Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Sviestad
<<   1, 2, 3
8 besök senaste veckan (57078 totalt)
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Scarface75 skrev:
jag har vid senaste körningen på sveistad (20100708) testat ett tipps jag fick från en instruktör från formelbil kurs 2-3 ang. rondell partiet.

21. Jag går in lite snävare och snabbare in i kurva
då kommer jag hamna per automatik långt ner på vänster sida framför 22 (det är detta som är nyckel till resten av kurvan) kommer fram med godfart mot 24 ligger på gas in i rondellen kommer att hamna långt till höger och av nån anledning så behöver jag inter bryta upp bil upp mot 27-28, vilket gör att jag får bra höjd (där med tidigare gas) inför utgången till sveistad kurvan, vilket gör att jag inte hamnar för långt ut åt vänster (30) och tidigare fullgas.

Kanske inte var så bra förklaring men den funkar mkt bra för mig min Ariel, det jag fick testa en del är hur snabbt & snävt jag körde in i 21. för att kalibrera hur lång ner till 22an som var lämpligt.

Fick nicklas i silver superseven att testa och han tyckte det var genialiskt.
På nåt sätt så ger det första (21) det andra (22) som ger det 3.4 och vips så var utgången i sveistadkurvan klockren.



Låter liknande de instruktioner jag har fått. Tycker oxå att det funkade mycket bra. Körde en Boxster S vid det tillfället.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



Det kanske låter enkelt, men det tog åtskilliga varv innan jag fick ihop det.
Har kollat endel filmer på folk som kör sveistad, det verkar som många strävar väldigt mycket åt att ta höjd upp mot 23 inför rondellen, det gör också att man måste ta höjd in i 21an som med för tidigare bromspunkt och att man får offra en hel del fart ut ur 21an.

Sen är arielen väldigt känslig för snabb viktförskutning som påverkar balansen radikalt, just detta parti är (har) varit ganska svårt att hålla god balans ut mot sveistadkurvan utan att få sladd.

_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 253



Har letat varvtider för nu aktuella slingan för oss som kör fyrhjulat.
Den snabbaste tid som finns dokumenterad (här på Rejsa) är 57.1. Någon som vet om det finns något officiellt banrekord för bil eller om det finns snabbare tider loggade? Kikade också på MSLS men där verkar varvtider inte vara sub minuten.
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Sviestad
<<   1, 2, 3
8 besök senaste veckan (57078 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande