Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Gelleråsen
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
14 besök senaste veckan (68588 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



Stort tack för bilderna. Det känns som om det blivit enklare? En synlig 90 gradare sitället för en halvdold lång 120?gradare med bankning.

Var kommer man fram till Esset någonstans? Vid 4,5 lr 6?

Ser det ut ungf. som min bild?


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Micke, din tolkning är nog i det närmaste helt rätt. thumbs up

Jag har ritat med rött ungefär hur jag tror att jag upplever den nya sträckningen. Det är emellertid inte säkert att det är rätt. Det är alltid svårt, tycker jag, att rita en bana/kurva utifrån hur man kör... Ett exempel är hårnålen som jag inte alls upplever som en 150°-böj... snarare som 90-100°.


_________________

Rice and shine
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Ni är i närheten, helt klart.
De har haft problem med tjälen, därav är inte allt klart med curbs osv.

Min spontana reaktion är att banan blev något tråkigare, första högerböjen är för skarp.

Den förra var bankad, den här är platt (med reservation för att jag inte gick detaljstuderade som Lasse, jag var blöt nog)

RUF R Turbon (550) kom upp i 220 km/h innan det var dags att bromsa på blött.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Osa

Här sen Jul 2004
Inlägg: 296



Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ni som kört nya och gamla sträckningen... är varvtiderna högre eller lägre nu?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Nu blev det ingen tidtagning för mig själv då jag oftast testar en tid eller två med fördel eftermiddagspass, då man hittat lite flyt samt rätt däckstemp o s v. Så efter luch kom regnet så det bide inget.

Dock körde jag som i princip ensam bil på banan ett bra tag under regnet således kunde jag inte låta bli att köra båda nya samt gammla slingan om vart annat under varven(dock mest under drift). Roligast är klart gammla biten, säkerhets mässigt är ju nya bättre. Som jag uppskattar det bara av att köra de båda spåren efter varandra(ej tidtag) så känns de äldre spåret lite längre, dock känns det nya lite långsammare trots att det är uppskattat något kortare. Äh det är svårt att säga nåt egentligen, gammla trösen är ju mer sväng hela tiden dock med lite support av bankning känns det som samt mer full fart mot esset. Ny trösen är mer hård broms kort sväng sedan raka sedan kort sväng ut till esset(inte lika snabb sväng ut mot esset som gammla). Skulle inte bli förvånad om de helt tar ut varandra av den anlednigen så, jag antar att ingen blev klokare av min uppskattning, inte själv heller . Men det kommer att visa sig snart antar jag. Tyckte mig höra då vi pratade med Edward Sandström att han trodde det var ungefär lika?

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7277



Från www.sportinformation.com

06 04 23-2:

1 Robin Rudholm
WCR BMW Dealer Team Borås MK
Borås S BMW 320 i 1.07.331
2 Tomas Engström
Honda & Dealer Team Sweden Säter
SMK Hedemora S Honda Accord 1.07.435
3 Fredrik Ekblom
Kristoffersson Motorsport Örebro
Örebro RC S Audi A4 1.07.463


STCC 2 Gelleråsen 5-6 juni 2005:

"Förarna bjöds på torr och fin banan i det andra testpasset där Tomas Engström var snabbast med sin Honda Accord med tiden 1.09.283."

...Inräknat förbättringar av bilarna så tycks banan vara åtminstone en dryg sekund snabbare nu. Minnet sviker mig, men jag tror det var "bra före" på årets test också.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



Hur tar ni Nya Esset?Från curbs ytterkant vänster till övergång vänstersväng har jag samma rattuttslag genom hela. Kändes harmoniskt. Snabbt

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Falks Röda linje känns mest rätt men det är svårt som sagt, jag upplever det som att den ligger lite tidigare och har lite större radie, mer som Micke ritat men utan vinkeln i början.
Spårvalet var klurigt i andra böj in i essen, asfalten kändes inte som den vanliga och det var väldigt hoppigt när man styrde in. Totalt platta kurvor också, märks stor skillnad när man går in i första ess-kurvan, det bara suger fast bilen i bankingen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

MaZ skrev:
Falks Röda linje känns mest rätt men det är svårt som sagt, jag upplever det som att den ligger lite tidigare och har lite större radie, mer som Micke ritat men utan vinkeln i början.
Spårvalet var klurigt i andra böj in i essen, asfalten kändes inte som den vanliga och det var väldigt hoppigt när man styrde in. Totalt platta kurvor också, märks stor skillnad när man går in i första ess-kurvan, det bara suger fast bilen i bankingen.

Efter att nu ha kört ytterligare några varv i bättre väder med bättre fäste är jag fortfarande lika förvirrad...
Precis som MaZ säger så känns det inte riktigt som det ser ut på våra skissförsök. Hur man bäst ska ta sig genom böj nr2 och in i ess-kombinationen måste helt klart utforskas vidare...

_________________

Rice and shine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Här kommer en liten film...

högerklicka -> spara som

Det kanske visar hur det ser ut när man kör.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



MaZ skrev:
Här kommer en liten film...

högerklicka -> spara som

Det kanske visar hur det ser ut när man kör.
En film säger mer än många inlägg Tackar thumbs up
Vassa 90gradare.
Den andra flyter ju (eller har potential att flyta) fint in i Esset.

STCC kommer att fylla grusfållan mellan gamla och nya Trösen med bilar under första varvet

Det kommer inte vara få bilar som kommer att behöva använda gamla Trösen som "escape route" när farten skall ned så mycket.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Jepp, den är smal, nya kurvan...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Känns som en del torpederingar kommer inträffa i STCC!?
Annars var det som slog mig att kurvan SER lite svår ut att bedömma?
Ser ut som det är helt plant bara på film iaf.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Det skedde ju en torpedering redan igår...

Nån som vet hur många race som gått i år? Inte var vi väl först men rätt tidiga på nya bansträckningen iaf.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7277



Hade egentligen tänkt lägga upp filmen i "våra banåkarbilar" men den gör nog mer nytta här som diskussionsämne och/eller avskräckande exempel. Så jag nyttjar tråden som "hjälpspalt"....

På filmen kör jag 1:24.37 vilket är 2-3 sekunder långsammare än vad jag borde göra med bilen, vilket jag konstaterat efter lite jämförande analys. Tycker själv inte att jag gör några kardinalfel, annat än fegningen innan depåböjen. Vilket iofs tar tid, men inte hämmar utgångshastigheten på rakan.

Placeringen av kameran är kass, det vet jag, men det borde finnas några avslöjanden av var jag slösar 2-3 sekunder.

Jag har själv bara två teorier:
1. 35°C + värme i bilen och brist på skärpa.
2. Nyligen inkopplad främre krängare ger mer understyrning mellan straxt innan mid-turn och ut.

Men detta sammantaget borde inte ge 2-3 sekunder plus?

http://video.google.com/videoplay?docid=709862856423815720

Killen i filmen är inte den som skrev brevet.....

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Detdär var ingen lätt analysvinkel...gav ingen direkt kännsla för var kanterna var och hur bilen betedde sig. Men det sa du ju redan innan.

Är absolut ingen fena på Gelleråsen, "hatar" banan egentligen.
Det enda stället jag kan se att du troligen skulle kunna åka mer eller midnre fullt är den lilla knicken innan man ska bromsar för sista kurvan ut på långrakan. Vill tro att de flesta i toppen av Fyndbörsen håller stum pedal här och jag vet att det görs i JTCC tex...eller det SKA göras om man ska hänga med.

Detta dock sagt som lämtarchaffis och efter samtal med lite olika piloter i olika bilar. Hur jag gjorde själv minns jag knappt då det var år sedan jag åkte den banan. "För vass" bil = broms dock.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7277



Kanterna är nog tyvärr där de ska va och fegningen inför depåkurvan är onödig, som sagt.

Reagerar själv över att jag håller på och släpper gasen för att styra in bilen, vilket jag nog inte behövde göra förut. Om jag tänker efter så har jag nog börjat släpbromsa i de flesta långsamma kurvorna också.

Kan det vara så att jag ökade greppet i bak mer än i fram när jag kopplade i framkrängaren? Kanske man skulle testa att gå upp till 2.3-2.4 i kalltryck i bak? (jag ändrade ingenting under dagen)

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Dagger
V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006
Inlägg: 167



Pär Hansson skrev:
Kanterna är nog tyvärr där de ska va och fegningen inför depåkurvan är onödig, som sagt.

Reagerar själv över att jag håller på och släpper gasen för att styra in bilen, vilket jag nog inte behövde göra förut. Om jag tänker efter så har jag nog börjat släpbromsa i de flesta långsamma kurvorna också.

Kan det vara så att jag ökade greppet i bak mer än i fram när jag kopplade i framkrängaren? Kanske man skulle testa att gå upp till 2.3-2.4 i kalltryck i bak? (jag ändrade ingenting under dagen)


Vad har du för däck som kräver så mycket tryck?

_________________
Mvh//Tobbe Hellman
106 TURBO -92
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Jag tänkte på samma sak, låter otroligt högt.

Hur lite effekt har du i bilen egentligen? Låter som du ligger på som en rem men med de bromspunkter du har (eller, som du verkar ha) så kan det inte gå speciellt fort?
(eller så behöver jag öva på att bromsa)

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7277



MaZ skrev:
Jag tänkte på samma sak, låter otroligt högt.

Hur lite effekt har du i bilen egentligen? Låter som du ligger på som en rem men med de bromspunkter du har (eller, som du verkar ha) så kan det inte gå speciellt fort?
(eller så behöver jag öva på att bromsa)
Vad gäller däcken så är det A048 Medium 195/55-15, i fram ligger jag på 1.7 bar kallt och i bak 2.0-2.2 beroende på bana, det högre trycket i bak enbart för att "spilla" grepp i bakvagnen för balansens skull. Jag nämnde det egentligen bara som en teståtgärd, det finns annat att pilla med än däcktrycken också.

Men ev. är understyrningen, bedömd efter att jag håller på och släpper gasen mer än vad jag var medveten om och att jag går på gas mycket senare än jag minns från tidigare, en stor tids-tjuv.

Effekten bör vara ca 130 hk, om det nu inte hänt något med motorn, på ca 960 kg bil. Jag tippar på att jag är uppe i 160-165 innan nya Trösen (bromspunkt ca 75 m) och kanske 140 innan Ejes (bromspunkt någon meter efter "knicken"). Hastigheterna bara bedömda efter växel och ungefärligt varvtal.

Har för mig du låg på ca 1:19 som bäst under racen du la upp filmer på? Det är ungefär vad de bättre ekipagen i Fyndbörsen ligger på (lite dåligt med data från nya Gelleråsen dock) och ett rimligt tapp för mig är 2-3 sek.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Gelleråsen
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
14 besök senaste veckan (68588 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande