Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Gelleråsen | << 1, 2, 3, 4, 5 8 besök senaste veckan (68611 totalt) |
Här kan ni diskutera hur man lämpligast tar sig runt Gelleråsen, varvtider, hur fel jag har i min spårvalsbeskrivning https://rejsa.nu/bana_info.asp?gelle
_________________ Magnus Thomé |
||||
Tänkte höra om det är någon som märkt vilket sätt som går snabbast ut ur ejes.
Själv "smyger" jag ut längs med högerkanten, med så lite hjulspinn som möjligt. Jag tycker de flesta verkar satsa hårdare igenom hela kurvan, men utan att tjäna tid. om det nu är så att det går exakt (?) lika fort, borde man inte satsa på den kortare vägen (man borde ju spara på både bil och däck på så sätt). Återigen kan jag tänka mig att det snålare spåret passar framhjulsdrivnabilar bättre än de som driver där bak. _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||
Gröna istället för blåa? Gröna ska väl vara lite mer för FWD som du säger? Det är svårt att låta bli att ha kul i den böjen med RWD.... men det går ju knappast fortare lite på tvären _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag kör enligt det blå spåret i Ejes kurva och behåller 3:ans växel trots att min bil är helt "död" vid det varvtalet och smyger in i böjen.
Sedan ger jag gas tidigt och har fullt turbotryck strax innan punkt 16. Detta ger en mjukare och lättare körstil med min bil, om jag går ned på 2:ans växel svarar får jag en snabbare utgång ur kurvan (vid punkt 14) men man då riskerar jag hjulspinn. osäker på vilken metod som gå fortast då jag bara kört banan 1 gång och inte tagit några sektionstider. Jag tror att tekniken gällande denna kurva kan variera stort beroende på bil samt körstil? Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||||
Hihi, en riktigt rolig bana! Körde där 13juni med PSC och fick en bästa tid på 1.27.7xx (taget med en mobil ). Längtar nu till 22/7 då jag ska köra igen Då med Tony Ring som instruktör, då bör man ju kapa minst 5s
Nä men nu när väghållningen är uppgraderad och motorn går som den ska hoppas jag på en 1.25-tid Vad har ni för tider med era bilar? _________________ Rachid Rachid |
||||
Kommer att köra på Gelleråsen för första gången nu i helgen
Är det något särskilt man ska tänka på? någon kurva som är extra lurig? _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||
Trösen!! Ta det lungt här i början... tänk på att apex ligger sent i kurvan, annars kommer du hamna bland leca kulorna... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Sitter och funderar på om det har ramlat bort nån spårvalsbeskrivning eller liknande här, vad beyder de olika kurvornas färger? RWD/FWD/stark/svag?
Har det aldrig funnits nån beskrivning som går från punkt till punkt (siffra) vill minnas att det diskuterats spårval genom Esset t ex men kan inte hitta nåt nu. Körning/tävling på Söndag, dags att börja plugga. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Kan det varit bl.a. i denna tråden?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||
Dags att dra mitt spår till stacken då...
Rakan och trösen är väl inte så mycket att orda om, trean genom trösen och definitivt viktigare att hitta tempo/spår genom Trösen än att bromsa senast, rätt spår ger nästan en rälskänsla, grymt bett. Kör mera det gröna spåret med en dutt på bromsen mot punkt fem, viktigt att få ett mjukt spår in mot punkt 7 annars är det lätt att få bromsande sladd vid turn-in, blev en hel del körning på curbsen här dock bör man följa högerkanten för bättre linje genom vänstern. Spåret mellan punkt 8, 9 och 10 är otroligt viktigt för att få farten med sig mot Ejes, svänger man in för tidigt här så är man rökt. Trean genom Esset förresten, varvar ur den bort mot Eje med troligt övervarv innan inbromsning Viktigt att komma ut ordentligt mot punkt 12 så man verkligen bromsar rakt, jag bromsar precis i början på uppförsbacken och återigen är det bättre att komma in kontrollerat i högern än att bromsa sent, nedväxling till tvåan innan kurvan och jag följer det blåa spåret, uppväxling till trean strax innan apex vid 17. Hårnålen... bromsa i tid, kanten till höger är lurig och det är lätt att ramla av till höger vid inbromsning, ner på tvåan, sen apex gör att man går rakare över "kanten" i banans mitt i utgången och slipper grepproblem. Håll in vid 23, släpp inte ut bilen i utgången. Jag duttar bromsen innan insvängning mot punkt 25 och trailar mot 26 men släpper aldrig ut ända ut till kanten utan söker mig in mot curben på högersidan och tangerar där samtidigt som jag går på gas (fullt) och släpper ut bilen mot curben vid depåinfarten och fullt ut på rakan. Repetera... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Någon som läst/hört något om trösen? Det ryktades(?) ju om att det skulle byggas om så att man fick mera avåkningszon..
Själv gillade jag verkligen den kurvan, men det är väl mycket bättre och tryggare att ha marginaler.. _________________ Rachid Rachid |
||||
Var där förra helgen. De har schaktat bort en massa massa.
och stakat ut den nya svängen, ser ut att bli klurig. Men jag tror att esset kommer bli lite väl långsamt, men det vet man ju inte förän man provat. _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||
Finns det någon skiss på nya sträckningen som man kan kika på... *nyfiken* |
||||
Inte alls som jag hade fått för mig... Nya trösen ser ju ut att bli snabbare... En tröst är ju att rakan blir lite kortare.. |
||||
När dom ändå jobbar på med banan kan dom ju lägga igen det gupp som är i utgången av Depåkurvan..min grabb fick styrvobbel på racerhojen ut på rakan pga det och drog in i armcoräcket i typ 200 blås..tydligen inte första MC-olyckan heller pga det guppet >
Ursäkta off Topic..men när ändå drevet går såå.. _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport |
||||
Shit...
En jävulssnabb kurva efter långa rakan, upplagt för omkörningar och avåkningar. Hoppas bara dom gör den rejält bred så det får plats några bilar i/på bredd. Är det ingen som bor i krokarna som känner för att sticka dit och plåta lite? Hoppas detta betyder att de plöjer ner lite stålar i banan, tänk om det blir vettiga curbs i alla kurvor och kanske lite bättre kringutrustning! _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
||||
Jag tog några bilder på nya Trösen häromdagen. Jag trodde att nya kurvan skulle börja betydligt tidigare, men den är alltså belägen alldeles innan den gamla kurvan. Den nya varianten består av en "nittiogradare" följd av en mellanliggande kort raka och ytterligare en böj ganska nära ingången till esset. Gamla sträckningen tjänstgör som escape route om man bromsar på sig och missar nya kurvan. Efter nya kombinationen känns det lite annorlunda iom att man kommer så direkt fram till esset, spåret in i den kombinationen blir lite ovant. Det kändes f.ö. redigt halt med Smurf-Porschen på den nya asfalten. Slutsats, kan nog bli ganska bra när man vant sig... Nya "första" kurvan från fel håll. Första kurvan från innerplan. (Ingången till gamla Trösen i bakgrunden) Från första mot andra kurvan. Samma plats som ovan fast lite annan vinkel. Mot kurva 2. Kurva 2 mot esset. Utgången från gamla Trösen till vänster. I brist på DV-kamera rafsade Nicke i all hast ihop en gif-animation som visar lite hur det ser ut. (Ursäkta halvdassig kvalitet) |
||||
Stort tack för bilderna. Det känns som om det blivit enklare? En synlig 90 gradare sitället för en halvdold lång 120?gradare med bankning.
Var kommer man fram till Esset någonstans? Vid 4,5 lr 6? Ser det ut ungf. som min bild? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Micke, din tolkning är nog i det närmaste helt rätt.
Jag har ritat med rött ungefär hur jag tror att jag upplever den nya sträckningen. Det är emellertid inte säkert att det är rätt. Det är alltid svårt, tycker jag, att rita en bana/kurva utifrån hur man kör... Ett exempel är hårnålen som jag inte alls upplever som en 150°-böj... snarare som 90-100°. |
||||
Ni är i närheten, helt klart.
De har haft problem med tjälen, därav är inte allt klart med curbs osv. Min spontana reaktion är att banan blev något tråkigare, första högerböjen är för skarp. Den förra var bankad, den här är platt (med reservation för att jag inte gick detaljstuderade som Lasse, jag var blöt nog) RUF R Turbon (550) kom upp i 220 km/h innan det var dags att bromsa på blött. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Nu blev det ingen tidtagning för mig själv då jag oftast testar en tid eller två med fördel eftermiddagspass, då man hittat lite flyt samt rätt däckstemp o s v. Så efter luch kom regnet så det bide inget.
Dock körde jag som i princip ensam bil på banan ett bra tag under regnet således kunde jag inte låta bli att köra båda nya samt gammla slingan om vart annat under varven(dock mest under drift). Roligast är klart gammla biten, säkerhets mässigt är ju nya bättre. Som jag uppskattar det bara av att köra de båda spåren efter varandra(ej tidtag) så känns de äldre spåret lite längre, dock känns det nya lite långsammare trots att det är uppskattat något kortare. Äh det är svårt att säga nåt egentligen, gammla trösen är ju mer sväng hela tiden dock med lite support av bankning känns det som samt mer full fart mot esset. Ny trösen är mer hård broms kort sväng sedan raka sedan kort sväng ut till esset(inte lika snabb sväng ut mot esset som gammla). Skulle inte bli förvånad om de helt tar ut varandra av den anlednigen så, jag antar att ingen blev klokare av min uppskattning, inte själv heller . Men det kommer att visa sig snart antar jag. Tyckte mig höra då vi pratade med Edward Sandström att han trodde det var ungefär lika? _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Från www.sportinformation.com
06 04 23-2: 1 Robin Rudholm WCR BMW Dealer Team Borås MK Borås S BMW 320 i 1.07.331 2 Tomas Engström Honda & Dealer Team Sweden Säter SMK Hedemora S Honda Accord 1.07.435 3 Fredrik Ekblom Kristoffersson Motorsport Örebro Örebro RC S Audi A4 1.07.463 STCC 2 Gelleråsen 5-6 juni 2005: "Förarna bjöds på torr och fin banan i det andra testpasset där Tomas Engström var snabbast med sin Honda Accord med tiden 1.09.283." ...Inräknat förbättringar av bilarna så tycks banan vara åtminstone en dryg sekund snabbare nu. Minnet sviker mig, men jag tror det var "bra före" på årets test också. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Falks Röda linje känns mest rätt men det är svårt som sagt, jag upplever det som att den ligger lite tidigare och har lite större radie, mer som Micke ritat men utan vinkeln i början.
Spårvalet var klurigt i andra böj in i essen, asfalten kändes inte som den vanliga och det var väldigt hoppigt när man styrde in. Totalt platta kurvor också, märks stor skillnad när man går in i första ess-kurvan, det bara suger fast bilen i bankingen. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Efter att nu ha kört ytterligare några varv i bättre väder med bättre fäste är jag fortfarande lika förvirrad... Precis som MaZ säger så känns det inte riktigt som det ser ut på våra skissförsök. Hur man bäst ska ta sig genom böj nr2 och in i ess-kombinationen måste helt klart utforskas vidare... |
||||
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Vassa 90gradare. Den andra flyter ju (eller har potential att flyta) fint in i Esset. STCC kommer att fylla grusfållan mellan gamla och nya Trösen med bilar under första varvet Det kommer inte vara få bilar som kommer att behöva använda gamla Trösen som "escape route" när farten skall ned så mycket. |
||||
Hade egentligen tänkt lägga upp filmen i "våra banåkarbilar" men den gör nog mer nytta här som diskussionsämne och/eller avskräckande exempel. Så jag nyttjar tråden som "hjälpspalt"....
På filmen kör jag 1:24.37 vilket är 2-3 sekunder långsammare än vad jag borde göra med bilen, vilket jag konstaterat efter lite jämförande analys. Tycker själv inte att jag gör några kardinalfel, annat än fegningen innan depåböjen. Vilket iofs tar tid, men inte hämmar utgångshastigheten på rakan. Placeringen av kameran är kass, det vet jag, men det borde finnas några avslöjanden av var jag slösar 2-3 sekunder. Jag har själv bara två teorier: 1. 35°C + värme i bilen och brist på skärpa. 2. Nyligen inkopplad främre krängare ger mer understyrning mellan straxt innan mid-turn och ut. Men detta sammantaget borde inte ge 2-3 sekunder plus? http://video.google.com/videoplay?do Killen i filmen är inte den som skrev brevet..... _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Detdär var ingen lätt analysvinkel...gav ingen direkt kännsla för var kanterna var och hur bilen betedde sig. Men det sa du ju redan innan.
Är absolut ingen fena på Gelleråsen, "hatar" banan egentligen. Det enda stället jag kan se att du troligen skulle kunna åka mer eller midnre fullt är den lilla knicken innan man ska bromsar för sista kurvan ut på långrakan. Vill tro att de flesta i toppen av Fyndbörsen håller stum pedal här och jag vet att det görs i JTCC tex...eller det SKA göras om man ska hänga med. Detta dock sagt som lämtarchaffis och efter samtal med lite olika piloter i olika bilar. Hur jag gjorde själv minns jag knappt då det var år sedan jag åkte den banan. "För vass" bil = broms dock. |
||||
Kanterna är nog tyvärr där de ska va och fegningen inför depåkurvan är onödig, som sagt.
Reagerar själv över att jag håller på och släpper gasen för att styra in bilen, vilket jag nog inte behövde göra förut. Om jag tänker efter så har jag nog börjat släpbromsa i de flesta långsamma kurvorna också. Kan det vara så att jag ökade greppet i bak mer än i fram när jag kopplade i framkrängaren? Kanske man skulle testa att gå upp till 2.3-2.4 i kalltryck i bak? (jag ändrade ingenting under dagen) _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Vad har du för däck som kräver så mycket tryck? |
||||
Jag tänkte på samma sak, låter otroligt högt.
Hur lite effekt har du i bilen egentligen? Låter som du ligger på som en rem men med de bromspunkter du har (eller, som du verkar ha) så kan det inte gå speciellt fort? (eller så behöver jag öva på att bromsa) _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Men ev. är understyrningen, bedömd efter att jag håller på och släpper gasen mer än vad jag var medveten om och att jag går på gas mycket senare än jag minns från tidigare, en stor tids-tjuv. Effekten bör vara ca 130 hk, om det nu inte hänt något med motorn, på ca 960 kg bil. Jag tippar på att jag är uppe i 160-165 innan nya Trösen (bromspunkt ca 75 m) och kanske 140 innan Ejes (bromspunkt någon meter efter "knicken"). Hastigheterna bara bedömda efter växel och ungefärligt varvtal. Har för mig du låg på ca 1:19 som bäst under racen du la upp filmer på? Det är ungefär vad de bättre ekipagen i Fyndbörsen ligger på (lite dåligt med data från nya Gelleråsen dock) och ett rimligt tapp för mig är 2-3 sek. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Höga 1:19 tider ja. Tyckte det såg ut som om du bromsade så otroligt sent men det kanske blir lite osynk med ljudet på nåt sätt?
Jag upptäckte iof att jag kunde bromsa fruktansvärt mycket hårdare med de nya däcken nu på Knutan så det kan ju vara det som gör att jag upplever att du har sena bromspunkter. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Besökte banan för första gången i söndags. Jättekul bana, tycker jag. Tyvärr hade mina nya bromsbelägg inte kommit så det var lite nervöst med gamla kasserade (men inte slängda; bra att ha...) GreenStuff som inte passade jättebra på mina väldigt slitna och vågiga skivor. Lite otäckt efter långa rakan (ca 160 km/h) med kraftiga vibrationer i ratten och väldigt dåligt bett. Jag klarade trots allt 4x20 minuter innan det blev plåt mot plåt och det var dags att åka hem till Halmstad igen. Allra bäst gillade jag esset - hur jag än laddade gick miatan som på räls. Svårast var nog depåkurvan, men till slut insåg jag att man med miatan inte behöver bromsa alls vid punkt 25 på skissen - och att det inte finns någon anledning att gå ner på 2:an innan rakan. Tider får man inte ta på miataklubbens träffar, men en åskådare okynnesmätte lite och kunde inte låta bli att delge mig resultaten; de sista varven blev:
1.22,7 1.23,2 1.22,3 1.22,7 1.23,2 Hur de tiderna står sig mot andra Roadsport C-bilar vet jag inte; att det återstår mycket att lära vet jag däremot. Tyvärr lär det nog dröja innan nästa besök; det är lite i längsta laget för mig (ca 40 mil enkel resa). _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
_________________ Per Gustavsson #95 BMW E36 1:A serien SSK Klass3a 2012 2:A serien SSK Klass3a 2013 1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014 2:A Modsport 1 2018 |
||||
Gjorde min debut på Gelleråsen i Söndags. Har tidigare erfarenhet endast från Sviestad och Kinnekulle ring och önskar tips om hur jag skall bli snabbare. 1:19,8 lyckades jag med med 968an vilket känns kanon men om jag förstått saken rätt så finns ca 3 sekunder att kapa.
Här följer två poster från 944sverige.com, den första är intryck efter körningen, den andra är funderingar efter det att jag tittat på data från min driftbox. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Jag startar på rakan. Inbromsning gissningsvis vid 120 - 130 meters märket. Ingången tar jag nog aningen tidigare än som visas på rejsa. Jag går ner på tvåan och har kanske 4000 varv (grundat på att jag har ett ordentligt spann kvar men samtidigt bra drag) och har inga problem att få plats vid utgången när jag går på fullt. Klart är att jag går in för tidigt men frågan är om jag skall gå in så sent som på rejsa. Jag har ju som sagt inga problem att få plats när jag går på fullt. Måste f.ö kolla att rejsa visar senaste bansträckningen. Trösen är ombyggd och jag tror den viker in mot första kurvan i "esset", dvs mot punkt 4 i rejsa beskrivningen, tidigare så att det i stället för att bli en 260 graders kurva blir en 220 graders kurvan. Det innebär att ingången till "Esset" blir en skapare kurva. Här han jag en bit in på trean sedan tenderade jag att bromsa under instyrningen för att neutralisera bilen innan jag vid 5 gick på stödgas. Här är det rena karusellen och jag valde att gå långt ut ungefär som det gröna spåret vid 8. Gasuppsläpp innan instyrning eller ibland lätt bromsdutt. Vid 9 är det dags att gå på ingen och ganska snart fullt på trean. Vid 10 - 11 är det inte mycket att säga om spåret. Fyran går i någon stans innan 11. Det borde innebära ca 140 vid inbromsningen vid 12. Någon stans vid 60 metersmärket. En reflektion är att det med detta som bakgrund borde gå att bromsa senare vid trösen eftersom jag här kommer i drygt 180 och går på någon stans vid 120 - 130 meter. Läskigt dock eftersom utrymmet att bromsa på sig är dåligt. I Ejes kurva är det lätt att i stället komma för fort och ploga sig runt. Blir det lagom så går det att gå på hårt på tvåan och få ett litet ställ för att knäcka in bilen vid 17 med växling till trean strax innan. Detta tycker jag kanske är banans roligaste parti eftersom man dyker ner i nedförsbacke. Kanske också för att detta var det parti som kändes riktigt bra. Fyran hinner i någon stans innan 18. Sen tror jag återigen att jag går in tidigare vid 19 än enligt rejsas förslag (tendens att gå in tidigt har jag). Nästan fullt på tvåan ut ur kurvan, ibland med små och en gång med stort (snurr) ställ till följd. Trean går i på mitten av raksträcka, gasuppsläpp vid 22, instyrning och så stödgas för att snart gå fullt på trean. Lätt broms och spår enligt 25 (det blåa) men jag tror här lite senare instyrning för att åter bromsa vid 26 och (lite senare än spåren pår resja) dyka in i depåkurvan. Fram till 26 går det bra, sen gäller det att våga stå på eftersom depåkurvan öppnar. utan hög fart vid 27 å går det inte fort nog vid 28 för att nyttja allt grepp. Jag behövde aldrig hela assfalten vid 30. Fyran går f.ö in ungefär vid 29. Sen transport på rakan mot megainbromsningen vid trösen. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Å så lite funderingar efter att tittat på driftbox data: Har nu tömt drifboxen vilket gav överraskande mycket. Varvet jag tittade på är en blanding av det snabbaste varvet och ett tidigare varv, lyckades inte välja samma startpunkt för varvet när jag tittade på data som på bana. Har inte lärt mig apparaten. Protestera vänligen högljut om mina försök till analys är åt skogen. Jag börjar igen på startrakan. Bromspunkten är 140 meter från insvängning i Trösen. Farten 175 eller så. Drygt 0,8 G i inbromsningen vilket är lågt i jämförelse med max sidkraft på platt mark (ca 1,3 G) och max inbromsning detta varv vilket skerr i Hårnålen med drygt 1 G. >>Modifiering av detta påstående: har gått igenom data en gång till och det finns peakar som ligger högre uppemot 1 G. Däremot är det tydligt att jag inte lyckas med en jämn inbromsning, tror att jag "störs" av att växla ner successivt samtidigt. Hårdare och konsekvent tryck på bromspedalen med andra ord. Bromsa senare och hårdare med andra ord. Fart in i kurvan är drygt 80 med max G 1,33 och går ner til 63 km. Fart ut är 83. Sidaccet ganska högt hela tiden. Driftvinkeln låg, under 1 grad vilket torde tyda dels på understyrning i låg fart. Kurvradien är mycket jämn från början till slut, lite som att jag styr in - tugga tugga tugga - vänta vänta vänta - å så går jag på igen. Med ett tydligare påkliv så hade ju driftvinkeln ökat i slutet av svängen. Är detta ett tecken på att jag bör styra in senare för att komma ut snabbare? Dvs gå långsammare in men snabbare ut? Esset har jag delat upp i tre delar. Här kommer jag in med 105 km hh och bromsar i svängen. Farten är 87 när inbromsningen avslutas. Max G sida ökar till 1,25. Fart ut 86. Dvs två kurvor i rad med samma mönster: ingångshastighet är samma som utgångshastighet. Svängen lättar sen lite på sig innan man dyker ned i nästa del som är doserad. Fart in Sidkraften är 1,45 G (!). Farten ut 93 innan S et svänger vänster (det är det jag kallar Ess 2). 1,41 G med utgångsfart 103 km/h Sen följer en lång höger där G kraften är 0,7 G och där utgångshastigheten är 145 km/h innan Ejes kurva. 1 G i inbromsning innan Ejes kurva (för er som läst tidigare är detta en ändring, har tittat på data igen). I Ejes kurva - detta varv - väljer jag ett helt annat upplägg än i trösen. Sen instyrning med 58 km/h in, sedan ganska hårt på gasen på tvåan med drygt två grader i driftvinkel och utgång med 95 km/h. Eftesom kombinerad långskepp och tvärskepps acc (friktionscirkeln) är lägre än 1.3 g borde det finnas marginal att gå på tidigare. Lång vänster följer med 1 g och 114 km h innan inbromsning till hårnålen. Jag skall här nästa gång prova om det finns tillräckligt med mos i rovan för att stå på lite till. Långskepps accellerationen visar ca 0,25 G och i likartade farter där jag vet att jag går på fullt är långskepps acc 0,3 g så borde finnas lite till. I inbromsningen till hårnålen ligger jag på - 1,06 G. Det finns alltså möjligheter att bromsa hårdare på andra delar av banan. ngången är 73 och utgången 82 med närmare 4 grader i driftvinkel. 1,36 G i max sidacc. Annat mönster alltså än vid trösen. Så kommer vi fram till en lång vänster efter hårnålen. Här går det ganska fort i instyrningen kring 110 km h så det är lätt att släppa på gasen. Med 1,2 i följande passage så finns det marginal att hålla stumt. Samma gäller följande långa höger där jag bromsade lätt innan instyrning och sedna nosade på 1,15 g innan jag valde det av spåren på rejsa som gör två kurvor av det som skulle kunna vara en jättelång 240 graders höger. Frågan är dock om det är rätt taktik för en relativt motorsvag bil, kanske man i stället skall försöka lägga sig i en lång och snabb sväng för att nosa på max greppet. I depå kurvan är sen max sidkraft 1,2 G vilket gör att faran är över ganska snabbt när kurvan sedan öppnar upp. Så högre ingångsfart i detta parti med andra ord. Tabellen med Driftbox data finns nedan om ni fortfarande orkar vara med i resonemanget liksom en bild under 1,45 G. Detta är en hård bil och tills jag såg G krafterna undrade jag hur den kunde kränga så mycket. Tittar man närmare så ser man att innerfram inte har så mycket kontakt kvar. Jagg har gjort följande lista för mig själv: Finns mer att ta av på broms - senare - hårt - konsekvent tryck vid nedväxling. Lite lägre ingångshastigheter Kliv på hårdare tidigare satsa mer ur andra kurvan i Esset Prova med att hålla stumt i långa vänstern efter hårnålen, dvs inget gastuppsläpp innan instyrning. Mer pulver i Depåkurvan _________________ Torbjörn Linderson |
||||
om du har mejladress kan jag skicka mina data, nyfiken på dina data också. Mig når du på torbjorn@linderson.com.
_________________ Torbjörn Linderson |
||||
Härligt Petter. Verkar som om min 1.14.0 tid är illa ute . Exploderade en tryckslang(styrservo) den 1 maj på åsen så blev inte kört mer än ett antal varv då servoverkan försvann helt Körde 1.31.9 som bäst på gotland ring just, så har du en referens där Petter. Bör lätt gå att ta bort lite tid från min tid på GR, har inte alls någon erfarenhet från banan, kanske kommer jag med er och GRC dit och putsa tiden ca 1 sek kan jag tänka mig. Petter ovan är enda nackdelen med 265 fram(stressar på lite mer), i övrigt hur tycker du det funkade med bättre grepp fram? Torbjörn, kul att se lite data från boxen, är den inte för härlig _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Jag lyckades låna till mig Torbjörns box, och körde två 'riktiga' varv med den. Torbjörn loggade, sparade, och skickade datan till mig, så nu sitter man och klurar och analyserar en del... Och spar pengar, för en box måste jag ju bara ha.. Roligare än att analysera mellan banmötena kan man knappast ha, eller?
1:22.3 med riktigt tidiga bromspunkter... Finns en hel del att slipa, men det känns inte riktigt komfortabelt att komma skumpandes i 180+ km/h ner mot trösen |
||||
Du verkar ju ha lite till godo ännu. Jag var där även 30april (tiden sattes 29 april) men fick då inte använda driftboxen Gotland har jag åkt på ett par gånger och aldrig använt laptimer men jag har för mig att jag fick klockade tider på ca 1.37 Jag blir ju helt knäckt om jag är 5sek långsammare där. Ska ju dit under kristihimelfärds och då ska boxen med så får jag riktiga tider. Men jag tycker din tid låter riktigt bra Vore skoj om du kom till GR då även om jag blir varvad 265 fram fungerar aldeles utmärkt och med bättre hjulvinklar så styr bilen in rikigt fint nu _________________ /Petter Ledin |
||||
Har du lust att skicka dina bästa runda vore kul att jämföra, jag åker på 1.20.2 som bäst och det blev inte bättre på senaste träningen så det skulle vara kul att jämför avåra driftbox data reday9@hotmail.com. Porsche 944S2 race cabben _________________ Anders Elf |
||||
Skoj att du tar dig tid Peo. Om du orkar lägga in mig ligger min 1,14.0 logg i driftboxforumet under gelleråsen. Givetvis min orginala M3 CSL som väger 1450kg fulltankad på alla vätskor utan förare(ca1520kg med förare). Dock mer camber samt 265 cup runt om.
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Var där och körde en onsdags träning i sommras, kan väl inte påstå att "nya" trösen kändes så upphetsande.
Jag lider av att jämt ta höjd för att få bra utgångar vilket inta alltid är bra, bla. ändarade jag körstil till att gå tajtare genom hela esset och kapade en halv sekund på bara det . Tyvärr hade preformanceboxen ingen vidare mottagning denna dag så jag har tyvärr ingen logg däremot en film där snabbaste varvet börjar 2,27 in i filmen (blev 1.10,515 (kör ju även med transponder). |
||||
Nu kommer här grafer med Göte RS6 och Petter. Det är grymt vad de bilarna går. Jag kan inte låta bli att imponeras över hur väl balanserad CSLen är. Man ser att de breda däcken ger väldigt höga kurvhastigheter i allt utom Ejes kurva.
Jag inbillar mig att jag kapade en billängd mot likvärdiga i Esset varje varv. Istället för att ta ut svängen så siktar jag rakt fram på apex och har plattan i mattan. Det innebär att jag håller mot vänstersidan och har inte riktigt lika bra utgång som om jag skulle köra mer mitt på banan. Göte, du brukar köra så rakt spår som möjligt, är inte detta ett snabbt spår? Eftersom det bara är jag som kommer upp över 100 km/h här så inser jag att jag kör fort men att jag kanske straffar mig själv efter. Kanske jag satsar för hårt. Skulle uppskatta ifall någon har tid att kolla på mina filmer för att analysera spåret. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Sedan är det stört omöjligt att jämföra hastigheter i depåkurvan. Göte kör på ett annat sätt. Det går inte att jämföra 115 mot våra andra hastigheter där. Kanske skulle jag behöva lägga in ytterligare mätpunkter. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Här kommer bromssiffror på Gelleråsen för 190 km/h till 100. Själv har jag på StopTechkomponenterna här för första gången.
Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Tack för att du tar dig tid Peo
Jag har ingen driftboxprogramvara på denna dator och kan således inte kolla nåt själv i nuläget, så nedan analys får väl ses som semi adekvat kanske?. Har tittat på dina filmer Peo och får intrycket av dessa att du skulle vinna tid på att göra svängarna mer raka och korta av banan något. Jag ser i alla fall så mycket att du kör annorlunda än jag. T e x använder jag mig av curbsen väldigt mycket på gelleråsen för att få en mindre sväng genom en del böjar, vilket torde göra det lättare att gasa tidigare samt hålla farten marginelt högre kanske. Tex in i Trösen kör jag mycket curbs och kan gå på gas tidigt och få med mig fart mot högern in i Esset.(vill minnas att jag fick göra ett gaslyft in i Trösen på denna logg då jag kom in lite för fort) Likaså kör jag väldigt mycket bil upp på höger curbs i ingången till Esset(och torde ha god speed här), likaså andra högern in i Esset. Jag tar inte höjd nåt särskilt inför utgången Esset utan kör som du rakt in och det funkar väldigt bra p g a bankningen man tar stöd mot där och min fart ut får ses som hygglig. Här är det ju oxå en avvägning vs hur man kör, transfererar vikt i bilen eller inte, eller vilket grepp man har fram..eller inte och detta avgör ju hur tajt man kan åka. Likt alla bilar är olika så är ju körstil oxå olika. Likaså tar jag mycket curbs i Ejes och trailbrakar liksom runt bilen. Jag kör direkt ganska hårt in i Hårnålen från vänster bansida och tar inte höjd alls för en sen turn in här(kör ett kortare spår). Eftersom Hårnålen svänger ganske mycket skulle jag i normalfallet inte gå in så tidigt med min turn in om det inte fanns någon bankning att ta stöd mot. Men här finns väldigt mycket bankning att sätt in bilen i så då tar jag och kortar av några meter. Det är faktiskt mer bankat inner och bilen liksom bara sitter där och jag förlorar inget skulle jag säga på att gå in tidigt p g a bankningen, så det skjuter på fint ut ur. För att ge exempel på hur tidigt jag går in i Hårnålen kan man jämföra i din första film då du kör om en vit BMW E30bil just på vänster sida innan Hårnålen och du har en BMW E34 som sprutar eld framför dig, du blir då tvungen att ligga kvar inner vänster i ingången till Hårnålen p g a du körde om den vita bilen här. Så tidigt går jag ungefär.. in här vid fritt t o m och mina vänster hjul åker ute på curbsen(utanför). Jag tar ingen höjd här utan lägger in bilen med lite trailbrake in i bankningen och tar stöd och har ett otroligt grepp igenom. Den snabba vänstern efter Hårnålen tänder jag inte bromsljusen alls, jag släpper av väldigt lite gas bara och kör så rakt jag kan, med andra ord med vänster hjulen över vänster curbsen. Jag har mycket bättre möjligheter att åka fort med bibehållet styrgrepp här då jag har 265 fram vs 235! I övrigt åket Petter oxå 265 cup runt om. Personligen tror jag du kan ta en del tid på alla de ställen du bromsar, edit...just därefter genom att ha mer rull och fart in i alla kurvor. Generellt är det oftast där man skiljer en snabb förare från en ännnu lite snabbare(menar inte att du är långsam, bara ge ex). Svårigheten ligger ju bara i att ta med sig exakt rätt fart in och inte aningens för mycket.(väldigt vanligt att man tar med sig allt för lite fart in i kurvor). Just på denna logg så är jag aningens för snabb in i Trösen och blev tvungen till ett gasavlyft för att inte få en större sladd. Dessa minimala avlyft är mina svagheter, de ger väldiga utslag längre bort på rakorna. Nu var det väldigt länge sedan jag körde detta varv och har jobbar bort lite av min heta ingång i kurvor. Nåväl det är ännu värre att köra för långsamt in i kurvor och dessvärre väldigt vanligt. Extremt svårt att ta med sig exakt så mycket fart man bara kan in i kurvor utan att det blit för mycket. Det är som sagt här man skiljer en riktigt snabb förare mot en supersnabb(efter bromsningen, samt hur man bromsar), allt annat gör de ungerfär lika bra runt banan. Nåväl om jag ser din logg så är det lättare och mer adekvat än att titta på en film samt din fina hastighets karta. I övrigt är ju ett bra och snabbt varv alltid en kompromiss, man måste ju allt som oftast välja att kompromissa på rätt sätt(ställe) Det är ju inget självändamål att t e x dra max höga broms G på alla bromsningar osv, likaså ibland måste man inse att man inte kan ta med sig riktigt så mycket fart man vill....det har jag blivit bättre på Se inte detta som personliga pekpinnar utan mer allmäna iakttagelser/reflektioner. Du verkar i övrigt ha en väldig god koll på vad du gör på banan är mitt intryck Dina fina speed kartor över banor är oxå väldigt trevliga att titta på. De säger ju givetvis inte lika mycket som en hel logg, men ger vid handen intressant info ändå ju Jag åkte lätt 1.13.3 då jag hängde på dunlop slicks samma dag som denna 1.14.0 logg togs med cup däcken. De slicksen var flera år gammla samt smalare än mina 265 Cup r-däck. Bromsade inte alls i första högern in mot Esset med slicksen utan hade så mycket grepp att det inte behövdes _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Det var en väldigt utförlig analys, Göte. Jag är mycket tacksam för denna.
om jag summerar: - Rätt fart in i kruvorna (öva, öva, öva) - Inte behöva balansera bilen med gasen efter en kurva, med rätt fart igenom kurvan ska det gå att stå på fullt - Rakare in i kurvorna - Använda curbsen i högre grad Ja, ja. Jag ska göra mitt bästa... Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Peo
Jag skickar över en nyare logg där jag kör på 1.13.8, om du skulle vilja lägga in den istället. Skickar även öven över en på RG då han kör 1.13.4 Angående din körning tycker jag det ser bra ut, dock lite svårt att få rikigt begrepp opm spårval från film tycker jag. Vi ser ut att köra väldigt lika i esset, men jag är nog högre upp på curbsen likt gaute. Utgången på esset så gäller det att inte släppa ut för tidigt då man missar slutet på bankningen och då kan man inte gå på gas så tidigt. Högern efter esset så är det många som går ut till vänster innan. Jag ligger kvar till höger hela vägen efter esset och håller innespår. Jag har aldrig haft problem med fästet där att det motiverar en längre väg som att ta apex "rätt" ger. Ejes har jag fått lära mig sist av TB och RG att gå så nära högerkanten sommöjligt hela vägen runt. Förut var jag över på vänstra kanten där jag vek runt bilen. Men med den kortare vägen som jag kör nu så går det lite sångsammare i kurvan men jag kan gå på gas mycket tidigare. Jag skickar loggen under kvällen och har inte likt 99% på rejsa en massa bortförklaringar med att korden är framme, bromsarna trasiga mm. mm utan är stolt över tiden i förhållande till vad jag och bilen kan prestera. Sen att det alltid kommer att finnas snabbare bilar råder ingen tvekan _________________ /Petter Ledin |
||||
Nu har jag skickat över två filer där jag kör 1.13.9. Min 1.13.8 var såklart för att jag satt start mål vid utfarten på depån och när jag flyttade den till officiella punkten så blev tiden självklar långsammare > Nu har det ju egentligen ingen betydelse men det är surt när det alltid blir åt fel håll, hade ju varit roligare åt andra hållet
Vilken av loggarna peo lägger upp vet jag inte och det spelar ingen roll. Det som är skillnaden på dom är att på ena loggen kör jag dåligt genom depåkurvan men resterande varv är ungefär så bra som jag kan för tillfället. Den andra loggen kör jag riktigt bra genom depåkurvan och resterande del av banan men i vänstern efter ejes så bromsar jag mitt i kurvan, kommer inte ihåg om det blev en omkörning eller vad som hände men det syns ganska väl på loggen vilken skillnad det är. Sedan en sak att tänka på om ni inte har min logg i helhet är att på start mål-rakan så släpper jag alltid gasen vid depåutfarten och motorbromsar ca 120m till trösen (syns väldigt tydligt på loggen) och det är enbart för att jag är lite snål och sparar på bromsarna. Tidsmässigt vet jag inte vad det ger men skillnaden på mig och RG där vi håller samma fart genom depåkurvan är drygt 10km/h i slutfart. Så slutfarten på rakan är inte något som representerar bilens prestanda utan min snålhet men RG betalade inget och han släppte inte av _________________ /Petter Ledin |
||||
Måste nog se till att skaffa en sån här box, riktigt kul att se jämförelserna runt om på banorna. Särskilt eftersom vi har liknande bilar. Kan det inte bli vår nu?
_________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
Nu har jag uppdaterat med Petters snabbare varv och lagt på RG. Petters bromsning beror på att han motorbromsar i 0,82 sekunder innan han står på bromsen. Det motsvarar 43 meter. Om man jämför med RG som står på bromsen så tar det honom 0,28 sekunder och 15 meter att göra motsvarande hastighetssänkning.
Sedan hade jag tjall på bromssträckor och bromstider. De stämde inte så jag gick lös på dem igen och kunde konstatera att de inte var korrekta. Därför finns nu nya tider och sträcker. Och se där - Vem bromsar bäst nu? Jo, han med StopTech-grejorna!!! Det håller ända tills jag får tillsänt mig en log från någon Porsche. Edit - Bara som förtydligande. Samtliga tider och sträckor är bromsning från 190 km/h till 100 km/h. Så även om det går fortare när inbromsningen börjar så har jag "klippt" vid exakt samma hastighet för att få det jämförbart. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Jag fick ju två varv av dig. I PL_2 bromsar du ifrån högre hastighet och är snabbare på bromsen. PL varvet har du rätt i, typ 100 meter. Och att vi får lite olika beror säkert på att vi prickar lite olika när du börjar bromsa.
Varv PL - 98,58 meter och 1,92 s Varv PL2 - 42,97 meter och 0,82 s Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Aha, sorry jag misstänkte såklart att du hade rätt men så öppna jag en av filerna nu och dubbelkollade. Självklart råkade jag öppna den som gynnade mig Ursäkta _________________ /Petter Ledin |
||||
Är det inte Göte som bromsar bäst? 9km/h mer innan broms och bara en meter längre sträcka?
Får egentligen en massa frågor av de här loggarna, Är Göte extremt bra bakom ratten? Är CSL'n så jäkla bra? Borde inte Petters bil gå ännu fortare, 170-180hk mer på hjulen och värstingdämpare? Petter. sluta snåla på bromsarna _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
Filip,
Du har helt rätt att det var otydligt av mig. Jag har editerat in "Edit - Bara som förtydligande. Samtliga tider och sträckor är bromsning från 190 km/h till 100 km/h. Så även om det går fortare när inbromsningen börjar så har jag "klippt" vid exakt samma hastighet för att få det jämförbart. " Så bästa bromsen är kortaste tid och sträcka. Å andra sidan så är mätvärdet lite missvisande. RG har bromsat 44 meter och 0,8 sekunder när mätningen börjar, på grund av högre ingångshastighet. Alltså har de bromsarna redan fått sig en pärla när min "långsamma" bil precis har börjat bromsa. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Peo hur är det med mina små singelkolvsok samt orginalskivor, har de oxå börjat bromsa innan dig, likt RG? Vem bromsar senast av mig och RG, vi har ju hyggligt lika fart, gissningsvis bromsar han senare än mig? I övrigt är det nästan mer intressant att se vem som släpper av bromsen först och därmed vågar ta med sig farten in i kurvorna. Extremt intressant att kolla detta på Ringen logg, särskilt inför den snabba offcamber vänstern mer känd som Swedenkrytz(stavning) Kollar man logg från ringen så kan jag ganska direkt avgöra om personen i fråga har fart på hela varvet(utan att se övrig info som sluttid osv) bara igenom att kolla loggen just inför den kurvan jag beskriver. De förare som vågar hålla en hög lägsta fart inför svängen är med all säkerhet snabba på hela varvet. Alla har en lägsta fart just inför vänstern här, de snabbare förarna har alltid en mycket, mycket högre lägsta nivå än de långsammare och det är särskilt utmärkande här då denna offcamber vänster är lite läskig. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Jag behöver originalfilerna från antingen dig Göte eller från dig Petter (inkl RG) för att kunna göra jämförelsen. Så fort jag fått endera så ska jag se vad jag kan få fram.
Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Jag har skickar över min fullständiga fil till dig nu _________________ /Petter Ledin |
||||
Tänk så mycket man kan läsa i loggar. Eller inbilla sig att man kan läsa. 1,13,4 varv mot 1,14,0. Ganska olika bromsteknik.
RG (röd) bromsar tidigare men har också högre ingångshastighet. Om man ser på retardationen så bromsar du Göte mycket hårdare initialt. Faktum är att det kommer igen på flera ställen på banan. Din körstil, Göte, verkar vara max broms initialt och sedan låter du retardationen långsamt gå från -0,8 G till 0 G på 60 meter. RG gör precis tvärtom, -0,8 G initialt och sedan ökande till -1,2 G, därefter helt av bromsen och in i kurvan. RG kör mellan 10 och 15 km/t snabbare under hela inbromsningen och vinner på så sätt 0,23 s, dvs en tredjedel av skillnaden på varvtiden. Jag tänkte kanske att Göte hade bättre spår fram till första högern innan Esset och kollade därför tidsskillnaden där. Men där har RG fångat ytterligare 0,13 sekunder. Jag skickar er mer högupplösta bilder till era mail adresser så ni kan se själva. Rejsa tillåter bara 180 kB så jag får inte med mer här. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Fantastiskt skoj POR
Precis det TB och RGsäger när jag kör, släpp bromsen. Fast jag tycker det går åt helvete för fort När jag gjort som dom sagt och det varit på väg åt pipan så har dom skrattat och sagt att jag visste du skulle kunna reda ut det fast det kanske skulle kunna gå åt pipan Tack för förtroendet men har ni inget eget liv att vara rädd om _________________ /Petter Ledin |
||||
Man måste enligt mig inför tex sådana lägen som efter en lång fart raka där det kommer en skarp långsam böj efter bromsa hårt med CSL bromsarna initialt och sedan släppa av. Att ligga på bromsen och ge värme en tid för att sedemera öka trycket är inget att stäva efter då man åker med modell mindre bromsar . Som jag ser det ska en bromskurva gå ner som en pil som min kurva gör. De som får bromskurvor som Ayers Rock tenderar att skicka väl mycket energi till bromsarna och det funkar inte i en orginal CSL, då fadar man ut till slut. Jag skulle säga att det är inget att stäva efter med stora bromsar heller att få en bromskurva som likna ayers rock.
Som jag ser det bör man stäva efter att från Vmax på så kort tid som möjligt hitta den bromskraft som behövs. Bromskurvan bör dyka så brant ner den bara kan direkt efter man nåt Vmax på rakan på åsen inför den skarpa sväng som finns därefter. Jag menar att rulla efter Vmax innan broms synligör väl bara att man inte är säker på vart man ska bromsa. Likaså synligör att man bromsat för tidigt om man måste släppa av och t o m accelerera igen innan svängen osv. Kanske kan det vara så att RG inte hade fullt förtoende för bromsarna i Petters bil? Därav känner han initialt om det finns bromstryck för att sedemera gå på hårt. Jag ska kolla en logg då RG ju oxå körde min CSL samma dag jag körde min 1.14.0 tid, vid samma tillfälle körde RG min bil på 1.13.6. Han verkade känna ett väldigt förtoende för mina bromsar i CSL och jag skulle bli mycket förvånad om vi ser samma bromskurva från RG i min CSL som vi ser då han kör Petters M3a. Har man förtroende för bromsar finns ingen anledninga att initialt svagt börja skicka energi in i bromssystemet genom att dra svaga G i början för att sedemera öka. Om jag förstått rätt så hade väl RG bara 4km mer i Vmax än mig då han körde Petters M3? _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Jag har lagt till Asses vassa Honda Integra Typ R. Jag har extrapolerat bromstid och längd eftersom 190 km/h aldrig passerades. Så jag har dragit retardationsvinkeln från 185 km/h upp till 190 och mätt ifrån den hypotetiska punkten. Jag tror det var det mest rättvisande sättet om jag inte skulle börja räkna om alla andra ifrån 185.
Kan man dra någon slutsats kring denna enda framhjulsdrivna bil i kartan? Nej, jag ser inget speciellt mer än att det går ruggigt bra för bara 213 hästar. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Kul jämförelse, tack för att du tog dig tid Peo
Det första jag lägger märke till är att jag verkar fega en hel del i Esset. Får se hur det går med lite mer hk nästa år. _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||||
Bättre du köper mindre bromsar.
Nästa år måste jag upp och jaga dig lite på Åsen, det var länge sedan, och jag har aldrig varit där med civicen. Hoppas på bra tider på en bana jag trivs på. _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||
Jag PMar min email. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Min namne, Kenne Rydgren, var vänlig att skicka mig filer på sin körning på Gälleråsen i år. Jag tar tillfället i akt och gör en analys för att jämföra hans 996 GT3RS mot Gautes CSL, Petters kompressor M3 och Spjuverns bantade E36 M3. Om någon inte önskar vara med i jämförelsen, låt mig veta så ska jag ta redigera materialet. Petters M3 framförs av RG.
Eftersom det är olika tidpunkter för alla körningar så kan vi vara helt säkra på att det skiljer i temperatur, hur mycket gummi det ligger på banan och andra parametrar som gör att det här inte blir en exakt sanning. Och sannolikt missar jag nog en och annan detalj när jag kollar på graferna. Men låt oss bortse från det och göra jämförelsen med de data vi har. RG i Petters BMW M3 E46 kompressor - varvtid 1,13,4 - mörkgrön linje Kenne i Porsche GT3RS - varvtid 1,13,7 - röd linje Gaute i BMW M3 CSL E46 - varvtid 1,14,0 - ljusblå linje Spjuvern i BMW M3 E36 lättad - varvtid 1,16,9 - mörkblå linje Jag har tagit med Spjuvern igen för att vi i E36-ligan ska ha något att relatera till. Sektion 1 På långa rakan håller RG högst hastighet med 206 km/h i topp. Gaute kommer därefter med 202, Kenne 200 och Spjuvern i 195. RG och Gaute går på bromsarna samtidigt. Tidigare i denna tråd finns det en analys om just denna inbromsning. RG vinner 0,23 sekunder på en mer effektiv inbromsning. Gaute har standardbromsar och hade nog vunnit på en liten uppgradering (sorry Gaute). Vid samma hastighet så ligger Spjuvern 10 meter närmare turn in än Gaute. Därtill kan man se att Spjuverns bromsar har bättre retardation och att han därför kan släppa upp i mitten av bromsningen och sedan bromsa in hårt på slutet. RG bromsar löst (nåja) ner till 130 km/h och sedan lite hårdare in fram till turn in. Kenne har bäst bromsprestanda. Om man kollar bromsskivorna bak på en 911 så ser man att de i stort sett är lika stora som framskivorna. Anledningen är så klart att viktförflyttningen i bilen vid inbromsningen är mycket med gynnsam på en svansmotorbil och att bakbromsarna har en riktig funktion. Om man läser av hastigheten efter en tredjedel av inbromsningen så kör Kenne 8 km/h snabbare än RG, 18 km/h snabbare än Spjuvern och 25 km/h snabbare än Gaute. Vid apex så ligger Kenne och RG precis lika tidsmässigt, Spjuvern 0,45 sekunder efter och Gaute 0,65 sekunder efter. (RG 0, Kenne 0, Spjuvern +0,45, Gaute +0,65) Sektion 2 Ut ur Trösen är Gaute snabbast i startblocken. RG verkar ta apex lite tidigt och får vänta länge innan han kan gå på gas medan Gaute verkar ha rätt hastighet in och kan stå på fullt från början. Spjuvern kommer upp i 109 km/h medan övriga 112 km/h. RG har hittat ett spår i partiet så att han kan köra nästan 10 km/h snabbare än Kenne och Gaute. Spjuvern kör 25 km/h långsammare. När man ser detta så inser man att här finns mycket att lära. Kanske Spjuvern hade trafik som störde just på detta varv men varvet som är valt är trots allt det snabbaste på loggen. I vilket fall så är ställningen i apex ut från Esset RG 0, Kenne +0,3, Gaute +0,7 sekunder och Spjuvern +1,15. Spjuvern har tappat mer än en halv sekund. Sektion 3 Från Esset bort till Ejes kurva är Gaute snabbast på gasen. Det ser ut som Gaute går ur kurvan på trean vilket innebär att Spjuvern med sin lägre utväxling kan accelerera lite snabbare. Kenne har snävast spår igenom Esset är därför också senast på gasen ut. Trots detta så är det Kenne som har högst hastighet innan nerbromsningen. Eftersom RG har mycket mer effekt tolkar jag det som att det inte är tillräckligt med grepp för honom att kunna stå på fullt. Inbromsningen in i Ejes är ungefär samma som på långa rakan. Gaute bromsar tidigast och med lite sämre retardation. Spjuvern bromsar tidigt, släpper upp och går sedan på bromsen hårt igen. Du hade säkert kunnat köra 20 meter längre innan du bromsar, Marcus. RG och Kenne bromsar in sist och ungefär likadant. RG 0, Kenne +0,45, Gaute +0,85, Spjuvern +1,1. Sektion 4 Från Ejes till hårnålen är Gaute återigen snabbast ur kurvan. Kenne är också tidig men har lite confidence-lift i vänstern medan Gaute verkar kunna stå på fullt. Trots detta har Kenne högst topphastighet igen på 147 km/h medan RG och Gaute är på max 142 och Spjuvern på 136 km/h. Spjuvern är tidigast på inbromsningen och "känner sig fram". Gaute och Kenne bromsar ungefär samtidigt och RG bromsar senast. RG 0, Kenne +0,35, Gaute +0,8 och Spjuvern +2,05. Sektion 5 Från Hårnålen till Depåkurvan så är Spjuvern snabbast på gasen men hade också lägsta kurvhastigheten. RG trail-brakar sig igenom kurvan men är långsammast på gasen. Kenne har högst kurvhastighet och är tillsammans med Gaute snabbast igenom kurvan. Av någon anledning släpper RG av strax innan första vänstern och både Kenne och Gaute vinner tiondelar. Sedan är det intressant med hastigheterna i vänstern i Depåkurvan. För när alla andra bromsar, då håller Gaute samma fart. RG och Kenne släpper 8 km/h ifrån topphastigheten, Spjuvern 15. Gaute släpper 3 km/h men tar igen det strax igen. Det straffar sig dock i nästa höger som Gaute tvingas ta långsammare än alla de andra. Den andra högern tar RG 5 km/h snabbare än övriga. I första halvan av Depåkurvan så är Gaute snabbast, i andra halvan är RG överlägsen. RG 0, Kenne +0,2, Gaute +0,7 och Spjuvern + 2,7. Sektion 6 Ut på rakan är det accelerationsrace. Om ni kört på Gelleråsen så vet ni att det är inte bara att ge järnet ut eftersom det är en högerkurva som avtar. Alla verkar ha ungefär samma grepp och Gaute som haft sämst hastighet i andra delen av Depåkurvan är nu återigen snabbast ut på rakan. RG's varv är trunkerat och man hinner inte se den höga effekten i bilen. Däremot så kan man se att Kennes GT3RS är snabbare än Gautes CSL på rakan på fjärde växeln. Vikt/effekt är en anledning, luftmotståndet en annan. Vad är då mina slutsatser ifrån denna analysen? Jo, RG som på Mantorp alltid var snabbast ut på rakorna kör flera kurvor med tidigt apex och kan inte accelerera förrän sent på rakan. Det ser inte ut som att RG vinner på det men i slutändan är han ju snabbast. Kenne har ofta högsta hastigheten av alla förare. Jag gissat på att det beror på att han kan bromsa sist i kombination med att motor/vikt/luftmotstånd är gynnsamt. Gaute är som vanligt snabb och verkar köra säkert. Om man får peka på något så tror jag att Gaute har 0.5 sekunder runt varvet med bättre inbromsningar. Kanske att ha kör säkert, kanske att bromsarna kan vara lite vassare. Sist men inte minst Spjuvern som vid detta tillfället körde 0,3 sekunder snabbare än mig, eftersom vi båda var på banan när hans varv togs. Det finns säkert 1 sekund att hämta genom bättre kurvtagning innan Esset och i Depåkurvesektionen. Kanske vi skulle prova att köra lite bredare däck, Marcus? Det kan vara skillnaden just i dessa partier. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Kanon!!
Borde med detta info kunna plocka några tiondelar under kommande säsong EDIT: För den som är intresserad. Bilen har några plus och ett minus: + Samma utväxling som Cup-bilarna (dvs nerdrevad till max 270 km/h) + Extra läpp fram och max vinkel på vingen bak (bra downforce) + Bilen är väl invägd (grymt stabil vid inbromsning) + Däcken och lättare fäljar; kör med MPSC (en gudsgåva till människan enligt mig) - Inställningarna var vid loggtillfället gjord för Ringen (passar mindre bra för en liten bana som Åsen) _________________ |
||||
För mig personligen är detta sådant som gör det värt att hänga på forum. Typ hur många sportbilar har ni sett under vintern osv, ja sådana frågeställningar intresserar säkert andra mer än mig.
Sedan tycker jag Peo redogör bra. Någonstans måste man välja vart man vill lägga fokus, vart man vinner vart man förlorar i en analys. Alla kör ju högst olika, men också olika bilar. Att köra bana är ju en enda stor kompromiss, man ger och man tar på vägen runt, medvetet och ibland kanske omedvetet..slutligen är varvet kört mer eller mindre lyckat. Perfekt blir det aldrig.. Dock jag håller knappast igen eller kör safe på mitt 1.14.0 varv här, det är vad det är, jag körde så fort jag kunde där och då ensam i bilen. Men RG körde min CSL samma dag och med samma box samt mig som passagerare. Då noterade han 1.13.6. Men jag ska ärligt erkänna att det tog ett gäng varv innan RG noterade sin tid, jag satt ju bredvid och såg hur han plockade tiondelar i princip per varv de sista varven just i det han kom under 1.14. Han körde hårt kan jag lova, tajt och fint och pressade bilen grymt. En rolig kommentar han gav efter var följande. Citat. Gaute jag skulle inte gett mig om jag inte kom under din tid, du skulle fått sitta på en hel dag om det skulle vara så att jag inte kom under din tid. Hi,hi det visar väl på vinna instinkten han har kanske, vilket en presterande race förare givetvis bör ha. Nåväl allt detta är väl mer än 3 år sedan kanske 4. Men kul att fortfarande få vara med i analyser, 1.13-1.14 är uppenbarligen även idag relativt fort för orginala standardbilar på åsen kanske om man bort ser mc bilarna. Frågan är hur länge det håller. Vill minnas att RG körde Peter Fs 996 GT3 RS med passagerare på 1.12.4min på dessa 2.4km gellerås. Vikt på 996 GT3 RS enligt sport auto 1373kg fulltankad, den bilen som gick just i deras supertest körde lilla hockenheim som är 2.6km på 1.11.8 min med Pirelli P Zero Corsa r-däck. Vikt på den CSL som SA körde i supertest, 1421kg fulltankad. Den körde 1.13.5min på samma bana med Michelin CUP r-däck, allt med samma kompetente förare som körde båda bilarna. Samma förare körde in gt3 RS på 7.47min på NÜR samt CSL på 7.50min på NÜR. Givetvis är en 996 GT3 rs en mycket snabbare bil än CSL, särkilt på små kortare banor där man vågar använd bilen fullt ut. Jag menar 996 RS gör hela 280 GPS km h vs CSL 255 på rakan med samma förare på NÜR enligt sport auto, RS är stark och går fort helt enkelt. Vet inte vad Kennes RS väger men min CSL Vägde 1450kg fulltankad, alltså ca 30kg mer än SAs. Min hade ju, LYX som kilma, PDC, radio,cd etc som sport autos ej hade. Skulle vara intressant om ni tar fram tiderna 100-200 på åsen, alltså från rakan. Det visar på vilka bilar som har styrka, alla håller ju ner allt som går den biten 100-200km. Ser fram emot den dagen videologg blir standard, numera är ju vanlig logg standard. Tack för ett intressant och kul inlägg PEo och Kenne. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Min bil är invägd på 1459 kg (med 60 l i tanken). Kenne PS Håller med om att det är analyserna som gör ett forum bra. till Peo! _________________ |
||||
Värmande läsning i vintermörkret....nästan så man känner lukten av varma bromsar och hör tickandet av svalnande motorer......
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Intressant att se vad mycket skillnad det gör med vikten i depåkurvan, där kan jag hålla lägsta hastighet av 90km/h med mina 1150kg (inkl förare). Sen blir jag ju våldtagen på rakan...
Edit: Det skulle var intressant att veta vad samtliga kör på för däck? _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||||
Tveklöst pga olika spår, man kan antingen hålla mer till vänster efter vänsterknicken (antar därför RG gör en liten lift-off) vilket är spåret Bohlin själv absolut kräver man håller. Det ska väl vara "högern" inte "vänstern i den här meningen: Sedan är det intressant med hastigheterna i vänstern i Depåkurvan. Beroende på placering på den korta rakan mellan vänsterknicken och högerknicken gör att man kan ta högerknicken på väldigt olika sätt. Jag har under några år kört pang på rakt spår förbi högerknicken med fullgas och först strax efter den börjat sakta ner och samtdigt svängt för att hamna rätt vid turn in längs vänsterkanten en bit senare, dvs turn in för den långa depåkurvehögern. Man tjänar massor redan från vänsterknicken hela vägen tills man börjar bromsa men det är riktigt riktigt pilligt att hamna exakt rätt i placering/vinkel och fart precis i turn in till depåkurvan. Om man håller vänster mellan vänster och högerknicken så får man bättre spår i högerknicken om än att det går långsammare en liten bit, men man kan då få till placering osv vid turn in i depåkurvan enklare och öka oddsen till en bra utgång på rakan. Massa babbel från mig men summa summarum, den här biten av banan går absolut att köra väldigt olika, därav de intressanta skillnaderna i loggarna IMHo _________________ Magnus Thomé |
||||
|
||||
Banskiss och spårvalsbeskrivning är nytillfixade med trösen o så:
https://rejsa.nu/bana_info.asp?gelle _________________ Magnus Thomé |
||||
Vad kör en "normalt" begåvad förare på mellan tummen och pekfingret?
Låg som snabbast på 1.24 med rs4a b5 med XP8 belägg motul RBF 600 avgas samt chipp. Kördes på gatdäck. funderar på om jag ska vara nöjd eller inte? Upplevde att det var svårt att få konsekventa tider då gatdäcken tappade en hel del efter 2-3 varv och blev hala iof ingen överraskning så men lite tråkigt. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Var på Gelleråsen den 18/7 med Samarbetsklubbarna och slänger upp en bild på hur lika det kan se ut mellan två Hondor, som i och för sig är ganska olikt byggda.
Min är den "röda-" och Rogges är den "blåa-grafen". Rogge kör en Civic hatchback med en K24 motor. ______ Benci -- Rogge Vmax: - 186 ---- 187 Vmin: -- 53 ----- 50 _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Gelleråsen | << 1, 2, 3, 4, 5 8 besök senaste veckan (68611 totalt) |