Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
31 besök senaste veckan (147024 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Kimmen skrev:
OM det ger så mycket som ni påstår skulle ex. Macklin i Roadsport (1000 kg +) rasta alla modsport bilar om han satte på slicks (trots sämre vikt/effekt förhållande).
Jag säger som Fantomen, möjligt men knappast troligt...


Nu är jag inte så insatt i gräshopps bilarna men det du säger kanske stämer på dessa, men inte på full skale bilar

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4323



Man kan göra lite enkla överslagsräkningar baserat på nuvarande kurvhastigheter/G-krafter med r-däck och beräknad ökning på slicks.

Kör man Mantorps långa 3106m på 1,22 är medelhastigheten 136,36 km/h.
En ökning av medelhastigheten med ca 5,2 km/h ger tid på 1,19.
Jag är ingen expert på slicks, men nog borde man kunna höja medelhastigheten med minst 5 km/h..

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Supramannen skrev:
Kimmen skrev:
OM det ger så mycket som ni påstår skulle ex. Macklin i Roadsport (1000 kg +) rasta alla modsport bilar om han satte på slicks (trots sämre vikt/effekt förhållande).
Jag säger som Fantomen, möjligt men knappast troligt...
Nu är jag inte så insatt i gräshopps bilarna men det du säger kanske stämer på dessa, men inte på full skale bilar
Jo, det finns ju tunga as som inte "fungerar" på Rdäck, då blir ju vitsen med slicks desto större

Rdäck finns ju i betydligt färre kombinationer än slicks, det finns iaf inga Rdäck som är optimerade för tävlingsbruk på 997 Cup...

Att hemmabyggen som långsamt optimerats för de Rdäck som finns tillgängliga skulle tjäna mindre är väl inte så konstigt?

Hur mycket förlorar en Radical (eller F3) på att montera godtyckliga Rdäck (välj gärna nått gammalt torrt i olämplig dimension också)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Michael Bäck skrev:
Supramannen skrev:


jag vet vad jag vet..


Har du testat så du vet eller tror du bara, tro får man syssla med i kyrkan inte på banan


Jag har testat på en kortare och kanske mer teknisk bana och där skilde det 7 Sekunder på min bil med gamla slicks kontra nya R888.. Men då var bilen inte perfekt uppsatt för Rdäck särskilt inte på den banan!
I den perfekt världen borde det skilja ca 3,5 sek där men det är en bana som bara är 2/3 så lång som Mantorp, mao borde det skilja 4-5 sekunder på Mantorp.

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Björklund
Linköping
Här sen Apr 2008
Inlägg: 52



Hur står sig 1,39,087 i en Ascona B från -78.
204 hk på veven, original hjulupphängning, bilstein dämpare fram & bak, falken "gatdäck"

_________________
David Björklund
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Björklund skrev:
Hur står sig 1,39,087 i en Ascona B från -78.
204 hk på veven, original hjulupphängning, bilstein dämpare fram & bak, falken "gatdäck"


Kan ju jämnföra med min bil som gått lika snabbt i sitt förra utförande 1,39,1

Bmw 318is -90 lättad till ca 980 kg 141 hk i motorn kapade fjädrar,dåliga orginaldämpare
Toyo R888 däck & ej bromsad diff.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
R34 GT-R
Peking
Här sen Mar 2004
Inlägg: 226



Peo, har du fått filen av Rickard på Alx varv? Vore intressant att se.

_________________
Perra Pettersson

Nissan GT-R

www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R!

www.facebook.com/23GTR.se
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Citat:
Peo, har du fått filen av Rickard på Alx varv? Vore intressant att se.


Nix. Men jag kollar gärna på det..

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
R34 GT-R
Peking
Här sen Mar 2004
Inlägg: 226



PeOR skrev:
Citat:
Peo, har du fått filen av Rickard på Alx varv? Vore intressant att se.


Nix. Men jag kollar gärna på det..

Peo.


Jag är lika nyfiken som du så jag hoppas Rickard delar med sig av den.

_________________
Perra Pettersson

Nissan GT-R

www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R!

www.facebook.com/23GTR.se
Citera
Alx
Uppsala
Här sen Jul 2004
Inlägg: 79



Med Rickard vet man aldrig.. =)
Jag vet en ny sajt som öppnar snart där den kommer finnas

Sen om vi pratar slicks mot R-däck. I min erfaranhet (som borde anses vara stor i detta specifika fall) så brukar man köra R-däck på gatubilar (tunga klumpar) och slicks på racingbilar (lätta "motorsvaga" bilar).

Att jämföra ett slicks i en viss dimension mot ett R-däck i samma dimension blir lite märkligt. Eftersom R-däcket har mindre fäst går man upp i bredd istället.

Rickards bil hade 335 R-däck bak när vi körde 1.21 på Mantorp. En Cup-bil har väl typ 260 slick.
Ta Mjölbykurvan som ett exempel. Med Rickards bil kunde man hålla full sula på trean med 650 häst som sköt på medan man svängde. Hade vi åkt 260 slick bak så är frågan om det hade gått. Kanske, men är det fullt kan det inte bli mer fullt om ni förstår vad jag menar...

Det är VÄLDIGT olika från bil till bil och ev även från bana till bana.
Något jag är spänd på bli bromssträckan med Rickards nya kärra med bredden på de framdäcken som ska på... Jag menar, om accet ut ur en kurva med ett duktigt setupad, högeffekts Porsche är likvärdigt med slicks som R-däck (fullt är fullt) och inbromsningarna samma (230 mot 285 fram) så blir ju skillnaden mest fokuserat till hastighet mitt i kurvorna. En "dåligt" setupad bil kommer ha mycket större nytta av slicks generellt sätt. Även en bil som är onödigt hård. Sedan har vi ju det här med överhettning. Slicks håller ju i regel mycket bättre för bankörning än R-däck, speciellt om man pratar om många varv efter varann med attack. Detta är ju dock även kopplat till vikt och effekt på ekipage, vilket snabba gatbilar brukar ha mycket av.

Skulle tro runt 3 sek snabbare med slicks av anpassad dimension runt Mantorp med Rickards "gamla" 996.

En faktor många inte tänker på är även vad för gummi (om något) som ligger på asfalten. Även väder och vind. Sol, varmt och het bana utan gummi kan vara 2 sek långsammare än kyligt, lagom varm bana och fullt med rätt gummi på asfalten.

_________________
Alx Danielsson
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Har nu köpt slicks till min bil så nu kan jag uttala mej av erferenhet istället för gissningar .
På Kinnekulle gjorde det ca 2-2.5 sek per varv och på Mantorp kanske det motsvarar 3-3.5 sek (svänger ju mer på kullen), det vet jag mer om efter den 6:juni när jag ska prova slicksen där (som då förvisso inte kommer vara nya längre).
Finns ju lite mer gummiblandningar i slicks och ett mjukt "kvaldäck" borde såklart vara ännu snabbare.

Edit: Det är riktigt häftigt att åka slicks

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Kimmen skrev:
Har nu köpt slicks till min bil så nu kan jag uttala mej av erferenhet istället för gissningar .
På Kinnekulle gjorde det ca 2-2.5 sek per varv och på Mantorp kanske det motsvarar 3-3.5 sek (svänger ju mer på kullen), det vet jag mer om efter den 6:juni när jag ska prova slicksen där (som då förvisso inte kommer vara nya längre).
Finns ju lite mer gummiblandningar i slicks och ett mjukt "kvaldäck" borde såklart vara ännu snabbare.

Edit: Det är riktigt häftigt att åka slicks

På en tung bil som min tror jag mao min uppskattning på 4-5sek på Mantorp stämmer ganska bra!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



PeOR skrev:
Här kommer en snabbanalys på Puppans 1.23.4 varv.

Jag har förstått att Supra-Rickard har gjort ett lika snabbt varv men har inte haft äran att få vantarna på det än. (Rickard, skicka gärna så gör jag en jämförelse). Istället har jag tagit Thed Björks varv i Petters kompressorladdade E46 M3. Ett annat alternativ hade varit att ta Kensons Ultima eller Joakims Westfield. För att påvisa skillnaden mot oss i E36 maffian har jag även tagit med Marcus 1.29.99 varv.

Grön kurva är Puppan 1.23.4, 600 hästar
Röd är Thed 1.28.8, 530 hästar
Blått är Marcus 1.29.99, 300 hästar

Först får man konstatera hur snabb Puppan är i sitt ekipage. Att köra 1.30 på Mantorp är inte så många förunnat. Att köra mer än 6 sekunder snabbare är fruktansvärt fort. Hur går det då till? Jo, då får vi kika lite på graferna...






Puppan kommer upp i ungefär 190 km/h på start och målrakan att jämföra med 172 för Thed och 169 för Markus.

Startkurvan
Puppan tar vidaste spåret i Startkurvan, där Thed håller i innern. Marcus håller högst kurvhastighet inledningsvis i kurvan men förlorar i utgången mot Thed. Puppan bromsar in hårdast och tar kurvan senast med lägsta ingångshastigheten men också absolut högsta hastigheten ut. Alla spåren tar samma tid inom 0.1 sekunder. Puppans bil har bästa kurvtagningsförmågan - du kan hitta snabbare tid genom att ta denna kurvan lite tidigare, Peter.

Parisern
Thed bromsar in hårdast, Marcus och Puppan lite senare. Thed och Puppan är snabbast på gasen och Puppan och är 0.4 sekunder snabbare än Thed och Markus trots en växlingspunkt mitt i kurvan. (Eller fick du släpp, Peter?) Thed kör återigen ett väldigt snålt spår medan Marcus och Puppan använder hela bredden. Jag är inte säker på om jag egentligen kommenterar mätfel här. Jag har ju svårt att tro att Thed inte skulle använda hela bredden i utgången av Parisern...

Från Paris till Chikanen
Markus bil har långsammaste accelerationen men bättre kurvhastighet än Thed i den snabba vänstern innan Chikanen. Puppan är överlägset snabbast både i början och slutet på partiet. Marcus är 0.2 sekunder snabbare än Thed. Puppan är 0.4 sekunder snabbare än Thed.

Chikanen
Puppan tar det längsta spåret fram in i Chikanen. Jag tror du kan spara ganska många meter ifall du gör som Marcus och Thed, Peter. Men jag har respekt för att du samtidigt kör 15 km/h snabbare än dem och det kanske kräver annat spår. Thed tar Chikanen med lägsta hastigheten men är 15 meter tidigare på gasen än både Marcus och Puppan.

Långa rakan
Här är det hej och goodbye för Thed och Marcus. Puppan tjänar 2.1 sekunder jämfört med Thed och 3.2 sekunder mot Marcus. Det är 135 respektive 200 meter vid 220 km/h. Med tanke på att rakan är ungefär 1000 meter inklusive bromszon så får man säga att det är raskt marscherat.

In till Mjölby
Inbromsningen in till Mjölby görs vassast i Puppans bil. Det här är en grym fördel för alla 911 ägare. När viktförskjutning inträffar i en frontmotorbil i en retardation så ligger viktcentrum väldigt när framaxeln. Bakhjulens bromseffekt är mer av sympati än faktiskt bromsande. Men på en 911a så hamnar viktcentrum strax framför mitten på bilen. Därför har alla 911or så feta bromsskivor bak. För det gör ordentlig skillnad. Puppan bromsar in från 240 km/h, Thed från 218 och Marcus från 204. Puppan bromsar 12 meter innan Marcus och 19 meter innan Thed. Men om man hypotetiskt hade dragit ut Marcus bromskurva och låtsats att han också körde 240 knyck så hade han fått bromsa 45 meter tidigare än Puppan. Motsvarande för Thed skulle vara 25 meter tidigare. Puppan tjänar 0.65 sekunder på retardationssträckan jämfört med Marcus och 0.6 sekunder jämfört med Thed.

Mjölby
Puppan har lite av "Yamaha Vmax" spår in i kurvan. Högsta hastigheten in, bromsa ner mest, styr runt, accelerera iväg. Thed bromsar inte ner lika mycket och är åter igen 15 meter tidigare på att gå på gas ut ur kurvan. Jag ser att Thed är 0.06 sekunder snabbare än Puppan och 0.16 sekunder snabbare än Marcus. Jag inbillar mig att en högre utgångshastighet hade gjort en hel del på efterföljande raka om bilarna hade haft samma prestanda. Men nu har de ju inte det... Peter, jag gissar att du kan hitta ett antal tiondelar på varvet med en snabbare utgång ur Mjölby. Men det är precis bara en gissning.

Fram till krönet
Här är det vikt/effektrace igen. Puppan hämtar 0.32 sekunder mot Thed och 0.82 sekunder mot Marcus. Topphastigheterna är 183/169/161. Att Thed bara förlorade 0.32 sekunder tror jag är ett bevis på Theds höga utgångshastighet.

Krönet
Över krönet kör Marcus och Puppan i samma hastighet. Snyggt jobbat här Marcus! Thed kör ett rakare spår med lite lägre hastighet. För en gångs skull är Marcus snabbast i sektionen med 5.01 sekunder mot Puppans 5.12 och Theds 5.36. Go E36!

Hårnålen
Som vanligt är Thed snabbast på gasen. Marcus är tidigare att accelerera än Puppan men å andra sidan så håller Puppan högst hastighet genom kurvan. Puppan är snabbast genom kurvan men kanske det hade lönat sig att sikta på lägre ingångshastighet och mer hastighet ut. Ungefär halvvägs fram mot depåkurvan har Theds övertag med bättre utgångshastighet hunnits upp av Puppan.

Depåkurvan
Samma sak här. Thed är 10 meter tidigare på gasen än Marcus och Puppan. Puppan kör 5 km/h snabbare igenom kurvan och behöver därför 70 meter ut på start och målrakan innan han kommit ikapp Thed i hastighet.

Slutsatser då?
Puppans bil är absolut överlägsen i prestanda. Thed kör ett utgångshastighetoptimerat och snålt spår medan Puppan och Marcus kör lite mer aggresivt. Rent gissningsvis skulle jag tro att det finns en sekund mer att hämta för Puppan bara genom att köra med likt Thed. Och vad gäller över krönet så är det bara att gratulera Marcus i sin E36. Det måste gå att hämta mer från Puppans Porsche här. Om jag får gissa är M3an väldigt lätt att köra på gränsen och det är därför det går så fort. Om du bara vågar Puppan så kanske du har 0.3 sekunder till på det partiet. Så 1.22.0 kanske inte är en omöjlighet...

Peo.


Läste denna igen nu nåt år senare och kände att det var superkul läsning! :-)
Nu har jag kört 0,5 sekunder snabbare(1.22,9) och skulle behöva göra en ny analys!
Tiden är bland de snabbaste men inser att det fortfarande finns mer att göra! :-)

Skall försöka lägga in tiderna i nån av analyserna åtminstonde så man kan jämföra hjälpligt!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Nu har jag lagt in mina nya hastigheter från mitt 1.22,9 varv i PEo:s gamla analys..



Här är jämförelse med bland annat Gautes gamla CSL känd för höga Vmin och för att dra höga "G"..
Men här får han inte riktigt till det på sina ställen men ibland är han faktiskt ganska snabb. Marcus(Spjuvern) imponerar i sin gamla e:36:a trots att det är gamla siffror och bilen var mer standardbetonad, nu åker han väl nån sekund fortare tror jag.


_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Intressant Puppan denna är enkle att fylla i jag ska kolla den senare och fylla i jag med

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091



Puppan: Kör du osynkat och dubbeltramp?

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Här har jag lagt in min nya tid på mantorp en sen höst/vinterdag på mantorp, banan va blöt på vissa ställen och i chickanen var det stående vatten




En liten genomgång av mitt varv, vi börjar på start och mål då...accsar på bra på rakan går helt okey in i start kurvan, parisen och och därefter går mycket bra, kollar man på slittar och tider så ligger jag lika med mitt 1,19 varv på slicks fram till chickanen.. men här är det stående vatten denna dag så här börjar jag förlora tid detta ser man på att jag har sämst fart genom chickanen då jag ligger ca 10-12km/h under det jag brukar..

På rakan går allt bra.. men jag fegar lite inför inbromsningen då det är lite småfunktigt här ännu kvar, gången innan låg jag på 86km/h här som mini...torrt uppför krönet men sen kommer hårnålen och här har inte solen tittat fram alls denna dag så jätte fuktigt och halt, så snabba väster och inbromsningen går inte alls så fort, men ut ur hårnålen är okey och även depå kurvan här är puppan super snabb visserligen

En torr dag ser det ut som jag kommer en bit under 1,20 på r däck

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091



Rickard: Det hade varit intressant att se din fil med de övriga graferna när du nu har seklåda. Känns som att puppan tappar evigheter i varje växling.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Joan skrev:
Rickard: Det hade varit intressant att se din fil med de övriga graferna när du nu har seklåda. Känns som att puppan tappar evigheter i varje växling.


Jag anväder inte seq lådan fullt ut då jag kopplar ännu så jag tjännar inte nått på det knappt..;( men till detta år så hoppas jag att ha sorterat ut ignition cuten så jag kan hålla ful gas och bra dra i spaken

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Puppan skrev:
**bild**

Här är jämförelse med bland annat Gautes gamla CSL känd för höga Vmin och för att dra höga "G"..
Men här får han inte riktigt till det på sina ställen men ibland är han faktiskt ganska snabb. Marcus(Spjuvern) imponerar i sin gamla e:36:a trots att det är gamla siffror och bilen var mer standardbetonad, nu åker han väl nån sekund fortare tror jag.

**bild**

Tror det är en vanlig M3 E46 Gaute kör på det här varvet.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Magnus Thomé skrev:
Puppan skrev:
**bild**

Här är jämförelse med bland annat Gautes gamla CSL känd för höga Vmin och för att dra höga "G"..
Men här får han inte riktigt till det på sina ställen men ibland är han faktiskt ganska snabb. Marcus(Spjuvern) imponerar i sin gamla e:36:a trots att det är gamla siffror och bilen var mer standardbetonad, nu åker han väl nån sekund fortare tror jag.

**bild**

Tror det är en vanlig M3 E46 Gaute kör på det här varvet.


Nej ska det ej va som jag fattat det, hans CSL

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
31 besök senaste veckan (147024 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande