Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
31 besök senaste veckan (147024 totalt)
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Här är en logg från dagens körning på mantorp, tiden blev 1.24,9

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



Kimmen skrev:
Här är en logg från dagens körning på mantorp, tiden blev 1.24,9


Det är ju sjukt snabbt thumbs up

_________________
/Petter Ledin
Citera
Ola.M
Sthlm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 86



med vilken bil ?

_________________
Ola Malmquist
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Med en Westfield


_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Lägger in ytterligare en bil i kartan. Det är Spjuvern med tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=30217&highlight=

Det finns ett par ställen där Spjuvern kör extremt fort om man jämför med mig men också alla effektmonster - Innan hårnplen, i parisern och innan chikanen. PM mig om ni är fler som vill in på kartan.

Peo.


_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Nu med Joakim Granfors Westfield (Kimmen). På ett ställe, innan chikanen, så är alla andra bilar utklassade avseende hastighet. I övrigt så verkar det som att Westfielden tillåter senare bromsning och högre snitthastighet genom kurvorna. Ruggigt fort går det i alla fall.

Nu vill jag ha lite loggfiler från alla som heter Samuel i förnamn.


_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



PeOR skrev:
Nu med Joakim Granfors Westfield (Kimmen). På ett ställe, innan chikanen, så är alla andra bilar utklassade avseende hastighet. I övrigt så verkar det som att Westfielden tillåter senare bromsning och högre snitthastighet genom kurvorna. Ruggigt fort går det i alla fall.

Nu vill jag ha lite loggfiler från alla som heter Samuel i förnamn.



Skoj med uppdatering
Götes fart i hårnålen och chikanen är ju helt overkligt snabb. Han klassar ju ut alla dessa bilar med hästlängder.

_________________
/Petter Ledin
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Petter skrev:
Götes fart i hårnålen och chikanen är ju helt overkligt snabb. Han klassar ju ut alla dessa bilar med hästlängder.


Ahh,en galning (Göte)

Men det straffar sig med dålig utgång och han förblir långsamast på "rakan" efter hårnålen.

Vore kul med lite split tider kanske

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Göte kör med vbox och jag kan inte se driftvinkeln. Men annars är min gissning att det gått rätt brett i den kurvan. In i hög hastighet så att det säkert släpper och sedan balans genom kurvan. Kan det vara så Göte?

Split tider? Hmm. Ska se om man kan visualisera på klokt sätt. När jag själv kollat på mina splittider så kan jag konstatera att snabb ur en sektion kan betyda värdelös ingång i en annan. Ge mig gärna tips på sektioner som ni är intresserade av.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



om man hade en sektion start/mål till 950 meter och 950 meter till 1900 meter (raksträckan) och en 1900 meter till mål (kurvigt, rakt, kurvigt) ...eller?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449



split tider vore riktigt intressant om det går att få till

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Jag gjorde ett försök men det var ett elände eftersom att alla använder olika startpunkt. Antingen så hittar jag ett sätt att korrigera era startpunkter eller så får jag göra det hårda jobbet att gå igenom var och en. Men då blir noggrannheten lidande.

Tips tas tacksamt emot.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Är det Högsta fart på rakorna och lägsta fart i kurorna? Eller är det en specifik punkt du valt som du tar allas värden på?
Vore kul att jämföra sig.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



PeOR skrev:
Jag gjorde ett försök men det var ett elände eftersom att alla använder olika startpunkt. Antingen så hittar jag ett sätt att korrigera era startpunkter eller så får jag göra det hårda jobbet att gå igenom var och en. Men då blir noggrannheten lidande.

Tips tas tacksamt emot.

Peo.


Vore det inte lättast att vi skickade över hela våran fil så kan du sätta samma start och målpunkt på alla. Fast det kanske fungerar lika bra med det specefika varvet vi skickat till dig och då är väl det smidigast att alla får samma start mål och splitter.

_________________
/Petter Ledin
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Bra idé Petter. Jag tror det är enda sättet för mig att få ordning på det. Alla som vill vara med på split-tidjämförelse, skicka era filer till mig.

Mats - jag tog högsta och lägsta hastigheten om vartannat, oavsett var på banan det var.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



PeOR skrev:
Bra idé Petter. Jag tror det är enda sättet för mig att få ordning på det. Alla som vill vara med på split-tidjämförelse, skicka era filer till mig.

Mats - jag tog högsta och lägsta hastigheten om vartannat, oavsett var på banan det var.

Peo.


Kommer du använda den "offciella" start mål som ligger först i tråden under driftbox? Då det är jag som givit den filen till Johan Bergin så antar jag att jag inte behöver skicka över några filer igen om du har dom kvar.
Stämmer det? Eller har du tänkt använda annat start/mål så mailar jag såklart över fullständiga filer

_________________
/Petter Ledin
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Hmm. Det är sällan något är lätt. Nu har jag i alla fall kunnat matcha de två full-filer som jag fått så att man kan jämföra exakt. Om jag laddar in någon annans bästa varv så finns det en förskjutning på upp till två sekunder. Så borde det inte vara. Men så länge programvaran och jag inte har samma åsikt så är det programvarans synsätt som gäller. Alltså behöver jag fler fulla filer för att kunna göra jämförelserna.

Sedan har jag ett problem med split punkter. Jag hittar inte hur jag ska spara/ladda dessa. Jag tolkar det som att de punkterna som du har laddat upp, Petter, bara funkar till Driftbox-enheten? Kan det vara så eller stirrar jag mig blind? Så länge jag inte kan spara valda splitpunkter så måste jag definiera om dem varje gång jag sätter igång applikationen, dvs jag kan inte kolla ytterligare filer vid senare tillfälle. En kort steg för steg instruktion om hur jag sparar och laddar splitpunkter är guld värt. Men maila det till mig så att jag kan låtsas att jag kom på det själv i slutändan.

Jag har kollat Westfielden mot GT2, Petters M3 och vanlig M3. Det skiljer en hel del i både acceleration och kurvhastigheter. Faktiskt så får man en känsla över hur mycket fortare det går för att åka runt 7 sekunder snabbare. Så nära aha känsla man kan komma sittandes i en soffa skulle jag tro.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Ska du följa forumavdelningen intention (som jag läser den) så räcker det inte att lista resultat, det skall till beskrivande körteknik för att uppnå dem (dvs inte endast redskapsskillnader)
Att galningens nuffror ser lite annorlunda ut tex har en körtekisk förklaring, men vad skiljer tex mellan Petter och Thed B (det går att gissa sig till mjukare spår för Thed iofs)?

Annars kanske man skulle utöka loggdelen med grafisk analys?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Jag sitter just nu och analyserar Magnus Thomé mot Marcus Spjuvern. Om någon inte vill bli officiellt analyserad så får ni säga till så tar jag bort. Jag tror detta blir den första och sista analysen jag gör. Om folk inte har dömt mig innan så lär jag bli kategoriserad nu. Efterföljande analyser får göras i det fördolda...



Först börjar Magnus med att köra 6 km/h snabbare under 60 meter (2 sekunder) i startkurvan. Man kan se att bilen driver bra mycket längre ut till höger på grund av den högre hastigheten. Magnus hämtar in 3,3 meter eller 0,09 sekunder jämfört med Spjuvern. Marcus - håll inte så långt till vänster. Gasa mer istället.

Nästa steg är att Spjuvern kör väsentligt mycket fortare i Parisern. Här gissar jag att den lägre vikten gör sig gällande. Magnus styr in och skär apex perfekt medan Spjuvern kör så fort att han missar apex. I snitt kör Spjuvern 6 km/h snabbare under 2,5 sekunder. Det innebär 4 meter. Eftersom hastigheten bara är 90 så innebär det 0,16 sekunder tidsvinst. Magnus - du måste hiva läderstolarna. Kör sedan snabbare och det är inte så viktigt att träffa apex.

Nästa ställe som skiljer markant är på krönet. Där kör Magnus 10 km/h snabbare än Spjuvern i 1,5 sekunder. Det innebär 4 meter igen och en tidsvinst på 0,12 sekunder. Man ser att Magnus bil driver ut mer till höger medan Spjuvern åter igen håller in till vänster i onödan.

I övrigt ser jag inga större skillnader mellan bromspunkter och spår. Spjuvern har ett accelerationshandikapp främst baserat på långsam växling mellan fyran och femman. Jag läste i hans tråd att kopplingen inte ville frikoppla. Man kan se att det är skillnad på accelerationen till Magnus fördel. I 170 km/h har Magnus ca 6000 varv (om jag kollar på min egen logg där jag har varv) medan Spjuvern har ca 5500. Det innebär att Magnus bil faktiskt accelererar starkare just där. Kanske hade man sett att Spjuverns lägre utväxling skulle ge bättre acc än med normal utväxling. Men då krävs det att han växlar snabbare än min salig farfar i hans Rekord 1700.



Var det så här du menade Niklas?

Jag hittade förresten hur man sparar split punkter. Utan att någon skickat mail. (Supersäkert!)

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
oerhört spännande o se o läsa.

Noterar att jag kör långsammare i chicanen men ändå verkar få en bättre utgång, jag verkar kunna stämpla fullt direkt ur den medan Marcus verkar få hålla igen på gas en liten bit?

Sen verkar vi ha oerhört olika växlade bilar... Jag är lite osäker men Marcus verkar ha acc-övertag upp till 100-150? Eller ser/fattar jag fel? Tex så har Marcus mycket bättre fjong i acc längs startrakan medans jag tjänar när det börjar gå fort på långa rakan?

Parisen är ingen kul syn, där måste jag helt klart ändra spår/taktik...

_________________
Magnus Thomé
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449



thumbs up

kul med jämförelser,

jag måste nog ta och kolla upp det här med min fart på rakan för jag borde ha högre fart än dig Peo(våra bilar vägde rätt lika) efter som jag har lägre utväxling än dig som bör vara till min fördel,

men jag börjar ana att det är nått med mitt avgas ihop med original mappen som kanske ställer till de

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
31 besök senaste veckan (147024 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande