Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Sviestad
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (57083 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här kan ni diskutera hur man lämpligast tar sig runt Sviestad, varvtider, hur fel jag har i min spårvalsbeskrivning https://rejsa.nu/bana_info.asp?sviestad osv thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Jag gick licenskursen på Sviestad igår och vi fick lära oss ett lite annorlunda spår mot det Magnus har i sin beskrivning.
I Crosskurvan skulle vi tangera lite tidigare än det ser ut på skissen och sen låta bilarna gå ut mitt på banan med hjulen på var sida om asfaltsskarven för att sedan gå in mot vänsterkanten igen. Det kändes rätt naturligt att göra så, men det kan ju ha med den tidiga tangeringen att göra.

Torparsvängen ska jag inte diskutera för den kändes mest konstig.

Chikanen på rakan tyckte jag kändes otrevlig. Min bil kändes en smula ostadig just där. Ungefär som att den inte kunde bestämma sig för om den skulle understyra eller kasta ut bakänden.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
Chikanen på rakan tyckte jag kändes otrevlig. Min bil kändes en smula ostadig just där. Ungefär som att den inte kunde bestämma sig för om den skulle understyra eller kasta ut bakänden.


Hur gör du i chikanen? Jag märker inget av det du beskriver i Clion.
Jag tror det är viktigt att kliva på ordentligt genom chikanen. Jag bromsar klart innan, går ner på trean och ser till att ha ordenligt med drag genom hela busstoppet från 14, så att bilen blir stabil.



Mellan 7 och 8, bilden nedan (Crosskurvan), blev vi som sagt instruerade att köra som Lennart säger, mer mitt i banan.
Torpar'n är helt klart intressant. Med ShoppingClion som har lite knepig ABS måste jag försöka få till en helt rak bromsning mot 10. Det känns svårt att få till det så.



Ett knepigt ställe är utgången ur den roliga rondellsektionen. Jag kör hela tiden på mig så att jag inte hinner få ner farten vid 27 och kommer alldeles för fort in i 28-29-30 böjen. det är lätt att halka ut vid tangeringspunkten 29, hamna utanför det svarta vid 30 och tappa fart ut på rakan..


_________________

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Lars Falk skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Chikanen på rakan tyckte jag kändes otrevlig. Min bil kändes en smula ostadig just där. Ungefär som att den inte kunde bestämma sig för om den skulle understyra eller kasta ut bakänden.


Hur gör du i chikanen? Jag märker inget av det du beskriver i Clion.
Jag tror det är viktigt att kliva på ordentligt genom chikanen. Jag bromsar klart innan, går ner på trean och ser till att ha ordenligt med drag genom hela busstoppet från 14, så att bilen blir stabil.
Min trea vill jag inte ner på där för då måste jag växla mitt för hindret ungefär. Antagligen bromsar jag för lite så jag inte kan acca fullt i tid.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lars Falk skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Chikanen på rakan tyckte jag kändes otrevlig. Min bil kändes en smula ostadig just där. Ungefär som att den inte kunde bestämma sig för om den skulle understyra eller kasta ut bakänden.


Hur gör du i chikanen? Jag märker inget av det du beskriver i Clion.
Jag tror det är viktigt att kliva på ordentligt genom chikanen. Jag bromsar klart innan, går ner på trean och ser till att ha ordenligt med drag genom hela busstoppet från 14, så att bilen blir stabil.
thumbs up Håller med fullständigt, bromsa ordentligt o sen tidigt på med ordentligt med gas.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
I Crosskurvan skulle vi tangera lite tidigare än det ser ut på skissen och sen låta bilarna gå ut mitt på banan med hjulen på var sida om asfaltsskarven för att sedan gå in mot vänsterkanten igen. Det kändes rätt naturligt att göra så, men det kan ju ha med den tidiga tangeringen att göra.


Håller med om det spåret! Men håller man ut innan och tar det lite sent så tycker jag inte man har behovet att drifta ut även om man hållt fullt hela vägen från esset. Dvs IMHo så spelar det inte så stor roll hur man tar crosskurvan så länge man står på fullt från esset ner till inbromsningen för torparn.

Jag kan iof tänka mig (gissar...) att en tidigare turn in kan vara bra i race så ingen försöker sticka in nosen på insidan, men då ska de ha en betydligt snabbare bil eftersom det inte är någon inbromsning att sticka in nosen i....

Ni som rejsar på Sviestad, kommentarer?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lars Falk skrev:
Torpar'n är helt klart intressant. Med ShoppingClion som har lite knepig ABS måste jag försöka få till en helt rak bromsning mot 10. Det känns svårt att få till det så.

Spelar ingen roll vilken bil du har, det är knepigt att få till


Lars Falk skrev:
Ett knepigt ställe är utgången ur den roliga rondellsektionen. Jag kör hela tiden på mig så att jag inte hinner få ner farten vid 27 och kommer alldeles för fort in i 28-29-30 böjen. det är lätt att halka ut vid tangeringspunkten 29, hamna utanför det svarta vid 30 och tappa fart ut på rakan..


Klassiskt....
(hur vet jag det... )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Vad jag vill minnas åker även herr Thomé mer mitt i banan än vad han ritar...

För som du säger, det är viktigast att kunna hålla fullt hela vägen där.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Vad jag vill minnas åker även herr Thomé mer mitt i banan än vad han ritar...

För som du säger, det är viktigast att kunna hålla fullt hela vägen där.


Stämmer nog det, jag brukar ärligt talat inte vara så petnoga i den kurvan utan åker lite som det blir eftersom det inte spelar så stor roll IMo.... Det enda är att inte komma så långt ut så sent så det blir tossigt att ta sig till vänsterkanten innan turn in.

Men jag får nog flytta ut linjen lite till på skissen

_________________
Magnus Thomé
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394



Konstig bana... fick nya spår varje varv jag körde efter rakan in genom rondellen och ut i Sviestadskurvan... Skulle gärna åka rakt fram , som hojarna, och slippa rondellen...

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Spårvalen och skisserna är nu uppdaterade!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



Jag har kört Sviestad endast ett fåtal varv, vid en licenskurs förra våren, men känner igen mog i motsatserna mellan instruktionerna och det som känns som ett vägvinnande spårval efter esset.

Ungefär track out vid 5 är nog bra även med motorsvag FWD utan LSD eftersom esset tar ner hastigheten så pass att man måste hålla hyfsat rakt för att inte tappa driv, där ska man utnyttja hela banan. Turn in just ute vid kanten vid 3 kändes också vettig (dvs tidigare och längre ut än strecket i skissen, mer enligt texten) eftersom man då kunde applicera mer gaspedal i utgången till "rakan". Sen hann jag inte komma upp i sån hastighet att jag behövde utnyttja banbredden vid 6 och inte mitt i sektionen 7-8 heller, där jag blev uppmanad att gå kanske 3/4 höger på banan. Jag tyckte det var bara gasa-växla-ta närmsta vägen.

Sen blev jag nog, mycket riktigt och efter vad jag kan bedöma (svårt att jämföra flygfoto och grodperspektiv), uppmanad att ta en senare apex än 8, antagligen pga bristande hastighet och förhållandevis bra bromsprestanda (kanske därav 3/4-rådet 7-8 från min instruktör också?)

Siktade så vitt jag minns något till höger om torpet för en ganska sen turn in, men det ska jag inte skylla instruktörern för. Kändes bara vettigt att behålla så mkt fart som möjligt in eftersom jag ändå var rätt "rökt" i uppförsbacken efter 11 och att jag behövde allt grepp på innerhjulet jag kunde få just där och behovet av att räta ut accelerationen var större än att få en lång raka för inbromsningen.

13 är väl inte så mkt att välja på, tror jag, eftersom jag vill minnas att man är utkonad till vänster tills ungefär till 13 (???) och att man egentligen har en turn in där vid 13??

Track out ungefär vid 16 använde t.o.m. jag hela banan. Plattan i mattan ungefär 1/4 in i chikanen innan.

Nästa kommentar är att figuren 22-27 inte stämmer hundra mot texten. Har dessutom för mig att det fanns ett siktmärke vid 28, ett distinkt hörn på asfalten eller nåt. Vid 31 fanns det väl också något som visade om man fått till apex hyfsat, nån kur, slut/början på banmarkering eller nåt?

Instruktören, Patrik, verkade ha väldigt bra koll och anpassa instruktionerna efter ekipagets förmåga. Jag återvänder dessutom gärna till Sviestad!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Jag fick mig ett antal varv under licenskursen och måste säga att jag försökte köra ungefär efter spårvals ritningen, men det var juh inte så jättelyckat med regumeringar som överhettade och bromsar som fade'ade blev inget varv det andra riktigt likt
Men en sak som var bergssäker är att som jag körde där så räkte inte utväxlingen
Precis innan 5 tar 2'an slut för min del, lite småjobbigt när man ligger upptryckt mot dörren och inte riktigt når växelspaken (bmw standardstolar är juh inget att hurra över, dessutom var jag tvungen att fälla ned rygstödet för att få plats med skallen och hjälmen).
Sen strax innan 13 tar 3'an slut, och det känns väldigt dumt att slänga in 4'an där eftersom jag måste bromsa strax efter.
Dessa problem uppstår när jag som nybörjare kör... när jag väl får lite mer grepp om grejjerna (ordvits ) kommer jag förmodligen att köra snabbare... Då räcker väll växlarna ännu mindre till
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Nån reflektion ifrån onsdagens rejs, innan jag glömmer det.
Klart kul bana, händer saker mest hela tiden, men något smal. Kurbs vore inte heller så dumt.
Torparsvängen tog det några varv innan jag tyckte jag fick till den hyfsat. När det kändes som bäst körde jag lite som det gröna spåret, men vidare vid 9 och alltså en mer rund sväng innan jag gjorde en rak inbromsning via apex mot 10. Bilen är ju lite bredare än det gröna strecket. Nackdelen med det spåret är att man öppnar upp för omkörning på insidan, även om det går snabbt totalt sett. En annan nackdel som beror på lite skraltig bil och förare är att vi har lite fel bromsbalans så det bromsar för lite bak, vilket gör att det är svårt att rotera bilen under inbromsning. Det gjorde att när det blir ganska tvär sväng vid 10 och likadant in i rondellen efter rakan, samt ut ur rondellområdet, så pekar inte bilen åt rätt håll när jag slutar bromsa, utan jag får rulla ett litet tag innan jag kan börja gasa. För en bättre förare är det säkert inga problem, men det hjälper ju inte mig...

Utgången ur torparsvängen var dock rätt bra eftersom jag kom ikapp många ut på rakan. Tyvärr kommer chikanen lite för tidigt och förstör många omkörningsförsök om man som jag är lite feg(snål ) i närstriderna och gärna vill ta sig i mål. Chikanen var annars ganska kul eftersom den går att ta rätt snabbt, men jag var även där lite feg då jag inte ville ligga för nära bakom då nägra dels bromsade rätt tidigt och andra fick hastighetsdämpande sladdar mitt i - inte så kul att tvingas bromsa mitt i chikanen. Det gjorde att det var svårt att hinna om innan infarten till rondellen. Rondellen var kul, men lite svår att köra om i och i den tvära utgången till start/mål-rakan var det lätt hänt att bromsa lite sent samt problemet med att få runt bilen utan att tvingas rulla en liten bit.

om man fick till utgången ur rondellområdet bra så var slutet på start/mål ett bra omkörningsställe, men en svårighet som jag hade var att se var den man körde om tog vägen när det var dags att svänga höger i esset, då jag koncenterade mig på att komma in till vänstersidan mitt i esset och därför tillfälligt tappade sikten i högerbackspegeln - vanesak och lite av tjusningen med racing att man har en massa andra bilar runt om sig att hålla reda på. I övrigt var det nog inga konstigheter.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Dessa fakta om Sviestad är tagna från hemsidan:

Längd: ca 2200 m
Bredd: 7-10m
Kapacitet: Kortlopp, 26 bilar på banan. Långlopp 30 bilar på banan.
Vartid: För tävlingsbilar ca 1:07-1:15
Varvrekord: 1:05

Funderade lite över varvtiderna, stämmer inte så bra överens med de som Magnus redovisat:

Banans längd: 2150 meter
Varvtid banrekord: 0:53 (SB)
Ungefärliga varvtider gatbilar: 1:10 - 1:15


vilka är rätt egentligen

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Hejsan,

Igår hade jag nöjet att åka på Sviestad, med Hondaklubben.
Det blev en heldag, ca 20 mil på banan.

Jag hade läst på ordentligt före, spårval och det folk skrev här på forumet.
Det var mycket lärorikt, och allting stämde på pricken.

Lite reflektioner från körningen:
- Esset var kul, (ojj, vad många som snurrade där) bara man inte kom in fär fort i den, för då tappade man spåret.
Senare blev det mycke grus på banan där. Folk lekte jordfräs alt. gräsklippare
- Torparsvänget var utmärkt med koner, så det blev lättare än väntat, härligt när man kan få till utgången rätt där.
- Chikanen var nästan roligast, känna G-krafterna när man driftade i sidled igenom den thumbs up
- Inbromsningen till rondellen ställde till det för många överoptimistiska ungdomar med snabba CTR:er, som fick åka rakt fram istället
- Utgången ur rondellen var absolut svårast. Har ganska mjuk fjädring och dämparna är slut villket gjorde att bilen satte sig ner på vänster bak och tappade drivningen på höger fram => fick kämpa för att få ner lite drivkraft i backen. Jag hade behövt en diffbroms där!

Jag filmade återigen inifrån bilen, har ca 3h på band.
Försökte verkligen fånga kompisarna med kameran, genom att vänta in de, gasa efter, vänta in nästa , o.s.v.
Det blev stundtals ganska ryckig körning på det viset, men det är det värt.

Snart kommer filmen på ett Forum nära dig!

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag känner igen dina beskrivningar av hur det kan bli. Tex just det att ut ur rondellpartiet är det pilligt.... Osv. Ser fram emot filmer

_________________
Magnus Thomé
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Del1 av filmen är färdig.

Finns här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13530

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Bistec skrev:








Funderade lite över varvtiderna, stämmer inte så bra överens med de som Magnus redovisat:

Banans längd: 2150 meter
Varvtid banrekord: 0:53 (SB)
Ungefärliga varvtider gatbilar: 1:10 - 1:15



vilka är rätt egentligen



Kanske är utan rondellen?

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Premiär för mig att åka på Sviestad med ny asfalt i rondellen. thumbs up
Helt klart en förbättring. Mycket jämnare, man kan stå på rejält utan att det slamrar och slår i hjulställen.
Det kändes oxå som om det tillkommit asfalt i innerkanten på högern in i rondellkomplexet. Inte lika tvärt längre, det gick att trailbrejka mer. Även i utgången, högern, kändes det annorlunda. Jag hade inte det vanliga problemet med att komma för sent in i böjen.
Nu saknar vi bara "kurbs" på några strategiska ställen så att det inte blir så mycket grus och sten på banan.


_________________

Rice and shine
Citera
SFR Danne
Uppsala
Här sen Jan 2005
Inlägg: 138



Jag körde minna första varv runt denna bana ihelgen

Långlopp= skojigt.

Körde lite testvarv på fredagskvällen.
Sen var det blodigt allvar på lördagen.

En riktigt rolig bana, inte så svår som jag hade fått förklarat för mig.
Körde en framhjulsdriven diffad liten japanare med ca 200hk.

Så på mitt andra pass satte jag mitt rekord varv 1:13.360
Jag blev väldigt nöjd, andra gången med den bilen + en ny bana.
Sen körv vi i klass 4 där är det gatdäck som gäller.

Ska till lägga att man inte kört någon direkt bana innan, har provat på lite med min ascona på kinnekulle.

Så där blir det flera körningar i framtiden, hoppas kunna köra med min ascona där nästa sommar.
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Sviestad
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (57083 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande