Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Gelleråsen
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
14 besök senaste veckan (68588 totalt)
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



Peo
Jag skickar över en nyare logg där jag kör på 1.13.8, om du skulle vilja lägga in den istället. Skickar även öven över en på RG då han kör 1.13.4
Angående din körning tycker jag det ser bra ut, dock lite svårt att få rikigt begrepp opm spårval från film tycker jag. Vi ser ut att köra väldigt lika i esset, men jag är nog högre upp på curbsen likt gaute. Utgången på esset så gäller det att inte släppa ut för tidigt då man missar slutet på bankningen och då kan man inte gå på gas så tidigt.

Högern efter esset så är det många som går ut till vänster innan. Jag ligger kvar till höger hela vägen efter esset och håller innespår. Jag har aldrig haft problem med fästet där att det motiverar en längre väg som att ta apex "rätt" ger.

Ejes har jag fått lära mig sist av TB och RG att gå så nära högerkanten sommöjligt hela vägen runt. Förut var jag över på vänstra kanten där jag vek runt bilen. Men med den kortare vägen som jag kör nu så går det lite sångsammare i kurvan men jag kan gå på gas mycket tidigare.

Jag skickar loggen under kvällen och har inte likt 99% på rejsa en massa bortförklaringar med att korden är framme, bromsarna trasiga mm. mm utan är stolt över tiden i förhållande till vad jag och bilen kan prestera. Sen att det alltid kommer att finnas snabbare bilar råder ingen tvekan

_________________
/Petter Ledin
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



Nu har jag skickat över två filer där jag kör 1.13.9. Min 1.13.8 var såklart för att jag satt start mål vid utfarten på depån och när jag flyttade den till officiella punkten så blev tiden självklar långsammare > Nu har det ju egentligen ingen betydelse men det är surt när det alltid blir åt fel håll, hade ju varit roligare åt andra hållet

Vilken av loggarna peo lägger upp vet jag inte och det spelar ingen roll. Det som är skillnaden på dom är att på ena loggen kör jag dåligt genom depåkurvan men resterande varv är ungefär så bra som jag kan för tillfället. Den andra loggen kör jag riktigt bra genom depåkurvan och resterande del av banan men i vänstern efter ejes så bromsar jag mitt i kurvan, kommer inte ihåg om det blev en omkörning eller vad som hände men det syns ganska väl på loggen vilken skillnad det är.

Sedan en sak att tänka på om ni inte har min logg i helhet är att på start mål-rakan så släpper jag alltid gasen vid depåutfarten och motorbromsar ca 120m till trösen (syns väldigt tydligt på loggen) och det är enbart för att jag är lite snål och sparar på bromsarna. Tidsmässigt vet jag inte vad det ger men skillnaden på mig och RG där vi håller samma fart genom depåkurvan är drygt 10km/h i slutfart.
Så slutfarten på rakan är inte något som representerar bilens prestanda utan min snålhet men RG betalade inget och han släppte inte av

_________________
/Petter Ledin
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Måste nog se till att skaffa en sån här box, riktigt kul att se jämförelserna runt om på banorna. Särskilt eftersom vi har liknande bilar. Kan det inte bli vår nu?

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Nu har jag uppdaterat med Petters snabbare varv och lagt på RG. Petters bromsning beror på att han motorbromsar i 0,82 sekunder innan han står på bromsen. Det motsvarar 43 meter. Om man jämför med RG som står på bromsen så tar det honom 0,28 sekunder och 15 meter att göra motsvarande hastighetssänkning.

Sedan hade jag tjall på bromssträckor och bromstider. De stämde inte så jag gick lös på dem igen och kunde konstatera att de inte var korrekta. Därför finns nu nya tider och sträcker. Och se där - Vem bromsar bäst nu? Jo, han med StopTech-grejorna!!! Det håller ända tills jag får tillsänt mig en log från någon Porsche.

Edit - Bara som förtydligande. Samtliga tider och sträckor är bromsning från 190 km/h till 100 km/h. Så även om det går fortare när inbromsningen börjar så har jag "klippt" vid exakt samma hastighet för att få det jämförbart.

Peo.


_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



Var det bara 43m Jag fick det till 120m

Edit
vid kontroll igen får jag det till 110m, kolla gärna igen Peo

_________________
/Petter Ledin
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Jag fick ju två varv av dig. I PL_2 bromsar du ifrån högre hastighet och är snabbare på bromsen. PL varvet har du rätt i, typ 100 meter. Och att vi får lite olika beror säkert på att vi prickar lite olika när du börjar bromsa.

Varv PL - 98,58 meter och 1,92 s
Varv PL2 - 42,97 meter och 0,82 s

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



PeOR skrev:
Jag fick ju två varv av dig. I PL_2 bromsar du ifrån högre hastighet och är snabbare på bromsen. PL varvet har du rätt i, typ 100 meter. Och att vi får lite olika beror säkert på att vi prickar lite olika när du börjar bromsa.

Varv PL - 98,58 meter och 1,92 s
Varv PL2 - 42,97 meter och 0,82 s

Peo.


Aha, sorry jag misstänkte såklart att du hade rätt men så öppna jag en av filerna nu och dubbelkollade. Självklart råkade jag öppna den som gynnade mig Ursäkta

_________________
/Petter Ledin
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Är det inte Göte som bromsar bäst? 9km/h mer innan broms och bara en meter längre sträcka?
Får egentligen en massa frågor av de här loggarna,
Är Göte extremt bra bakom ratten?
Är CSL'n så jäkla bra?
Borde inte Petters bil gå ännu fortare, 170-180hk mer på hjulen och värstingdämpare?

Petter. sluta snåla på bromsarna

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Filip,

Du har helt rätt att det var otydligt av mig. Jag har editerat in
"Edit - Bara som förtydligande. Samtliga tider och sträckor är bromsning från 190 km/h till 100 km/h. Så även om det går fortare när inbromsningen börjar så har jag "klippt" vid exakt samma hastighet för att få det jämförbart. "

Så bästa bromsen är kortaste tid och sträcka. Å andra sidan så är mätvärdet lite missvisande. RG har bromsat 44 meter och 0,8 sekunder när mätningen börjar, på grund av högre ingångshastighet. Alltså har de bromsarna redan fått sig en pärla när min "långsamma" bil precis har börjat bromsa.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



PeOR skrev:
Filip,

Du har helt rätt att det var otydligt av mig. Jag har editerat in
"Edit - Bara som förtydligande. Samtliga tider och sträckor är bromsning från 190 km/h till 100 km/h. Så även om det går fortare när inbromsningen börjar så har jag "klippt" vid exakt samma hastighet för att få det jämförbart. "

Så bästa bromsen är kortaste tid och sträcka. Å andra sidan så är mätvärdet lite missvisande. RG har bromsat 44 meter och 0,8 sekunder när mätningen börjar, på grund av högre ingångshastighet. Alltså har de bromsarna redan fått sig en pärla när min "långsamma" bil precis har börjat bromsa.

Peo.


Peo hur är det med mina små singelkolvsok samt orginalskivor, har de oxå börjat bromsa innan dig, likt RG? Vem bromsar senast av mig och RG, vi har ju hyggligt lika fart, gissningsvis bromsar han senare än mig? I övrigt är det nästan mer intressant att se vem som släpper av bromsen först och därmed vågar ta med sig farten in i kurvorna. Extremt intressant att kolla detta på Ringen logg, särskilt inför den snabba offcamber vänstern mer känd som Swedenkrytz(stavning) Kollar man logg från ringen så kan jag ganska direkt avgöra om personen i fråga har fart på hela varvet(utan att se övrig info som sluttid osv) bara igenom att kolla loggen just inför den kurvan jag beskriver. De förare som vågar hålla en hög lägsta fart inför svängen är med all säkerhet snabba på hela varvet. Alla har en lägsta fart just inför vänstern här, de snabbare förarna har alltid en mycket, mycket högre lägsta nivå än de långsammare och det är särskilt utmärkande här då denna offcamber vänster är lite läskig.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Jag behöver originalfilerna från antingen dig Göte eller från dig Petter (inkl RG) för att kunna göra jämförelsen. Så fort jag fått endera så ska jag se vad jag kan få fram.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



PeOR skrev:
Jag behöver originalfilerna från antingen dig Göte eller från dig Petter (inkl RG) för att kunna göra jämförelsen. Så fort jag fått endera så ska jag se vad jag kan få fram.

Peo.


Jag har skickar över min fullständiga fil till dig nu

_________________
/Petter Ledin
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Tänk så mycket man kan läsa i loggar. Eller inbilla sig att man kan läsa. 1,13,4 varv mot 1,14,0. Ganska olika bromsteknik.



RG (röd) bromsar tidigare men har också högre ingångshastighet. Om man ser på retardationen så bromsar du Göte mycket hårdare initialt. Faktum är att det kommer igen på flera ställen på banan. Din körstil, Göte, verkar vara max broms initialt och sedan låter du retardationen långsamt gå från -0,8 G till 0 G på 60 meter. RG gör precis tvärtom, -0,8 G initialt och sedan ökande till -1,2 G, därefter helt av bromsen och in i kurvan.

RG kör mellan 10 och 15 km/t snabbare under hela inbromsningen och vinner på så sätt 0,23 s, dvs en tredjedel av skillnaden på varvtiden. Jag tänkte kanske att Göte hade bättre spår fram till första högern innan Esset och kollade därför tidsskillnaden där. Men där har RG fångat ytterligare 0,13 sekunder.

Jag skickar er mer högupplösta bilder till era mail adresser så ni kan se själva. Rejsa tillåter bara 180 kB så jag får inte med mer här.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



Fantastiskt skoj POR
Precis det TB och RGsäger när jag kör, släpp bromsen. Fast jag tycker det går åt helvete för fort När jag gjort som dom sagt och det varit på väg åt pipan så har dom skrattat och sagt att jag visste du skulle kunna reda ut det fast det kanske skulle kunna gå åt pipan
Tack för förtroendet men har ni inget eget liv att vara rädd om

_________________
/Petter Ledin
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Man måste enligt mig inför tex sådana lägen som efter en lång fart raka där det kommer en skarp långsam böj efter bromsa hårt med CSL bromsarna initialt och sedan släppa av. Att ligga på bromsen och ge värme en tid för att sedemera öka trycket är inget att stäva efter då man åker med modell mindre bromsar thumbs down . Som jag ser det ska en bromskurva gå ner som en pil som min kurva gör. De som får bromskurvor som Ayers Rock tenderar att skicka väl mycket energi till bromsarna och det funkar inte i en orginal CSL, då fadar man ut till slut. Jag skulle säga att det är inget att stäva efter med stora bromsar heller att få en bromskurva som likna ayers rock.

Som jag ser det bör man stäva efter att från Vmax på så kort tid som möjligt hitta den bromskraft som behövs. Bromskurvan bör dyka så brant ner den bara kan direkt efter man nåt Vmax på rakan på åsen inför den skarpa sväng som finns därefter. Jag menar att rulla efter Vmax innan broms synligör väl bara att man inte är säker på vart man ska bromsa. Likaså synligör att man bromsat för tidigt om man måste släppa av och t o m accelerera igen innan svängen osv.
Kanske kan det vara så att RG inte hade fullt förtoende för bromsarna i Petters bil? Därav känner han initialt om det finns bromstryck för att sedemera gå på hårt.

Jag ska kolla en logg då RG ju oxå körde min CSL samma dag jag körde min 1.14.0 tid, vid samma tillfälle körde RG min bil på 1.13.6. Han verkade känna ett väldigt förtoende för mina bromsar i CSL och jag skulle bli mycket förvånad om vi ser samma bromskurva från RG i min CSL som vi ser då han kör Petters M3a.

Har man förtroende för bromsar finns ingen anledninga att initialt svagt börja skicka energi in i bromssystemet genom att dra svaga G i början för att sedemera öka. Om jag förstått rätt så hade väl RG bara 4km mer i Vmax än mig då han körde Petters M3?

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Jag det stämmer, 206 jämfört med 202 km/h.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Jag har lagt till Asses vassa Honda Integra Typ R. Jag har extrapolerat bromstid och längd eftersom 190 km/h aldrig passerades. Så jag har dragit retardationsvinkeln från 185 km/h upp till 190 och mätt ifrån den hypotetiska punkten. Jag tror det var det mest rättvisande sättet om jag inte skulle börja räkna om alla andra ifrån 185.

Kan man dra någon slutsats kring denna enda framhjulsdrivna bil i kartan? Nej, jag ser inget speciellt mer än att det går ruggigt bra för bara 213 hästar.

Peo.


_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 513



Kul jämförelse, tack för att du tog dig tid Peo
Det första jag lägger märke till är att jag verkar fega en hel del i Esset.
Får se hur det går med lite mer hk nästa år.

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Bättre du köper mindre bromsar.

Nästa år måste jag upp och jaga dig lite på Åsen, det var länge sedan, och jag har aldrig varit där med civicen. Hoppas på bra tider på en bana jag trivs på.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 513



Ser fram emot det Erik . Du har inga tider från din tid med CTR?

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Peo har inte bara ett bra efternamn utan även kanon bra data. Tack!

_________________
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Gelleråsen
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
14 besök senaste veckan (68588 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande