av bilar som är olika snabba runt Mantorp!

Det spelar såklart roll hur mycket av bilens potential som föraren kan utnyttja men världens bästa förare kör inte en JTCC bil under 1.30 på Mantorp då det inte är fysisk möjligt. I vilken världsdel varvtiderna hamnar sätts av vikt/effekt, luftmotstånd och viktfördelning kontra däcksbredden. Downforce är en ännu större spelare men de flesta bilar vi åker runt i har inte speciellt mycket sådan. Sen är det klart att chassie, hjulvinklar och bra bromsar spelar viss roll för varvtiden men i vilken världsdel man hamnar är redan bestämt av förutsättningarna ovan.

Det är självklart att mer effekt gör bilen snabbare runt banan, likaså lättare bil och bredare däck. Det är inte speciellt svårt att lösa för de flesta utan frågan är mest hur mycket pengar och tid man är villig att lägga. Det är också lika självklat att ett fjäderbensstag har försumbar effekt på varvtiden, likaså jättebromsar om orginal redan klarar jobbet, ett eftermarknadschassie behöver inte göra bilen snabbare om det har fel fjäderbalans eller kassa dämpare.

De flesta hobbyförare här inne kan köra under 1.25 på Mantorp i en bil som har prestandan som krävs för det (typ Richards Gt2:a). Karske inte på första försöket som en proffsförare kan göra men med lite träning så går det. Sen kommer ett proffs alltid vara lite snabbare...


En Radical måste ändå vara en av de mest prisvärda bilarna att åka snabbt runt mantorp med
de åkte under 1,15 på mantorp i helgen

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449



Freddan72 skrev:
Är det nån som har vikten på de tre bilarna ovan?

Sen hade det ju varit kul och se Thed i Puppans Porsche. Kanske hade han varit snabbare än Puppan själv??



min väger 1390 med mig i och lite soppa
och förmodligen max 300hk

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11   >>
147024 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande