Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
31 besök senaste veckan (147024 totalt)
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Andreas Millbro skrev:
Kul analys av bilar som är olika snabba runt Mantorp!

Det spelar såklart roll hur mycket av bilens potential som föraren kan utnyttja men världens bästa förare kör inte en JTCC bil under 1.30 på Mantorp då det inte är fysisk möjligt. I vilken världsdel varvtiderna hamnar sätts av vikt/effekt, luftmotstånd och viktfördelning kontra däcksbredden. Downforce är en ännu större spelare men de flesta bilar vi åker runt i har inte speciellt mycket sådan. Sen är det klart att chassie, hjulvinklar och bra bromsar spelar viss roll för varvtiden men i vilken världsdel man hamnar är redan bestämt av förutsättningarna ovan.

Det är självklart att mer effekt gör bilen snabbare runt banan, likaså lättare bil och bredare däck. Det är inte speciellt svårt att lösa för de flesta utan frågan är mest hur mycket pengar och tid man är villig att lägga. Det är också lika självklat att ett fjäderbensstag har försumbar effekt på varvtiden, likaså jättebromsar om orginal redan klarar jobbet, ett eftermarknadschassie behöver inte göra bilen snabbare om det har fel fjäderbalans eller kassa dämpare.

De flesta hobbyförare här inne kan köra under 1.25 på Mantorp i en bil som har prestandan som krävs för det (typ Richards Gt2:a). Karske inte på första försöket som en proffsförare kan göra men med lite träning så går det. Sen kommer ett proffs alltid vara lite snabbare...



Det är så att säga självklart att att det är självklart att mer effekt ger snabbare varvtider...På samma sätt som en hobbyförare bör kunna köra under 1.25.. I teorin... '

om En hobbyförare vilken som helst fick en Formel 1 bil skulle han eller hon då med rimlig träning ligga 1-2 sekunder efter Schumacher? Jag tror iallafall inte det eftersom ju fortare det går desto svårare är det att hinna reagera på olika situationer som dyker upp framför fordonet och planera sin körning. Ett misstag innebär oftast större konsekvenser än i en Golf GTI eller Renault GTI. Dessutom handlar det om att flytta fram mentala spärrar som de flesta inte klarar..

I PCS finns det massor av snabba bilar och trots detta är det få som åker under 1.30 oavsett bil och trots att dom hållt på och kört bana under många år. Att det går att åka en bra bit under 1.30 med en välavstämd GT3:a med Rdäck är dock bevisat många ggr.

I GateBil Extreme series så finns bland dom extremaste bilarna i Norden. ofta är det nerlagt otroligt mycket tid och pengar på varje bil. Trots detta åker de flesta av dessa bilar runt Mantorp som snabbast 1.25 på SLICKS..

Till slut så handlar de om att kunna ställa in och förstå hur man skall bygga om materialet. Rickards GT2:a gick Inga 1.25 tider i början.. Alla har inte kunskapen och möjligheten att ställa in och bygga om en bil så att den blir såpass snabb även om man lämnar bort sin bil och bara betalar så är det fortfarande inte helt enkelt.
På Supraklubbens träff i Augusti fanns det massor av Supror och Evosar samt en och annan Skyline som på pappret borde gå 1.25 men som inte gör det trots extremt mycket effekt och tid/pengar nerlagt..

Mao, det är en förenkling att säga att var och varannan hobby åkare med tid och pengar borde kunna köra under 1.25 på Mantorp. I teorin ja men i verkligheten nej.


/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Puppan skrev:


I GateBil Extreme series så finns bland dom extremaste bilarna i Norden. ofta är det nerlagt otroligt mycket tid och pengar på varje bil. Trots detta åker de flesta av dessa bilar runt Mantorp som snabbast 1.25 på SLICKS..

/Pete


I BMW Cup kör de snabbaste 1.21 tider detta på slicks dock så är effekten långt ifrån Gatebil Extremes
turbomonster då det bara tillåts sugmotorer. De starkaste bilarna ligger på runt 450 hk.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Michael Bäck skrev:
Puppan skrev:


I GateBil Extreme series så finns bland dom extremaste bilarna i Norden. ofta är det nerlagt otroligt mycket tid och pengar på varje bil. Trots detta åker de flesta av dessa bilar runt Mantorp som snabbast 1.25 på SLICKS..

/Pete


I BMW Cup kör de snabbaste 1.21 tider detta på slicks dock så är effekten långt ifrån Gatebil Extremes
turbomonster då det bara tillåts sugmotorer. De starkaste bilarna ligger på runt 450 hk.


Jo vad jag kan se åker den som är allra bäst höga 1.21 alltså närmare 1.22 med BMW E46 GTR vilket inte direkt är några dåliga bilar utan genomtänkta i minsta detalj och byggda för att vinna American Le Mans Series (ALMS). Ändå hade dom antagligen kört över 1.25 om dom hade haft Rdäck...

Faktum är att det stärker mina argument om att det är riktigt riktigt svårt att åka 1.25 tider i en gatbil med Rdäck oavsett material. Det är såklart inte omöjligt och många här inne kan säkert klara det men att säga att alla med tid och pengar klarar det är en generalisering som i mina ögon är långt från verkligheten.

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Puppan skrev:
Michael Bäck skrev:
Puppan skrev:


I GateBil Extreme series så finns bland dom extremaste bilarna i Norden. ofta är det nerlagt otroligt mycket tid och pengar på varje bil. Trots detta åker de flesta av dessa bilar runt Mantorp som snabbast 1.25 på SLICKS..

/Pete


I BMW Cup kör de snabbaste 1.21 tider detta på slicks dock så är effekten långt ifrån Gatebil Extremes
turbomonster då det bara tillåts sugmotorer. De starkaste bilarna ligger på runt 450 hk.


Jo vad jag kan se åker de som är allra bäst höga 1.21 alltså närmare 1.22 med BMW E46 GTR vilket inte direkt är några dåliga bilar utan genomtänkta i minsta detalj och byggda för att vinna American Le Mans Series (ALMS). Ända hade dom antagligen kört över 1.25 om dom hade haft Rdäck...

/Pete


Jo det blir ju så när det är för lite motor i bilen det går lite sakta på banor som kräver kraft
som mantorp & anderstorp. Fast det går ju att åka 1.21 på mantorp på slicks & endast 300 hk
men då krävs mycket testande & proffsförare.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Michael Bäck skrev:


Jo det blir ju så när det är för lite motor i bilen det går lite sakta på banor som kräver kraft
som mantorp & anderstorp. Fast det går ju att åka 1.21 på mantorp på slicks & endast 300 hk
men då krävs mycket testande & proffsförare.


300hk i en seven eller 300hk i en 7-serie?

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Krullert skrev:
Michael Bäck skrev:


Jo det blir ju så när det är för lite motor i bilen det går lite sakta på banor som kräver kraft
som mantorp & anderstorp. Fast det går ju att åka 1.21 på mantorp på slicks & endast 300 hk
men då krävs mycket testande & proffsförare.


300hk i en seven eller 300hk i en 7-serie?


Tänkte i detta fallet på bilarna i stcc

Det går ju att åka fort även med tung bil & låg effekt om man optimerar
hela paketet så långt det går inom de ekonomiska ramar man har.
I stcc fallet är dom rätt stora med svenska mått mätt & går då med rätt
förare rätt fort.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Michael Bäck skrev:
Krullert skrev:
Michael Bäck skrev:


Jo det blir ju så när det är för lite motor i bilen det går lite sakta på banor som kräver kraft
som mantorp & anderstorp. Fast det går ju att åka 1.21 på mantorp på slicks & endast 300 hk
men då krävs mycket testande & proffsförare.


300hk i en seven eller 300hk i en 7-serie?


Tänkte i detta fallet på bilarna i stcc

Det går ju att åka fort även med tung bil & låg effekt om man optimerar
hela paketet så långt det går inom de ekonomiska ramar man har.
I stcc fallet är dom rätt stora med svenska mått mätt & går då med rätt
förare rätt fort.



Joo men då har man ramlat lite utanför scoopet vi pratat om..
STCC cirkusen är ganska långt ifrån gatbilar på rdäck och hobbychaufförer
Varje bil kostar 2 miljoner, 1050KG ink förare, massor av olika utväxlingar, de bästa piloterna i Sverge osv,osv!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Puppan skrev:
Michael Bäck skrev:
Krullert skrev:
Michael Bäck skrev:


Jo det blir ju så när det är för lite motor i bilen det går lite sakta på banor som kräver kraft
som mantorp & anderstorp. Fast det går ju att åka 1.21 på mantorp på slicks & endast 300 hk
men då krävs mycket testande & proffsförare.


300hk i en seven eller 300hk i en 7-serie?


Tänkte i detta fallet på bilarna i stcc

Det går ju att åka fort även med tung bil & låg effekt om man optimerar
hela paketet så långt det går inom de ekonomiska ramar man har.
I stcc fallet är dom rätt stora med svenska mått mätt & går då med rätt
förare rätt fort.


Förvisso svävar det iväg lite från ämnet det jag menar är att det med optimering går att åka fort även
med "blygsam farkost" kollar vi på rickards GT":a så gick den ju bra fort med alx bakom ratten
nu iofs på r-däck med slicks på den blir den ju lite snabbare men inte så fruktansvärt mycket
trots ca dubbla effekten mot en stcc bil


Joo men då har man ramlat lite utanför scoopet vi pratat om..
STCC cirkusen är ganska långt ifrån gatbilar på rdäck och hobbychaufförer
Varje bil kostar 2 miljoner, 1050KG ink förare, massor av olika utväxlingar, de bästa piloterna i Sverge osv,osv!

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Michael Bäck skrev:
Puppan skrev:
Michael Bäck skrev:
Krullert skrev:
Michael Bäck skrev:


Jo det blir ju så när det är för lite motor i bilen det går lite sakta på banor som kräver kraft
som mantorp & anderstorp. Fast det går ju att åka 1.21 på mantorp på slicks & endast 300 hk
men då krävs mycket testande & proffsförare.


300hk i en seven eller 300hk i en 7-serie?


Tänkte i detta fallet på bilarna i stcc

Det går ju att åka fort även med tung bil & låg effekt om man optimerar
hela paketet så långt det går inom de ekonomiska ramar man har.
I stcc fallet är dom rätt stora med svenska mått mätt & går då med rätt
förare rätt fort.


Förvisso svävar det iväg lite från ämnet det jag menar är att det med optimering går att åka fort även
med "blygsam farkost" kollar vi på rickards GT":a så gick den ju bra fort med alx bakom ratten
nu iofs på r-däck med slicks på den blir den ju lite snabbare men inte så fruktansvärt mycket
trots ca dubbla effekten mot en stcc bil


Joo men då har man ramlat lite utanför scoopet vi pratat om..
STCC cirkusen är ganska långt ifrån gatbilar på rdäck och hobbychaufförer
Varje bil kostar 2 miljoner, 1050KG ink förare, massor av olika utväxlingar, de bästa piloterna i Sverge osv,osv!


Blygsam farkost
Med nya slicks går SMR GT2:an med största sannolikhet snabbare än en CUP bil..
Alltså under 1.18.. Skulle påstå att det ligger ca 4 sek i byte till "flång nya" slicks på Mantorp från R-däcken kanske tom 5 sek!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Puppan skrev:
Michael Bäck skrev:
Puppan skrev:
Michael Bäck skrev:
Krullert skrev:
Michael Bäck skrev:


Jo det blir ju så när det är för lite motor i bilen det går lite sakta på banor som kräver kraft
som mantorp & anderstorp. Fast det går ju att åka 1.21 på mantorp på slicks & endast 300 hk
men då krävs mycket testande & proffsförare.


300hk i en seven eller 300hk i en 7-serie?


Tänkte i detta fallet på bilarna i stcc

Det går ju att åka fort även med tung bil & låg effekt om man optimerar
hela paketet så långt det går inom de ekonomiska ramar man har.
I stcc fallet är dom rätt stora med svenska mått mätt & går då med rätt
förare rätt fort.


Förvisso svävar det iväg lite från ämnet det jag menar är att det med optimering går att åka fort även
med "blygsam farkost" kollar vi på rickards GT":a så gick den ju bra fort med alx bakom ratten
nu iofs på r-däck med slicks på den blir den ju lite snabbare men inte så fruktansvärt mycket
trots ca dubbla effekten mot en stcc bil


Joo men då har man ramlat lite utanför scoopet vi pratat om..
STCC cirkusen är ganska långt ifrån gatbilar på rdäck och hobbychaufförer
Varje bil kostar 2 miljoner, 1050KG ink förare, massor av olika utväxlingar, de bästa piloterna i Sverge osv,osv!


Blygsam farkost
Med nya slicks går SMR GT2:an med största sannolikhet snabbare än en CUP bil..
Alltså under 1.18.. Skulle påstå att det ligger ca 4 sek i byte till "flång nya" slicks på Mantorp från R-däcken kanske tom 5 sek!

/Pete


Nu var det inte rickards bil som menades som blygsam farkost utan som i stcc fallet ta en
förhållandevis långsam bil & genom optimering & tester plocka ut det absolut sista.
& på detta vis göra den snabbare än de flesta värstingar på banan.

Sen finns det alltid undantag även bland amatörerna t.ex speedlab teamet som kör
mycket testande & kommer gå fort när bilen är uttestad.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Puppan skrev:
Skulle påstå att det ligger ca 4 sek i byte till "flång nya" slicks på Mantorp från R-däcken kanske tom 5 sek!

/Pete


Detta tror jag inte på, max 2-2.5 sek skulle jag tippa på.
om inte det är riktiga skitdäck dom där Khumo'sarna.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Kimmen skrev:
Puppan skrev:
Skulle påstå att det ligger ca 4 sek i byte till "flång nya" slicks på Mantorp från R-däcken kanske tom 5 sek!

/Pete


Detta tror jag inte på, max 2-2.5 sek skulle jag tippa på.
om inte det är riktiga skitdäck dom där Khumo'sarna.


Jag tror lätt över 4 sec, jag som äger bilen alltså, Alx som kört bilen och kunnat utala sig också säger också runt 4-5s..Khumosn är inte alls snabbaste R däcket det va det däcket som fanns tillgängligt för tillfället, bilen skulle gå under 1,20 med R däck me dlite justering och lite bättre förhållanden som förra Alx träffen tex...

Slick är the shit, går att kapa otroligt mycket tid med slicks, alla bilar jag testat och kört med slick vs r däck har vi legat runt 4-5s sannabre bara direkt till slick byte, och då pratar vi ofta gamla slicks och en bil ej optimerad för slicksen..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Supramannen skrev:
... Och en bil ej optimerad för slicksen..
Det är väl här som en ganska rejäl del av diffen ligger. Byte till slicks på en bil optimerad för Rdäck ger tid direkt, men sen finns det mer att plocka fram. Men hur väl slicksen fungerar på Rdäckssetup beror ju på hur lika rdäcken och slicksen är (vinkelkrav, stomme osv).

Gatbil optimerad för slicks

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Har en bekant som nyligen la om till slicks och han kapade ganska exakt 2 sek på Mantorp.
Då hade han oxå ställt om bilen för slicksen och han måste anses som en god förare (tidigare tävlingsframgångar).
Nu kan säkert skilnaderna variera med oilka typer av bilar, men jag tror inte att den är så stor.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Kimmen skrev:
Har en bekant som nyligen la om till slicks och han kapade ganska exakt 2 sek på Mantorp.
Då hade han oxå ställt om bilen för slicksen och han måste anses som en god förare (tidigare tävlingsframgångar).
Nu kan säkert skilnaderna variera med oilka typer av bilar, men jag tror inte att den är så stor.


Du får tro det du tror, jag vet vad jag vet..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Supramannen skrev:


jag vet vad jag vet..


Har du testat så du vet eller tror du bara, tro får man syssla med i kyrkan inte på banan

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Michael Bäck skrev:
Supramannen skrev:


jag vet vad jag vet..


Har du testat så du vet eller tror du bara, tro får man syssla med i kyrkan inte på banan


som jag skrev ovan har jag testat, inte på gt2an men på andra bilar och då har skillnaden varit 4-5s

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Kimmen skrev:
Puppan skrev:
Skulle påstå att det ligger ca 4 sek i byte till "flång nya" slicks på Mantorp från R-däcken kanske tom 5 sek!

/Pete


Detta tror jag inte på, max 2-2.5 sek skulle jag tippa på.
om inte det är riktiga skitdäck dom där Khumo'sarna.


Jag vet inte hur det funkar på lätta locost byggen men på tunga bilar som Porsche ger det kring 4 sek..
Vad bygger jag detta antagande på, jo jag vet hur snabbt en 2009 997 Cup bil går på iallafall en viss typ av bana och på slicks var min bil snabbare.. Båda bilarna var körda av proffs.

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Ursäkta OT men Puppan, vad är det för bil i din signatur? och vad kör du?

_________________
Axel Tanner
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



OM det ger så mycket som ni påstår skulle ex. Macklin i Roadsport (1000 kg +) rasta alla modsport bilar om han satte på slicks (trots sämre vikt/effekt förhållande).
Jag säger som Fantomen, möjligt men knappast troligt...

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



AxelT skrev:
Ursäkta OT men Puppan, vad är det för bil i din signatur? och vad kör du?


Det är väl hans gamla TurbOCup (944)

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
31 besök senaste veckan (147024 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande