Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp | << 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 36 besök senaste veckan (147113 totalt) |
Nu är jag inte så insatt i gräshopps bilarna men det du säger kanske stämer på dessa, men inte på full skale bilar _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Man kan göra lite enkla överslagsräkningar baserat på nuvarande kurvhastigheter/G-krafter med r-däck och beräknad ökning på slicks.
Kör man Mantorps långa 3106m på 1,22 är medelhastigheten 136,36 km/h. En ökning av medelhastigheten med ca 5,2 km/h ger tid på 1,19. Jag är ingen expert på slicks, men nog borde man kunna höja medelhastigheten med minst 5 km/h.. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Rdäck finns ju i betydligt färre kombinationer än slicks, det finns iaf inga Rdäck som är optimerade för tävlingsbruk på 997 Cup... Att hemmabyggen som långsamt optimerats för de Rdäck som finns tillgängliga skulle tjäna mindre är väl inte så konstigt? Hur mycket förlorar en Radical (eller F3) på att montera godtyckliga Rdäck (välj gärna nått gammalt torrt i olämplig dimension också)? |
||||
Jag har testat på en kortare och kanske mer teknisk bana och där skilde det 7 Sekunder på min bil med gamla slicks kontra nya R888.. Men då var bilen inte perfekt uppsatt för Rdäck särskilt inte på den banan! I den perfekt världen borde det skilja ca 3,5 sek där men det är en bana som bara är 2/3 så lång som Mantorp, mao borde det skilja 4-5 sekunder på Mantorp. /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||
Kan ju jämnföra med min bil som gått lika snabbt i sitt förra utförande 1,39,1 Bmw 318is -90 lättad till ca 980 kg 141 hk i motorn kapade fjädrar,dåliga orginaldämpare Toyo R888 däck & ej bromsad diff. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
_________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||||
Nix. Men jag kollar gärna på det.. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Jag är lika nyfiken som du så jag hoppas Rickard delar med sig av den. _________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||||
Med Rickard vet man aldrig.. =)
Jag vet en ny sajt som öppnar snart där den kommer finnas Sen om vi pratar slicks mot R-däck. I min erfaranhet (som borde anses vara stor i detta specifika fall) så brukar man köra R-däck på gatubilar (tunga klumpar) och slicks på racingbilar (lätta "motorsvaga" bilar). Att jämföra ett slicks i en viss dimension mot ett R-däck i samma dimension blir lite märkligt. Eftersom R-däcket har mindre fäst går man upp i bredd istället. Rickards bil hade 335 R-däck bak när vi körde 1.21 på Mantorp. En Cup-bil har väl typ 260 slick. Ta Mjölbykurvan som ett exempel. Med Rickards bil kunde man hålla full sula på trean med 650 häst som sköt på medan man svängde. Hade vi åkt 260 slick bak så är frågan om det hade gått. Kanske, men är det fullt kan det inte bli mer fullt om ni förstår vad jag menar... Det är VÄLDIGT olika från bil till bil och ev även från bana till bana. Något jag är spänd på bli bromssträckan med Rickards nya kärra med bredden på de framdäcken som ska på... Jag menar, om accet ut ur en kurva med ett duktigt setupad, högeffekts Porsche är likvärdigt med slicks som R-däck (fullt är fullt) och inbromsningarna samma (230 mot 285 fram) så blir ju skillnaden mest fokuserat till hastighet mitt i kurvorna. En "dåligt" setupad bil kommer ha mycket större nytta av slicks generellt sätt. Även en bil som är onödigt hård. Sedan har vi ju det här med överhettning. Slicks håller ju i regel mycket bättre för bankörning än R-däck, speciellt om man pratar om många varv efter varann med attack. Detta är ju dock även kopplat till vikt och effekt på ekipage, vilket snabba gatbilar brukar ha mycket av. Skulle tro runt 3 sek snabbare med slicks av anpassad dimension runt Mantorp med Rickards "gamla" 996. En faktor många inte tänker på är även vad för gummi (om något) som ligger på asfalten. Även väder och vind. Sol, varmt och het bana utan gummi kan vara 2 sek långsammare än kyligt, lagom varm bana och fullt med rätt gummi på asfalten. _________________ Alx Danielsson |
||||
Har nu köpt slicks till min bil så nu kan jag uttala mej av erferenhet istället för gissningar .
På Kinnekulle gjorde det ca 2-2.5 sek per varv och på Mantorp kanske det motsvarar 3-3.5 sek (svänger ju mer på kullen), det vet jag mer om efter den 6:juni när jag ska prova slicksen där (som då förvisso inte kommer vara nya längre). Finns ju lite mer gummiblandningar i slicks och ett mjukt "kvaldäck" borde såklart vara ännu snabbare. Edit: Det är riktigt häftigt att åka slicks |
||||
På en tung bil som min tror jag mao min uppskattning på 4-5sek på Mantorp stämmer ganska bra! /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||
Läste denna igen nu nåt år senare och kände att det var superkul läsning! :-) Nu har jag kört 0,5 sekunder snabbare(1.22,9) och skulle behöva göra en ny analys! Tiden är bland de snabbaste men inser att det fortfarande finns mer att göra! :-) Skall försöka lägga in tiderna i nån av analyserna åtminstonde så man kan jämföra hjälpligt! /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||
Nu har jag lagt in mina nya hastigheter från mitt 1.22,9 varv i PEo:s gamla analys..
Här är jämförelse med bland annat Gautes gamla CSL känd för höga Vmin och för att dra höga "G".. Men här får han inte riktigt till det på sina ställen men ibland är han faktiskt ganska snabb. Marcus(Spjuvern) imponerar i sin gamla e:36:a trots att det är gamla siffror och bilen var mer standardbetonad, nu åker han väl nån sekund fortare tror jag. _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||
Här har jag lagt in min nya tid på mantorp en sen höst/vinterdag på mantorp, banan va blöt på vissa ställen och i chickanen var det stående vatten
En liten genomgång av mitt varv, vi börjar på start och mål då...accsar på bra på rakan går helt okey in i start kurvan, parisen och och därefter går mycket bra, kollar man på slittar och tider så ligger jag lika med mitt 1,19 varv på slicks fram till chickanen.. men här är det stående vatten denna dag så här börjar jag förlora tid detta ser man på att jag har sämst fart genom chickanen då jag ligger ca 10-12km/h under det jag brukar.. På rakan går allt bra.. men jag fegar lite inför inbromsningen då det är lite småfunktigt här ännu kvar, gången innan låg jag på 86km/h här som mini...torrt uppför krönet men sen kommer hårnålen och här har inte solen tittat fram alls denna dag så jätte fuktigt och halt, så snabba väster och inbromsningen går inte alls så fort, men ut ur hårnålen är okey och även depå kurvan här är puppan super snabb visserligen En torr dag ser det ut som jag kommer en bit under 1,20 på r däck _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Jag anväder inte seq lådan fullt ut då jag kopplar ännu så jag tjännar inte nått på det knappt..;( men till detta år så hoppas jag att ha sorterat ut ignition cuten så jag kan hålla ful gas och bra dra i spaken _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Tror det är en vanlig M3 E46 Gaute kör på det här varvet. _________________ Magnus Thomé |
||||
Nej ska det ej va som jag fattat det, hans CSL _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp | << 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 36 besök senaste veckan (147113 totalt) |