Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11 >> 22 besök senaste veckan (147056 totalt) |
Har du vägt den? Mig i + halv tank = 1650 kg. Blir väl torrvikt 1520-1530 kg typ. Nyfiken på vad för däck du hade? Jag hade Yokohama 048, 235/40 18 runt om. _________________ Magnus Thomé |
||||
Min lilla poäng var nog mest att diskussionen trevade iväg emot "Superstageresultatlista" och inte så mycket körteknik. När man väl kommit underfund med grunderna på varje bana så finns det lite olika sätt att offra/vinna sektorer och vilket som totalt blir snabbast beror på många parametrar (bil/förare/grepp etc). Undrar vad som är bästa sättet att presentera loggjämförelser? Jag tycker att du har hittat ett rätt trevligt sätt att presentera det, ett 10-15tal kolumner under en bild blir ju rätt kompakt (och mycket lättare att uppdatera än bilden självt) . Ska man sen dessutom komma underfund med tävlingsmomentet blir det inte speciellt ideala spår. Det går ju att köra om på utsidan i Parisen av nån anledning (bara man hinner runt innan den innanför tar alla bana vid utgången). Jag har tyvärr inga loggar över mina fyra stinter på Mantorp iår men lite minnesbilder över de områden som är svåra att maximera (när man ska ta sig i mål alternativ bara har en timme kvar till race). * Startkurvan är bara att stå på och justera balansen med gasen, offra gärna ingången i Parisen (mitt i banan verkade lagom, täcker dessutom bra). * Parisen går att ta med lite olika "höjd" i mitten, beroende på hur man kommer in. Curbsen i utgången ska användas och sammanfaller med hyggligt spår ut. * Chikanen fungerar att gå in i över vänstercurbsen (om chassit inte korvar sig), sen är det på med gas samtidigt som man styr höger men lagom så man inte gränslar curben ut på rakan (oljetråget ska överleva också) * Mjölby är lite svår att bromsa lagomt sent inför, lite för snabb ingångshastighet straffar sig i korrektionsförluster. Annars är det 3/4 apex och full pelle uppför backen som gäller (riktigt hela banans bredd känns onödig att använda eftersom det känns som det blir länge väg tillbaka till höger när man kör motorsvag bil). * Högfartsvänstern efter krönet är även den svår att gå tillräckligt fort i, det gäller att lita på greppet även om man inte svängde åt vänster sen Startkurvan. * Sen är det "bara" att få ner farten lagom mycket i Hårnålen och kunna nyttja hela banan under max acceleration fram till... * Depåkurvan som jag tycker är lättast. Ner med farten och kasta in mot apex (nedbromsningen verkar inte lika kritisk här, kanske instyrningen hjälper till att reglera farten). Den lilla bankningen närmast apex får man inte missa eftersom den hjälper till att styra rätt (när jag missat med nån meter blir det mer korrigeringar när man landar på curben tidigare än beräknat). 1.38.380 som bästa med 5 varv under 1.39 under helgen (40 varv) var inte snabbast i klassen men först i mål i bägge racen. Men ska man ligga och nöta tider på Mantorp så är det nog skojigare med snabbare bil. Med välbalanserad & motorsvag bil med mycket grepp så blir det svårt att skaffa referenspunkter, flera av kurvorna känns som de har asfalt så det räcker till en mindre IKEA-parkering (Mjölby och Startkurvan iaf). |
||||
Gilar din beskrivning!
Med mer pulver i bilen så måste man låta bilen löpa ut hela vägen till vänster kant ut ur Mjölby upp för backen. För man vill ju hålla fullt. Man kan se att jag kommer in lite för fort tidigt i svängen o får korrigera o får ner farten (lite mycket) men sen blir det väldigt lika hela backen upp. Men parisen.... va f*n.... _________________ Magnus Thomé |
||||
Ja, man behöver inte vara kärnfysiker för att inse att detta varv är långt ifrån optimalt kört _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Ditt spår ser ju inte så mysko ut på den inzoomningen (sista apex väldigt långt in på curbs?), men hastigheten verkar ryckig (om jag läser rätt). För egen del är det nästan ett ratt/pedalutslag hela vägen (har ganska "rätt" växlat på Mantorp verkar det som). |
||||
min väger 1298 med ca 10liter bensin i utan förare föraren väger 60kg däcken är direzza 245/40 17" runt om _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
om ditt varv är det som håller innerspår i Parisern och Spjuverns är det som går ut mer så tänk på att ta hela bortre partiet med en rattrörelse. Vad gäller Mjölbyutgången så finns det inget sätt att klara sig utan hela bredden även i motorsvag bil om man kommer in rätt. IMHo så klart. Körde ett gäng 1,42 varv med ca. 150 hk framhjuldrivet och labbade en hel del innan tiderna blev stabila under 1,43. _________________ Anders Hansson |
||||
Det kan ju ha lite att göra med balans vid fullt gaspådrag också, en bil som är mindre understyrd (eller tom hjälpövertyr lite) får per automatik ett lite annat spår och har svängt färdigt tidigare. Mjölby känns lite som slutet på Kvarnen, där jag inte heller nyttjar hela asfalten (men i Kvarnen är det mer asfalt kvar till vänster). |
||||
Ja Mjölby är lite speciell då det finns så mycket plats. Jag har inte analyserat på annat sätt än att köra på ett sätt så att jag kan med mig mycket fart ur den (gå på gas tidigt). _________________ Anders Hansson |
||||
Här kommer en graf som visar Kimmen med sin Westfield och Spjuvern med sin lättade M3. Spåret som Kimmen kör är snävare än Spjuvern trots högre hastighet. Jag ser ingen anledning till att försöka analysera skillnaderna. Det är skillnad på hastighet, det är ett som är säkert.
om jag får originalfilerna till Sandströms körning så ska jag göra en jämförelse med Kimmen. Och det skulle vara intressant att få med en Miata också i denna översiktsbild. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Usch då, här syns det tydligt att man fjollar genom snabba högern innan chikanen (800 m).
Ser oxå att både spjuvern och jag velar genom pariserböjen, tror att vi båda kan hämta en halv sekund där Vet inte om det bara är jag, men jag skulle vilja hålla ut mer i ingången av parisern (längre ut från första apex) för att kunna hålla högre ingångsfart och få en mer bestämd andra "turn in". Inbillar mej att det skulle skala av en hel del tid. |
||||
Sitter med dottern i knät som kollar pingu så det blir ett kortsvar nu Vi kanske skulle höras på telefon ikväll så kan vi hjälpas åt med att få in splitter mm. Tror jag kan det i alla fall _________________ /Petter Ledin |
||||
Chicanen:
jag röd, Spjuvern blå. Här vore skoj om sidokrafter var med osså. Trots att jag kör någon/några meter inne i chikanen klart långsammare så kommer jag ur chikanen snabbare _________________ Magnus Thomé |
||||
Med riktigt snabba bilar så vill iaf min hjärna ha ett "confidence lift" innan entry till snabba knixen. När min blåe mår bra och har bra balans så är det full platta så länge det är torrt, det går ju inte riktigt så fort som din bil minst sagt. Men har bilen lite lössläppt rumpa eller det är "osäker-fuktigt" så vill inte min hjärna hålla ner fullt. Gasfoten lyder inte alltid. Har fått kul ställ efter knixen nån gång _________________ Magnus Thomé |
||||
Kunde inte låta bli att lägga upp Kensons snabba Ultima. Tydligen började det bli fuktigt på banan när denna logg togs. Kanske det kan förklara en lite långsammare passage vid krönet? För om man bortser från den sektionen så går det mest rasande fort överallt.
om det blir läge att lägga till ytterligare bilar så får jag nog dela upp i 1,28+ resp 1,28-... Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Jättekul Jag är nybörjare på det här med racelogic (och racing också iof) men nu är jag helt såld på denna lilla låda. Det är ju galet kul att kunna jämföra så här. Jag hade inte så mycket fart med mig ut på detta varv så första vänstern efter start/mål var också lite långsam. Hade nästan 15 km/h mer där varvet innan. Krönet kan jag nog inte skylla på blöt bana för där var det väldigt nära torrt utan det är nog snarare mitt självförtroende som spökar där. Jag tycker det är grymt läskigt att köra fort genom den kurvan. Känns som bilen kan släppa på 1 tusendels sekund och så sitter man bland däcken. Jag kollade på STCC och Carrera Cupbilarna där förra ggn jag var mantorp och de verkar ju knapp släppa alls genom vänstern. Kimmen gör ju 15 km/h snabbare där och har med sig den extra farten på hela rakan efter också. Grymt imponerande. Nu vet jag var jag skall våga lite mer nästa gång. Skall försöka få någon mer Mantorp under hösten och denna gång skall jag ha hela kränghämmare också. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Här med Rickards rekordvarv. Dags för Kenson att skrapa ihop en fil? Det här börjar ju bli spännande!
Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Men ett förtydligande, det är samma gt2 som han kör fortfarande. Alltså ingen gt3rs, bara moddat gt2:an lite _________________ /Petter Ledin |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11 >> 22 besök senaste veckan (147056 totalt) |