Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11   >>
22 besök senaste veckan (147056 totalt)
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



ok. Jag uppdaterar inte bilden men på nästa uppdatering så kommer det att stå rätt.
Rickard - vad har du gjort med bilen sen sist för att få den att gå runt så snabbt?

Det är rätt intressant att se siffrorna i relation till varandra. Om man ser hårnålen så har Rickard i ena fallet 61 km/h in och 141 innan depåkurvan. I snabare varvet går det i 73 km/h men bara 133 som mest. Därtill - mellan Parisern och Chikanen så torde det gå att köra lika snabbt som tidigare och därmed få en ännu bättre tid än 1,24,4.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



PeOR skrev:
ok. Jag uppdaterar inte bilden men på nästa uppdatering så kommer det att stå rätt.
Rickard - vad har du gjort med bilen sen sist för att få den att gå runt så snabbt?

Det är rätt intressant att se siffrorna i relation till varandra. Om man ser hårnålen så har Rickard i ena fallet 61 km/h in och 141 innan depåkurvan. I snabare varvet går det i 73 km/h men bara 133 som mest. Därtill - mellan Parisern och Chikanen så torde det gå att köra lika snabbt som tidigare och därmed få en ännu bättre tid än 1,24,4.

Peo.


Kolla i min projekt tråd så ser du lite vad som är ändrat

Men du har helt korrekt detta 1,24,4 varvet är långt ifrån perfekt jag har vart snabbare på andra ställen förr, gäller bara att sätta ihop ett helt varv nu..den 24okt på SLC hoppas jag det sker..1,23,x..?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Hittade denna tråd nu!
Riktigt kul läsning!! thumbs up

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
northgrahn
Sollentuna
Här sen Feb 2006
Inlägg: 7



Puppan skrev:
Hittade denna tråd nu!
Riktigt kul läsning!! thumbs up


Puppan,
Nu när du också snurrat runt banan vill man se dina hastigheter jämförda med de andra.

_________________
Daniel Grahn
Porsche 911SC -81
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



northgrahn skrev:
Puppan skrev:
Hittade denna tråd nu!
Riktigt kul läsning!! thumbs up


Puppan,
Nu när du också snurrat runt banan vill man se dina hastigheter jämförda med de andra.



Jepp jag med, men är för kass på på analysprogrammet än.
Jag hoppas att kenson skickar över filen till PEo..

Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Jag är redo för filer. Skicka på så uppdaterar jag. Har ändå dåligt samvete för att jag inte fixat bort skrivfelet med GT3RS på Rickards varv med GT2an.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Här kommer en ny graf med Puppans varv inkluderat. Man kan konstatera att det går rysligt fort på sina ställen. Att köra långsamt i ett segment innebär inte nödvändigtvis att man fegar utan att slangbellan är laddad. Se till exempel Puppans hastighet över Krönet och fram till hårnålen. Långsamt över krönet, väldigt snabbt innan hårnålen.

Peo.


_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Sant men det säger inget om tiden, troligen förlorar tid med att va så långsam in och ssnabb ut,

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Supramannen skrev:
Sant men det säger inget om tiden, troligen förlorar tid med att va så långsam in och ssnabb ut,


Antagligen har du rätt!
Min analys av mig själv är att jag tycker det syns att jag åker ett inte helt optimalt spårval på flera ställen, att jag fegar lite inför kurvorna och att jag har lite effekt jämfört med de snabbaste ekipagen!
Därtill tycker jag bilen understyr vilket gör mig osäker och jag har svårt att hålla linjen som jag tänkt. Mycket härrör säkert till orutin av körning av svansmotor!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10151



Puppan skrev:
Supramannen skrev:
Sant men det säger inget om tiden, troligen förlorar tid med att va så långsam in och ssnabb ut,


Antagligen har du rätt!
Min analys av mig själv är att jag tycker det syns att jag åker ett inte helt optimalt spårval på flera ställen, att jag fegar lite inför kurvorna och att jag har lite effekt jämfört med de snabbaste ekipagen!
Därtill tycker jag bilen understyr vilket gör mig osäker och jag har svårt att hålla linjen som jag tänkt. Mycket härrör säkert till orutin av körning av svansmotor!

/Pete


Med tanke på dina kontakter när det gäller plåtslagning är det väl bara att ladda på och lära sig den hårda vägen.

_________________
Anders Hansson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



sweanders skrev:
Puppan skrev:
Supramannen skrev:
Sant men det säger inget om tiden, troligen förlorar tid med att va så långsam in och ssnabb ut,


Antagligen har du rätt!
Min analys av mig själv är att jag tycker det syns att jag åker ett inte helt optimalt spårval på flera ställen, att jag fegar lite inför kurvorna och att jag har lite effekt jämfört med de snabbaste ekipagen!
Därtill tycker jag bilen understyr vilket gör mig osäker och jag har svårt att hålla linjen som jag tänkt. Mycket härrör säkert till orutin av körning av svansmotor!

/Pete


Med tanke på dina kontakter när det gäller plåtslagning är det väl bara att ladda på och lära sig den hårda vägen.


Haha
Problemet är bara att mina kontakter i plånboken är väldigt ansträngda!!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Puppan skrev:
Supramannen skrev:
Sant men det säger inget om tiden, troligen förlorar tid med att va så långsam in och ssnabb ut,


Antagligen har du rätt!
Min analys av mig själv är att jag tycker det syns att jag åker ett inte helt optimalt spårval på flera ställen, att jag fegar lite inför kurvorna och att jag har lite effekt jämfört med de snabbaste ekipagen!
Därtill tycker jag bilen understyr vilket gör mig osäker och jag har svårt att hålla linjen som jag tänkt. Mycket härrör säkert till orutin av körning av svansmotor!

/Pete


Ja så får jag det till med, att jag får med mig mer fart in i sväng och sen får med mig den ut och med mer effekt så går det fortare

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



På tips från Marcus "Spjuvern" kommer här en graf på bromsprestanda 200 km/h till 100 km/h på Mantorp. Jag har utgått ifrån snabbaste varvet och helt kallt sagt att detta får utgöra mätvärden. För Göte RS6 är detta inte speciellt representativt eftersom han släpper av lite på bromsningen.

Jag har inte läst av G-krafter för det hoppar något fasligt. Och Magnus, du är med som den första vita raden. Jag ska göra en hastighetskarta med dig på också. Förstår inte varför du inte varit med. Det är ju din site.



Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Här kommer M3-ligan.



Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



PeOR skrev:
På tips från Marcus "Spjuvern" kommer här en graf på bromsprestanda 200 km/h till 100 km/h på Mantorp. Jag har utgått ifrån snabbaste varvet och helt kallt sagt att detta får utgöra mätvärden. För Göte RS6 är detta inte speciellt representativt eftersom han släpper av lite på bromsningen.

Jag har inte läst av G-krafter för det hoppar något fasligt. Och Magnus, du är med som den första vita raden. Jag ska göra en hastighetskarta med dig på också. Förstår inte varför du inte varit med. Det är ju din site.

Peo.


Det var väldans vad min bil kan bromsa....

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449



peo du måste byta ut mitt varv till det nya 1,30,1 varvet jag skickade till dig

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Mmm. Det kommer jag att göra. När jag gjort mitt 1,29,7 varv. Och det blir inte förrän till våren...

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Jag kunde inte sätta startpunkten så att jag uppnådde 1,30,1. Däremot så blev det 1,30,6 där startlinjen går. Det är nu inlagt. Och sedan har jag ändrat Göte RS6 bil till en vanlig M3 E46 eftersom jag har för mig att han påpekat att CSL inte var införskaffad då.



Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Peo, CSL var den bil jag körde detta varv med, dock som nämnts tidigare är detta knappast ett adekvat varv på Mantorp från mig i CSL, men det ligger officiellt och blir ju då ofrånkomligt en referens. Tex min logg på Gelleråsen är vid en jämförelse cleant kört, likaså GR.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Göte RS6 Sjögren skrev:
Peo, CSL var den bil jag körde detta varv med, dock som nämnts tidigare är detta knappast ett adekvat varv på Mantorp från mig i CSL, men det ligger officiellt och blir ju då ofrånkomligt en referens. Tex min logg på Gelleråsen är vid en jämförelse cleant kört, likaså GR.


Så kan du ju inte säga, ingen här kan nog köra sin bil optimal, nu är din tid gautes CSL och det är din bästa tid här

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Supramannen skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Peo, CSL var den bil jag körde detta varv med, dock som nämnts tidigare är detta knappast ett adekvat varv på Mantorp från mig i CSL, men det ligger officiellt och blir ju då ofrånkomligt en referens. Tex min logg på Gelleråsen är vid en jämförelse cleant kört, likaså GR.


Så kan du ju inte säga, ingen här kan nog köra sin bil optimal, nu är din tid gautes CSL och det är din bästa tid här


Visst har du en poäng i det du säger Richard, detta är min bästa tid här på Mantorp för länge sedan på logg. Men varför kan man inte kommentera sitt varv, se på Peos graf så ser du tydligt hur för fort jag kör in i tex depåkurvan samt tex Chickanen, vad tror du resultatet efter blev? Du vet att jag är Gaute va, och att det är min CSL?
Nåväl min tanke var t o m att inte lägga upp detta varv p g a av att det var så illa, kollar du under driftboxforumet under Mantorp för länge sedan då vi la upp detta varv så ser du oxå en förklaring och då tyckte jag vi kunde lägga upp varvet. I övrigt hade jag hellre hoppat över det om du förstår hur jag menar. Jag menar alla andra varv jag lagt upp från olika banor är jag helt nöjd med, tex 8.50min BTG med 130hk Swiften osv. Men detta Mantorp varv kände jag ju var illa redan då jag körde. Jag la upp det ungefär bara för att någon inte trodde en orginal CSL kunde åka under 1.30 på Mantorp..

Jag både vet och tror jag kan hitta mycket mer fart på Mantorp i CSL än jag kan på GR eller Gelleråsen, det är sådant som syns i logg ju

Klart inte någons varv är optimala och visst förbättrar man sig ständigt men du kan inte påstå att du har lika stora variationer i ditt snabbaste Mantorp varv vs ditt snabbaste GR varv som jag har?

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11   >>
22 besök senaste veckan (147056 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande