Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11   >>
18 besök senaste veckan (147052 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Spjuvern skrev:
thumbs up

kul med jämförelser, jag måste nog ta och kolla upp det här med min fart på rakan för jag borde ha högre fart än dig (våra bilar vägde rätt lika) efter som jag har lägre utväxling än dig som bör vara till min fördel,

men jag börjar ana att det är nått med mitt avgas ihop med original mappen som kanske ställer till de

Har du vägt den?

Mig i + halv tank = 1650 kg. Blir väl torrvikt 1520-1530 kg typ.

Nyfiken på vad för däck du hade? Jag hade Yokohama 048, 235/40 18 runt om.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



PeOR skrev:
Var det så här du menade Niklas?
Ungefär men som du märker blir det rätt ingående om man ska köra med alla skillnaderna runt hela varvet.
Min lilla poäng var nog mest att diskussionen trevade iväg emot "Superstageresultatlista" och inte så mycket körteknik.

När man väl kommit underfund med grunderna på varje bana så finns det lite olika sätt att offra/vinna sektorer och vilket som totalt blir snabbast beror på många parametrar (bil/förare/grepp etc).

Undrar vad som är bästa sättet att presentera loggjämförelser? Jag tycker att du har hittat ett rätt trevligt sätt att presentera det, ett 10-15tal kolumner under en bild blir ju rätt kompakt (och mycket lättare att uppdatera än bilden självt) .

Ska man sen dessutom komma underfund med tävlingsmomentet blir det inte speciellt ideala spår. Det går ju att köra om på utsidan i Parisen av nån anledning (bara man hinner runt innan den innanför tar alla bana vid utgången).

Jag har tyvärr inga loggar över mina fyra stinter på Mantorp iår men lite minnesbilder över de områden som är svåra att maximera (när man ska ta sig i mål alternativ bara har en timme kvar till race).
* Startkurvan är bara att stå på och justera balansen med gasen, offra gärna ingången i Parisen (mitt i banan verkade lagom, täcker dessutom bra).
* Parisen går att ta med lite olika "höjd" i mitten, beroende på hur man kommer in. Curbsen i utgången ska användas och sammanfaller med hyggligt spår ut.
* Chikanen fungerar att gå in i över vänstercurbsen (om chassit inte korvar sig), sen är det på med gas samtidigt som man styr höger men lagom så man inte gränslar curben ut på rakan (oljetråget ska överleva också)
* Mjölby är lite svår att bromsa lagomt sent inför, lite för snabb ingångshastighet straffar sig i korrektionsförluster. Annars är det 3/4 apex och full pelle uppför backen som gäller (riktigt hela banans bredd känns onödig att använda eftersom det känns som det blir länge väg tillbaka till höger när man kör motorsvag bil).
* Högfartsvänstern efter krönet är även den svår att gå tillräckligt fort i, det gäller att lita på greppet även om man inte svängde åt vänster sen Startkurvan.
* Sen är det "bara" att få ner farten lagom mycket i Hårnålen och kunna nyttja hela banan under max acceleration fram till...
* Depåkurvan som jag tycker är lättast. Ner med farten och kasta in mot apex (nedbromsningen verkar inte lika kritisk här, kanske instyrningen hjälper till att reglera farten). Den lilla bankningen närmast apex får man inte missa eftersom den hjälper till att styra rätt (när jag missat med nån meter blir det mer korrigeringar när man landar på curben tidigare än beräknat).
1.38.380 som bästa med 5 varv under 1.39 under helgen (40 varv) var inte snabbast i klassen men först i mål i bägge racen.
Men ska man ligga och nöta tider på Mantorp så är det nog skojigare med snabbare bil. Med välbalanserad & motorsvag bil med mycket grepp så blir det svårt att skaffa referenspunkter, flera av kurvorna känns som de har asfalt så det räcker till en mindre IKEA-parkering (Mjölby och Startkurvan iaf).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Gilar din beskrivning!

Med mer pulver i bilen så måste man låta bilen löpa ut hela vägen till vänster kant ut ur Mjölby upp för backen. För man vill ju hålla fullt. Man kan se att jag kommer in lite för fort tidigt i svängen o får korrigera o får ner farten (lite mycket) men sen blir det väldigt lika hela backen upp.

Men parisen.... va f*n....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



PeOR skrev:
Göte kör med vbox och jag kan inte se driftvinkeln. Men annars är min gissning att det gått rätt brett i den kurvan. In i hög hastighet så att det säkert släpper och sedan balans genom kurvan. Kan det vara så Göte?

Split tider? Hmm. Ska se om man kan visualisera på klokt sätt. När jag själv kollat på mina splittider så kan jag konstatera att snabb ur en sektion kan betyda värdelös ingång i en annan. Ge mig gärna tips på sektioner som ni är intresserade av.

Peo.


Ja, man behöver inte vara kärnfysiker för att inse att detta varv är långt ifrån optimalt kört

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Magnus Thomé skrev:
Men parisen.... va f*n....
Menar du ditt spår/hastighet eller att köra om på yttern?
Ditt spår ser ju inte så mysko ut på den inzoomningen (sista apex väldigt långt in på curbs?), men hastigheten verkar ryckig (om jag läser rätt). För egen del är det nästan ett ratt/pedalutslag hela vägen (har ganska "rätt" växlat på Mantorp verkar det som).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jo precis min hastighetskurva genom parisen ser ju sisådär ut... Och utgångsfarten likaså

_________________
Magnus Thomé
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449



Magnus Thomé skrev:
Spjuvern skrev:
thumbs up

kul med jämförelser, jag måste nog ta och kolla upp det här med min fart på rakan för jag borde ha högre fart än dig (våra bilar vägde rätt lika) efter som jag har lägre utväxling än dig som bör vara till min fördel,

men jag börjar ana att det är nått med mitt avgas ihop med original mappen som kanske ställer till de

Har du vägt den?

Mig i + halv tank = 1650 kg. Blir väl torrvikt 1520-1530 kg typ.

Nyfiken på vad för däck du hade? Jag hade Yokohama 048, 235/40 18 runt om.


min väger 1298 med ca 10liter bensin i utan förare
föraren väger 60kg


däcken är direzza 245/40 17" runt om

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Magnus Thomé skrev:
Jo precis min hastighetskurva genom parisen ser ju sisådär ut... Och utgångsfarten likaså


om ditt varv är det som håller innerspår i Parisern och Spjuverns är det som går ut mer så tänk på att ta hela bortre partiet med en rattrörelse.

Vad gäller Mjölbyutgången så finns det inget sätt att klara sig utan hela bredden även i motorsvag bil om man kommer in rätt. IMHo så klart. Körde ett gäng 1,42 varv med ca. 150 hk framhjuldrivet och labbade en hel del innan tiderna blev stabila under 1,43.

_________________
Anders Hansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



sweanders skrev:
Vad gäller Mjölbyutgången så finns det inget sätt att klara sig utan hela bredden även i motorsvag bil om man kommer in rätt. IMHo så klart. Körde ett gäng 1,42 varv med ca. 150 hk framhjuldrivet och labbade en hel del innan tiderna blev stabila under 1,43.
Det gäller iofs att vara tydlig med vad jag menar, det är de sista två metrarna det handlar om och kanske förloras det lite tid (känns marginellt) men samtidigt så är det inga problem att köra fort med en bil på utsidan (eller insidan för den delen). Mitt i banan är tokfel (då kör man alltför försiktigt ).
Det kan ju ha lite att göra med balans vid fullt gaspådrag också, en bil som är mindre understyrd (eller tom hjälpövertyr lite) får per automatik ett lite annat spår och har svängt färdigt tidigare.
Mjölby känns lite som slutet på Kvarnen, där jag inte heller nyttjar hela asfalten (men i Kvarnen är det mer asfalt kvar till vänster).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Niklas Falk skrev:
Mjölby känns lite som slutet på Kvarnen, där jag inte heller nyttjar hela asfalten (men i Kvarnen är det mer asfalt kvar till vänster).


Ja Mjölby är lite speciell då det finns så mycket plats. Jag har inte analyserat på annat sätt än att köra på ett sätt så att jag kan med mig mycket fart ur den (gå på gas tidigt).

_________________
Anders Hansson
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Här kommer en graf som visar Kimmen med sin Westfield och Spjuvern med sin lättade M3. Spåret som Kimmen kör är snävare än Spjuvern trots högre hastighet. Jag ser ingen anledning till att försöka analysera skillnaderna. Det är skillnad på hastighet, det är ett som är säkert.



om jag får originalfilerna till Sandströms körning så ska jag göra en jämförelse med Kimmen. Och det skulle vara intressant att få med en Miata också i denna översiktsbild.
Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Usch då, här syns det tydligt att man fjollar genom snabba högern innan chikanen (800 m).
Ser oxå att både spjuvern och jag velar genom pariserböjen, tror att vi båda kan hämta en halv sekund där
Vet inte om det bara är jag, men jag skulle vilja hålla ut mer i ingången av parisern (längre ut från första apex) för att kunna hålla högre ingångsfart och få en mer bestämd andra "turn in". Inbillar mej att det skulle skala av en hel del tid.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



PeOR skrev:
Hmm. Det är sällan något är lätt. Nu har jag i alla fall kunnat matcha de två full-filer som jag fått så att man kan jämföra exakt. Om jag laddar in någon annans bästa varv så finns det en förskjutning på upp till två sekunder. Så borde det inte vara. Men så länge programvaran och jag inte har samma åsikt så är det programvarans synsätt som gäller. Alltså behöver jag fler fulla filer för att kunna göra jämförelserna.

Sedan har jag ett problem med split punkter. Jag hittar inte hur jag ska spara/ladda dessa. Jag tolkar det som att de punkterna som du har laddat upp, Petter, bara funkar till Driftbox-enheten? Kan det vara så eller stirrar jag mig blind? Så länge jag inte kan spara valda splitpunkter så måste jag definiera om dem varje gång jag sätter igång applikationen, dvs jag kan inte kolla ytterligare filer vid senare tillfälle. En kort steg för steg instruktion om hur jag sparar och laddar splitpunkter är guld värt. Men maila det till mig så att jag kan låtsas att jag kom på det själv i slutändan.

Jag har kollat Westfielden mot GT2, Petters M3 och vanlig M3. Det skiljer en hel del i både acceleration och kurvhastigheter. Faktiskt så får man en känsla över hur mycket fortare det går för att åka runt 7 sekunder snabbare. Så nära aha känsla man kan komma sittandes i en soffa skulle jag tro.

Peo.


Sitter med dottern i knät som kollar pingu så det blir ett kortsvar nu Vi kanske skulle höras på telefon ikväll så kan vi hjälpas åt med att få in splitter mm. Tror jag kan det i alla fall

_________________
/Petter Ledin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Chicanen:

jag röd, Spjuvern blå.



Här vore skoj om sidokrafter var med osså. Trots att jag kör någon/några meter inne i chikanen klart långsammare så kommer jag ur chikanen snabbare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kimmen skrev:
Usch då, här syns det tydligt att man fjollar genom snabba högern innan chikanen (800 m).
Ser oxå att både spjuvern och jag velar genom pariserböjen, tror att vi båda kan hämta en halv sekund där


Med riktigt snabba bilar så vill iaf min hjärna ha ett "confidence lift" innan entry till snabba knixen. När min blåe mår bra och har bra balans så är det full platta så länge det är torrt, det går ju inte riktigt så fort som din bil minst sagt. Men har bilen lite lössläppt rumpa eller det är "osäker-fuktigt" så vill inte min hjärna hålla ner fullt. Gasfoten lyder inte alltid. Har fått kul ställ efter knixen nån gång

_________________
Magnus Thomé
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Kunde inte låta bli att lägga upp Kensons snabba Ultima. Tydligen började det bli fuktigt på banan när denna logg togs. Kanske det kan förklara en lite långsammare passage vid krönet? För om man bortser från den sektionen så går det mest rasande fort överallt.

om det blir läge att lägga till ytterligare bilar så får jag nog dela upp i 1,28+ resp 1,28-...

Peo.


_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



PeOR skrev:
Kunde inte låta bli att lägga upp Kensons snabba Ultima. Tydligen började det bli fuktigt på banan när denna logg togs. Kanske det kan förklara en lite långsammare passage vid krönet? För om man bortser från den sektionen så går det mest rasande fort överallt.

Peo.


Jättekul Jag är nybörjare på det här med racelogic (och racing också iof) men nu är jag helt såld på denna lilla låda. Det är ju galet kul att kunna jämföra så här.

Jag hade inte så mycket fart med mig ut på detta varv så första vänstern efter start/mål var också lite långsam. Hade nästan 15 km/h mer där varvet innan. Krönet kan jag nog inte skylla på blöt bana för där var det väldigt nära torrt utan det är nog snarare mitt självförtroende som spökar där. Jag tycker det är grymt läskigt att köra fort genom den kurvan. Känns som bilen kan släppa på 1 tusendels sekund och så sitter man bland däcken. Jag kollade på STCC och Carrera Cupbilarna där förra ggn jag var mantorp och de verkar ju knapp släppa alls genom vänstern. Kimmen gör ju 15 km/h snabbare där och har med sig den extra farten på hela rakan efter också. Grymt imponerande. Nu vet jag var jag skall våga lite mer nästa gång.

Skall försöka få någon mer Mantorp under hösten och denna gång skall jag ha hela kränghämmare också.

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Lyckades med ett 1,24,4 i idag skicar filen till pero senare så han kan uppdatera min tid och farter i tabellen

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Här med Rickards rekordvarv. Dags för Kenson att skrapa ihop en fil? Det här börjar ju bli spännande!



Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



PeOR skrev:
Här med Rickards rekordvarv. Dags för Kenson att skrapa ihop en fil? Det här börjar ju bli spännande!



Peo.


Men ett förtydligande, det är samma gt2 som han kör fortfarande. Alltså ingen gt3rs, bara moddat gt2:an lite

_________________
/Petter Ledin
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Petter har helt rätt

Bara jag osm kallar den gt2 Rs nu..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11   >>
18 besök senaste veckan (147052 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande