Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Gelleråsen
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
14 besök senaste veckan (68588 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Höga 1:19 tider ja. Tyckte det såg ut som om du bromsade så otroligt sent men det kanske blir lite osynk med ljudet på nåt sätt?
Jag upptäckte iof att jag kunde bromsa fruktansvärt mycket hårdare med de nya däcken nu på Knutan så det kan ju vara det som gör att jag upplever att du har sena bromspunkter.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Besökte banan för första gången i söndags. Jättekul bana, tycker jag. Tyvärr hade mina nya bromsbelägg inte kommit så det var lite nervöst med gamla kasserade (men inte slängda; bra att ha...) GreenStuff som inte passade jättebra på mina väldigt slitna och vågiga skivor. Lite otäckt efter långa rakan (ca 160 km/h) med kraftiga vibrationer i ratten och väldigt dåligt bett. Jag klarade trots allt 4x20 minuter innan det blev plåt mot plåt och det var dags att åka hem till Halmstad igen. Allra bäst gillade jag esset - hur jag än laddade gick miatan som på räls. Svårast var nog depåkurvan, men till slut insåg jag att man med miatan inte behöver bromsa alls vid punkt 25 på skissen - och att det inte finns någon anledning att gå ner på 2:an innan rakan. Tider får man inte ta på miataklubbens träffar, men en åskådare okynnesmätte lite och kunde inte låta bli att delge mig resultaten; de sista varven blev:
1.22,7
1.23,2
1.22,3
1.22,7
1.23,2
Hur de tiderna står sig mot andra Roadsport C-bilar vet jag inte; att det återstår mycket att lära vet jag däremot. Tyvärr lär det nog dröja innan nästa besök; det är lite i längsta laget för mig (ca 40 mil enkel resa).

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Nån som har koll på nya sträckningens längd? 2530 Meter står det både här på Rejsa och på officiella sidan men är det före eller efter nya Trösen?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Per Gustavsson
LaxåSkogen
Här sen Sep 2004
Inlägg: 231



jag tror att den nya banlängden är ca 2400m. (såg det på någon resultatlista)

_________________
Per Gustavsson #95 BMW E36

1:A serien SSK Klass3a 2012
2:A serien SSK Klass3a 2013
1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014
2:A Modsport 1 2018
Citera
Torbjörn Linderson
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 33



Gjorde min debut på Gelleråsen i Söndags. Har tidigare erfarenhet endast från Sviestad och Kinnekulle ring och önskar tips om hur jag skall bli snabbare. 1:19,8 lyckades jag med med 968an vilket känns kanon men om jag förstått saken rätt så finns ca 3 sekunder att kapa.

Här följer två poster från 944sverige.com, den första är intryck efter körningen, den andra är funderingar efter det att jag tittat på data från min driftbox.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jag startar på rakan. Inbromsning gissningsvis vid 120 - 130 meters märket. Ingången tar jag nog aningen tidigare än som visas på rejsa. Jag går ner på tvåan och har kanske 4000 varv (grundat på att jag har ett ordentligt spann kvar men samtidigt bra drag) och har inga problem att få plats vid utgången när jag går på fullt.

Klart är att jag går in för tidigt men frågan är om jag skall gå in så sent som på rejsa. Jag har ju som sagt inga problem att få plats när jag går på fullt. Måste f.ö kolla att rejsa visar senaste bansträckningen. Trösen är ombyggd och jag tror den viker in mot första kurvan i "esset", dvs mot punkt 4 i rejsa beskrivningen, tidigare så att det i stället för att bli en 260 graders kurva blir en 220 graders kurvan.

Det innebär att ingången till "Esset" blir en skapare kurva. Här han jag en bit in på trean sedan tenderade jag att bromsa under instyrningen för att neutralisera bilen innan jag vid 5 gick på stödgas.

Här är det rena karusellen och jag valde att gå långt ut ungefär som det gröna spåret vid 8. Gasuppsläpp innan instyrning eller ibland lätt bromsdutt. Vid 9 är det dags att gå på ingen och ganska snart fullt på trean.

Vid 10 - 11 är det inte mycket att säga om spåret. Fyran går i någon stans innan 11. Det borde innebära ca 140 vid inbromsningen vid 12. Någon stans vid 60 metersmärket.

En reflektion är att det med detta som bakgrund borde gå att bromsa senare vid trösen eftersom jag här kommer i drygt 180 och går på någon stans vid 120 - 130 meter. Läskigt dock eftersom utrymmet att bromsa på sig är dåligt.

I Ejes kurva är det lätt att i stället komma för fort och ploga sig runt. Blir det lagom så går det att gå på hårt på tvåan och få ett litet ställ för att knäcka in bilen vid 17 med växling till trean strax innan.

Detta tycker jag kanske är banans roligaste parti eftersom man dyker ner i nedförsbacke. Kanske också för att detta var det parti som kändes riktigt bra.

Fyran hinner i någon stans innan 18. Sen tror jag återigen att jag går in tidigare vid 19 än enligt rejsas förslag (tendens att gå in tidigt har jag). Nästan fullt på tvåan ut ur kurvan, ibland med små och en gång med stort (snurr) ställ till följd. Trean går i på mitten av raksträcka, gasuppsläpp vid 22, instyrning och så stödgas för att snart gå fullt på trean.

Lätt broms och spår enligt 25 (det blåa) men jag tror här lite senare instyrning för att åter bromsa vid 26 och (lite senare än spåren pår resja) dyka in i depåkurvan.

Fram till 26 går det bra, sen gäller det att våga stå på eftersom depåkurvan öppnar. utan hög fart vid 27 å går det inte fort nog vid 28 för att nyttja allt grepp. Jag behövde aldrig hela assfalten vid 30. Fyran går f.ö in ungefär vid 29.

Sen transport på rakan mot megainbromsningen vid trösen.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Å så lite funderingar efter att tittat på driftbox data:

Har nu tömt drifboxen vilket gav överraskande mycket. Varvet jag tittade på är en blanding av det snabbaste varvet och ett tidigare varv, lyckades inte välja samma startpunkt för varvet när jag tittade på data som på bana. Har inte lärt mig apparaten.

Protestera vänligen högljut om mina försök till analys är åt skogen.

Jag börjar igen på startrakan. Bromspunkten är 140 meter från insvängning i Trösen. Farten 175 eller så. Drygt 0,8 G i inbromsningen vilket är lågt i jämförelse med max sidkraft på platt mark (ca 1,3 G) och max inbromsning detta varv vilket skerr i Hårnålen med drygt 1 G.

>>Modifiering av detta påstående: har gått igenom data en gång till och det finns peakar som ligger högre uppemot 1 G. Däremot är det tydligt att jag inte lyckas med en jämn inbromsning, tror att jag "störs" av att växla ner successivt samtidigt. Hårdare och konsekvent tryck på bromspedalen med andra ord.

Bromsa senare och hårdare med andra ord.

Fart in i kurvan är drygt 80 med max G 1,33 och går ner til 63 km. Fart ut är 83. Sidaccet ganska högt hela tiden. Driftvinkeln låg, under 1 grad vilket torde tyda dels på understyrning i låg fart. Kurvradien är mycket jämn från början till slut, lite som att jag styr in - tugga tugga tugga - vänta vänta vänta - å så går jag på igen. Med ett tydligare påkliv så hade ju driftvinkeln ökat i slutet av svängen.

Är detta ett tecken på att jag bör styra in senare för att komma ut snabbare? Dvs gå långsammare in men snabbare ut?

Esset har jag delat upp i tre delar. Här kommer jag in med 105 km hh och bromsar i svängen. Farten är 87 när inbromsningen avslutas. Max G sida ökar till 1,25. Fart ut 86.

Dvs två kurvor i rad med samma mönster: ingångshastighet är samma som utgångshastighet.

Svängen lättar sen lite på sig innan man dyker ned i nästa del som är doserad. Fart in Sidkraften är 1,45 G (!). Farten ut 93 innan S et svänger vänster (det är det jag kallar Ess 2). 1,41 G med utgångsfart 103 km/h

Sen följer en lång höger där G kraften är 0,7 G och där utgångshastigheten är 145 km/h innan Ejes kurva.

1 G i inbromsning innan Ejes kurva (för er som läst tidigare är detta en ändring, har tittat på data igen).

I Ejes kurva - detta varv - väljer jag ett helt annat upplägg än i trösen. Sen instyrning med 58 km/h in, sedan ganska hårt på gasen på tvåan med drygt två grader i driftvinkel och utgång med 95 km/h. Eftesom kombinerad långskepp och tvärskepps acc (friktionscirkeln) är lägre än 1.3 g borde det finnas marginal att gå på tidigare.

Lång vänster följer med 1 g och 114 km h innan inbromsning till hårnålen. Jag skall här nästa gång prova om det finns tillräckligt med mos i rovan för att stå på lite till. Långskepps accellerationen visar ca 0,25 G och i likartade farter där jag vet att jag går på fullt är långskepps acc 0,3 g så borde finnas lite till.

I inbromsningen till hårnålen ligger jag på - 1,06 G. Det finns alltså möjligheter att bromsa hårdare på andra delar av banan. ngången är 73 och utgången 82 med närmare 4 grader i driftvinkel. 1,36 G i max sidacc. Annat mönster alltså än vid trösen.

Så kommer vi fram till en lång vänster efter hårnålen. Här går det ganska fort i instyrningen kring 110 km h så det är lätt att släppa på gasen. Med 1,2 i följande passage så finns det marginal att hålla stumt.

Samma gäller följande långa höger där jag bromsade lätt innan instyrning och sedna nosade på 1,15 g innan jag valde det av spåren på rejsa som gör två kurvor av det som skulle kunna vara en jättelång 240 graders höger. Frågan är dock om det är rätt taktik för en relativt motorsvag bil, kanske man i stället skall försöka lägga sig i en lång och snabb sväng för att nosa på max greppet.

I depå kurvan är sen max sidkraft 1,2 G vilket gör att faran är över ganska snabbt när kurvan sedan öppnar upp.

Så högre ingångsfart i detta parti med andra ord.

Tabellen med Driftbox data finns nedan om ni fortfarande orkar vara med i resonemanget liksom en bild under 1,45 G. Detta är en hård bil och tills jag såg G krafterna undrade jag hur den kunde kränga så mycket. Tittar man närmare så ser man att innerfram inte har så mycket kontakt kvar.

Jagg har gjort följande lista för mig själv:

Finns mer att ta av på broms - senare - hårt - konsekvent tryck vid nedväxling.

Lite lägre ingångshastigheter

Kliv på hårdare tidigare

satsa mer ur andra kurvan i Esset

Prova med att hålla stumt i långa vänstern efter hårnålen, dvs inget gastuppsläpp innan instyrning.

Mer pulver i Depåkurvan

_________________
Torbjörn Linderson
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



Torbjörn Linderson
Intressant. Jag körde på åsen i lördags med driftbox så nu ska jag hem och jämföra. Jag fick bästa tid 1.14.7

_________________
/Petter Ledin
Citera
Torbjörn Linderson
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 33



om du har mejladress kan jag skicka mina data, nyfiken på dina data också. Mig når du på torbjorn@linderson.com.

_________________
Torbjörn Linderson
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Petter skrev:
Torbjörn Linderson
Intressant. Jag körde på åsen i lördags med driftbox så nu ska jag hem och jämföra. Jag fick bästa tid 1.14.7


Härligt Petter. Verkar som om min 1.14.0 tid är illa ute . Exploderade en tryckslang(styrservo) den 1 maj på åsen så blev inte kört mer än ett antal varv då servoverkan försvann helt

Körde 1.31.9 som bäst på gotland ring just, så har du en referens där Petter. Bör lätt gå att ta bort lite tid från min tid på GR, har inte alls någon erfarenhet från banan, kanske kommer jag med er och GRC dit och putsa tiden ca 1 sek kan jag tänka mig.

Petter ovan är enda nackdelen med 265 fram(stressar på lite mer), i övrigt hur tycker du det funkade med bättre grepp fram?

Torbjörn, kul att se lite data från boxen, är den inte för härlig

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Jag lyckades låna till mig Torbjörns box, och körde två 'riktiga' varv med den. Torbjörn loggade, sparade, och skickade datan till mig, så nu sitter man och klurar och analyserar en del... Och spar pengar, för en box måste jag ju bara ha.. Roligare än att analysera mellan banmötena kan man knappast ha, eller?

1:22.3 med riktigt tidiga bromspunkter... Finns en hel del att slipa, men det känns inte riktigt komfortabelt att komma skumpandes i 180+ km/h ner mot trösen

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Torbjörn Linderson
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 33



Du får plocka bort Turbon.... Bra drag i kärran!

T

_________________
Torbjörn Linderson
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



Göte RS6 Sjögren skrev:
Petter skrev:
Torbjörn Linderson
Intressant. Jag körde på åsen i lördags med driftbox så nu ska jag hem och jämföra. Jag fick bästa tid 1.14.7


Härligt Petter. Verkar som om min 1.14.0 tid är illa ute . Exploderade en tryckslang(styrservo) den 1 maj på åsen så blev inte kört mer än ett antal varv då servoverkan försvann helt

Körde 1.31.9 som bäst på gotland ring just, så har du en referens där Petter. Bör lätt gå att ta bort lite tid från min tid på GR, har inte alls någon erfarenhet från banan, kanske kommer jag med er och GRC dit och putsa tiden ca 1 sek kan jag tänka mig.

Petter ovan är enda nackdelen med 265 fram(stressar på lite mer), i övrigt hur tycker du det funkade med bättre grepp fram?

Torbjörn, kul att se lite data från boxen, är den inte för härlig


Du verkar ju ha lite till godo ännu. Jag var där även 30april (tiden sattes 29 april) men fick då inte använda driftboxen thumbs down

Gotland har jag åkt på ett par gånger och aldrig använt laptimer men jag har för mig att jag fick klockade tider på ca 1.37 Jag blir ju helt knäckt om jag är 5sek långsammare där. Ska ju dit under kristihimelfärds och då ska boxen med så får jag riktiga tider. Men jag tycker din tid låter riktigt bra Vore skoj om du kom till GR då även om jag blir varvad

265 fram fungerar aldeles utmärkt och med bättre hjulvinklar så styr bilen in rikigt fint nu

_________________
/Petter Ledin
Citera
Elf
stockholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 16



Torbjörn Linderson skrev:
om du har mejladress kan jag skicka mina data, nyfiken på dina data också. Mig når du på torbjorn@linderson.com.



Har du lust att skicka dina bästa runda vore kul att jämföra, jag åker på 1.20.2 som bäst och det blev inte bättre på senaste träningen så det skulle vara kul att jämför avåra driftbox data
reday9@hotmail.com. Porsche 944S2 race cabben

_________________
Anders Elf
Citera
ErikJonsson
Trollhättan
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4



Här är en översikt på banan som den var och som den är nu.. Den är tagen ur min datalogger.
Bilden är inte i bästa formatet men jag hoppas att ni ser förändringen !



_________________
Erik Jonsson
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Lite populärfakta...



Maila mig om ni vill vara med på kartan.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



Skoj PeOR
Jag mailar dig i veckan, har tyvärr inte loggarna på denna dator. Skoj att träffa dig senast!

_________________
/Petter Ledin
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Skoj att du tar dig tid Peo. Om du orkar lägga in mig ligger min 1,14.0 logg i driftboxforumet under gelleråsen. Givetvis min orginala M3 CSL som väger 1450kg fulltankad på alla vätskor utan förare(ca1520kg med förare). Dock mer camber samt 265 cup runt om.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Var där och körde en onsdags träning i sommras, kan väl inte påstå att "nya" trösen kändes så upphetsande.
Jag lider av att jämt ta höjd för att få bra utgångar vilket inta alltid är bra, bla. ändarade jag körstil till att gå tajtare genom hela esset och kapade en halv sekund på bara det . Tyvärr hade preformanceboxen ingen vidare mottagning denna dag så jag har tyvärr ingen logg däremot en film där snabbaste varvet börjar 2,27 in i filmen (blev 1.10,515 (kör ju även med transponder).

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Nu kommer här grafer med Göte RS6 och Petter. Det är grymt vad de bilarna går. Jag kan inte låta bli att imponeras över hur väl balanserad CSLen är. Man ser att de breda däcken ger väldigt höga kurvhastigheter i allt utom Ejes kurva.



Jag inbillar mig att jag kapade en billängd mot likvärdiga i Esset varje varv. Istället för att ta ut svängen så siktar jag rakt fram på apex och har plattan i mattan. Det innebär att jag håller mot vänstersidan och har inte riktigt lika bra utgång som om jag skulle köra mer mitt på banan. Göte, du brukar köra så rakt spår som möjligt, är inte detta ett snabbt spår? Eftersom det bara är jag som kommer upp över 100 km/h här så inser jag att jag kör fort men att jag kanske straffar mig själv efter. Kanske jag satsar för hårt. Skulle uppskatta ifall någon har tid att kolla på mina filmer för att analysera spåret.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=36712&start=322

Sedan är det stört omöjligt att jämföra hastigheter i depåkurvan. Göte kör på ett annat sätt. Det går inte att jämföra 115 mot våra andra hastigheter där. Kanske skulle jag behöva lägga in ytterligare mätpunkter.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Här kommer bromssiffror på Gelleråsen för 190 km/h till 100. Själv har jag på StopTechkomponenterna här för första gången.



Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Tack för att du tar dig tid Peo

Jag har ingen driftboxprogramvara på denna dator och kan således inte kolla nåt själv i nuläget, så nedan analys får väl ses som semi adekvat kanske?. Har tittat på dina filmer Peo och får intrycket av dessa att du skulle vinna tid på att göra svängarna mer raka och korta av banan något. Jag ser i alla fall så mycket att du kör annorlunda än jag. T e x använder jag mig av curbsen väldigt mycket på gelleråsen för att få en mindre sväng genom en del böjar, vilket torde göra det lättare att gasa tidigare samt hålla farten marginelt högre kanske. Tex in i Trösen kör jag mycket curbs och kan gå på gas tidigt och få med mig fart mot högern in i Esset.(vill minnas att jag fick göra ett gaslyft in i Trösen på denna logg då jag kom in lite för fort) Likaså kör jag väldigt mycket bil upp på höger curbs i ingången till Esset(och torde ha god speed här), likaså andra högern in i Esset. Jag tar inte höjd nåt särskilt inför utgången Esset utan kör som du rakt in och det funkar väldigt bra p g a bankningen man tar stöd mot där och min fart ut får ses som hygglig. Här är det ju oxå en avvägning vs hur man kör, transfererar vikt i bilen eller inte, eller vilket grepp man har fram..eller inte och detta avgör ju hur tajt man kan åka. Likt alla bilar är olika så är ju körstil oxå olika.

Likaså tar jag mycket curbs i Ejes och trailbrakar liksom runt bilen. Jag kör direkt ganska hårt in i Hårnålen från vänster bansida och tar inte höjd alls för en sen turn in här(kör ett kortare spår). Eftersom Hårnålen svänger ganske mycket skulle jag i normalfallet inte gå in så tidigt med min turn in om det inte fanns någon bankning att ta stöd mot. Men här finns väldigt mycket bankning att sätt in bilen i så då tar jag och kortar av några meter. Det är faktiskt mer bankat inner och bilen liksom bara sitter där och jag förlorar inget skulle jag säga på att gå in tidigt p g a bankningen, så det skjuter på fint ut ur. För att ge exempel på hur tidigt jag går in i Hårnålen kan man jämföra i din första film då du kör om en vit BMW E30bil just på vänster sida innan Hårnålen och du har en BMW E34 som sprutar eld framför dig, du blir då tvungen att ligga kvar inner vänster i ingången till Hårnålen p g a du körde om den vita bilen här. Så tidigt går jag ungefär.. in här vid fritt t o m och mina vänster hjul åker ute på curbsen(utanför). Jag tar ingen höjd här utan lägger in bilen med lite trailbrake in i bankningen och tar stöd och har ett otroligt grepp igenom. Den snabba vänstern efter Hårnålen tänder jag inte bromsljusen alls, jag släpper av väldigt lite gas bara och kör så rakt jag kan, med andra ord med vänster hjulen över vänster curbsen. Jag har mycket bättre möjligheter att åka fort med bibehållet styrgrepp här då jag har 265 fram vs 235! I övrigt åket Petter oxå 265 cup runt om.

Personligen tror jag du kan ta en del tid på alla de ställen du bromsar, edit...just därefter genom att ha mer rull och fart in i alla kurvor. Generellt är det oftast där man skiljer en snabb förare från en ännnu lite snabbare(menar inte att du är långsam, bara ge ex). Svårigheten ligger ju bara i att ta med sig exakt rätt fart in och inte aningens för mycket.(väldigt vanligt att man tar med sig allt för lite fart in i kurvor). Just på denna logg så är jag aningens för snabb in i Trösen och blev tvungen till ett gasavlyft för att inte få en större sladd. Dessa minimala avlyft är mina svagheter, de ger väldiga utslag längre bort på rakorna. Nu var det väldigt länge sedan jag körde detta varv och har jobbar bort lite av min heta ingång i kurvor. Nåväl det är ännu värre att köra för långsamt in i kurvor och dessvärre väldigt vanligt. Extremt svårt att ta med sig exakt så mycket fart man bara kan in i kurvor utan att det blit för mycket. Det är som sagt här man skiljer en riktigt snabb förare mot en supersnabb(efter bromsningen, samt hur man bromsar), allt annat gör de ungerfär lika bra runt banan.

Nåväl om jag ser din logg så är det lättare och mer adekvat än att titta på en film samt din fina hastighets karta. I övrigt är ju ett bra och snabbt varv alltid en kompromiss, man måste ju allt som oftast välja att kompromissa på rätt sätt(ställe) Det är ju inget självändamål att t e x dra max höga broms G på alla bromsningar osv, likaså ibland måste man inse att man inte kan ta med sig riktigt så mycket fart man vill....det har jag blivit bättre på Se inte detta som personliga pekpinnar utan mer allmäna iakttagelser/reflektioner.

Du verkar i övrigt ha en väldig god koll på vad du gör på banan är mitt intryck thumbs up Dina fina speed kartor över banor är oxå väldigt trevliga att titta på. De säger ju givetvis inte lika mycket som en hel logg, men ger vid handen intressant info ändå ju

Jag åkte lätt 1.13.3 då jag hängde på dunlop slicks samma dag som denna 1.14.0 logg togs med cup däcken. De slicksen var flera år gammla samt smalare än mina 265 Cup r-däck. Bromsade inte alls i första högern in mot Esset med slicksen utan hade så mycket grepp att det inte behövdes

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Det var en väldigt utförlig analys, Göte. Jag är mycket tacksam för denna.
om jag summerar:
- Rätt fart in i kruvorna (öva, öva, öva)
- Inte behöva balansera bilen med gasen efter en kurva, med rätt fart igenom kurvan ska det gå att stå på fullt
- Rakare in i kurvorna
- Använda curbsen i högre grad

Ja, ja. Jag ska göra mitt bästa...

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Gelleråsen
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
14 besök senaste veckan (68588 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande